Tyst server, hur modifierar jag hårddisk så den blir tyst?

Permalänk
Medlem

Tyst server, hur modifierar jag hårddisk så den blir tyst?

Hej

Jag har en gammal p2 som står o går men vill få den tyst. Det är 2 fläktar i den, Nätagget (250w låter nästan inget! känns som typ 3db) sedan har jag en för processon. Tänkte ta bort 40mm fläkten och sätta ditt en stor 80mm på något bra sätt och på så vis få den tyst. Cpun används knappt, max 10%.

Nu kommer vi till det stora problemet - hårdisk, den är lika gammal som datorn och ligger på 4gb. Har ingen fläkt till den men den har klarat sig fint i 10år utan så varför inte i fortsättningen?

Hårdisken låter väldigt mycket när den inte skriver och ännu värre när den gör det. Tyvärr har 2 pinnar lossnat men de lödde jag fast igen. Se bilder på hårdisken här: http://brup.mine.nu

Hur gör jag för få den tyst? att använda någon typ av låda att kapsla in går nog inte så bra med tanke på hur pinnarna för ström sitter.

Att köpa en ny hårdisk kostar minst 500kr och kräver nog en fläkt som det inte finns plats för.

Mvh Viktor Lindgren.

Permalänk
Medlem

Nja dendär lösning hade jag inte haft någon längre tid.

Varför inte köpa en ny tyst? Så behöver du ingen fläkt.

500:- får du en relativt stor hdd för.

Köp en mindre för nån hundring?

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Medlem

Har funkat stabilt i 2veckor iaf kablarna är lödda och det enda den gör är att routa internet + den där hemsidan.

Var kan man hitta en ny tyst hårdisk billigt som inte behöver en fläkt? alla ny behöver väll det för att inte överstiga 40grader eller något för över det börjar livstiden minskas radikalt.

Är det ett alternativ att använda ljuddämpningsplattor?

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att köpa en 2,5" hårddisk - dom klarar sig HUR fint som helst utan kylning och är sjukt tysta

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

Används inte HDDn mycket (typ laddar OS, inget mer) skulle du kunna kära en IDE -> CF adapter samt ett CF-kort, kostar inte så mycket och är garaterat knäpptyst.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

tänkte på kablarna som är lödda, klipp av clipsen lr va de heter å löd dit kablarna direkt, så får du bättre plats..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pritect
tänkte på kablarna som är lödda, klipp av clipsen lr va de heter å löd dit kablarna direkt, så får du bättre plats..

Vad svarade du på?

Visa signatur

okim

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad du menar, ska jag ta bort det jag har lött fast dem med (den sista silvriga delen av kabeln) och försöker få fram självaste trådarna och fästa den? Borde inte det bli risk då för att en liten tråd råkar nudda i den andres och kortslutar allt?

Iof skulle det kanske göra att man då har lättare för att trycka in den i en liten låda som kyler+ljuddämpar den. Mitt alternativ är att ljuddämpa hela lådan men vet inte om det hjälper lika bra.

13th.Marine förslag var hyfsat bra så länge inte flashhårdiskar har någon begränsining för antalet skrivningar som de har idag och vågar därför inte chansa.

Att köpa en hårdisk för 500 kr känns inte specielt prisvärt som jag då kanske får 80gb och jag måste nog räkna med en frakt på 100kr. Man kanske ska ta en IDE hårdisk ur denna på 200GB och köpa en ny till mig som är mer prissvärd. Problemet uppstår då att hårdisken är större än 128GB och windows eller linux vill veta av att den är större än så...

Finns det någon hårdvaru gräns för att datorn är så gammal? Jag testade med win2k SP4 och LBA. Den sa att det var redan aktiverad. Vid installation av Mandriva 2006 ser jag vid partioneringen att den inte är större än 128GB.

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa en hårddisk så går det säkert att få tag i en begagnad 2.5 tums tyst hårddisk för 200-300kr. Blir billigt och bra.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

När någom vill ha tips någon modd så tycker jag ofta att folk säger att andra saker är lättare, smidigare kanske t. o .m billigare. Som att köpa ny hdd. Men halva grejen är (iaf för mig) att göra det själv. Kanske lite halvghetto, billigt, smidigt och snabbt... Sen är det ju alltid kul att skaffa andra grejor som t. ex. cf-kort och så.

Dendär hdd:n, blir den någe varm överhuvudtaget? Blir den knappt ljummen så kan du ju klä in den i något ljuddämpande material kanske, typ liggunderlag.
Annars kan du göra någon fin liten låda åt den. Kanske med en 40mm-fläkt på 5v, inte för att den kanske blåser särskilt mycket (knappt nåt ju) men ett litet luftflöda kan vara bra. Och 40mm-fläktar på 5v (eller 7v) brukar inte låta ett skvatt, dock blåsa därefter, men det behövs nog inte mycket luftflöde här heller.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

De här med lödningen, gör du rätt är det ingen risk för kortslutning.. först tvinnar du ihop alla små ledare så dom är kompakta, sen förtenar du dom, alltså löder direkt på ledanra bara, så dom blir "lagom" indränkte med lod. sen värmer du fast dom.. du kan alltid kladda på dom lite smältlim så blir de extra skyddat om du är orolig. är iaf vad jag personligen skulle gjort, och sen ordnat nån dämpande låda till den.

Permalänk
Medlem

Hårdisken blir knappt jumen, den arbetar ju inte specielt mkt. Jag har ingen chassi fläkt så hårdisken har stått utan kyla hela tiden. Ok, den värmer också uppdiskettstationen under men ändå.

Om jag gjorde att försöka att fixa till det som ni sa med och löda och göra någon typ av låda kanske det skulle funka ändå. När jag förut tänkte på en låda var det att köpa en, men tror nog att göra en egen är bäst så man får modda lite själv

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Ska göra detsamma med en 20gigare när jag kommer hem om några timmar... Och nog också på en 7gigare.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Ring, lånad mail

Permalänk
Avstängd

Finns massor av 8-10GB diskar från xbox för 50kr?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3

Jag har allt material hemma och hdd:ar så för mig spelar det ingen roll, kan vara kul att bygga lite.

Visa signatur

Ring, lånad mail

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xburk
Jag har allt material hemma och hdd:ar så för mig spelar det ingen roll, kan vara kul att bygga lite.

Det var menad till trådskaparen

Men det är roligt att bygga, roligare än att sitta och trycka på knappar hela tiden

Visa signatur

ATI TALIBAN.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Hehe, jag har inte patent på iden om du trodde det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3

10 Gb diskarna från xboxen är grymt tysta och svala. Dessutom är dom mycket tunnare än en standard 3,5" disk. Perfekt till en router och webbserver.

Permalänk

Behöver man processorfläkt till en P2:a?
Jag körde min router bra länge innan den klagade på för varm CPU, och det var ändå en Celeron 733Mhz. Den routern jag slängde ihop till min bror sitter det en P2 350Mhz och den är utan fläkt.

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptenstjärt
Jag körde min router bra länge innan den klagade på för varm CPU, och det var ändå en Celeron 733Mhz. Den routern jag slängde ihop till min bror sitter det en P2 350Mhz och den är utan fläkt.

Det beror väl på vad du har för kylare? Har du en relativt stor kylare men ganska bra mellanrum mellan kylarna så behöver du kanske ingen fläkt.

Visa signatur

Ring, lånad mail

Permalänk
Avstängd

Compaq har P2 kylare som är passiva, det är en aluminium plåt på 4mm, platt och det sticker ut lite bitar åt sidorna.

Den jäkeln jag har saknar fläktar förutom den i nätagget, döds tyst rackare

Visa signatur

ATI TALIBAN.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptenstjärt

Jag kör min gamla P2 450Mhz passivt utan fläkt, funkar prima

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
10 Gb diskarna från xboxen är grymt tysta och svala. Dessutom är dom mycket tunnare än en standard 3,5" disk. Perfekt till en router och webbserver.

Berätta mer.

Är diskarna nytillverkade så att säga, eller är det diskar som de aldrig fick sälja och som nu de nu säljer iväg billigt? Eller är de kanske till och med begagnade?

Ljudnivå på en sådan vid idle och load vs en Seagate Barracuda?

Kan du rekommendera någon seriös återförsäljare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pennan
Berätta mer.

Är diskarna nytillverkade så att säga, eller är det diskar som de aldrig fick sälja och som nu de nu säljer iväg billigt? Eller är de kanske till och med begagnade?

Ljudnivå på en sådan vid idle och load vs en Seagate Barracuda?

Kan du rekommendera någon seriös återförsäljare?

Det finns 2 varianter. I de nyare xboxarna sitter det en Seagate 10Gb disk, i de äldre modellerna en 8Gb Seagate eller Western Digital.

Den gamla 8Gb versionen är en vanlig Seagate U-serien (budget serien för ett bra tag sedan) som har färre plattor än den som såldes normalt. U-serien var 5400RPM diskar. Den är inte knäpptyst, men något tystare än genomsnittet.

10Gb disken är en specialtillverkad disk, är osäker på om den är en 5400 eller en 7200, men jag har ett vagt minne att den är en 5400. Med största sannolikhet har den endast en platta eftersom den är väldigt tunn. 10Gb disken är otroligt tyst, idle är den knappt hörbar och load kan man höra ett dovt arbetande ljud, den knastrar alltså inte. Mycket tystare än genomsnittet.

Diskarna är nytillverkade och endast ämnade till Xboxen. Varje hårddisk är unikt kopplade till varje xbox. För att hårddisken ska kunna användas i en PC måste man först låsa upp disken med en unik nyckel som varje xbox har. Alltså har man en xbox hårddisk som är låst och saknar original xboxen till den så är den totalt körd. Se till att de är upplåsta vid ev. affär.

Hör med firmor som chippar xboxar de har säkert några diskar som skräpar. Har sett vid något tillfälle att en sålde en hel drös (ca 100) xbox diskar på blocket. Bara att hålla utkik.

Permalänk
Medlem

Jag har en celeron på typp 400 eller 500 MHz som brandvägg(Smoothie). Processorn är passivt kyld med en Thermaltake Super Orb, och hårddisken upphängd i grova gummisnoddar. De är av den typen som används att spänna fast vingarna på en del modellflygplan, kraftiga med andra ord. Byggde en ställning i trä för ändamålet. Enda aktiva kylningen i datorn är en 80mm fläkt i nätdelen som går på 5v. Enda som hörs är ett litet surrande från hårddisken, den är gammal och trött.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Det finns 2 varianter. I de nyare xboxarna sitter det en Seagate 10Gb disk, i de äldre modellerna en 8Gb Seagate eller Western Digital.

Den gamla 8Gb versionen är en vanlig Seagate U-serien (budget serien för ett bra tag sedan) som har färre plattor än den som såldes normalt. U-serien var 5400RPM diskar. Den är inte knäpptyst, men något tystare än genomsnittet.

10Gb disken är en specialtillverkad disk, är osäker på om den är en 5400 eller en 7200, men jag har ett vagt minne att den är en 5400. Med största sannolikhet har den endast en platta eftersom den är väldigt tunn. 10Gb disken är otroligt tyst, idle är den knappt hörbar och load kan man höra ett dovt arbetande ljud, den knastrar alltså inte. Mycket tystare än genomsnittet.

Diskarna är nytillverkade och endast ämnade till Xboxen. Varje hårddisk är unikt kopplade till varje xbox. För att hårddisken ska kunna användas i en PC måste man först låsa upp disken med en unik nyckel som varje xbox har. Alltså har man en xbox hårddisk som är låst och saknar original xboxen till den så är den totalt körd. Se till att de är upplåsta vid ev. affär.

Hör med firmor som chippar xboxar de har säkert några diskar som skräpar. Har sett vid något tillfälle att en sålde en hel drös (ca 100) xbox diskar på blocket. Bara att hålla utkik.

Går det att köpa sådana diskar helt nya? Eller säljer Seagate dem endast till Microsoft? Det kanske inte finns någon större marknad för små diskar bland privatpersoner, men man kan ju alltid hoppas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pennan
Går det att köpa sådana diskar helt nya? Eller säljer Seagate dem endast till Microsoft? Det kanske inte finns någon större marknad för små diskar bland privatpersoner, men man kan ju alltid hoppas.

Nej de har jag svårt att tro. Antagligen är dom endast tillverkade åt microsoft. Men begagnat lär det fortfarande finnas en hel del kvar. Flashminnen finns ju alltid.