Permalänk
Medlem

Antal fläktar!

Hejsan!

Är så att min dator väsnas nått grovöst pga fläktarna.

Tänkte skaffa ett par nya, då är frågan hur många bör man ha ?

Tänkte skaffa mig ett par av dessa. Hur många borde man ha i ett Midi Tower med 2 HDD's. Vill ha en lagom ljudniva utan att datorn kokar.

Tack på förhand!

MvH Kurdass

Visa signatur

Kommer snart...

Permalänk
Medlem

Stoppa in så många det går då dom inte lär flytta särskilt mycket luft...

Visa signatur

E6600 | Arctic Freezer 7 Pro | 7600 GT @ passiv kylning | Spinpoint 250 GB | Asus P5B | Hiper 530 @ zalman fläktstyrning | Coolermaster Mystique 631

Permalänk
Medlem

Modda dit en sådan här http://www.webhallen.com/prod.php?id=70463 istället där du kan ställa fläkthastigheten för tumregeln är att ju större fläkt desto lägre hastighet = mindre buller för att flytta samma mängd luft.

Kolla annars om du inte kan sätta dit 120mm fläktar om du inte vil klippa i sidoplåten! Finns även fläktkontrollers att köpa där man kan ställa hastigheten steglöst eller bara köpa Zalmans fläktkontroller som kostar ca: 45:- hos bl.a http://www.webhallen.com/prod.php?id=19413 som klarar av max 6W vilket i praktiken innebär att du kan ansluta 2 fläktar bara dom inte drar mer än 0.5A sammanlagt på 12V.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lian Li LanCool: PC-K62 Corsair HX: 750W Gigabyte: P55-DS3 Intel Core: i5 750 @ 2.67GHz Corsair XMS3: 4x2GB 1333MHz DHX XFX Radeon HD: 5870 "XXX" 1GB Creative SB: X-Fi Fatality XtremeGamer Western Digital: VelociRaptor, Caviar Green & Caviar Green

Korwish @ TS & NH

Permalänk

med tanke på rubriken tänkte jag tillfoga att jag har tryckt in 9 fläktar i min dator...

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Re: Antal fläktar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kurdass
Hejsan!

Är så att min dator väsnas nått grovöst pga fläktarna.

Tänkte skaffa ett par nya, då är frågan hur många bör man ha ?

Tänkte skaffa mig ett par av dessa. Hur många borde man ha i ett Midi Tower med 2 HDD's. Vill ha en lagom ljudniva utan att datorn kokar.

Tack på förhand!

MvH Kurdass

Så få som möjligt för lägsta ljudnivå :-). Det enda vettiga sättet att veta är att prova och mäta temperaturen. Köp så stora fläktar det går, ju större desto tystare (eftersom man kan köra dem på lägre varv för samma luftflöde).

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio