+12 pinnen visar ~ +6 i Speedfan

Permalänk
Medlem

+12 pinnen visar ~ +6 i Speedfan

Tjena. Har ett budget nätagg som driver AMD 4600+ och 3 hdd med absolut billigaste grafikkortet utan fläkt. Speedfan visar att +12 kontakten ger endast runt +6 volt. Allting funkar annars super fint. Vad skulle kunna hända om jag fortsätter att köra så här en längre tid? Har faktiskt till och med kört med detta agg ganska länge nu!

Hälsningar
Raptor

Permalänk
Hedersmedlem

Lita inte på Speedfan utan använd en multimeter för att mäta spänningen.

Permalänk
Medlem

Alright. Men varför skulle jag vilja veta spänningen? Det är väl mestadels gamers med större grafikkort som vill kontrollera spänningen och mäter spänningen. För min dator går igång, så det spelar väl ingen roll om den får säg 6 volt istället för 12 V? Datorn skulle säkerligen inte starta om den får 6 volt, men jag kan tänka mig att den får mindre än +12 V.

Hälsningar
Raptor

Permalänk
Hedersmedlem

Varför du vill mäta/veta spänningen kan du bara svara på själv, jag förutsatte att intresset fanns eftersom du installerat Speedfan och startat tråden. Själv skulle jag kanske mätt av ren nyfikenhet i eftersom Speedfan visar så stort fel

Själv kollar jag aldrig spänningarna i min dator, förutom vid ev. felsökning eller efter byte av nätdel.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite me tanke på att Speedfan är på tapeten.
Frågan är då om SpeedFan visar lika fel me temps som me ström då....Visserligen visas mina voltantal i rätt skala men tempen skiljer sig mycket jämmfört me det programet jag fick till " PC Alert 4 ". Vilket ska man lita på?

Exempel. CPU Idle ligger på " PC Alert 4 " 28 grader
" SpeedFan 4.32. " 38 grader.
Mao 10 graders skillnad bara på idle.