Japp då har man spelat igenom detta spel, utvecklat i Ukraina (nog är ukarinska och ryska väldigt lika varandra, tror inte att det är något fel på språket i spelet). Körde två bra slut och ett dåligt. Jag speloade på 1.0001 och har nu patchat till 1.0003 samt lagt in en massa mods (ett par multimods och ca 4 enskilda).
Ja det finns mycket att tala om när det gäller miljön, för den är absolut bäst. Vad som fångade mig är sovjetmiljön, ryskan och vapnen. När jag röjt en karta kan jag gå runt och kika hur det ser ut från hustak och trapphus, mycket skön känsla får jag säga - bästa miljön jag spelat i - ever.
Sen är ju inte spelet så pk heller. Det är ju inte GRAW direkt när man knäböjer över en skadad kille som ropar på mamma på ryska *sob* och sen sätter man stridskniven i honom. Eller när en bot går fram till en skadad fiende-bot, säger något kort på ryska och blåser bort den skadade killen på marken med ett avsågat hagelgevär - Rules of Engagement...?
Läste även att de strålskadade zombies som går runt och mumlar säger något om "vad stor du blivit min lilla flicka, pappa kommer snart hem", vet inte om det är mest creepy att zombien säger så, eller att han de facto kanske skulle hitta tillbaka till sin familj - bäst att plugga honom. För
Kul med tufft mostånd ibland. Omonmilitärerna (inrikestrupper/Spetznaz) som ibland kommer in med Hindhelikoptrar och gör att du bara springer och gömmer dig. Till det kommer allmänna "banditer" (skönt ryskt uttryck för folk man inte gillar) samt mutanter och zombies.
Problem med spelet är att det är lite hackigt, jag undrar om det inte handlar om spawn lag/AI-triggningar. Tycker att laggningarna ökar strax innan det dyker upp snubbar.
Det fryser till ibland, men det är tydligen inte ovanligt. Annars är det mycket snyggt, det är faktiskt spännande när man smyger omkring i fuktiga och mörka underjordiska betongkomplex som inte använts på decennier; dricka vodka (du blir snurrig) bara för att frigöra några kilo i packningen är kul med, farlig full och rädd kille med Kalashnikov!
Jag har lirat spelet långsamt på det sättet att jag inte rushat huvudstoryn (då jag vet att spelet lätt tar slut VÄL snabbt då). Spelet bygger som på tre typer av uppdrag:
* Stash (fritt valt arbete, detta går inte att uttömma då det alltid dyker upp nya fynd då man dödar någon på jakt efter första stashen)
* Sidostories (typ quest för folk)
* Huvudstory (in i tjernobylsarkofagen!)
Jag skall spela om spelet moddat och patchat nu och se hur det ser ut.
För övrigt kolla in bilden från en av reaktorerna (ingen SS, riktigt foto), man ser att de verkligen varit trogna orginalet i filmen. Men kolla in växterna där o_0
http://www.stalker-zone.com/index.php?na...