Permalänk
Medlem

Speedfan, vad menas med AUX temp?

Hejsan!

har plockat ihopp datorn nu och fått igång allt.

Installerade SpeedFan för att kontrollera tempen, men i listan står AUX med på 127 grader, vad e detta? Låter extremt varmt.

Moderkortet har en temp på ca 45-49 grader idle
CPU har ca 26-30grader idle

Ibland varnar PC probe 2 för CPU temp och då hoppar den upp 255 grader i någon sekund, verkar vara något fel eller?

Datorns spec.

Moderkort: Asus P5W DH Deluxe
CPU: Intel Core 2 Duo E6400 med Zalman CNPS7700-AICu CPU-Fläkt
GF: XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3

Kör windows vista.

Tycker även att CPU tempen är för låg om man gämför med andra? vad kan det bero på? Har uppdaterat BIOS och står ungefär lika i BIOS på tempen och i windows med PC probe

Tack på förhand, har sökt i forumet men inte hittat något.

Denna info får jag i Everest...

Sensortyp Winbond W83627DHG (ISA 290h)
Moderkortsnamn Asus P5W DH
Chassiintrång upptäckt Nej

Temperaturer
Moderkort 46 °C (115 °F)
CPU 24 °C (75 °F)
SAMSUNG HD321KJ [ TRIAL VERSION ]

Kylfläktar
CPU 1372 RPM

Voltvärden
CPU kärna 1.14 V
+3.3 V 3.34 V
+5 V 5.17 V
+12 V [ TRIAL VERSION ]
+5 V viloläge 4.92 V

Visa signatur

Trasig -->DELL XPS1530

Permalänk

Re: Speedfan, vad menas med AUX temp?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thokar

Ibland varnar PC probe 2 för CPU temp och då hoppar den upp 255 grader i någon sekund, verkar vara något fel eller?

Ditt "fel" beror på att du har igång PC probe och speedfan på samma gång.. Sj har jag reagerat på samma sak men konstatera det var speedfan som var boven i det hela

Permalänk
Medlem

Oki, Tack då vet jag det.

Men är inte CPU temp låg? Alla andra verkar ha mycket högre med samma CPU? har kört Sisoft Sandra Benchmark ett bra tag nu och verkar stabilt o så i alla fall.

Visa signatur

Trasig -->DELL XPS1530

Permalänk
Medlem

Jo den är rätt låg men förmodligen stämmer den inte, har du testat att läsa av med TAT?

Skulle den stämma så är det ju bara att gratulera, ju lägre temp destu bättre!

Permalänk
Medlem

TAT???

Men när jag kör typ 3D mark eller liknande så går tempen upp till ca 30-45 grader.

Hittade va de va, där visar det helt anorlunda

Runt ca 70-75 grader vid Workload på 100 %, på båda core 0 och 01

Idle, drog på CPU fläkten lite mer och då får jag 55-57 grader, bra iexplore och surfar runt.

Men 70 - 75 grader e det inte mycket?

Men då visar BIOS fel temp, samt PC probe2, Speedfan, everest?

Läser de inte av från samma sensor? Vilket ska jag lita på?

Visa signatur

Trasig -->DELL XPS1530

Permalänk
Medlem

ladda ner TAT eller coretemp.. så får du dom riktiga värdena

Visa signatur

| Core 2 Duo E6300 | Shappire Radeon 2600XT 800Mhz/1720Mhz | 2,5 GB RAM DDR2 PC5300 | Biostar A7A 8.0 | Silentium T1 | Razer Diamondback| 400GB HDD (2x200gb) | Win XP| LG Flatron L222WS | Seasonic 350W |

Windows Vista Suger! Åratal har dom haft på sig och de är va dom kommer med.

Permalänk
Medlem

Kör med TAT och får ca 46 grader med normal användning, surfa, brännt skivor osv..
och ca 61-65 grader vid 100 % workload i TAT, är inte detta lite högt?

Använder Zalman CNPS7700-AICu CPU-Fläkt tänkte att den skulle kyla bättre än orginal fläkten som är med.

När jag kör 3D Mark 06 så vart temperaturen max 58 grader.

Har två chassi fläktar, två fläktar i nätagget, 1 cpu fläkt, 1 grafikkortsfläkt, ska jag behöva fler?

Visa signatur

Trasig -->DELL XPS1530

Permalänk

Temperaturen "Aux" som visas i Speedfan är en känd bugg, bara att ignorera..

Visa signatur

- Intel i9 12900KS - (5,7Ghz) - ASUS RTX 4090 TUF - Team Group T-Force DELTA (6400Mhz) - ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO - ASUS ROG Thor 1200W - ASUS ROG Ryujin II 240 - Gigabyte 32" AORUS OLED 4K 240 Hz DP 2.1 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thokar
Kör med TAT och får ca 46 grader med normal användning, surfa, brännt skivor osv..
och ca 61-65 grader vid 100 % workload i TAT, är inte detta lite högt?

Använder Zalman CNPS7700-AICu CPU-Fläkt tänkte att den skulle kyla bättre än orginal fläkten som är med.

När jag kör 3D Mark 06 så vart temperaturen max 58 grader.

Har två chassi fläktar, två fläktar i nätagget, 1 cpu fläkt, 1 grafikkortsfläkt, ska jag behöva fler?

Det _kanske_ är lite högt för den kylaren men det är ingen farligt hög temp. Vilken temp du får beror på hur du lyckats med monteringen (fått bra kontakt mellan kylare och cpu) samt hur bra luftflöde du har i chassiet.

Hur många fläktar du har säger egentligen inte så mycket, det beror ju på vad det är för fläktar samt hur som sitter monterade. Ja och sen påverkar rumstemperaturen också naturligtvis.

Permalänk
Medlem

Hoppas att kontakten blev bra, hur vet man det, kan det vara för mycket kylpasta? försökte få ett tunt och gämnt lager så gott det gick, får väll prova att göra om det annars.

Visa signatur

Trasig -->DELL XPS1530

Permalänk
Medlem

Det är svårt att veta om kontakten blev bra, men får man högre temp än man borde så kan man ju misstänka att den inte blev det.

På processorer som din med en stor heatspreader så brukar man inte smeda ut pastan själv utan man lägger på en tunn sträng eller en liten klick (stor som ett halvt riskorn brukar man säga) bara så trycks den ut över kärnan själv när man sätter på kylaren.

Kolla artic silvers instruktioner på http://www.arcticsilver.com/pdf/appinstruct/as5/ins_as5_intel...

Permalänk
Medlem

Tackar! Blir att ta bort och göra om. Gör om gör rätt

En fråga till som jag kom på, vad ska Vcore ligga på till en oklockad E6400´, hittar inte det någonstans.

Har nu köpt ZalmanSTG1 kylpasta, det är med en pensel, ska man stryka det både på CPU och kylfläns eller räcker det på kylfläns eller cpu? ska göra det snart så tacksam för svar innan jag börjar.

Det ska vara ett väldigt tunt lager och gämnt lager eller?

Visa signatur

Trasig -->DELL XPS1530

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antimatter
Temperaturen "Aux" som visas i Speedfan är en känd bugg, bara att ignorera..

Jag får en AUX temp i EVEREST på 124 grader... Är det oxå bugg?
Vad är AUX temp för något?

Visa signatur

E6600 2.4GHz@3.0GHz | Asus P5W DH Deluxe | Leadtek 7950GT | 2 x Corsair XMS2 CM2X1024-6400 | CM Stacker | Zalman ZM600-HP | Thermalright HR-01 | Thermalright HR-03

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crab
Jag får en AUX temp i EVEREST på 124 grader... Är det oxå bugg?
Vad är AUX temp för något?

Ja (Duh?)

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Ja (Duh?)

Ledsen att jag frågade...

Visa signatur

E6600 2.4GHz@3.0GHz | Asus P5W DH Deluxe | Leadtek 7950GT | 2 x Corsair XMS2 CM2X1024-6400 | CM Stacker | Zalman ZM600-HP | Thermalright HR-01 | Thermalright HR-03

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crab
Ledsen att jag frågade...

Ursäkta attityden,men trodde det var ganska självklart eftersom tempsen var så pass höga och nära varandra.

För att svara på din andra fråga; jag antar att AUX inte har någon sensor att mäta från,därför visar den en väldigt hög temp.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Inaktiv

hehe ok aux kan man bara skita i då!

min cpu ligger på 20grader oklockat .. samma i bios så borde vell stämma?

men vad menas med core 1 2 0 tempen vad är detta på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antimatter
Temperaturen "Aux" som visas i Speedfan är en känd bugg, bara att ignorera..

Bra att veta.

Saxat från en annan sida:

"Think of aux as the ambient temperature inside your computer chassis.

-- Tom"

Yeah... Right...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"