S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Chernobyl [Version 2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjornensover
är du på väg till barkeeper? jag hade samma problem dog direkt av strålningen så jag sket i den och traska in i darkvalley och sköt allt jag hittade, hittan en mercsuit, så jag tänkte nu går jag till barkeeper igen nu kom jag till en blåvägg(banan sluta där typ) fortfarande radioaktivt som satan. så jag gick tillbaka en bit då kom jag till barkeeperkartan och då var radioaktiviteten borta.

jag har inte patchat något ännu då inte spelet har krashat eller fryst, lite irriterande lagg emellan åt är det.

Jag har sprungit hela vägen tillbaka till trader. Men det släpper ju aldrig!! :'(

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Inaktiv

enda verisionen jag kan få ljud i är 1.0.. lite smådåligt

Permalänk
Medlem

Hur kollar man vad man har för framerate (eller va det heter?) i detta spel?

Permalänk
Medlem

Använd AtiTool eller FRAPS

Visa signatur

Permalänk
Medlem

fraps ftw xD
det bästa som finns
coh det heter normalt sett bara fps

Permalänk
Medlem

Laddade ner fraps och det funkade bra!!

Ligger på snitt 120 fps så jag kan nog dra på lite ytterligare i inställningarna!!

Permalänk
Medlem

vad har du för nån dator då och inställningar?
du gjorde mig nyfiken xD

Permalänk
Medlem

Om ni undrar så gick det inte att fixa mitt problem. Fick gå tillbaka till en tidigare save som var skitgammal
Dock så har jag kommit mkt längre på den nu.

Men, jag undrar en sak.
Duty vakterna, ska man komma förbi dom, eller sak som alltid säga "Go away Stalker", jag sköt ihjäl de och kom förbi ginden, har jag buggat spelet eller något då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilken Duty grind? Den i basen då han säger "Stop! This area is closed for outsiders!" eller var det vakten i varuhuset som patrullerar och alltid säger "Get out of here Stalker!"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Men, jag undrar en sak.
Duty vakterna, ska man komma förbi dom, eller sak som alltid säga "Go away Stalker", jag sköt ihjäl de och kom förbi ginden, har jag buggat spelet eller något då?

Njae... men du har mer eller mindre gjort ditt liv till ett helvete Eftersom bar arean kontrolleras av duty så kommer du få skjuta dig genom den varje gång Däremot gillar väl freedom dig lite bättre och de har ju en egen trader i army warehouses.

Permalänk
Medlem

du kommer få ett hvete då bar arean är ett stort område i spelet och du komemr vaa där ofta
du ska egentligen göra några små uppdrag och skjuta några grisar som kommer mot dom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Njae... men du har mer eller mindre gjort ditt liv till ett helvete Eftersom bar arean kontrolleras av duty så kommer du få skjuta dig genom den varje gång Däremot gillar väl freedom dig lite bättre och de har ju en egen trader i army warehouses.

'

Nej då, jag drog ju inte en rush á la självmord. Jag dödade dem en efter en utan att någon av de reagerade
Inga problem att vara inne i deras bas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skusty
Vilken Duty grind? Den i basen då han säger "Stop! This area is closed for outsiders!" eller var det vakten i varuhuset som patrullerar och alltid säger "Get out of here Stalker!"?

Nej, innan man kommer till själva duty-basen. Precis innan det laddar in området med alla hundar som har "ryck"

De säger typ att man måste ha "affärer" med ledaren för att få komma in.
En kille sitter och spelar gittar precis brevid också.

EDIT :
SPOILER

Råf nam ader åp tta nam vläjs rä kolertS?

Ni vet hur man ska läsa det. Detta är för att ingen som inte vill se ska behöva få se.

Svara via PM i så fall!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aha, är inte det i garbage? Om du dödat dom vakterna så tror jag inte att du kommer in där efter att du hämtat dokument som du ska lämna där.

Permalänk
Medlem

Okej. Det måste jag kolla.
Är det många fiender där man ska hämta dokumenten?

Killen i baren frågar hela tiden efter dem så ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jaomi... på din spoilerfråga så: Ja.

Tyckte det var lite onödigt att skicka ett PM, jag är inte förtjust i såna

Permalänk
Medlem

Nej fan vad trist!

Då har jag ju spoilat hela spelet för mig själv!
Nedrans Wikipedia alltså!!

Tack för svaret

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man ska döda någon, kan man döda dem utan att skjuta eller använda kniven? Matförgiftning vore inte så pjåkigt t.ex.

Visa signatur

Nvidia 7800 GT, AMD64 3500+, 1024MB RAM.

Permalänk
Medlem

Lura in dem i Anomalier? ^^

Och NPCs har en tendens att springa in i lägereldar. (Det är därför man ser döda kroppar runt lägereldar ibland, jag har själv sätt en npc springa in i elden och dött)

Permalänk
Medlem

du är ondskefull du men som sagt lägereldarna
lite synd att det funkar men men det är kul att hitta vapern ibland bara sådär xD

Permalänk
Medlem

NPCs påverkas inte av radioaktivitet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

visste jag inte men jag misstäknte

Permalänk
Medlem

Värt för alla som vill ha bättre grafik men inte tappa fps så finns en ny version av the floating point. den optimerar spelet osv.. värt att testa.

http://www.thefloatingpoint.org/main/news.php

Permalänk
Medlem

lysande med en ny Floating Point

hoppas mitt spel inte får för sig att bugga ur igen när det är dags att ladda nya banor - vilket mitt förra gjorde efter att ha spelat i alla zoner flera ggr utom Chernobyl för då kan man ju inte gå tillbaka...

trist att ha spelat i flera veckor och spelet börjar flippa ur - oavsett om det var moddat eller ej...

EDIT - har installerat om - patchat till senaste versionen och lagt in några moddar redan från början - hittills allt väl iallafall - men segt att bli av med alla saker igen...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Inaktiv

Jag får bara ljud i verision 1.0. Känns lite småjävligt då den är så FRUKTANSVÄRT buggad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
Jag får bara ljud i verision 1.0. Känns lite småjävligt då den är så FRUKTANSVÄRT buggad

Jag har testat spelet nu och tyckte inte alls det var särskilt snyggt.

ok, introt var riktigt imponerande men i övrigt.

Gräset rör sig otroligt overkligt. Alldeles för yvigt och för fort. Träden rör sig däremot snyggt.

Men texturerna är väl inget jätteimponerande. Far Cry är snyggare.

P.S. Hur får man ett vapen? Har bara min kikare....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ1
Jag har testat spelet nu och tyckte inte alls det var särskilt snyggt.

ok, introt var riktigt imponerande men i övrigt.

Gräset rör sig otroligt overkligt. Alldeles för yvigt och för fort. Träden rör sig däremot snyggt.

Men texturerna är väl inget jätteimponerande. Far Cry är snyggare.

P.S. Hur får man ett vapen? Har bara min kikare....

Du kanske ska spela lite till innan du klagar på det

Du bör ha en pistol på dig, tryck på "2". Och om det inte kommer fram nåt så kan du kolla om du har equippat pistolen "i". Om inte annat så ska du åtminstone ha en kniv på "1".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Du kanske ska spela lite till innan du klagar på det

Du bör ha en pistol på dig, tryck på "2". Och om det inte kommer fram nåt så kan du kolla om du har equippat pistolen "i". Om inte annat så ska du åtminstone ha en kniv på "1".

TYestade det.

Har varken kniv eller psitol på mig.. :/

däremot en bolt men den kan man ju inte göra mycket med.

Letade i husen men hitta inget vapen.

Permalänk
Medlem
Citat:

TYestade det.

Det var ju smått skumt... men om du inte kommit längre än till de första husen så prova att starta ett nytt spel. Eller får man pistolen av någon i byn? Kommer faktiskt inte ihåg. Kan hända att man faktiskt får den av killen som skickar iväg en på första uppdraget.

Permalänk
Medlem
Citat:

TYestade det.

Acceptera det första uppdraget från snubben ibörjan sen ska du bara ut till den lilla byn utanför och snakka med en som jag tror heter wolf. Då får du en pistol

Permalänk
Medlem

Japp då har man spelat igenom detta spel, utvecklat i Ukraina (nog är ukarinska och ryska väldigt lika varandra, tror inte att det är något fel på språket i spelet). Körde två bra slut och ett dåligt. Jag speloade på 1.0001 och har nu patchat till 1.0003 samt lagt in en massa mods (ett par multimods och ca 4 enskilda).

Ja det finns mycket att tala om när det gäller miljön, för den är absolut bäst. Vad som fångade mig är sovjetmiljön, ryskan och vapnen. När jag röjt en karta kan jag gå runt och kika hur det ser ut från hustak och trapphus, mycket skön känsla får jag säga - bästa miljön jag spelat i - ever.

Sen är ju inte spelet så pk heller. Det är ju inte GRAW direkt när man knäböjer över en skadad kille som ropar på mamma på ryska *sob* och sen sätter man stridskniven i honom. Eller när en bot går fram till en skadad fiende-bot, säger något kort på ryska och blåser bort den skadade killen på marken med ett avsågat hagelgevär - Rules of Engagement...?

Läste även att de strålskadade zombies som går runt och mumlar säger något om "vad stor du blivit min lilla flicka, pappa kommer snart hem", vet inte om det är mest creepy att zombien säger så, eller att han de facto kanske skulle hitta tillbaka till sin familj - bäst att plugga honom. För

Kul med tufft mostånd ibland. Omonmilitärerna (inrikestrupper/Spetznaz) som ibland kommer in med Hindhelikoptrar och gör att du bara springer och gömmer dig. Till det kommer allmänna "banditer" (skönt ryskt uttryck för folk man inte gillar) samt mutanter och zombies.

Problem med spelet är att det är lite hackigt, jag undrar om det inte handlar om spawn lag/AI-triggningar. Tycker att laggningarna ökar strax innan det dyker upp snubbar.
Det fryser till ibland, men det är tydligen inte ovanligt. Annars är det mycket snyggt, det är faktiskt spännande när man smyger omkring i fuktiga och mörka underjordiska betongkomplex som inte använts på decennier; dricka vodka (du blir snurrig) bara för att frigöra några kilo i packningen är kul med, farlig full och rädd kille med Kalashnikov!

Jag har lirat spelet långsamt på det sättet att jag inte rushat huvudstoryn (då jag vet att spelet lätt tar slut VÄL snabbt då). Spelet bygger som på tre typer av uppdrag:

* Stash (fritt valt arbete, detta går inte att uttömma då det alltid dyker upp nya fynd då man dödar någon på jakt efter första stashen)
* Sidostories (typ quest för folk)
* Huvudstory (in i tjernobylsarkofagen!)

Jag skall spela om spelet moddat och patchat nu och se hur det ser ut.

För övrigt kolla in bilden från en av reaktorerna (ingen SS, riktigt foto), man ser att de verkligen varit trogna orginalet i filmen. Men kolla in växterna där o_0

http://www.stalker-zone.com/index.php?na...