Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Core2Duo fyrakärnig?

Någon som har koll på Intels halvnya Core2Duo (conroe) fast med fyra kärnor? Fördelar i dagens och framtidens spel? Pris? Funderar lite på dem till den nya datorn? Någon som vet om någon ny vass pricessor som man bör spana in lanseras under den närmsta tiden? Tack!

Permalänk
Vila i frid

http://www.tomshardware.se/processorer/interaktiv_jamforelse/...

Som alltid kostar det att ligga på topp. Mest prisvärt är en E6300/E4300 på en P5B-E Plus bräda. Klockad drar den rätt jämt med de 4 ggr dyrare propparna. Ska du inte/kan inte klocka kostar det $$$ att få bra prestanda. Att vänta på något nytt som vi inte vet speciellt mycket om, well... så kommer det alltid att vara - dvs mer prestanda för mindre pengar.

Permalänk
Medlem

Hmm jo, tack, tror strategin blir att inte köpa det aldra senaste utan få lite mer prisvärdhet genom att kanske ta vad som var topp för tre månader sen...Vad är den idag absolut mest prisvärda processorn som ändå klarar lite mer "heavy lifting" enligt er?

Permalänk
Medlem

Kör själv med 4300, känner att det inte är prollen som hindar min klock i alla fall

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Vila i frid

Min E6300'a (köpt på tradera för 1100) kör jag i 3.60 GHz 24/7. Min nästan 3 ggr dyrare E6600'a kör jag just nu i 3.50 GHz. Skillnad i Superpi? Skillnad? Snarlik. E4300'an är bästa överklockaren om du vill snika på minnena och E6300'an om du redan har minnen som duger att klocka. Höga FSB ger mer prestanda än låga FSB.

Permalänk
Medlem

Stort tack, känner hur datorköpet kommer närmre :). Är dock inte jätteduktig på alla termer än, vad står FSB för? (enda jag kommer på är fast serial bus)

Permalänk
Medlem

Front side bus

Permalänk
Inaktiv

ska också köpa ny dator i slutet på april då priserna ska ha blivit lägre..
är det alltså lika bra att köpa en 6400 istället för en 6600 om jag fattat rätt.. eller vad skall man satsa på?

Permalänk
Vila i frid

Vad man ska satsa på bestäms av plånboken och viljan att läsa in sig på köpråden (det finns MÅNGA - och bra) här på sweclockers.

Permalänk
Inaktiv

höfta till med nåt om jag ställer en fråga, det är svårare för mig att höfta till bra som inte är så insatt än