Permalänk
Medlem

Skapa en xp skiva

Det är så att jag ska formatera min dator. Problemet är bara att jag har testat att bränna windows xp 4 ggr men den bootar inte vid start. Bios är inställd på att boota skiva så det måsst vara något med bränningen! Någon som vet hur jag ska bränna skivan? Och hur man får den bootbar?

Tack på förhand

Visa signatur

I Love My Mom

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Dra ner Nlite så fixar du en bootbar skiva utan att få huvudvärk på köpet :p.

Tackar ska se om det funkar!

Visa signatur

I Love My Mom

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det luktar piratkopiering? (varför skule du annars bränna skivan?)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Bara jag som tycker det luktar piratkopiering? (varför skule du annars bränna skivan?)

Nlite?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR

OEM? Ofta skeppas inte skiva med datorerna du köper på t.ex ONOFF utan du får bränna en spegling eller "what ever" och använda nyckeln du fick med. Är inte speciellt bekant med ämnet men så fungerade det tydligen när en kollega köpte en dator i "affär".

Visa signatur

[C2D E6850][OCZ Reaper 4gb 800MHz][GA-P35-DS4 rev 2.0][GW 8800GT 512][150gb Raptor + 1,2tb][HX 620W][Samsung 970p]
GWAR!!
http://www.stargateworlds.com/

Permalänk
Medlem

Gammal skiva?

Dvs vill man slippa installera SP2 så är det ypperligt att använda sig av program som Nlite där man kan implementera den + så mycket mer som drivrutiner, .NET Framework mm program så man slipper installera SP2 mm efter att man lagt in XP.

Permalänk
Avstängd

Använd clone programmet det tar det mesta !!!

Visa signatur

Phenom 2 4 GHZ Graffe 6950 900 / 1375 resten är tiptop. väntar på nästa cpu av AMD.

Permalänk
Medlem

oem. Min mors dell skeppades utan xp skiva. kom på en extra part... som jag senare formaterade utan att tänka mig för, DoH!

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
oem. Min mors dell skeppades utan xp skiva. kom på en extra part... som jag senare formaterade utan att tänka mig för, DoH!

Dööö va eeee de Heeee He HEX

Visa signatur

Phenom 2 4 GHZ Graffe 6950 900 / 1375 resten är tiptop. väntar på nästa cpu av AMD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the pingvin
Dööö va eeee de Heeee He HEX

På svenska betyder detta vadå?

Permalänk
Permalänk
Medlem

gjorde som #2 s och gjorde en iso fil i Nlite brännde den som data skiva i nero på en cd-r skiva men den bootar endå inte även fast bios är insällt på att boda cd före hdd! HJÄLP!

Visa signatur

I Love My Mom

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ouch du skulle ha gjort en image istället i Nlite och sedan bränt skivan så är den sedan bootbar så gör om det.

Okej ska testa det! Tack

edit: ska jag bränna den som dator skiva sen i nero på en cd-r?

Visa signatur

I Love My Mom

Permalänk
Medlem

Du kan bränna direkt i Nlite om du så vill men visst går att bränna imagen även i Nero när du valt att öppna den i detta program.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du kan bränna direkt i Nlite om du så vill men visst går att bränna imagen även i Nero när du valt att öppna den i detta program.

Vart väljer jag att den ska göra en img fil? Står bara att jag kan välja att göra en "startbar iso" :S

edit: Om jag fattat rätt så ska jag först skapa en iso fil och sen välja "burn image" och välja den iso filen?

Visa signatur

I Love My Mom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adolphen

edit: Om jag fattat rätt så ska jag först skapa en iso fil och sen välja "burn image" och välja den iso filen?

Japp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Japp!

Tackar så mycket för hjälpen

Visa signatur

I Love My Mom