Permalänk
Medlem

Precis som tidigare sagts är det ganska oväsentligt att jämföra de prestanda resultat som hittills finns tillgängliga.
3DMark testerna är körda under Vista (Vilket jag förstått att 3DMark inte har fullt stöd under), men en väldigt tidiga drivrutiner och på en sampel av den färdiga 6625an.

Erlesand: var har din kompis fått tag i en 6625a? för vad jag vet så finns det bara en ändå sampel i Sverige som skickats iväg för ett test, och jag är inte ens säker på att den har kommit fram än. Låter som en i o för sig som en sampel maskin han har testat då den färdiga modellen har högre skärm upplösning.

Angående 7800/7900/8800 osv. så kommer vi nog aldrig få se dessa i en laptop som är mindre än 17" hur gärna någon tillverkare än skulle vilja stoppa in de. Det är helt enkelt omöjligt att kunna kyla kortet på den begränsade yta som en 15"are innebär, än svårare i en 14"are.
Skillnaden mellan 7600 och 8600 är hela 1W så de ska nog inte vara några problem med värmen där.

Permalänk
Medlem

tofen: Ja, det är bara en testmaskin som Zepto skickade ut; det är inte i Sverige dock utan i England Maskinen han har testar har t.ex. bara en 80GB hårddisk, medan motsvarande dator kommer finnas med en 120GB HDD och WSXGA+ upplösning.

Måste säga att jag är mäkta imponerad av datorn, ni är duktiga ni på Zepto ^^

EDIT: En liten fråga till tofen, examplaret som han fick hade en hårddisk med tre partitioner (20GB, 24GB och 31GB). Är det alltid så på Zeptos datorer, eller är det bara för att det var ett testexemplar?

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erlesand
tofen: Ja, det är bara en testmaskin som Zepto skickade ut; det är inte i Sverige dock utan i England Maskinen han har testar har t.ex. bara en 80GB hårddisk, medan motsvarande dator kommer finnas med en 120GB HDD och WSXGA+ upplösning.

Måste säga att jag är mäkta imponerad av datorn, ni är duktiga ni på Zepto ^^

EDIT: En liten fråga till tofen, examplaret som han fick hade en hårddisk med tre partitioner (20GB, 24GB och 31GB). Är det alltid så på Zeptos datorer, eller är det bara för att det var ett testexemplar?

Aha, England, det förklarar saken.

Normalt levereras maskinerna bara med en partition, men du kan få vilken partitionering du vill om ber om detta vid beställning.

Permalänk

Alltså jag hade tänkt att köpa en:
HP NX9420 C2D 1.83 1GB/100 DVDRW ATI X1600 17#XPH

Så såg jag den här... blev förälskad i en gång! Men hus mycket skiljer sig ett x1600 256 mb mot 8600M GT 512?

Alltså jag har en dator med en 6600 GT 128 mb ddr3 "goldensample"
också AMD 3500+ 1,5 GB Ram o s v.Kommer jag märka stor skillnad? kan ni rekomendera mig denna zepto i stället för hp:n?

Jag spelar css, fear, dota och lite andra nyare spel.. men mer klarar inte min data av... Arbetar mycket med 3ds max och så men vilken av dessa datorer passar mig bäst? Jag har isf tänkt mig en 6625WD "power" med 2 GB Ram... Jag är inte så hemma i Laptops så.. tips?

MvH

Permalänk
Medlem

Mockarutan, Go8600 är ungefär 80% snababre än ett Go7600 (7600 är ~likvärdigt med ett X1600). Jag hade absolut kört på Zepton, räkna dock med miinst 4 veckors väntetid; men om du inte har någon brådska så kör definitivt på den.

Du kommer klara alla spel och program galant Tänk dock på att skärmupplösningen är rätt hög så om du vill köra den i native så kommer allt vara smått till en början innan du vänjer dig

Lycka till,

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Avstängd

jag hade inte kört på Zepton. har precis haft en 6615 som jag lämnade tillbaka. dålig support, dåligt bygge på själva datorn. (min och många andras blev på tok för varma efter en stunds spelande). om nu ett go7600 blir för varmt, hur i hela friden blir ett go8600.
aldrig mer Zepto för mig

Permalänk
Medlem

arne99, dem verkar ha löst värmeproblemet, men vi får väl se när fler datorer kommer ut på marknaden

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arne99
jag hade inte kört på Zepton. har precis haft en 6615 som jag lämnade tillbaka. dålig support, dåligt bygge på själva datorn. (min och många andras blev på tok för varma efter en stunds spelande). om nu ett go7600 blir för varmt, hur i hela friden blir ett go8600.
aldrig mer Zepto för mig

ojdå, det var trist. Själv tycker jag zepto har den bästa supporten jag varit med om, och om dom löst värmeproblemen (vilket det verkar som) så är zepto helt klockrent

BTW, KSMB, det är ingen poäng med att jämföra din datorn med zepton eftersom det är i helt olika klasser då ett 7900 inte går in i en t.ex. 14" (som den nya Znote 6224W)

Det verkar nästan som att när någon säger att GF8600go är ett bra kort så tar du det personligt, och ser det som att personen säger att det är bättre än vad du har. Så är det inte!

Du har ett high-end (för bärbara) kort och jämför det med ett mid av den nya generationen. Det är inte konstigt att de är ganska lika. Jag såg det t.o.m. som en självklarhet att 7900 skulle vara bättre än 8600. Att det sedan verkar som att 8600 faktiskt är lika bra var bara en glad överraskning (uppenbarligen inte för dig som var tvungen att påpeka att ett överklockat 7900 var mycket bättre). Jag skulle vilja sätta ett 8600go i en 17"-dator och överklocka det så lär det bli lika bra resultat. Hel irrelevant m.a.o.

Permalänk
Avstängd

Erlesand, vart har du hört det. vad för problem har dom åtgärdat.
har läst på Zeptos sida, chassit ser fortfarande lika tunt ut, dom flesta Zepto 15" ser ungefär likadana ut i form och höjd. och det är just därför dessa bärbara datorer skapar värme problem, vilket det tog 7 samtal med deras dåliga support att ekänna. tror inte heller att 6625 har några special fläktar, eller något annat som gör värmen mindre. som sagt, om nu ett go7600 blir på tok för varmt, så blir ett go8600 ännu varmare.

Permalänk
Avstängd

insats. tror inte det finns så många som gillar Nvidias produkter som en annan gör. så visst är jag glad. MEN läs vad man skriver. jag skrev att jag tycker det är onödigt att köpa ett DX10 kort som är sämmre en det DX9 kort man redan har, (gäller med eget fall), sen för er andra, knock you self out.......(sen a.n.g klock eller inte, spelar inte så stor roll. bara påpekade vilket latent power det finns i gs-kortet)

själv väntar jag hellre på nya Inspiron serien med go88XX.....

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

arne99; en vän till mig har provat datorn och han sa att den bara blev varm på undersidan efter att ha spelat ett par timmar på den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Erlesand, vart har du hört det. vad för problem har dom åtgärdat.
har läst på Zeptos sida, chassit ser fortfarande lika tunt ut, dom flesta Zepto 15" ser ungefär likadana ut i form och höjd. och det är just därför dessa bärbara datorer skapar värme problem, vilket det tog 7 samtal med deras dåliga support att ekänna. tror inte heller att 6625 har några special fläktar, eller något annat som gör värmen mindre. som sagt, om nu ett go7600 blir på tok för varmt, så blir ett go8600 ännu varmare.

Go8600 utvecklar bara 1w mer än go7600, processorn utvecklar säkert mindre värme än den förra generationen och kylning lär de väl inte göra sämre än förut.

Supporten vet jag inget om, en del älskar den och andra hatar den, men så är det för alla företags support.

Tofen du har inte koll på vem som får recensionsexemplaret? Så man vet vart man ska kolla efter recension.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Avstängd

jo visst, men du sa att dom hade fixat värme problemet. jag undrade då vad för problem dom hade åtgärdat. sen att den kompis har provat datorn några minuter eller timmar, visar inte direkt om värme problemet dyker upp. själv väntar jag på en riktig recension kommer. föressten, hur och vart kunde han prova den, den har precis börjat säljas.

Permalänk
Avstängd

lite nyfiken på grej. vart har ni läst om att go8600 strömtillförsel är 1 W mer go7600 ?
på Nvidias sida hittar man ingenting om W för go8600. för det andra hur vet ni hur mycket W go7600 tar ?

länkar någon ? (själv har jag aldrig läst om den informationen)

ps. låter nämligen väldigt konstigt att go8600 enbart använder 1 W mer.....

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

arne99; Vad det är dem har fixat vet jag inte, vet inte ens om det är något fel som fanns i alla 6615 eller bara i vissa måndagsexemplar. Har bara läst att vissa har klagat om att 6615 har blivit på tok förvarm här på forumet, finns även dem som inte har problem alls. Kan ju vara så att dem helt enkelt har omdistribuerat hårdvaran inuti datorn. Vem vet

Det är en riktig recension jag tagit min fakta ifrån Har redan svarat på hur och vart han kunde prova den i meddelanden ovan

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
lite nyfiken på grej. vart har ni läst om att go8600 strömtillförsel är 1 W mer go7600 ?
på Nvidias sida hittar man ingenting om W för go8600. för det andra hur vet ni hur mycket W go7600 tar ?

länkar någon ? (själv har jag aldrig läst om den informationen)

ps. låter nämligen väldigt konstigt att go8600 enbart använder 1 W mer.....

Nu tyckte jag väl att de skrev att det utvecklade bara 1 Watt mer, och då kanske man menar 1 W värme mer?

Om det sen vare en ordvurpa och de menar att det drar 1 W mer ström så är det väl inte hela världen egentligen.

Och hur de kan veta det? Tja, det verkar ju som om någon av dem jobbar på Zepto, så då kanske det inte är svårare än att de mätt det, eller har tillgång till mätningar eller annan info från Nvidia som inte lämnas ut till kreti och pleti, vad vet jag?

Om det sen är konstigt eller inte att 8600 bara skulle dra 1 W mer än gamla 7600 behöver väl heller kanske inte vara knepigare än att det kanske stavas "utveckling" Eller menar du att ett tre år värstingrafikkort drar lika lika lite ström som dagens bästa för samma prestanda?

MVH Tony

Permalänk
Medlem

men hur är det med turbo memory som intel pushar för? finns det på zepto burken?

Permalänk
Medlem

"The new motherboards also support a type of solid state hard disk that Intel dubs Turbo Memory. Up to 1GB in size, this is fast NAND flash-memory and acts in a similar fashion to Vista's Readyboost."

Inte för att jag riktigt vet vad Turbo Memory är, men ja, det finns stöd för det, finns till och med SSD som tillval när du konfar datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Go8600 utvecklar bara 1w mer än go7600, processorn utvecklar säkert mindre värme än den förra generationen och kylning lär de väl inte göra sämre än förut.

Supporten vet jag inget om, en del älskar den och andra hatar den, men så är det för alla företags support.

Tofen du har inte koll på vem som får recensionsexemplaret? Så man vet vart man ska kolla efter recension.

Den första testen kommer att vara i någon av IDGs tidningar, minns inte riktigt om det var i PC för alla eller Techworld.
Kan avslöja att vi har varit i kontakt med Sweclockersredaktionen angående ett eventuellt test.

Citat:

jo visst, men du sa att dom hade fixat värme problemet. jag undrade då vad för problem dom hade åtgärdat. sen att den kompis har provat datorn några minuter eller timmar, visar inte direkt om värme problemet dyker upp. själv väntar jag på en riktig recension kommer. föressten, hur och vart kunde han prova den, den har precis börjat säljas.

Skulle vara intressant att få mer info om din dator, för jag har svårt att minnas att vi skulle ha tagit tillbaka någon dator pga. värmeproblem. Fast mitt minne kan svika eller att det har varit inom 30dagar då det inte krävs någon anledning för att få returnera.

På 6615 finns det inget generellt värmeproblem, det har funnits några få maskiner som fått problem pga. dåligt monterade kylare osv. men det är inte många.

Eftersom det var en sampel som hans vän testat så är det troligt att han jobbar för någon tidning/site eller liknande som gör tester av datorer, det har gått iväg ett par sampels till England i alla fall.

-----------------------------

Edit: Fan va ni skriver, att en hårt (övertids)arbetande tekniker inte ska kunna gå och trycka i sig en pizza mellan inläggen utan att ni ska spotta ur er en massa fler frågor ;). Kör väl ett par citat till då:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony-Avesta Nu tyckte jag väl att de skrev att det utvecklade bara 1 Watt mer, och då kanske man menar 1 W värme mer? Om det sen vare en ordvurpa och de menar att det drar 1 W mer ström så är det väl inte hela världen egentligen. Och hur de kan veta det? Tja, det verkar ju som om någon av dem jobbar på Zepto, så då kanske det inte är svårare än att de mätt det, eller har tillgång till mätningar eller annan info från Nvidia som inte lämnas ut till kreti och pleti, vad vet jag? Om det sen är konstigt eller inte att 8600 bara skulle dra 1 W mer än gamla 7600 behöver väl heller kanske inte vara knepigare än att det kanske stavas "utveckling" Eller menar du att ett tre år värstingrafikkort drar lika lika lite ström som dagens bästa för samma prestanda? MVH Tony

Eftersom energi (Watt) inte kan försvinna eller användas upp utan bara kan ändra form så blir antalet watt GPUn förbrukar i el också samma antalet watt den utvecklar i värme (eller i alla fall väldigt nära 100%, någon tusendels procent kanske blir ljus eller rörelseengeri men de är så små mängder att man inte behöver räkna med de).
Dedär med 1W skillnad från 7600 tror jag är siffror vi har frått från nVidia, dock är jag inte 100% säker då jag inte själv bett om att få källan bekräftad utan litar på vad mina kolleger sagt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy Mcdee men hur är det med turbo memory som intel pushar för? finns det på zepto burken?

Trubo memory kommer så vitt jag vet att finnas till 6625an. Dock vet jag inte exakt hur det kommer att fungera, om det blir som tillval till alla modeller eller om det kanske kommer som standard på nästa generation som även kommer med HDMI. jag kan dock försöka ta reda på de om det är av intresse.

Permalänk
Avstängd

sorry, jag somna nästan. (a.n.g teknisk information om hur ström och allt fungerar, så tror jag dom flesta vet det).

jag fråga om VART du/ni har läst att go8600 använder 1 W mer en go7600.

((för mig är det helt Ologiskt att ett kort med MYCKET högre klock (på både minne/kärna + andra strömätande funktioner), enbart använder 1 W mer en ett go7600)).

länkar ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm fast likt förbannat tror jag det här spelet presterar bättre än 7900gs ärligt talat. 32 stream processorer, hur många har 7000 serien? Spel som Oblivion och Call of Juarez kommer att älska 8600 på grund av intensivt användande av shaders

Skulle jag köpa en Zepto med det här kortet, skulle jag överklocka det

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem

Det bästa ja tycker om zepto, Kolla! ! ! !

OS = INGET!!
Skönt att man kan välja det.

Permalänk
Citat:

på nästa generation som även kommer med HDMI. jag kan dock försöka ta reda på de om det är av intresse. [/B]

Eh.... Nästa generation med HDMI????

Är det inte HDMI/DVI utgång på denna 6625WD som just släppts? Det är ju vad som har sagts i all info om den?

MVH Tony

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
sorry, jag somna nästan. (a.n.g teknisk information om hur ström och allt fungerar, så tror jag dom flesta vet det).

jag fråga om VART du/ni har läst att go8600 använder 1 W mer en go7600.

((för mig är det helt Ologiskt att ett kort med MYCKET högre klock (på både minne/kärna + andra strömätande funktioner), enbart använder 1 W mer en ett go7600)).

länkar ?

Har du länkar som motbevisar oss då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony-Avesta
Eh.... Nästa generation med HDMI????

Är det inte HDMI/DVI utgång på denna 6625WD som just släppts? Det är ju vad som har sagts i all info om den?

MVH Tony

ÄR VGA och S-Video på de som släppts nu, HDMI ska komma sen, var nåt om licenser eller liknande jag läste om på notebookreview. DVI har jag inte hört nåt om, om det kommer väntar jag på det innan jag köper.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Inaktiv

DVI eller HDMI känns ju som det vore bra :/ lite synd när väntas modeller med detta då?

Permalänk
Avstängd

VGA/S-video känns lite 90-tl. borde va standard med DVi/HDMi på dagens laptops.

Visa signatur

Permalänk

VGA är gammalt men inte dåligt... det fungerar ju prima fortfarande och har en Mycket godkänd kvalité till projektorer osv... hur nödvändigt är det med DVi till projektor igentligen? Till en hd projje kanske.. men de funkar fortfarande bra med VGA...
Tycker jag

MvH

Permalänk
Avstängd

men snälla, hur många tror du har projektor, och hur många tror du har flatscreen (LCD TV med HD)...?
(säljs bra många mer LCD TV en projektorer).

borde som sagt va standard med DVi/HDMi

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Ja man vill ju inte precis köpa en ny dator nu som man ska ha i några år kanske... o sen (om man inte redan gjort) uppgraderar till LCD tv så har man inte dvi eller hdmi lite trist. Jag föredrar dock hdmi.
Så även om man klarar sig på VGA idag, så missar man ju det till framtida behov tänk på det med

Permalänk
Medlem

Jag hade för mig att Santa Rosa´s ankomst innebar att de flesta bärbara skulle ha hdmi ut.
Men så kanske inte är fallet? Ajja..hdmi-bärbara blir då inte färre till antalet framöver, vilket är positivt!