Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Hjälp med kopplingsschema.

Har ett rätt simpelt kopplingsschema på en LCD men är inte helt säker på vad som menas med dom olika beteckningarna på schemat.

Det är dom svarta ringarna jag inte riktigt vet vad dom är.

Måste man ha en exprimentplatta eller kommer allt att få plats vid skrivarporten alltså innanför skyddet runt skrivarporten?

Snabb hjälp uppskattas ska försöka få iväg beställning innan fyra.

Permalänk

"5V" är spänning som du lämpligen tar från nätagget eller annan lämplig spänningskälla.
"10K" samt "100" är varierbara motstånd (10K resp 100Ohm).
"3.9" är ett fixt 3.9Ohmsmotstånd.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Är det bara anliga motstång gärna länt till dom på Elfa om det är någon som ids?

Permalänk

Sök?
3.9Ohmaren är ett vanligt, men de andra måste du kunna variera...
Det är bara att leta sig fram, så lär du dig att hitta där till nästa gång.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

potentiometrar kallas de varierbara motstånden.

Permalänk
Avstängd

Själva ringarna betyder ingenting, de är bara för att göra dig uppmärksam på vissa artefakter i schemat.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

observera att det är ett fel på bilden, titta på numren på lpt-kontakten och sen på vilket håll den ligger

mitt tips: följ siffrorna

Permalänk

blueberryboy.. varför skulle kontakten vara fel? jag har självlödat ihop exakt samma schema över en display och min funka konstigt nog

det är en han kontakt man ser ifrån lödsidan där ifrån .. måga förvirrar sig på det då det finns 4 olika sätt att se kontakten på om det är hona eller hane

sen ringaran MBY prtar om tror jag att han syftade på de 3 du gjort?

ringarna är bara koplingspunkter .. annars när man ritar ett schema så brukar man göra en liten halvmåle över andra "banor" för att man inte ska misstolka och koppla ihopp allting till en enda kortslutning

potentimetrarna behöver du en som är på 100ohm och en på 10 000 ohm man kan nvända motstånd istället fast då kan man inte reglera ljudstyran och skärpan i skärmen

sen 3.9ohm motståndet kan du gott ta ett på 5-10ohm istället då det är lättare att hitta och det kommer förlänga skärmens livslängd

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
blueberryboy.. varför skulle kontakten vara fel? jag har självlödat ihop exakt samma schema över en display och min funka konstigt nog

det är en han kontakt man ser ifrån lödsidan där ifrån .. måga förvirrar sig på det då det finns 4 olika sätt att se kontakten på om det är hona eller hane

sen ringaran MBY prtar om tror jag att han syftade på de 3 du gjort?

ringarna är bara koplingspunkter .. annars när man ritar ett schema så brukar man göra en liten halvmåle över andra "banor" för att man inte ska misstolka och koppla ihopp allting till en enda kortslutning

potentimetrarna behöver du en som är på 100ohm och en på 10 000 ohm man kan nvända motstånd istället fast då kan man inte reglera ljudstyran och skärpan i skärmen

sen 3.9ohm motståndet kan du gott ta ett på 5-10ohm istället då det är lättare att hitta och det kommer förlänga skärmens livslängd

finns ju en massa olika pt-6 , pt-10 osv vad är det man ska ta`?

Trimpotentiometer, typ PT-6
Trimpotentiometer, typ PT-10
Trimpotentiometer, typ PTC-10
Trimpotentiometer, typ PT-15
Trimpotentiometer, typ 82
Trimpotentiometer, typ 25
Trimpotentiometer, typ 72
Trimpotentiometer, typ 72
Trimpotentiometer, typ 3386P
Trimpotentiometer Y

http://www.elfa.se/elfa-bin/lt.pl?lang=se&sort=&pics=&vat=0&1...

Permalänk
Avstängd

Ta efter tycke och smak. Ta den som är lätt att ha att göra med, som inte är pytteliten, ytmonterad eller jäklig på annat sätt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."