Permalänk

Onmousedown()

Hej, undrar bara om det i Js går att använda "onmousedown()" som en funktion så att jag kan välja när funktionen ska användas eller om den måste ligga i Body taggen och alltid vara aktiv?

en fråga till när jag ändå håller på, Finns det något sätt att stänga ner fönstret förutom javascript:window.close() som inte gör så att explorer stänger ner direkt utan att fråga om jag verkligen vill stänga ner programmet?

Permalänk
Medlem

gör en funktion som lyder såhär:

function Close() { var box = confirm("Vill du verkligen stänga webbläsaren?"); if(box == true){ window.close() } }

Borde funka.
Är visserligen inte så haj på JavaScript så jag hoppas att jag inte har skrivit fel

Permalänk
Medlem

På första frågan måste jag passa, har inte använt Javascript så särdeles mycket. Skulle inte tro att det är omöjligt att göra som du säger, men jag har aldrig försökt.

Andra frågan: Du kan väl köra en confirm() på window.close() (enklast är väl att ha det i en funktion då gissar jag).

Lycka till.

Mvh

Edit: För sen som vanligt...

Visa signatur

Man kan inte få allt här i världen... men det vore ju dumt att inte försöka.

Permalänk

prövade att göra som ni säger, Fungerar ganska bra, dock hinner inte explorer stänga ner sig innan en till fråga kommer upp och frågar om jag vill stänga webbläsaren, vet ni hur jag ska komma förbi detta?

Permalänk
Medlem

Kan du inte, det är gjort så. Mest för att skript inte ska kunna stänga fönstret utan att du ber om det.

Permalänk

Går det inte att lägga in ett delay mellan det att man tryckt ok och tills det att det kommer upp en ny fråga?

Förresten, visste någon om det gick att använda onmousedown() som en funktion som jag kan aktivera istället för att lägga den i body taggen då den alltid är aktiverad?

Permalänk
Medlem

Hur menar du med att aktivera funktionen senare? Webbläsaren måste ha koden inläst för att kunna köra den. Hur ska du kunna aktivera och köra den senare om inte webbläsaren har läst in koden?

Eller vill du på något vis göra så att när du t.ex. tryckt på en knapp så ska onmouseover aktiveras för ett speciellt element? I så fall kan du ju testa att använda dig av DOM för att ändra det. Dvs. ändra i ett element under exekvering.

Permalänk

Ja, så att det när jag t.ex. trycker på en knapp så ska t.ex. onmousedown aktiveras. Ska jag då använda mig
avaddEvent(obj,"mouseover",doSomething)
och lägga detta som en funktion?

Permalänk
Medlem

Om den ska vänta på ett event från en knapp t.ex. så kan du ju ha en onsubmit eller onkeydown eller vad det nu är man ska ha på den knappen som kollar till metoden activateSomething(). I den metoden stoppar du sedan in onmousedown på ditt element. Jag har inte gjort det här själv så det är rent hypotetiskt. Kan funka, kan inte funka. Du får prova dig fram.

Permalänk

tanken kan liknas vid ett fönster med en knapp, knappen är bunden till en funktion som aktiverar onmousemove som gör att så fort man rör musen kommer en alert upp. man ska alltså kunna röra musen utan att alerten kommer upp fram till att man tryckt på knappen.

Hoppas att jag var tydlig nog

Undrar också vad jag ska ange som obj i

avaddEvent(obj,"mouseover",doSomething)

om jag vill ha hela bakgrunden som objekt