Microsoft mjölkar på!

Permalänk
Medlem

Microsoft mjölkar på!

http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=18213

I måndags rapporterade vi ett rykte som gjorde gällande att Live-tjänsten för Windows Vista skulle kosta pengar, vilket nu har bekräftats. Inför en samlad press berättade nämligen Microsoft att tjänsten kommer att kosta lika mycket som den gör för Xbox 360 det vill säga $49.99 för ett år, $19.99 för ett kvartal eller $7.99 för en månad.

Något som dock måste poängteras är att de som redan betalar Xbox Live Gold till Xbox 360 inte kommer behöva betala för tjänsten till Windows Vista då du använder samma Live-konto.

http://www.gameinformer.com/NR/exeres/00401D0E-110B-4260-B579...

Tidigare nyhet från FZ:

Microsofts Games for Windows-satsning startade på allvar i och med att Windows Vista släpptes och många av årets stortitlar till pc pryds av märkningen. En av de intressantaste möjligheterna med konceptet är spel mellan dator- och Xbox 360-användare men den senaste trailern från Shadowrun, som vi provspelade förra veckan, innehöll en oroväckande ledtråd.

Under sluttexten kan vi läsa att korsplattformsspelande kräver dels ett Xbox Live Gold-konto samt ett Games for Windows Gold-dito, något som det hittils har varit tyst om. Ett guldkonto till krysslådan kostar 50 amerikanska dollar per år och i dagsläget är det oklart om det även kommer att vara en avgift på pc-varianten.

/MB

- Windows live är likt den stjänst som finns till Xbox dvs Xbox Live tjänsten, att man måste betala för att spela sina Xbox spel online

Permalänk
Medlem

Varför skulle man någonsin betala för Windows Live, vad är det man tjänar på det på en dator?
På XBox förstår jag att man behöver det för att kunna spela online men en dator är inte låst till det så vad ska man med det här till överhuvudtaget?

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Vad är vista live?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Alltså, inte för att vara sån. Men vad fan är windows live? ^^

Permalänk
Medlem

håller med, jag kör vista men har ingen aning vad windows live är :S

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk
Medlem

Till skillnad från xbox live så behöver man ju inte betala för att kunna spela online så jag förstår inte varför folk klagar.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

Från vad jag sett av nyheten så verkar det som att man måste batala för att spela spel online som är märkta "Games for windows" precis som på xbox för att spela dem online.

"Inför en samlad press berättade nämligen Microsoft att tjänsten kommer att kosta lika mycket som den gör för Xbox 360 det vill säga $49.99 för ett år, $19.99 för ett kvartal eller $7.99 för en månad."

Permalänk
Avstängd

DonJolle jo det är exakt det du måste har dom gått ut med nu.

Vem är så satans trög så man skulle BETALA för att spela med den skiten på en PC?
Vill inte ens spela mot konsoll spelare från början, och nu ska man betala för att kunna göra det :D:D
Ja suck ms.

Permalänk
Testpilot

Microsoft skapar en egen tjänst där man kan spela online och dessutom mellan olika plattformar, det är inte gratis att stå med servrar så då tar dom betalt för det, vad är det konstiga?

Troligvis blir det bara en extra "flik" i serverbrowsern i kommande spel, en för Internet, en för Lan och en för Live. Vill du spela på Live kostar det, annars kan du spela vanligt online men får kanske inte tillgång till vänner-features och sånt som Live faktist har.

Tror ni på allvar att alla spel till Windows plötsligt kommer att kosta att spela online? speltillverkarna skulle ju bli väldigt glada då

Ska allt vara gratis? ingen tvingar er att använda tjänster som kostar, det finns alternativ.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Lär säkert bli gratis för eller senare, gamespy och liknande tjänster har ju gratisdelar.

Btw windowslive kommer även till mobiltelefoner och handburna enheter i framtiden har jag läst. MS plan är att oavsett vilke plattform man har ska man kunna spela mot varandra.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Fattar inte vad Windows Live är heller? måste man betala för att spela online på sin pc? HAHA? priceless....

Permalänk
Medlem

Tror knappast att det kommer inträffa att man måste betala för att spela ett PC-spel online.. suck för ms!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15 CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
DonJolle jo det är exakt det du måste har dom gått ut med nu.

Vem är så satans trög så man skulle BETALA för att spela med den skiten på en PC?
Vill inte ens spela mot konsoll spelare från början, och nu ska man betala för att kunna göra det :D:D
Ja suck ms.

Har du nån källa till det? Gärna från microsoft och inte nån blogg.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

Det är väl inte april än ?

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Grejen var ju att det skulle komma senare. Inte just nu med detsamma, Yorii.

*EDIT: haha, fattade ditt inlägg nu Yorii. Haha. Där ser man hur fräsch man är i huvudet efter en dags skola :P*

Visa signatur

Fractal Design S | Corsair HX 650W | ASUS B350-Plus | AMD Ryzen 7 1700 | EKWB Liquid 360 | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Corsair VENGEANCE LPX 16GB 3000MHz DDR4 | 3x Intel SSDs | Acer XF240H | Logitech G400s & Corsair K70 Lux RGB | Sennheiser HD 555 & Modmic

Permalänk
Avstängd

Lite mer monopol skadar ju inte..
microsoft

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Fattar inte vad Windows Live är heller? måste man betala för att spela online på sin pc? HAHA? priceless....

För att spela över deras onlinetjänst Live ja, läser ingen själva nyheterna?

Visa signatur

[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
För att spela över deras onlinetjänst Live ja, läser ingen själva nyheterna?

Jo jag läste nyheten... men stog inget om vad windows live är. 0.o

är det live update och sånt som kommer kosta?

Permalänk
Medlem

det jag är rädd för är att de kommer att "tvinga" speltillverkare att bara använda windows live.

har ni sett Games for windows loggan?
skulle inte förvåna mig om nästa kvar för att ha den loggan blir att spelet måste köras över windows live.

Neee väck mig om ett år när vista funkar normalt och jag har en ny dator.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Microsoft skapar en egen tjänst där man kan spela online och dessutom mellan olika plattformar, det är inte gratis att stå med servrar så då tar dom betalt för det, vad är det konstiga?

Troligvis blir det bara en extra "flik" i serverbrowsern i kommande spel, en för Internet, en för Lan och en för Live. Vill du spela på Live kostar det, annars kan du spela vanligt online men får kanske inte tillgång till vänner-features och sånt som Live faktist har.

Tror ni på allvar att alla spel till Windows plötsligt kommer att kosta att spela online? speltillverkarna skulle ju bli väldigt glada då

Ska allt vara gratis? ingen tvingar er att använda tjänster som kostar, det finns alternativ.

Nej, de står inte för servrarna mer än vad tex steam gör, de sköter endast matchmaking, vilket kostar långt från $7,99 i månaden per användare. Vi snackar inte precis MMOs här.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
det jag är rädd för är att de kommer att "tvinga" speltillverkare att bara använda windows live.

har ni sett Games for windows loggan?
skulle inte förvåna mig om nästa kvar för att ha den loggan blir att spelet måste köras över windows live.

Neee väck mig om ett år när vista funkar normalt och jag har en ny dator.

Om det skulle vara fallet så blir ju ändå ingen tillverkare tvingada att göra sina spel så dom blir "Games for Windows", lika dant som att ingen tillverkare av datorer måste ha ett Windowsklistermärke på sin dator.

Kolla dom nuvarande kraven, är inte så många som klarar ens dom: http://en.wikipedia.org/wiki/Games_for_windows#Platform_Stand... och inte säljer dom spelen dåligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Om det skulle vara fallet så blir ju ändå ingen tillverkare tvingada att göra sina spel så dom blir "Games for Windows", lika dant som att ingen tillverkare av datorer måste ha ett Windowsklistermärke på sin dator.

Kolla dom nuvarande kraven, är inte så många som klarar ens dom: http://en.wikipedia.org/wiki/Games_for_windows#Platform_Stand... och inte säljer dom spelen dåligt.

Så sant.. de kan inte tvinga dem men jag gillar inte den här utvecklingen.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Avstängd

Självklart behöver man inte använda skiten om man inte vill.
Men vem vet vart detta kan leda i framtiden, aldrig i livet jag tänker betala i framtiden för att spela MS spel och andra nära utvecklare online ex(vem vet vad som kan hända).

Men förhoppningsvis kommer detta inte hända då marknaden för vista live inte kommer bli så stor (hoppas jag), men finns väll puckon som kommer betala för att använda det också antar jag

Permalänk
Inaktiv

jag kommer att sluta köpa spel om det blir så att man måste använda Live. tänker fan inte ge Microsoft en krona