Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Stilrena chassin med 120 mm fläktplatser?

Permalänk
Medlem

Stilrena chassin med 120 mm fläktplatser?

Hej!

Jag skulle vilja ha tips på stabila chassin som har fläktplatser för 120 mm både fram och bak. Fläktplatsen på framdelen av chassit skall helst blåsa mot hårddiskarna, så att jag slipper köpa 5.25" HDD-kylare för alla mina diskar.

Utseendet skall helst vara stilrent, d.v.s. jag vill helst inte att chassit skall ha något plexiglasfönster, lysrör eller liknande. Jag ser helst också att chassit inte har den onödiga "luckan" på framsidan som vissa chassin har, den som döljer 5.25" enheterna.

Viktigt: När jag ansluter nätkabeln mot nätaggregatet vill jag att alla komponenter i burken skall jordas. D.v.s. alla komponenter skall ha kontakt med chassiplåten som skall jordas på det normala sättet, d.v.s. genom nätaggregatets nätkabel. Jag vill helst inte behöva stoppa in extra jordkablar i burken bara för att vara säker på att allt jordas som det skall när jag mekar med mitt ESD-armband anslutet till samma jordpunkt som datorns nätkabel.

Ni får också gärna tipsa om chassin även om de inte uppfyller alla ovanstånde krav, men då vill jag helst att ni skriver ner vilka av mina krav som chassit inte uppfyller. Snälla?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett Lian-Li PC6070A och är riktigt nöjd. Rymligt chassi och smart HDD lösning samt väger inte mycket alls.
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=LIPC607...

Dock är "silent" inte så mycket värt eftersom det låter som ett vanligt chassi (har gjort egna modifieringar för att dämpa). Detta för att det är alluminium chassi.

Chassit har 3x120mm silent fläktar inkluderade. En mot kortplatserna från sidan samt ett framifrån som kyler diskarna och en under PSU som blåser ut.

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk
Medlem

Mja Lian-Li har väldigt stilrena chassi, vad för system samt hur många diskar är det som ska in i burken? då kan man ta fram en sjyst låda till just det.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Antecs P150 är väldigt stilrent.

Det finns plats för en 120mm fläckt bak och två 92mm fram.

Hur det är med jordning har jag inte den blekasteaning om

EDIT: Ändrade länken, nu går den till rätt chassi

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem

Jag kommer att installera 2 diskar och 1 DVD-läsare.

Chassit får gärna vara rymligt och mellanrum mellan enheterna, vill helst inte ha något kompakt chassi där enheterna tvingas ligga alldeles mot varandra och värma upp varandra. Om chassit stöder minst 2 DVD-läsare och minst 3-4 hårddiskar så slipper jag i alla fall det problemet. (Men det får självklart gärna stödja ännu fler enheter. Jag har gott om utrymme för datorlådan på bordet så det är ingen fara.)

Kanske bör chassit också ha lufthål framför fläkten framför hårddiskarna, för att på så sätt lättare få in ny och frisk luft? Jag vet inte var t.ex. Antec P150 tar in luft, men om sådana chassin tar in luft lika bra som de som har fläkthål på framsidan så går ju detta naturligtvis också lika bra.

Jag prioriterar också ljudnivån väldigt mycket, därav mitt önskemål om 120 mm platser både fram och bak. Kylningen och stabiliteten går dock före, så därför vill jag helst inte ha ljuddämpningsmattor eftersom de oftast ökar temperaturen.

Permalänk
Medlem

Antec P150 tar in luft från perforeringen vid sidan av fronten och fläcktarna sitter bakom perforeringen så de har gott om luft att ta in

Hela chassit är skapat för att vara tyst så den medföljande fläckten är tyst och du kan välja att sätta in en eller två 92mm i fronten

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem

Är prio 1 tyst chassi så är P180 eller P150 att rekomendera, dom är bland de tystaste chassina på marknaden och har bra luftflöde.

P180 då måste du ifs köpa ett nätagg till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Är prio 1 tyst chassi så är P180 eller P150 att rekomendera, dom är bland de tystaste chassina på marknaden och har bra luftflöde.

P180 då måste du ifs köpa ett nätagg till.

Väljer helst nätaggregat själv, och som jag förstått det så skall Seasonic S12-serien vara några av de tystaste (om man också ser till effektivitet) aktivt kylda nätaggregaten på marknaden.

Så antagligen blir det ett Seasonic S12-nätagg + chassi utan medföljande nätagg, t.ex. P150.

Vilket av dessa chassin skulle ni rekommendera och varför?

3R System R220, svart/silver
http://gtek.se/index.php?mode=item&id=2315

Antec P150
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314780

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pennan
Så antagligen blir det ett Seasonic S12-nätagg + chassi utan medföljande nätagg, t.ex. P150.

Just P150 har ett nätagg med sig, då kanske ett P182 är ett bättre val, men om du tar det så får du en lucka på chassit annars så är det ett jättebra chassi. (kommer själv att köpa det inom en snar framtid)

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk

Antec P182 (vidareutveckling på P180) eller Antec Solo (I stort sett P150 utan nätaggregat) är båda trevliga chassin, men P182 verkar vara det som fyller flest av dina behov. Det enda som inte överrensstämmer med din spec är att P182 har en lucka i fronten (som å andra sidan sänker ljudnivån lite).

Recensioner på P182:
http://www.anandtech.com/casecooling/showdoc.aspx?i=2966

http://www.sweclockers.com/test/?id=638

Båda recensionerna är på P182 SE (Special Edition), men det enda som skiljer Special Edition från den vanliga är att SE är i spegelblank kromfinish och den vanliga är helt i svart (förutom priset då, SE är dyr just för att det är en begränsad upplaga). Personligen föredrar jag den vanliga helsvarta modellen.

Chassit har 5st platser för 120mm-fläktar, så du kan sätta fläktar där du vill. Sektionerat utrymme (separata ur kylningssynpunkt), gummidämpade hårdiskplatser och vibrationsdämpande sandwichmaterial i sidor och frontpanel.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Antec P182 (vidareutveckling på P180) eller Antec Solo (I stort sett P150 utan nätaggregat) är båda trevliga chassin, men P182 verkar vara det som fyller flest av dina behov. Det enda som inte överrensstämmer med din spec är att P182 har en lucka i fronten (som å andra sidan sänker ljudnivån lite).

Recensioner på P182:
http://www.anandtech.com/casecooling/showdoc.aspx?i=2966

http://www.sweclockers.com/test/?id=638

Båda recensionerna är på P182 SE (Special Edition), men det enda som skiljer Special Edition från den vanliga är att SE är i spegelblank kromfinish och den vanliga är helt i svart (förutom priset då, SE är dyr just för att det är en begränsad upplaga). Personligen föredrar jag den vanliga helsvarta modellen.

Chassit har 5st platser för 120mm-fläktar, så du kan sätta fläktar där du vill. Sektionerat utrymme (separata ur kylningssynpunkt), gummidämpade hårdiskplatser och vibrationsdämpande sandwichmaterial i sidor och frontpanel.

Antec P182: Hur är detta chassi ur jordningssynpunkt? Tänkte främst på de gummidämpade hårddiskplatserna, och 3.5" hållaren som verkar vara utdragbar.

3R System R220: Vad har ni för synpunkter om detta chassi? Några erfarenheter? Jordningssynpunkter?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pennan
Antec P182: Hur är detta chassi ur jordningssynpunkt? Tänkte främst på de gummidämpade hårddiskplatserna, och 3.5" hållaren som verkar vara utdragbar.

3R System R220: Vad har ni för synpunkter om detta chassi? Några erfarenheter? Jordningssynpunkter?

hehe, har aldrig stött på någon som varit så besatt av jordning. Skruvarna mellan chassi och hårddisk borde göra att hårddiskarna har samma jordpotential som chassit.

Vad förväntar du dig för problem om inte hårddisken (eg. hårddiskhöljet) skulle ha samma jordpotential som chassit förresten? Krypströmmar?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
hehe, har aldrig stött på någon som varit så besatt av jordning. Skruvarna mellan chassi och hårddisk borde göra att hårddiskarna har samma jordpotential som chassit.

Vad förväntar du dig för problem om inte hårddisken (eg. hårddiskhöljet) skulle ha samma jordpotential som chassit förresten? Krypströmmar?

Om jag ansluter ESD-armbandet mot samma jordpunkt som nätaggets nätkabel (jordplint i vägguttaget) och sedan petar på hårddisken och denna inte har samma potential som jordpunkten, så riskerar väl hårddisken att ta skada?

När jag var ung och okunnig så har jag mekat med en dator som varit ansluten till ett ojordat uttag, medan jag själv haft ESD-armbandet anslutet till jordplinten till ett jordat uttag. Varje gång jag petade på chassit eller någon komponent fick jag en stöt, och jag är skeptisk till att sådant är speciellt bra för komponenterna.

Så scenariot jordad Penna + ojordad Hårddisk borde väl ge samma resultat? -~- zapp -~-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pennan
Om jag ansluter ESD-armbandet mot samma jordpunkt som nätaggets nätkabel (jordplint i vägguttaget) <snip>

Du ska inte ha nätkabeln i uttaget när du meckar. Nätagget är inte avstängt bara för att det är tyst - om du har en mus med lysdiod kan du enkelt vända på den och kolla att lysdioden lyser trots att datorn är 'avstängd'... (Så funkar det på mina 2 burkar hemma iaf.)

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Du ska inte ha nätkabeln i uttaget när du meckar. Nätagget är inte avstängt bara för att det är tyst - om du har en mus med lysdiod kan du enkelt vända på den och kolla att lysdioden lyser trots att datorn är 'avstängd'... (Så funkar det på mina 2 burkar hemma iaf.)

Den är väl avstängd om jag använder nätaggregatets egen strömbrytare?

På baksidan av de flesta moderna nätaggregat finns en 1/0-switch, det är denna jag syftar på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pennan
Den är väl avstängd om jag använder nätaggregatets egen strömbrytare?

På baksidan av de flesta moderna nätaggregat finns en 1/0-switch, det är denna jag syftar på.

... om vi antar att det faktiskt bryter kontakten helt, så borde det alltså inte spela någon roll om sladden är i eller ur, och alltså inte heller om/hur den är kopplad till jorden i uttaget.

Eller?

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog rekommendera Enermax Chakra.
Jag tänkte exakt samma sak när jag köpte mitt, jag ville ha ett chassi som var stilrent, inte hade någon lucka i fronten och plats för 120mm i både fronten och i "baken"

Du hittar det här : http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=332703

Jag vet att det inte är det dyraste/bästa chassit på marknaden. Nu vet jag inte heller din budget. Men det låter som att det kanske skulle vara något för dig?

Swec gjorde också en recension på chassit :

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

utan tvekan ett av Lians li dom är superkvalitet och om du tar 1000 eller 1100:an tom 2000 2200:an så finns där plats för massor med hdd och annat grejs, utan tvekan vateenkylning om du tAR 2000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
... om vi antar att det faktiskt bryter kontakten helt, så borde det alltså inte spela någon roll om sladden är i eller ur, och alltså inte heller om/hur den är kopplad till jorden i uttaget.

Eller?

Jodå, nätaggregatet skall fortfarande vara jordat, så länge kabeln sitter i.

Det är viktigt att alla komponenter i burken också får tillgång till jord via chassit, annars riskerar du antagligen att skada den ojordade komponenten när du (som är jordad) rör vid den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pennan
Jodå, nätaggregatet skall fortfarande vara jordat, så länge kabeln sitter i.

Det är viktigt att alla komponenter i burken också får tillgång till jord via chassit, annars riskerar du antagligen att skada den ojordade komponenten när du (som är jordad) rör vid den.

Oh, well...

Jag rycker i alla fall ur nätaggssladden ur väggen och fäster armbandet i chassit istället. Sen trycker jag några gånger på startknappen för att ladda ur ev. kondingar i nätagget. Det är enkelt och säkert, och till skillnad från dig har aldrig fått nån 'överraskning'. (knack, knack)

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Oh, well...

Jag rycker i alla fall ur nätaggssladden ur väggen och fäster armbandet i chassit istället. Sen trycker jag några gånger på startknappen för att ladda ur ev. kondingar i nätagget. Det är enkelt och säkert, och till skillnad från dig har aldrig fått nån 'överraskning'. (knack, knack)

Den gången jag fick en "överraskning" var datorn inte ansluten till ett jordat uttag. Det var på den tiden då jag var ung och dum, och inte visste lika mycket om hur man skyddar sig mot ESD som jag gör idag. Jag anslöt ESD-armbandet till en jordplint i vägguttaget medan datorn var ojordad. Varje gång jag petade på chassit eller någon komponent så fick jag en stöt. Det är inget konstigt med det, eftersom jag gjorde fel. Det korrekta hade varit att på valfritt sätt jorda datorchassit (t.ex. genom att ansluta nätkabeln till ett jordat vägguttag) kombinerat med att ansluta ESD-armbandet till jord, lämpligtvis en jordplint i vägguttaget eller datorns chassi.

Under de år som jag sedan använde datorn märkte jag aldrig av några problem med den, men naturligtvis kan det ha blivit någon latent skada som aldrig visade sig. Sådant kan man aldrig veta.

Permalänk
Medlem

Ok, ledsen. Läste uppenbarligen litet för hastigt.

Hur som helst så är ju kabeln till armbandet högohmig, så kan du inte skaffa två armband?

När du ska ta i en hårddisk som inte är jordad - t.ex. när du ska ta ur den ur förpackningen och sätta in den i chassit - rör först vid diskens ytterhölje med andra armbandets krokodilklämma - utan att beröra krokodilklämman med bar hud. Då hamnar den på samma potential som du och chassit. Sen borde det vara riskfritt att hantera den.

Vanliga molexar har två 'jord'-sladdar, så det kan ju betyda att även gummiupphängda diskar fortfarande är jordade. Är dock tveksam till om det verkligen är samma jord som chassit, eftersom de verkar använda den för att skapa 12V spänning, och det isf. borde kunna generera krypströmmar i både datorchassit och diskchassit.

Nån som är bättre på nätaggens interna funktion kanske kan hjälpa här.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pennan
Den gången jag fick en "överraskning" var datorn inte ansluten till ett jordat uttag. Det var på den tiden då jag var ung och dum, och inte visste lika mycket om hur man skyddar sig mot ESD som jag gör idag. Jag anslöt ESD-armbandet till en jordplint i vägguttaget medan datorn var ojordad. Varje gång jag petade på chassit eller någon komponent så fick jag en stöt. Det är inget konstigt med det, eftersom jag gjorde fel. Det korrekta hade varit att på valfritt sätt jorda datorchassit (t.ex. genom att ansluta nätkabeln till ett jordat vägguttag) kombinerat med att ansluta ESD-armbandet till jord, lämpligtvis en jordplint i vägguttaget eller datorns chassi.

Under de år som jag sedan använde datorn märkte jag aldrig av några problem med den, men naturligtvis kan det ha blivit någon latent skada som aldrig visade sig. Sådant kan man aldrig veta.

Om man som sagts ansluter ESD-armbandet till chassit så har du samma potential som chassit och undviker stötar pga potentialskillnad. Det behöver nödvändigtvis inte vara jordat. Om man sätter ESD-armbandet i jord och mekar med något som inte är anslutet till samma jord, så kan du få potentialskillnader och urladdningar ändå, vilket du ju redan har märkt

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Ok, ledsen. Läste uppenbarligen litet för hastigt.

Hur som helst så är ju kabeln till armbandet högohmig, så kan du inte skaffa två armband?

När du ska ta i en hårddisk som inte är jordad - t.ex. när du ska ta ur den ur förpackningen och sätta in den i chassit - rör först vid diskens ytterhölje med andra armbandets krokodilklämma - utan att beröra krokodilklämman med bar hud. Då hamnar den på samma potential som du och chassit. Sen borde det vara riskfritt att hantera den.

Vanliga molexar har två 'jord'-sladdar, så det kan ju betyda att även gummiupphängda diskar fortfarande är jordade. Är dock tveksam till om det verkligen är samma jord som chassit, eftersom de verkar använda den för att skapa 12V spänning, och det isf. borde kunna generera krypströmmar i både datorchassit och diskchassit.

Nån som är bättre på nätaggens interna funktion kanske kan hjälpa här.

Enklast är att skaffa en ESD-matta som du också jordar, så har du någonting att lägga dina datorkomponenter på. Ett alternativ är att du tar komponenten direkt ur dess ESD-påse och monterar in den direkt. Lägg absolut ingen komponent löst på bordet.

När du sedan monterar in komponenten kan du om du inte använder ESD-verktyg se till att lägga ett finger mot metalldelen när du använder verktyget, så att verktyget också jordas.

Det är upp till dig om du vill ansluta ESD-armbandet till chassit eller samma jordpunkt som datorn är ansluten till. Det sistnämnda är oftast enklare speciellt om du arbetar med flera datorer. Så gör bland annat Ericsson när de arbetar. Med den arbetsgången så slipper du flytta ESD-armbandet mellan olika chassin, utan kan ha armbandet anslutet mot samma jordpunkt hela tiden.

Permalänk

stacker 830 ? många 120 platser iaf

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Oh, well...

Jag rycker i alla fall ur nätaggssladden ur väggen och fäster armbandet i chassit istället. Sen trycker jag några gånger på startknappen för att ladda ur ev. kondingar i nätagget. Det är enkelt och säkert, och till skillnad från dig har aldrig fått nån 'överraskning'. (knack, knack)

Helt korrekt, man skall vara galvaniskt sammankopplad med objektet för att få samma potential som arbetsobjektet & därmed undviker man statiska urladdningar..

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Helt korrekt, man skall vara galvaniskt sammankopplad med objektet för att få samma potential som arbetsobjektet & därmed undviker man statiska urladdningar..

Tack för det... När du ändå är här, råkar du veta om jorden man får i 12V-molexarna är samma som jorden i chassit?

Jag tror själv inte det - jag tycker det borde uppkomma krypströmmar i både chassit och utsidan på diskarna om det var så, men jag är för kass på el för att kunna säga det med säkerhet.

Hur som helst: Om det trots allt är samma jord, så borde det räcka att ha ett armband i chassit även om diskarnas utsidor är isolerade från chassit... Right?

Det är ju av viss betydelse för vilka chassin man kan rekommendera till Pennan... Antec Solo tror jag t.ex. borde kunna passa ganska bra - ingen frontlucka, inget medföljande nätagg, byggt för att vara tyst, MEN gummiupphängda diskar...

Utan gummiupphängda diskar blir svårt att få tyst på det till rimlig kostnad - det är isf. om man tar ett helt rack gummiupphängt, och jordar det med en separat jordkabel - vet dock inte några chassin som har det så i original...

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

"Jorden" i molex kontakterna är sammankopplad med chassit vilket är relativt enkelt att påvisa.. jag mätte mellan gul & chassi vilket resulterade i 12v sen mätte jag mellan svart & chassi vilket gav 0v, jag gjorde även likadant mellan röd & chassi vilket resulterade i 5v.. summasumarum, ja det är samma punkt dvs. jorden (svarta ledare) i kontaktdonen samt chassit...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
"Jorden" i molex kontakterna är sammankopplad med chassit vilket är relativt enkelt att påvisa.. jag mätte mellan gul & chassi vilket resulterade i 12v sen mätte jag mellan svart & chassi vilket gav 0v, jag gjorde även likadant mellan röd & chassi vilket resulterade i 5v.. summasumarum, ja det är samma punkt dvs. jorden (svarta ledare) i kontaktdonen samt chassit...

Duh! (ger mig själv en mental spark i röven för att jag inte mätte själv)

Tack för det.

Då förefaller det fritt fram att rekommendera även chassin med gummiupphängda diskar...

Antec Solo tror jag, som sagt, skulle passa.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=103899

Har dock bara 92mm-fläktar framför diskarna. Kanske är litet trångt.

Antec SLK 3000B
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=63684

120mm fläktar fram och bak, inget medföljande nätagg, kan dock vara litet trångt.

Antec Titan 550.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=63686

Betydligt rymligare än SOLO & SLK 3000B. Har dock också 92mm-fläktar framför diskarna. Medföljande nätagg som inte är supertyst.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Vet ej om du fått tag på något ännu men jag rekomenderar detta billigt och helt ok att bygga i.

http://www.databyran.nu/?katId=11&katUnderId=231&detProdId=11...

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
Vattenkylning från EK på rubbet.