Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ett uttag för lite? Nybörjare...

Jag håller på att bygga ihop min första dator och har så klart stött på ett problem och hoppas att någon som är kunnigare än mig själv kan hjälpa.

Tydligen har moderkortet jag köpt bara ett IDE uttag. Här har jag nu en PATA hdd och en CD/DVD brännare som jag skulle vilja plugga in men eftersom det bara finns ett IDE uttag så vet jag inte vad jag ska göra. Jag är som sagt helnoob på det här så det finns säkert en enkel lösning, eller?

Moderkortet heter iaf MSI K9N ULTRA om det nu är till någon hjälp...

*Sen finns det ett FDD1 uttag på moderkortet, vad har man det till?

Permalänk

Inga problem alls, du byglar om hårddisken till Master och brännaren till Slave och kopplar in dom på samma kabel på moderkortet.

FDD är för diskettstationen...Floppy Disc controller.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Tack! Men det står inte hur man ska sätta jumpern för att det ska bli master, slave eller cable select men brukar det inte vara så att om jumpern sitter på första platsen från vänster så är det master, sen i mitten så är det slave och sen till höger cable select?

Permalänk

Det brukar vara så, det borde stå på hårddisken, lr kolla på tillverkarens sida. Annars är ett alternativ att du skaffar en Sata till IDE-adapter, då kan du koppla in din IDE disk på en Sata-port. De säljs i de flesta datoraffärer.

Visa signatur

Jag har en dator.