Permalänk
Medlem

moderkort f*cked up! Hjälp tack

Har köpt ett datorpaket innehållandes bl.a ett Gigabyte GA-965P-DS3 (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323508). Efter installationen kommer ingen bild på skärmen överhuvudtaget. Kontrollerar allt igen och ser då att en resistor är skadad, se bild på följande länk:
(http://www.minhembio.com/bild/135947.jpg)

Försökte starta om datorn samtidigt som jag tryckte ner resistorn för att den skulle få kontakt, men samma problem uppstod. Testade att starta datorn utan att ha några RAM-minnen i. Datorn ska då pipa ett varningsljud, men det är helt knäpptyst. Är moderkortet helt totalt superkasst!?

Hur lång tid brukar det ta att med en returanmälan till komplett.se? Pratar vi 5 dagar eller 5 månder att få kortet lagat?

Permalänk

Det tog 7 arbetsdagar innan jag fick tillbaks mina grejer,men då bor jag i jämtland och jag vet att 6 av dagarna går till frakt så bor man närmare så går det nog fortare. Sen att det fortfarande inte funkar som det ska när man får tillbaks det är en annan historia.

Visa signatur

Gigabyte DS3 Rev 3.3. . C2D 1.86Ghz@2.8Ghz. Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 .Radeon 1900GT. Samsung 250Gb. HP L1925

Permalänk

har ju blivit grymmt misshandlat på något sätt.... demo produkt kanske ?

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk

Tjenare,

Det första jag kan säga är att det är så det gå när man installerar saker själv, i med att dom inte har gjort det själva så kan inte det godkännas som fullt fungerande. Så det blir nog bara att slänga tillbaks allt i lådan och iväg med den till Komplett igen. Se bara till att det inte är ngt simpelt som du glömt plugga i om du inte stensäker på att resistorn är skadad vill säga.

Visa signatur

Procce: Intel Core 2 Duo E4300 @ 2200 Mhz | Moderkort: Asrock 4CoreDual-VSTA | 1 hdd 120gb | Grafikkort: Sapphire Radeon X1950 Pro 512 mb/256 bit AGP | 1536 RAM Corsair Value Select PC-5300 | 550 watts nätagg | Ljudkort: Realtek ALC888 | Övrigt: 1 Extern hdd 250gb | 1 dvd-brännare | GPU Idle 40-45 Cº | CPU Idle 30Cº | 3DMark05: 10282 (OC) | 3dMark06: 5083 (OC)

Permalänk

2-3 arbetsdagar + frakt hit å dit... Och nej, det moderkortet är normalt sett inte kasst. Mycket för pengarna och ska du sen klocka så blir du ännu nöjdare...

Visa signatur

duo6600-2gb8500 OCZ-2x74gb raptor 0-7900gto-DQ6

Permalänk
Avstängd

Försök Löd fast. ds3 är bra mobo

Oft: Det fungerade inte så plötsligt upptäckte du ngt så pyttelitet?
var det snarare inte så att du drämde till den där resistiorn och sen fungerade det inte och sedan så gjorde du en tråd?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Som du ser på bilden är resistorn ganska ordentligt sned jämfört med de andra så det var inte speciellt svårt att upptäcka. Och nej, jag är rätt säker på att det inte är jag som orsakat skadan då jag var extremt varsam vid ihopsättningen av komponenterna.

Permalänk
Medlem

Hålet brevid är monteringen till processorn va?

Det är ett logiskt ställe att slinta vid monteringen, tror komplett kommer hävda det med.

Mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt om de inte litar på en seriös kund isf... visst, hålet sitter nära ett monteringshål, men vad kan man göra åt det? Jag säger sanningen och inget annat, är det så att de inte litar på mig får jag helt enkelt köpa ett nytt, men då kommer jag garanterat inte köpa det från samma ställe...

Om så blir fallet, att de anklagar mig för att själv ha åstakommit skadan och därmed inte lagar/skickar ett nytt kort, hur blir det då med ersättning på frakt osv? Får jag stå för den med?

Känns som ett moment 22 det här, vet inte vad jag ska göra. Jag kör på säkra kort och säger sanningen, tror det lönar sig bäst i längden. Helt klart svårt att bevisa när ord står mot ord, men jag är en ärlig person.

Permalänk
Inaktiv

Det kan ju ha varit en kalllödning och kortet åker trots allt ganska långt för att komma till Sverige. Det är upp till komplett.se att bevisa att det är DU som har förstört kortet.

I Sverige har konsumenten mer rättigheter då kunden anses vara den svaga parten i affären. Det enda du kan göra är att skicka tillbaks kortet och låta felsökningsteknikerna göra en bedömning.

Permalänk
Medlem

Konsument och Kund är samma sak.

Jag tror komplett litar på ditt ord.
Skulle vara förj*vligt annars!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksx
Om så blir fallet, att de anklagar mig för att själv ha åstakommit skadan och därmed inte lagar/skickar ett nytt kort, hur blir det då med ersättning på frakt osv? Får jag stå för den med?

Anser dom att det är du som har skadat det så får du betala både frakt tillbaka och felsökningskostnad skulle jag tro, men Komplett brukar vara schyssta så det löser sig nog ska du se Dom borde ju kunna se om du har slintigt t.ex, borde bli rätt ordentliga märken om du lyckas dra av den där med en mejsel och det tycker inte jag det ser ut för.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Ok, nu är jag ännu mer desperat och arg än någonsin!!

Läget är såhär:
Igår köpte jag ett nytt moderkort i en butik här i stan då jag inte orkade vänta tills nästa vecka för att få tillbaka mitt andra. Det nya kortet jag köpte var ett Gigabyte GA-965P-DS4, alltså ett dyrare och förhoppningsvis bättre kort än mitt andra DS3.

Kopplar in allt igen. Startar datorn. Förväntningarna är höga, men vad tror ni händer?!? Såklart funkar inte datorskrället. Fläktarna går igång ett par-tre sekunder, sen stängs allt av och sedan börjar det om igen, och så fortsätter det. Jag får ingen bild på skärmen överhuvudtaget.

Jag testade att koppla ur en minnessticka, fortfarande samma problem. Flyttade den till en annan plats, samma problem. Kopplade ur grafikkortet och då blev det äntligen lite liv i datorn, den tjöt som en stucken gris. Men det är ju inte det jag är ute efter, jag vill bara får igång skitburken NUU!!! Känns som jag slängt 20 papp i sjön.... Börjar snart gråta på allvar.

Vet inte vad jag ska ta mig till, har ingen annan dator jag kan testa prylarna i heller för att göra felsökning. Vad kan ni råda mig till?

Permalänk
Medlem

Låter som en död processor.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem

Jasså? Är det det det kan vara (många det där)? Finns det nåt sätt att lista ut om det verkligen är så?

Permalänk
Medlem

Testa med en annan processor.

Samma sak har hänt med mig. Då var det nätaggregatet som var dåligt eller otillräckligt.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Inte för att låta dryg eller nåt sånt, men har du kommit ihåg att koppla in extraströmmen till moderkortet? Det är lätt hänt

Trippelkolla att fläkten sitter som den ska, det gjorde inte min (hade glömt trycka till ordentligt på en av fästena, och det kräver sin kraft för att få dit, trodde kortet skulle gå av), vilket ledde till att datorn gick igång nån sekund för att sedan dö.

Prova även att ta ur och sätta i processorn några gånger, verkar som att det är ett litet skyddande hölje på varje "pad" på processorn, kontrollera processorn så att du ser att den har haft kontakt med alla pins i socketen (syns som en liten prick på varje pad).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Har inte möjlighet med att testa en annan processor, måste köpa en först isf... Har inte nån liggande i nån låda direkt. Nätagget är helt nytt (kan klart vara sönder för det), ett Hiper 580W, borde vara tillräckligt kan man tycka, eller?

Jag kollat flera ggr om att fläktarna sitter på plats, de snurrar ju igång som de ska när datorn startas så det borde inte vara det felet. Har nu också tagit ut CPUn o kollat, det verkar som att den har fått kontakt på alla "paddar", ett litet märke på alla iaf.

Ska nu mer genomgående förklara hur jag kopplat:

Från nätagg:

- Stora strömkabeln till moderkort samt den lilla "4-pins" kontakten till CPUn.

- En direktkabel mellan nätagg och grafikkortets ena ingång.

- Den andra ingången är kopplad till en "Y"-kabel som i sin tur är kopplad med ena änden direkt till nätagget, den andra som sista del i en vidarekoppling från nätagg via DVD, hårddisk och en fläkt, precis som det står instruktionsboken.

Alltså sammanfattat, en kabel direkt mellan nätagg och grafikkortets ena ingång, en kabel direkt från nätagg till ena Y-kabeln som är kopplad till grafikkortets andra ingång, och slutligen en kabel från nätagg till DVD, hårddisk, vidare till fläkt och slutligen in i den andra Y-kabeln som går in i grafikkortet. Fattar ni? Verkar detta vara fel på nåt sätt? Jag har även testat att koppla ur DVD och HDD, men det gör ingen skillnad. Har dessutom testat att koppla en strömkabel från nätagg till PCI-E 12V Power Connector som finns på moderkortet, en kontakt som ska "supplies extra power to the PCIEx16 slot". Men det hjälper inte heller.

Fler råd och tips?

Permalänk

Den lilla "4-pins" kontakten till CPUn skall inte vara 4 pins utan 8 pins. (står i manualen om du inte orkat läsa den )
Skaffa en adapter (4 till 8, 12v) och pilla bort plast skyddet från de 4 andra ström portarna. Plugga i 8-pins.
Vips, ett fungerande moderkort!

Permalänk
Medlem

åfan, är det så enkelt!? Det jag undrar då är ju hur det kommer sig att denna lilla plastbit sitter över 4 av de 8 hålen vilket gör att den medföljande 4-pins kabeln passar perfekt!?? Och att inte en adapter ingår... hmm, ska kolla upp det!

Tack för infon!

Permalänk
Avstängd

du kan köra med 4pins kontakten jag gör det utan problem.

men jag tror du har glömt nåt.

kör en Clear Csmos också innan du provar igen

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Citat:

Har dessutom testat att koppla en strömkabel från nätagg till PCI-E 12V Power Connector som finns på moderkortet, en kontakt som ska "supplies extra power to the PCIEx16 slot". Men det hjälper inte heller.

Fler råd och tips?

pg_ice: Som jag säger så gör det ingen skillnad när jag har denna kontakt inkopplad.... Du kör alltså med 4pins utan några som helst problem??

Hur gör du för att köra en "clear mos". En liten metallbit mellan de två pinnarna eller?

Permalänk
Avstängd
Citat:

pg_ice: Som jag säger så gör det ingen skillnad när jag har denna kontakt inkopplad.... Du kör alltså med 4pins utan några som helst problem??

Hur gör du för att köra en "clear mos". En liten metallbit mellan de två pinnarna eller?

det står i manualen att 8pins kontaker bara behövs för Pentium Extreme CPUer.
dom drar väl mer ström

jepp
sätt dit en bygel på pinnarna vid batteriet

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pg_ice
det står i manualen att 8pins kontaker bara behövs för Pentium Extreme CPUer.
dom drar väl mer ström

jepp
sätt dit en bygel på pinnarna vid batteriet

Vilket fall som helst så fungerade inte mitt system föräns jag satte dit
ett 8 pins istället för ett 4pins.. spela roll om det är 4 eller 8.. det är ju fortfarande 12v?
Och om man kollar i manualen ser det inte ens ut som porten skulle fungera med ett 4 pins då den är optimerad för 8.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82

Och om man kollar i manualen ser det inte ens ut som porten skulle fungera med ett 4 pins då den är optimerad för 8.

varför skulle inte porten fungera med 4pins menar du?
och varför är den optimerad för 8pins?

du är ute och cyklar grabben
du behöver inte ha 8pins för att det ska fungera,kortet är inte optimerat för 8pins kontaker,vart ser du det?
men det är klart har du ett crappigt nätagg så kanske att du behöver mer amp på 12v och det får du när du sätter dit ytterligare en 4pins kontakt.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pg_ice
varför skulle inte porten fungera med 4pins menar du?
och varför är den optimerad för 8pins?

du är ute och cyklar grabben
du behöver inte ha 8pins för att det ska fungera,kortet är inte optimerat för 8pins kontaker,vart ser du det?
men det är klart har du ett crappigt nätagg så kanske att du behöver mer amp på 12v och det får du när du sätter dit ytterligare en 4pins kontakt.

Porten ser ut som följande:
pin 1-4 GND
pin 4-8 +12v

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Porten ser ut som följande:
pin 1-4 GND
pin 4-8 +12v

Lycka till att pressa dit en 8-pins där

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det där är inte rätt moderkort, skriver i ett lite senare inlägg att jag köpt ett DS4 nu, det har 8-pins kontakt.

Varit i flera butiker idag och letat efter en adapter 4-->8pins, men inte hittat nåt. Men jag vet vart jag kan få tag på en nu så imorrn ska jag iväg o köpa en. Men blir väldigt osäker, den ena säger att det behövs, den andra att det är totalt onödigt. Blir spännande och se om det verkligen gör nån skillnad. Jag skulle bli sanslöst glad om det gjorde så att datorn faktiskt startar för en gångs skull!

Permalänk
Medlem

Oj, sorry, missade det *går och gömmer mig*

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hehe, lugnt Steffe.

Nu har datorn snurrat igång iaf!

Tack för all hjälp!