Permalänk

e6600 VS P4 3,4ghz DC | Före & Efter

Mitt tidigare system:
P4 DualCore 3,4ghz @ 4ghz
2gb PC4200 minnen
Leadtek PX8800 GTX TDH 768 MB
http://service.futuremark.com/orb/resultanalyzer.jsp?projectT...

Mitt nya system:
E6600 2,4ghz @ 2,4ghz
Gigabyte DS4 rev3.3
2gb PC6400
Leadtek PX8800 GTX TDH 768 MB
Mitt SM 3.0 Score är 500 poäng(!) lägre.

Jag vet inte vad jag skall säga, visst är inte 3dmark06 allt, men
något står inte helt rätt till med mitt nya system.
Något som har haft liknande erfarenheter?
Har tänkt att klocka till ca 3ghz fast om det inte är något som stämmer
så vill man ju rätta till det först.

Permalänk
Avstängd

Re: e6600 VS P4 3,4ghz DC | Före & Efter

det är garanterat nåt som inte stämmer och då med grafikkortet.
du får lite över 30FPS i deep Freeze
när jag testade så ligger det på 58FPS.

här är min score.
men då är ju CPUn överklockad men grafiktesterna kan du jämföra med

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk

Kolla så inte Pci-Ex porten körs i 2X eller 4X

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

Vart i bios hittar jag denna inställning?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Vart i bios hittar jag denna inställning?

det finns ingen sån inställning.
är du Noob på grafikkort och vad man ska köra med för inställningar i kontrollpanelen?
om inte så är det ingen ide att dra dom

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pg_ice
det finns ingen sån inställning.
är du Noob på grafikkort och vad man ska köra med för inställningar i kontrollpanelen?
om inte så är det ingen ide att dra dom

Jag kan en del

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag kan en del

bra!
kolla igenom inställningarna då
det är troligen nåt där du har missat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ladda ner cpu-z och kolla under mainboard så står det vad för pci-e-hastighet grafikkortet körs i.

Permalänk

Jag har ett 350w nätagg kom jag på, hehe.
Kan detta ha något med saken att göra kanske?(!)

Sedan måste jag bifoga en fil för detta ser ju konstigt ut:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Ladda ner cpu-z och kolla under mainboard så står det vad för pci-e-hastighet grafikkortet körs i.

Permalänk
Avstängd

Link Width ska stå på x16
där har du nog felet.

föresten vart fasen fick du tag på moderkortet?
jag har sökt som en idiot efter Rev 3.3 korten.
beställde ett som jag trodde var Rev 3.3 men då var det ett likadant som jag har(rev 1.0)...Baahh

sen är det frågan om det är rev 3.3?
kollar du på rev så står det C2 vilket troligen är Rev 2.0

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

Bullseye.

Mvh

Permalänk
Citat:

Link Width ska stå på x16
där har du nog felet.

föresten vart fasen fick du tag på moderkortet?
jag har sökt som en idiot efter Rev 3.3 korten.
beställde ett som jag trodde var Rev 3.3 men då var det ett likadant som jag har(rev 1.0)...Baahh

sen är det frågan om det är rev 3.3?
kollar du på rev så står det C2 vilket troligen är Rev 2.0

Jag köpte det på Inet i Göteborg. Det står rev3.3 på kartongen iaf

Så hur fixar jag 16x? BIOS?

Sedan undrar jag..
Har ställt in 266x9 i bios men då jag tittar i Everest eller CPU-Z så står
det 6 X multiplikator, det skiftar kort till 9x och går sedan ned på 6x igen.
Är detta pga av dålig stömförsörgning med tanke på att nätagget är på 350W.
Eller är det någon inställning? Kör på auto managment i BIOS.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag köpte det på Inet i Göteborg. Det står rev3.3 på kartongen iaf

om du kollar på ena hörnet av moderkortet så står det Revision xxx
kolla där,det är det man ska lita på.
troligen har du fått ett Rev 2 kort.

vet ej hur man ändrar link width.
men prova att installera drivrutiner låter som du inte har installerat ett smack eller hur.
du måste ha drivrutiner för Intel Chipset och drivrutiner för nätverket/Sata och grafikkortet

99% säker på att det är nätagget.
läser du i manualen för moderkortet så rekomenderar dom minst 400W tror jag.
sen kör du ju med ett GTX kort så allt under 400W är nog bara att glömma.
konstigt att du ens kan boota.
läste tidigare om nån som inte kunde boota alls
han bytte till ett 600W nätagg och då hoppade det igång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Har ställt in 266x9 i bios men då jag tittar i Everest eller CPU-Z så står
det 6 X multiplikator, det skiftar kort till 9x och går sedan ned på 6x igen.
Eller är det någon inställning?

Multipliern sänks temporärt till x6 för att spara ström då processorn inte har så mycket att göra. När processorn belastas hoppar den upp till x9 igen. Om du ska överklocka eller bara alltid vill ha x9 av någon anledning, så kan du stänga av C1E och EIST i BIOS.

Citat:

nätagget är på 350W.

Minimumkravet för ett 8800 GTX i ett högprestandasystem är ett nätagg på 450W med 30 ampere på 12 voltslinan.

Permalänk
Citat:

om du kollar på ena hörnet av moderkortet så står det Revision xxx
kolla där,det är det man ska lita på.
troligen har du fått ett Rev 2 kort.

vet ej hur man ändrar link width.
men prova att installera drivrutiner låter som du inte har installerat ett smack eller hur.
du måste ha drivrutiner för Intel Chipset och drivrutiner för nätverket/Sata och grafikkortet

99% säker på att det är nätagget.
läser du i manualen för moderkortet så rekomenderar dom minst 400W tror jag.
sen kör du ju med ett GTX kort så allt under 400W är nog bara att glömma.
konstigt att du ens kan boota.
läste tidigare om nån som inte kunde boota alls
han bytte till ett 600W nätagg och då hoppade det igång.

Hittar inte texten just nu men på kartongen står det även supports FSB1333MHZ blabalbal rev3.3.. eftersom den även var inplastad så utgår jag från att så är fallet iaf.

Senaste drivrutiner för moderkort och grafikort är installerade, så det är nog inte problemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har ett 350w nätagg kom jag på, hehe.
Kan detta ha något med saken att göra kanske?(!)

Sedan måste jag bifoga en fil för detta ser ju konstigt ut:
http://img63.imageshack.us/img63/7468/cpuog1.th.jpg

http://img373.imageshack.us/img373/2661/cpuzzj3.th.jpg

OMG, köp nytt nätagg. Btw, Core 2 Duo stöder inte Hyper-Threading så det är helt normalt...

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Avstängd
Citat:

Senaste drivrutiner för moderkort och grafikort är installerade, så det är nog inte problemet.

får inte CPUn och grafikkortet ordentligt med ström så orkar dom inte driva så enkelt är det.
hur funkar din mobil med ett taskigt batteri :)? lika illa där.
men det lustiga är ju att du lyckas köra 3dmark utan att datorn hänger sig,det betyder ju bara att gigabyte korten är grymt stabila

köp nytt nätagg!
sattsa på ett Corsair 520W då får du bra grejor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Core 2 duo stödjer inte hyper threading så det är inget att oroa sig över. Nätaggregatet kan vara boven hursomhelst, 350W är en bit under rekommenderat av nvidia såvitt jag vet

Permalänk
Medlem
Citat:

J

Så hur fixar jag 16x? BIOS?

Du har sannolikt satt kortet i en PCIe x4 port. Bara för att porten är lång som en x16 så behöver inte alla ledningsbanor vara anslutna.
Byte till den andra PCIe-porten så kommer nog CPU-Z rapportera x16.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Du har sannolikt satt kortet i en PCIe x4 port...

Aha, jo du har rätt. Visste faktiskt inte att det fanns 4x i sådan lång
form. Hoppas det kommer att förbättra prestandan på kortet efter bytet.

Citat:

..det betyder ju bara att gigabyte korten är grymt stabila...

Gött!

Citat:

..sattsa på ett Corsair 520W då får du bra grejor.

Tänkte nog på ett sådant:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323684

Eller är det värt att lägga 200extra på ett corsair?

Permalänk
Medlem

skulle lätt ha lagt till 200kr för o få corsair

Visa signatur

Intel Core i7-12700KF | Asus TUF GAMING Z690-PLUS D4 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200MHz | ASUS TUF GeForce RTX 3070 Ti OC 8GB | Corsair MP600 Core M.2 - 2TB| Corsair RM850 | Corsair 4000D / Tempered Glass | 2 Dell U2715H | Logitech Z-5500 | Synology DS920+ 4x6tb WD Red |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Eller är det värt att lägga 200extra på ett corsair?

annars köper du mitt OCZ Modstream 520W
ska byta ut det mot ett Corsair 620W mest för att det ska palla med SLI om man får för sig att köra med det.

jag kommer nog att släja det för en femhundring.

sen hör man ju tydligt.
vilket luktar kvalitet?

Corsair?
Hiper?

inte så svårt att höra vilket som gör kvalitets prylar

Visa signatur

Permalänk

har för mig att jag har hört något om att man kan höja PCI e till 110 så funkar det dock osäker på om det stämmer

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk

350W är för klent för ett 8800GTX mitt 480W är på gränsen för ett 8800GTS då har den bara en ström kontatk GTX har 2 men det vet du ju reda

men nytt nätagg ska du se att det händer grejjer

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

annars köper du mitt OCZ Modstream 520W
ska byta ut det mot ett Corsair 620W mest för att det ska palla med SLI om man får för sig att köra med det.

jag kommer nog att släja det för en femhundring.

sen hör man ju tydligt.
vilket luktar kvalitet?

Corsair?
Hiper?

inte så svårt att höra vilket som gör kvalitets prylar

Nu är det ju så att det är Seasonic som gör aggen som heter Corsair,
så det luktar mest "gula coola klisterlappar" men bra nätagg är det.

(Tvungen)

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
350W är för klent för ett 8800GTX mitt 480W är på gränsen för ett 8800GTS då har den bara en ström kontatk GTX har 2 men det vet du ju reda

men nytt nätagg ska du se att det händer grejjer

Nåja, ett 8800gts kräver inte så mycket, 350 kvalitativa watt räcker gott och väl:

Permalänk

Jo, man kanske skulle köpa ett 600w som en investering för framtida inköp.. (typ SLI)
Fast gällande DS4an som har har två PCI Express X16 (x16, x4).
Så är det väll knappast värt at investera i ett ytterligare GTX om man inte har en tillräckligt snabb port?

Permalänk
Avstängd

DS4 har intel kretsar och dom surpungarna stödjer inte SLI
ska du köra SLI så måste du köpa ett Nforce SLI kort.

sen kan man skita i diagrammet ovan.
det är "moderkortet" som dom rekomenderar ett 400W nätagg på OAVSETT grafikkort.
just för att kunna bibehålla stabiliteten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

DS4 har intel kretsar och dom surpungarna stödjer inte SLI
ska du köra SLI så måste du köpa ett Nforce SLI kort.

sen kan man skita i diagrammet ovan.
det är "moderkortet" som dom rekomenderar ett 400W nätagg på OAVSETT grafikkort.
just för att kunna bibehålla stabiliteten.

Vad man rekommenderar och vad som verkligen krävs är/räcker till är två helt olika saker. Folk verkar tro att man behöver nätagg på 600W för att driva en vanlig dator vilket är helt fel.

Permalänk

Med tanke på att nätaggregatet klarade av att driva systemet med P4:a dual core @ 4GHz som är duktigt mycket mer effektkrävande än Core2Duo, så bör det fungera bra med det nätaggregatet han sitter på. Det verkar ju som om det klarar av att leverera de 350W som det är specificerat för.

Anledningen till att grafikkortsföretagen smäller till med 450W i rekommendationerna är ju för att det finns en hel hög nätaggregat från mindre nogräknade tillverkare som är överspecifierade. (max peakeffekt under kort tid redovisas istället för max kontinuerlig last, 5V och 3.3V-linorna har merparten av stömbelastningen vilket ger klent med ström till den viktiga 12V-linan, m.m.)

Visa signatur

~Pelle~