Permalänk
Hedersmedlem

Kyla dator med bergvärmehål?

Mors

Lite offtopic kanske, men det handlar trots allt om ett värmesystem som är kopplat till en värmepump, och den är ju lite vitvara i alla fall.. Vit är den i vilket fall som helst och den är hyfsat lik ett kylskåp.

Borrade nyligen efter bergvärme här.. och det funkar skitbra, eller för bra snarare. Vaknade med 27 grader i rummet första morgonen vilket gav lite svettiga sommarmorgonskänslor mitt i vintern.

Tanken är nu om det går att använda hålet (och kylklägget) att kyla datorn med på somrarna när värmen ändå inte behövs. Har ett 135meters hål som det kommer upp 4-5 gradigt kylmedia ur konstant. Borde det inte gå att dra det genom datorn då med hjälp av en separat cirkulationspump?

När jag ändå är igång och frågar.. finns det några vattenblock som passar direkt på pex-slang? Typ 4cm i diameter.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte dra in kylvattnet direkt i datorn utan ha en separat loop i datorn och en passiv värmeväxlare där datorloopen kyls av kylvattnet. Tänk en radiator men istället för att kyla med luft kyler du med kylvattnet.
Nu är en radiator byggd för att kylas med luft och inte vatten, så du får troligtvis bygga något eget men prinsipen är den samma.

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)