Muskampen 2025: Segraren korad!

Nvidia mittensegmentkort med G80-arkitektur

Permalänk
Melding Plague

Nvidia mittensegmentkort med G80-arkitektur

Idag har detaljer kring Nvidias kommande mitten mittensegmentkort dykt upp. Först har vi två stycken kort som är baserade på G84-grafikprocessorn samt ett G86-baserat grafikkort. Samtliga kort stödjer Direct X 10 och shadermodell 4.0.

Läs nyheten: Nvidia mittensegmentkort med G80-arkitektur

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Göötans! låter riktigt bra ju, kommer ju lätt att äga upp ett 7600 iaf:)

men men, återstår dock att se.

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk
Medlem

Äntligen börjar det dyka upp lite mellansegment kort.
Blir intressant hur Ati/Amd ska bemöta detta.

Visa signatur

[E2140@3,3Ghz] [P5N-E SLI] [7950gt silent] [2GB TWIN2X CL5] [P182] [Corsair HX520W]
LG 37"LP1R

Permalänk

va gulliga små kort:D om man jämför med GTS/GTX korten

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk

åsså lite skitkort så hp, fujutsi/siemens å alla de där märkerna ska kunna skryta
med att de minsann också har en burk med dx10 kort. undrar när ett nerklockad 8500 med 1 gig minne ska släppas.

Visa signatur

gigabyte p35 ds3 | e6750 | 8800gt | X-FI extreme gamer | 320GB seagate | p182| Corsair vx450W

Permalänk
Medlem

1Ghz 128bit låter klent gämfört med 320 eller 384bit 1.6Ghz DDR3 tex.

256bit eller i alla fall 1.6Ghz 128bit så kanske men dom kroten låter ju nstan som ett 7900GSk an omprestera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
1Ghz 128bit låter klent gämfört med 320 eller 384bit 1.6Ghz DDR3 tex.

256bit eller i alla fall 1.6Ghz 128bit så kanske men dom kroten låter ju nstan som ett 7900GSk an omprestera.

1Ghz * 2 skulle jag tro. Om det inte är som jag skriver håller jag med dig fullständigt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Gött, det har jag väntat ett tag nu.
Som jag sagt tidigare så är Geforce 8600 GT utmärkt val för HTPC och mindre lådor samt för nätaggregat som ligger mellan 300W-400W. Ingen extra strömmating behövs. Strömsnåla med fin-fin prestanda. Precis som 7600 GT va.
Sen är det positivt att dom korten är ganska korta, jämfört med sina stora bröder.

Permalänk
Avstängd

Är DX10 enbart för spel eller kan vi se ett förbättrat stöd för olika format av hdtv i och med dessa kort?

Permalänk
Medlem

Det blir endera 8800GTX eller 8600GTS, för min del.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

personligen så väntar jag på 8900GS

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det kommer något grafikkort från nVIDIA ur 8000-serien för oss AGP användare? Är inte tillräckligt rik ännu för att kunna göra stor uppgradering. Arbetslösenhet tenderar att orsaka detta

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om det dök upp ett 8200 för AGP, bara för att täcka DX10 behovet hos de som inte uppgraderat än. Frågan är bara, om det finns en tillräckligt stor efterfrågan för DX10 hos den användarbas som inte ens uppgraderad till PCI-E?

Permalänk
Medlem

Blev väldigt besviken på bussen!
128bitar känns som ett sugrör i ett ölglas.
Kunde ju ha sänkt frekvenserna en del å kört med 256bitars på iaf Gts kortet.

Men men, blir ingen 8600'a i min lilla c2d men Optyn skulle väl behöva nått värre än 7600gt kortet som den försöker äta upp

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Gött, det har jag väntat ett tag nu.
Som jag sagt tidigare så är Geforce 8600 GT utmärkt val för HTPC och mindre lådor samt för nätaggregat som ligger mellan 300W-400W. Ingen extra strömmating behövs. Strömsnåla med fin-fin prestanda. Precis som 7600 GT va.
Sen är det positivt att dom korten är ganska korta, jämfört med sina stora bröder.

7600 GT slog inte så bra pga att prestandaökningen från 6600 GT inte var särskilt stor, men förstår vinken iaf. Posetivt att folk slipper slänga ut ett par extra hundringar då dom fixar ny burk.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkthunder
Nån som vet om det kommer något grafikkort från nVIDIA ur 8000-serien för oss AGP användare? Är inte tillräckligt rik ännu för att kunna göra stor uppgradering. Arbetslösenhet tenderar att orsaka detta

Ja det var väl tal om att 8600GT skulle komma dit, men jag vet inte. Har för mig att jag läst det.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
7600 GT slog inte så bra pga att prestandaökningen från 6600 GT inte var särskilt stor, men förstår vinken iaf. Posetivt att folk slipper slänga ut ett par extra hundringar då dom fixar ny burk.

Vad snackar du om? Prestandaökningen var stor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Vad snackar du om? Prestandaökningen var stor

Yepp, natt o dag.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Va små o gulliga de va.
Ser verkligen fram emot prestanda tester på dessa kort!

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Trevligt trevligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Yepp, natt o dag.

Japp, håller med....har haft båda och det var en rejäl skillnad.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem

Vart har Herman hittat information om 8600GS. Inte var det på den länkade källan iaf. Jag vill veta vad detta kort har för begränsning som gör det till det lägst presterande i 8600-serien. De enda uppgifter swec nämner talar ju för GS fördel gentemot GT då det har 10 MHz mer på GPU:n. Kanske vi kan bli upplysta om på vilken annan punkt det är strypt?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr

Jo, tjenare..
7600 är bara ett av dom 5 vanligaste korten hos dom som spelar via steam..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk

enligt vad jag läste på en annan sida så ska 8600GTS släppas den 17 april
hoppas det stämmer har väntat länge på 8600Gts

Permalänk

pcb lager?

Är det bara jag som inte fattar vad pcb lager är?
Hur vet jag om datorn har åtta sådana?

Det ser ut som att jag måste byta ut min PSU om jag ska ha 8600 GTS. Jag är verkligen sugen på bra kort och ingen av 8800 serien får plats i lådan.

Eller så får jag nöja mig med 8600 GT.

Hur tror ni prestandan kommer att bli på dessa kort?
Bättre än 7950 GT?

Permalänk
Medlem

PCB är lager på kretskorten. Du vet alla ledningarna som går kors å tvärs över tex moderkortet. Det är flera sånna lager ovanpå varandra och de är isolerade med nått lämplingt material. På det sättet får man ju plats med många fler ledningar och komponenter på samma yta. Om man inte kunde ha flera lager skulle dagens grafikkort vara extremt stora.
Men jag vet inte hur man tar reda på hur många lager komponentera i datorn har och jag vet inte vad det skulle göra för skillnad och veta det.

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubi
PCB är lager på kretskorten.

Jaha. Så det de menar med att kortet kommer att kräva pcb med åtta lager är för "kortet"? Då passar det alltså i vilken pci-e plats som helst.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Vart har Herman hittat information om 8600GS. Inte var det på den länkade källan iaf. Jag vill veta vad detta kort har för begränsning som gör det till det lägst presterande i 8600-serien. De enda uppgifter swec nämner talar ju för GS fördel gentemot GT då det har 10 MHz mer på GPU:n. Kanske vi kan bli upplysta om på vilken annan punkt det är strypt?

Frekvenser är alltid osäkra, och de är i princip det enda som inte är fastslaget föränn korten lanseras. Digitimes rapporterade tidigare:

Citat:

Additionally, targeting an even lower price point will be the GeForce 8600GS at between US$159 and US$165, the sources have revealed.

Källa: Digitimes. Sajten Ocworkbench har även publicerat information om 8600 GS.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Avstängd

Sugigt med fläkt.

Kan de inte komma med en passivt kyld?

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beautiful_Barca
Jaha. Så det de menar med att kortet kommer att kräva pcb med åtta lager är för "kortet"? Då passar det alltså i vilken pci-e plats som helst.

PCB=Printed Circuit Board, dvs grafikkortets stomme som alla komponenter sitter på.
Att de nämner 8 lagers kretskort är bara för att vi ska bli imponerade av hur duktiga tekniker som Nvidia har, ungefär som när bilförsäljaren säger hur många lager klarlack det är på bilen. Det påverkar inte alls vilka moderkort eller anslutningar som vi kan sätta grafikkortet i, förutom att flera lager brukar betyda att grafikkortet kan göras lite mindre.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3