Kriget mellan Nvidia o AMD/ATi ?

Permalänk
Medlem

Kriget mellan Nvidia o AMD/ATi ?

ursäkta om jag tar upp det om det redan finns entråd om det .. jag hittade inte någon så ja startade en ...

men grabbar o tjejer ... nu kommer ju R600 från AMD/ATi... men känns det inte som om att AMD är lite för sent ute ? ... och att Nvidia är så otroligt mycket snabbare med att komma med nytt än vad ATI är ?

va fan ... det var väll 4 år sedan ATi kom med nått kort som var kraftigare än Nvidia o ny teknik ... sen att det alltid går att klocka men nu snackar vi orginal Klockningar...

sist jag såg att ATi var bättre än Nvidia var när 9800pro kom ... sen des har det stått still tycker jag... eller har jag helt fel ?

samt som nu ... 6800, 7800, 7900, 7950, 8800 (nvidia) .. alltså ... alla dom GPU:na tog marknaden med storm ...

samt som företagsstatestik visar att (54% Nvidia) (22% ATi) (5% Matrox) (5% intel) (14% Övriga tillvärkare)... det var det jag läste på Idg.se för ett par månader sedan ...

som sagt ... detta är forum och nu vill jag veta ... siffror är inte allt men fan
är det inte dax för AMD att lägga ner ATI ? ... det var ju därför ATi såldes för att det var så efter och var på väg i KK...

samma är det ju när det gäller CPU:s .. inte har ju 54% av marknaden o AMD bara 23% och IBM 22% ( tack vara apple )

så min slut sats är ... AMD o ATi är det inte dax att ni bör tänka på refrängen!

Permalänk
Avstängd

Vad jobbigt att läsa. Använd punkt och stor bokstav !

Visa signatur

See It. Hear It. Feel It.

Permalänk

ATI säljer ju kort som fungerar i alla fall så jag ser gärna att de stannar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Philip_Holm

oj da... hoppas du inte har allt för problem med allt läsa på nätet

Permalänk
Medlem

Det där var det dummaste jag läst på väldigt länge. Din "statestik" kan inte vara annat än slumpmässigt utvalda, det finns många sätt att räkna hur stor del av marknaden olika företag har men absolut inget av dom kommer fram till att Matrox är lika stora som Intel. Senast IMB hade en marknadsandel på 22% av PC (eller Mac) marknaden var antagligen ~25 år sedan. Mac har dom senaste 10+ (antagligen mycket längre) åren stått för max 5% av marknaden för hemdatorer.

Självklart köpte AMD ATI för 5,4 Miljarder USD för att lägga ner deras verksamhet ett halvår senare :rolleyes:. ATI var aldrig påväg att gå i konkurs och nu ser det dessutom väldigt bra ut, http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=38836 . I fall su inte börjat läsa engelska i skolan än (;)) så kan jag översätta det viktigaste: många OEM tillverkare med dell i spetsen har beställt enomra mängder av ATI's RV610 (Radeon 2400), så många så att det kommer bli det snabbast säljande grafikchipet någonsin. Med lite tur kan som sälja över 100milj. 65nm chip innan året är slut.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gatti
oj da... hoppas du inte har allt för problem med allt läsa på nätet

Vad?

Visa signatur

Jag | Har | Fina | Datorkomponenter | FYI

Permalänk
Citat:

Klicka på länken i min signatur......

@Gatti
Det låter som att du önskar dig ett skräckscenario , hur snabbt tror du tekniken skulle utvecklas om den bara fanns en aktör för CPU resp GPU , det är ju lite synd att ATI varit sent ute med dom 2 senaste generationerna GPU men när dom väl kommit så har det varit mycket lyckade produkter som i min mening överträffat Nvidia på många punkter. För övrigt känns det som att Nvidia stressar ut sina produkter för snabbt bara för att få vara först och det leder till en massa problem NF680 det senaste exemplett...

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att ATI är sent ute.
Dom har kort på hyllorna som funkar och mer därtill.
Nvidia har kort för DX10 ute ja, men hur många vet du som kör DX10 spel nu?
Har du läst om vilka problem det finns ännu med just Vista, DX10 och Nvidia??

Med lite tur så skippar ATI med en senare lansering ett förstagenerationskort som bara funkar sådär och släpper ett väl fungerande kort med bra drivrutiner.

Att ATI är sena gör inte ett smack då deras nuvarande kort fortfarande säljer och dom som har råd kommer att köpa deras DX10 kort när dom släpps oas om dom redan har ett 8800. (Om kortet är snabbare och stabilare dvs)
Det är så det funkar på hårdvarumarknaden.
Det är en väldigt liten del som köper det senaste när det är fullpris på det.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

ATI är ju ganska prisvärda iaf. Köpte mitt x1900GT för 1300, och kan köra de flesta nyare spel på någorlunda hög grafik. Tex. oblivion flyter ju skitfint på väldigt höga inställningar.

Jag skulle uppskatta om drog ner lite på misshandeln av svenska språket. Man får ju dyslexi bara genom titta på eländet.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

Tror inte ATI är påväg att konka, inte ens nära. Inte AMD heller som uppenbarligen säljer bra med processorer,
innan de här C2D hade ju var och varannan AMD..
TS får gärna posta källfakta tillsammans med sina siffror och JA det var jobbigt att läsa, sluta missbruka punkter!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Kan säga så här då, jag haft både ati och nvidia kort och jag måste säga att nvidia har aldrig fått en att vara speciellt nöjd (speciellt inte med 8800-kortet). Ati däremot har iaf jag alltid blivit riktigt nöjd med och aldrig haft några som helst problem med. då dem har bättre drivare än nvidia. Därför ska jag, precis som många andra troligtvis sälja mitt 8800 och köpa ett R600 kort, om det då inte visar sig att det har samma problem som 8800 korten.

Visa signatur

Dator: 9800X3D @ 5.4 all core, Arctic Freezer II 420mm, Arock x870e Nova, 32gb 6000MHZ CL28 DDR5, Asus RTX 5090 Astral OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unbalanced
Tror inte ATI är påväg att konka, inte ens nära. Inte AMD heller som uppenbarligen säljer bra med processorer,
innan de här C2D hade ju var och varannan AMD..
TS får gärna posta källfakta tillsammans med sina siffror och JA det var jobbigt att läsa, sluta missbruka punkter!

AMD har köpt upp ati http://ati.amd.com/

Permalänk
Geeks
SweClockers

The research firm further noted that Intel took the lead in graphics chip shipments in 2006 with 119 million units, while AMD-ATI trailed behind with 78 million units and Nvidia came in third with 76.12 million units.

http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20070412230215.htm...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Det finns två saker jag vill kommentera.

ETT: Att bry sig om företag på en så personlig nivå är silly silly silly...

TVÅ: I mitt tycke hat ATi vunnit, nVidia kom ut för tidigt och förlorade mycket kred pga dåligt fungerande dx10 kort. En hel del konsumenter må ha nappat och köpt g80 men att sälja oem versioner som smör i solen... now that´s a winner!

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo faktiskt. Det borde ligga i författarens egenintresse att göra texten så lättillgänglig som möjligt för läsarna. Jag orkade inte försöka bena ut vilken mening som hörde vart.

Skriv inte dina tankar rakt av, förklara hur du resonerar fram dem så att vi andra förstår också!

Visa signatur

- J -

Permalänk
Medlem

Jag håller på AMD och ATI i alla väder iaf. Bättre sakta men säkert, och inte försöka storma fram som nVIDIA och Intel.
Intel lyckades ju någorlunda med C2D men det håller inte i längden.

Permalänk
Avstängd

ser hjärna att ati stannar

Permalänk
Avstängd

Re: Kriget mellan Nvidia o AMD/ATi ?

Citat:

som sagt ... detta är forum och nu vill jag veta ... siffror är inte allt men fan
är det inte dax för AMD att lägga ner ATI ? ... det var ju därför ATi såldes för att det var så efter och var på väg i KK...

Om inte ATI fanns så hade du kanske fått betala dubbelt så mycket för nVIDIA samt att utvecklingstakten minskat dramatiskt. Samma sak med AMD kontra Intel. Det är tack vara AMD som vi konsumenter fått ta del av priskriget och att utvecklingen av processorer fått sig en rejäl knuff.

Själv köper jag alltid AMD om jag kan, det är så liten skillnad på hastighet. För mig är det mest ett sätt och stimulera konkurrensen.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Bra ... allt jag ville var att starta en Debat ... tänkte vi saknade sånt här på sweclockers

hoppas jag inte gjorde nån illa...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jag håller på AMD och ATI i alla väder iaf. Bättre sakta men säkert, och inte försöka storma fram som nVIDIA och Intel.
Intel lyckades ju någorlunda med C2D men det håller inte i längden.

Lyckades någorlunda var väll ändå en underdrift?
För det andra är det, precis som i alla andra fall, bra att konkuransen är så hög som möjligt.
Det driver ned priserna och upp utvecklingen.

Permalänk
Medlem

ZZZzzzzZZZZzzzz... Jag är Nvida fanboy därför håller jag på ATI.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

mm kanske om R600 är ett DX10 kort kanske går tebaks till ATi då Nvidia inte kan få 8800kortne att fungera.
Med detta menar jag drivrutiner Vista och Xp har inga "bra " drivisar, spel som inte fungerar eller vissa elment i spel som skuggor mm.

men ATI har alltid levererat bra drivisar ....kan ju ha fel men i alla fal kanske blir ett R600

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av furgiison

På tal om att misshandla det Svenska språket....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yogge
AMD har köpt upp ati http://ati.amd.com/

Javisst, vet inte varför jag skrev så klumpigt. My bad.
Och självklart vill vi ha konkurens, det ger en härlig kontrast.
Själv är jag ingen fanboy till vare sig Intel/Nvidia eller ATI/Amd, jag begränsar mig gärna inte och enbart går efter ett företags
produkter.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk

En sak jag inte förstår är att alla klagar på nVidia för att deras drivisar till Vista var kassa från början ?

Varken AMD´s eller nVidia´s drivisar funkade innan konsumenterna satte press på dom och dom till slut kom ut med fungerande versioner. Så försök inte hävda att det bara var nVidia´s drivisar som sög.

Visa signatur

Gigabyte GA-M55S-S3 nForce 550 | Leadtek GeForce 8800GTS | AMD Athlon64 X2 4200+ 2 x 512KB | 400W Nexus 4090 | (2x1024MN) DDR2 PC6400 CorsairXMS2 | 320GB Seagate Barracuda SATA II | Windows Vista Ultimate Sv DVD Retail | "i get laid as often as i have to reboot" //Grim

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GrimFandango
En sak jag inte förstår är att alla klagar på nVidia för att deras drivisar till Vista var kassa från början ?

Varken AMD´s eller nVidia´s drivisar funkade innan konsumenterna satte press på dom och dom till slut kom ut med fungerande versioner. Så försök inte hävda att det bara var nVidia´s drivisar som sög.

Problemet är att AMD:s drivrutiner har blivit bättre men nVidias är fortfarande ganska kassa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av furgiison

Ser du en hjärna och sedan påstår du att ati har slutat att gå?

Permalänk
Medlem

Re: Kriget mellan Nvidia o AMD/ATi ?

Citat:

va fan ... det var väll 4 år sedan ATi kom med nått kort som var kraftigare än Nvidia o ny teknik ... sen att det alltid går att klocka men nu snackar vi orginal Klockningar...

sist jag såg att ATi var bättre än Nvidia var när 9800pro kom ... sen des har det stått still tycker jag... eller har jag helt fel ?

En tråd som gjord för att väcka alla ATI-fanboys till liv. Tycker både nVidia och ATi gör ett bra jobb för övrigt.

Men alltså. Du har har helt fel om du tror att ATI stått still sen 9800.

Sen Radeon 9700 Pro kom tycker jag de alltid har presterar väldigt bra. X800/850 saknade visserligen SM3 men prestandamässigt så tog de ibland GF6800 - speciellt i höga inställningar med mycket AA. Hade dock själv ett GF6800. X1900/X1950 är nog ett av de bästa det gjort - definitivt snabbare än 7900.

Och R600 sägs ju ta prestandakronan rejält.

Det som är lite tråkigt med ATI är väl att mellanklasskorten ofta presterar mycket sämre än high-end och då kan nvidia ofta vara ett lite bättre val om man har lite pengar.

Kör ju AMD/ATI nu hehe.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Sent ute? Snarare smarta och väntar tills dx10 och på så sätt får dom snabbare kort också. Dom tänker ett steg längre än nvidia helt enkelt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Någon måste vara först.. friskt vågat hälften vunnet?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Oavsett om ni är Nvidia/Ati - fanboy så tycker jag ni ska hålla tummarna för att båda företagen håller i sej.
Konkurrens (stavning?) är viktigt, vem vet vad ni får betala för korten annars

Visa signatur

Jag | Har | Fina | Datorkomponenter | FYI