Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

Ang. Tunga kylare

Hallo!

Jag har kollat lite på cpu-kylaren Tuniq Tower och tycker att den verkar prestera bra! Men jag är lite skeptisk mot vikten, hur tung kylare kan man ha på moderkortet? Just Tuniq Tower väger 798gram (enligt Inet). Behöver jag oroa mig för att något ska gå sönder? Jag flyttar inte lådan så ofta, LANar kanske 2-5 gånger per år!

Tacksam för svar!

Visa signatur

A64 x2 4600+ - 7900gt/gto - 2gb Corsair TWIN2X pc5400 - Asus M2N-E nForce 570 Ultra

Permalänk
Medlem

Ingen fara, bara moderkortet sitter som det ska och du får dit kylaren bra så behöver du inte oroa dig!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara nån fara.
O behöver du flytta burken en längre sträcka så är det ju bara att tippa datorn på sidan så flänsen blir ståendes.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x32Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Jag har själv en cpu kylare som väger extremt mkt, gjord i bara koppar. Så jag satte dit 2st koppar trådar från kylaren till chassit så att moderkortet inte får lika mkt belastning... (Har flyttat datorn en hel del och har inte märkt nått på moderkortet än).

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Max rek vikt är ca 400 Gram.. Men det brukar gå bra med tyngre. Vissa kylare måste skruvas från baksidan av moderkortet för att hållaren inte klarar av mer än en viss vikt.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk

Såg nu att tuniq tower inte finns till am2, är det någon som vet om den kommer att bli kompatibel med am2? Annars vilka andra kylare rekomenderar ni!?

Edit: Glömde tacka för era svar, tack!

Visa signatur

A64 x2 4600+ - 7900gt/gto - 2gb Corsair TWIN2X pc5400 - Asus M2N-E nForce 570 Ultra

Permalänk
Medlem

Scythe Ninja Plus Rev. 2 är en fin kylare till ett bra pris och den passar till AM2. Se till att det är revision 2 annars får du inte med monteringskitet till AM2.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

Scythe Infinity har jag. Fast det är klart, är man kinkig med vikten är den kanske inte det bästa valet
http://www.webhallen.com/prod.php?id=65710

Visa signatur

"Any dumkopf can be incorrect,
but not to be a dumkopf is more correct."
- Lord Brett Sinclair (Sir Roger Moore)

Permalänk

Jag har kollat lite på Zalmans 9700, är den något att rekommendera? Jag har inte sett så många diskussioner om den!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför tar du inte och googlar det hela eller läser Swecs stora luftkylartest?

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

Jag har bestämt mig för Tuniq Tower och jag hittade denna länk på Tuniqs hemsida, http://www.tuniq.com.tw/Support/faq/faq03.htm Där visar det ett zalman fäste! Vart får jag tag på detta?! Snabba svar tack, då det snart är dags för inköp...

Edit: Behöver förmodligen också få reda på vart jag kan få tag på distansen!

Visa signatur

Permalänk

tog 2 sek o enira (åhnej jag kör inte google )

här hittar du den iaf..

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2827&session=1b02e8...

Permalänk

Tack! Men ska jag köpa den därifrån så blir det en fraktkostnad på cirkus 100kr :s !! Har läst runt lite till på Tuniqs hemsida och att en AM2 kompatibel version skall komma "snart". Men när är snart, vet att det kanske är omöjligt att svara på, men någon som pysslar mycket med detta kanske vet!?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ltd.Lilleman
Tack! Men ska jag köpa den därifrån så blir det en fraktkostnad på cirkus 100kr :s !! Har läst runt lite till på Tuniqs hemsida och att en AM2 kompatibel version skall komma "snart". Men när är snart, vet att det kanske är omöjligt att svara på, men någon som pysslar mycket med detta kanske vet!?

tuniq verkar vara sega på att producera sina kylare enl. mina erfarenheter.
Så det kan ta tid. TT brukar alltid vara slut.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

ok, ursäkta mitt ordval, men bajs! Hopp, jag tycker inte det är värt att betala 125 kr utöver kylaren för att få den att passa så jag skiter i den...
Jag har kollat runt, läst recensioner och snackat med min farsa nu (lite av en zalman-fanatiker) och jag tycker att Zalmans 9700 verkar som ett ganska bra andrahands-val. Men vad jag kan förstå utav recensionerna så väsnas den ganska mycket, men detta måste väl vara på maxfart på fläkten, vad har ni för erfarenheter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag köpte en Scythe Mine Rev B i förra veckan, funkar skitbra tycker jag

Min Venice 3000+ ligger på 29 grader just nu vid surfande osv. Utöver det så hör man inte kylaren. Man är lov att titta båda en och två gånger första gången man stoppar i den att fläkten verkligen snurrar

Visst, den väger 600 gram, men där ligger ju de flesta kylare idag. Jag resonerade som så att den inte fick väga mer än 400 gram, men de slopade jag.

Efter att jag hade fäst den så kan man inte röra den i princip, så den verkar ju sitta Spikrakt ut sitter den också, så mer än 400 gram verkar inte vara något problem så långt iaf. men men, man kanske ska va lite försiktig när man bubbar iväg den

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

kolla på en Noctua eller Scythe ninja eller infinity för allfall Noctuan har fästen till amd och det är bra skruvanordningar och den kyler bättre och är tystare lika som Scythe kylarna som också visar bättre kylning och tystare kylning än Zalman fläkten

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk

Tack för er tid! En Noctua NH-U12F är påväg hem från komplett.se nu!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag hade en 0,75kg tung kopparklump på min landator ett tag (zalman 7000B) och den har jag råkat smälla i många dörrkanter osv. och behandlat ganska illa och inte har det varit några problem (tappade den to.m i backen och den stod pall)

som sagt så är det ju bara att lägga chassit så kylar'n "står upp" under transport

Permalänk
Medlem

Man ska inte stirra sig blind på vikten på en kylare (även om det är en faktor) utan var vikten är placerad... det som kan bli ett problem är om stor del av vikten är placerad långt ut på kylaren så att det blir en lång hävarm och således ett stort moment på moderkortet. De flesta kylare jag sett är dock designade med denna effekt i åtanke så det bör inte vara något problem.

Det är dock ingen dum idé som flera påpekat att lägga lådan ner så att kylaren står upp under transport.

Visa signatur

Asus P8H67-I Deluxe | Intel i5 2500K@-0.185 VCore with Scythe Kozuti | 8GB DDR3 1333Mhz | inside OrigenAE M10
MSI K8N SLI | Athlon 64 X2 3800+@2,5GHz | TwinMOS PC3200 DDR 2GB | XFX GeForce 7600GS

Permalänk
Medlem

Zalman

Citat:

ok, ursäkta mitt ordval, men bajs! Hopp, jag tycker inte det är värt att betala 125 kr utöver kylaren för att få den att passa så jag skiter i den...
Jag har kollat runt, läst recensioner och snackat med min farsa nu (lite av en zalman-fanatiker) och jag tycker att Zalmans 9700 verkar som ett ganska bra andrahands-val. Men vad jag kan förstå utav recensionerna så väsnas den ganska mycket, men detta måste väl vara på maxfart på fläkten, vad har ni för erfarenheter?

Jag har en zalman 9700Nt den bra och den väsnas inte så mycket bara när den går på 2700RPM jag är åså en zalman fanatiker

Visa signatur

Dator 1 | E6600 2.4Ghz@3.0Ghz | Asus p5b Deluxe | Asus 8800GTX | 2 Gig ram dual | 3.7Tb HD|
-:ONLY ASUS:- 3dmark06 11238
Dator 2 | P4 "dual core" 3Ghz | Asus P4P800 | Asus 6800 Ge 256Mb | 1Gig Ram dual |

Permalänk

Jag kör scythe infinity och den funkar bra. Tror den är i klass med tunicen.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

Jag har monterat min Tuniq Tower på min naked x2 3800 och då har jag desseutom "lagt" en extra fläkt ovanpå för lite etxtra kylning så vikten är väl runt 1kg.
Inget har gått sönder änsålänge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för er tid! En Noctua NH-U12F är påväg hem från komplett.se nu!

Måste bara gratulera till ett utmärkt val

Har en sån själv som jag har satt en extra noctua 120mm 1200rpm fläkt på och min X2 6000+ (125w TDP orginal så den avger ju en del värme hehe) idlar på 38-40°C med en rumstemperatur på 28,2°C enligt min bluegears-fläkt och då är den ändå lite klockad och en höjd vcore på 1,74375V (minnena går på 2,45V, NB core 1,45V, SB core 1,65V)

Så Noctuan kyler som ett as och sitter som berget tack vare backplaten och fjäderskruvarna

PS Cpu-Z på min burk:

http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=198334

(Och nej, X2 6000+ är verkligen inte klockvänlig, iaf inte med mina begränsade kunskaper inom det området >.<)

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk

Begränsningen för X2 ligger väl runt 3ghz och den är ju väldigt nära så det kanske inte är så konstigt egentligen.
Min cpu loadar @ 47c klockad till 2600mhz och 1,47vcore. Idle runt 32c med ca 22c rumstemp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
/snipp-snipp/ naked x2 3800 /klipp-klipp/

Lite OT men jag e lite nyfiken på vad "naked" ska betyda egentligen =P

Ingen ihs eller ingen pasta eller nått sånt ??

Och sen så vet jag att gränsen för X2 ligger runt 3GHz men man vill ju ändå prova =P

6000+ går ju btw i 3GHz standard så 750MHz (om man är optimistisk och räknar 375MHz på varje kärna >.< ) klock får man väl vara nöjd med hahaha

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Lite OT men jag e lite nyfiken på vad "naked" ska betyda egentligen =P

Ingen ihs eller ingen pasta eller nått sånt ??

Och sen så vet jag att gränsen för X2 ligger runt 3GHz men man vill ju ändå prova =P

6000+ går ju btw i 3GHz standard så 750MHz (om man är optimistisk och räknar 375MHz på varje kärna >.< ) klock får man väl vara nöjd med hahaha

Ja, alltså ingen IHS. Har monterat kylaren direkt på kärnan.

Föv, din cpuz bild -1,75v är aningen mycket tycker jag, akta så det inte går dåligt.

Permalänk
Medlem

var hittade du volten på cpu-z sidan ?? =P

prollen ligger inte på 1,74blabla hela tiden utan det är väl mer som en maxgräns, enligt pc probe II ligger vcore just nu på 1,66v

har ju några knepiga inställningar på denna mammabrädan, först väljer man i vilket intervall volten ska ligga och sen väljer man volten på en annan inställning, blir faktiskt lite kollrig i bollen av alla piiip-vetes inställningar som finns på denna brädan >.<

Visa signatur

Permalänk

Konstigt nu syns det inte, men jag kunde svära på att jag såg det innan. :S
Vilketfall, även om den ligger på 1,74 enbart under load så är det ändå lite för mycket, skulle sänka det några snäpp om jag var du. Fast nu kanske spänningen jag såg inte alls stämmer så jag kanske inte ska uttala mig.

Permalänk
Medlem

haha jo den står på 1,74<nånting> i bios men jag ska prova köra bf med den som den är, blir det inte för varmt så låter jag det bara va så

Visa signatur