Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Funderingar på Bil-PC.

Jag har alldeles för länge suttit med tummen därbak och funderat på detta. Har nu fått upp intresset för detta igen nu när bilen närmar sig jungfrufärden.

Jag har ett gäng funderingar på bil-pc. Dessa är:

* Jag vill skippa stereon helt. Hur får jag ut tillräckligt starkt ljud till högtalarna och hur får jag fram kontakter till slutsteget, lågnivå?

* Vad skulle ni rekommendera för moderkort? Jag funderar på ett Mini ITX från Epia, fläktlöst. Inget monster men det räcker för ljud, gps och det jag vill.

Kommer säkert upp fler frågor men detta får räcka så länge.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Från ljudkortet får du fixa en lågnivå signal till slutstegen. EPIA moderkorten är strömsnåla och perfekta till en bilpc. Använd en 2,5" disk för att spara utrymme och ström. Den är även mer stöttålig.

Permalänk
Medlem

Okej, tänkte nästan något sånt. Så jag måste driva ljudsystemet via slutsteg då? Tur man har 2 i skuffen då. Hur många lågnivå signaler kan ett ljudkort spotta ut?

Edit: Och är det svårt att få dem att köra ut lågnivå signaler? Aldrig gjort det så har ingen aning. Vad ska jag leta efter för något i ett ljudkort? Tips på passande?

Anade nästan att de moderkorten är perfekta för detta. Okej ska titta till priserna på en sådan disk då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ang. ljud till stegen... 3.5mm stereoplugg -> RCA löser ditt problem där iallafall.

Permalänk
Medlem

Kom igen linka Lite liks till han ni som kan...Vill med ha sånt system:D

Permalänk
Medlem

denil: Ah, det var inte svårare än så? Härligt!

tossa1: Vi hoppas på det, annars är vi all alone här.

Har någon några (over the top) länktips på byggen gällande sånt här? Vet att det finns här på sweclockers ett gäng men söker mer avancerade. Vill självklart ha touchscreen på min, känns lite onödigt annars.

Skulle självklart kunna leta runt själv men att folk som kan lite om just det här kanske kan visa en oinvigd till rätt håll!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är också intresserad av ett sådant projekt.
Mest för att jag inte har någon dator i bilen.

Har ni några bra tips på skärmar?
Vad behöver man till datorn för att kunna använda gps?

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem

AndyKidden;
du behöver en gps-mottagare, kostar typ 3-400 spänn på blocket,
och ett program med kartor (typ Mappoint, windows-baserat dock...)som är kompatibelt med gps-mottagare(de flesta programmen kräver att gps-mottagaren är anpassad för NMEA0183 V3.0 (har för mig att det kan vara v2.0, men jag är inte säker så det får bli 3.0 ), that's it.

Visa signatur

Sim... you bastard!!
du är skyldig mig ca 50 sekunder av mitt liv!!! GIVE THEM BACK!

Permalänk

Ok, ger först en varning att det här kan komma att bli ett relativt långt inlägg!

Jag har själv byggt in en dator och det fungerar super!

Eftersom jag inte hade kontanterna att lägga ut på ett mini-itx så kör jag med ett helt vanligt moderkort, cpu, 3.5" HD osv och jag har inte märkt några större problem ännu och det har gått ett antal 100 mil sedan jag satte in allt!

!LJUD!
Ljudet är super, jag kör med ett SB Audigy som klarar 7.1 men eftersom jag inte har nog med slutsteg ännu så nöjer jag mig med 4.1, det fina är att man kan ställa in ljudet på varje kanal för sig så att det går finjustera precis som man vill ha det!
Kolla lite i specifikationerna till ljudkortet hur många kanaler som det stödjer och fundera en extra stund på hur många du vill/kan få in i bilen och vad du tänker ha det till, utställning eller bara glida fram på sommarvägarna!

!SKÄRMAR!
När det gäller skärm rekomenderar jag minst en 7" touchscreen så att du kan styra allt direkt från den, priset varierar mycket beroende på märke men se upp för billiga "kina kopior" på ebay, strular en sådan så kan frakten fram och tillbaka kosta mer än vad du gav för den... En viktig sak att kolla lite på är om det finns kommentarer om hur bra den syns i dagsljus, trist om man inte ser ett skit!

!FRONTEND!
För att kunna styra allt via skärmen använder 99.9% av alla som bygger in en dator ett så kallar FrontEnd, oftast ett gratis program släppt under GNU/GPL licens som man kan ladda hem, till dessa finns det dessutom en hel uppsjö med olika skins som ändrar om utseendet och vissa funktioner. Jag har testat igenom flera av dom och fastnade för RoadRunner som är bland de vanligaste Frontendsen som används, uppdateras ofta och när man väl har ställt in det så fungerar det klockrent!

!GPS!
GPS kör du enklast via en vanlig GPS-puck som du ansluter via USB kabel till datorn, om du köper en nu så köp en hellst med SIRF star 3 chippet eftersom det har klart bäst mottagningsförmåga.
Program för detta är lite klurigare, det finns inga som är gratis för det första och inte heller många som är avsedda att användas på en Touchscreen, därför blir knapparna oftast väldigt små.
Vanligast som används är bl.a.

Destinator 3: Relativt gammal men ett SDK har funnits under en längre tid, därför finns det många färdiga program som använder sig av deras kartor men som är avsedda att användas på en TS, dessutom kan man i de flesta importera egna POI's som t.ex. hastighetskameror :D, kolla på www.freedrive.co.uk för ett av de bättre programmen som använder sig av D3 kartorna.

iGuidance 2.1.2 UK: Den nyaste och kanske nästan mest praktiska gps lösningen, dock inte gjort för användning på en TS så knapparna är en aning små, jag kör med detta för närvarande dels på grund av att det är bra integrerat tillsammans med RR på så sätt att den pausar musiken och byter till GPS skärmen då den ger instruktioner.

Navigator PC6: Nytt program som faktiskt är avsett för TS, dock fungerar det i version 6 enbart i fullscreen villket gör det omöjligt att integrera tillsammans med ett annat FE som t.ex. RR. Version 7 kommer att släppas nu i dagarna som kommer att gå köra i "window mode" och då kommer det att gå integrera bättre med RR utan problem.

Microsoft Autoroute 2007: Nytt med snygga kartor, inte heller optimerat för TS men har en rejäl databas med POI's som man lätt kan bläddra genom, nattläget är militärgrönt om man tycker om sånt :D, jag ansåg att det var på tok för många olika knappar och menyer för att det skulle vara mänskligt att hantera på en 7" skärm så jag skippade det relativt snabbt!

!EL!
El till en bilpc är "alltid" ett problem, dock säljs det många speciella nätagg som kör 12V in, vissa modeller har även stöd för att slå på/av datorn först när windows har stängts av. t.ex. att när du vrider om nyckeln skickar den en signal att datorn ska slås på, den är på hela tiden tills du vrider av nyckeln... då dödar den inte datorn rakt av utan stänger ned windows, väntar en stund så att du inte startar datorn igen och sedan bryter den strömmen så att du inte riskerar att få ett tomt batteri! smidigt men desvärre kostar dom mellan 500-900 ungefär men är helt klart värt det!

!LÄNKAR!
www.bilpc.info - ladda gärna upp info om era projekt på sidan (svensk)
www.mp3car.com - ett av nätets största forum om just bilPC (engelsk)
www.cartft.com - Shoppingsite om just BilPC, tysk med bra priser (engelsk)
www.linitx.com - Shoppingsite om just BilPC, brittisk (engelsk)
www.freedrive.co.uk - Sida med GPS programmet freedrive samt ett par skins till RR (engelsk)

Funderar du på ngt annat så ska jag nog kunna klämma ut lite mer info!

Visa signatur