Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

ta bort GRUB

hur tar man bort grub efter att man tat bort ubuntu?
jag tänkte inte när jag tog bort partitionen genom vista, så nu vill inte vista startas.

hur löser jag detta?
tacksam för svar.

Permalänk

du måste fixa din mbr.
har du en WinXP (jag vet inte hur det är ed Vista, tyvärr)skiva så sätt i den och välj repair, sedan skriver du "fixmbr"

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Du tar bort GRUB genom att ta bort din /boot-partition som du redan gjort. Sen kör du kommandot

dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=512 count=1

Permalänk
Avstängd

Kör man som Vijjje säger, så tar man tekniskt sett bort GRUB, men då kan du fortfarande inte starta eftersom du inte har någon bootloader.

Vill du installera Windows bootloader (NTLDR), så går du in i "recovery console", och skriver typ "fixboot" eller "fixmbr", beroende på om du installerat bootloadern i bootsectorn eller MBR (master boot record).

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Du tar bort GRUB genom att ta bort din /boot-partition som du redan gjort. Sen kör du kommandot

dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=512 count=1

Är inte

dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=446 count=1

bättre?
http://en.wikipedia.org/wiki/Mbr

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Avstängd

MBR, total size: 446 + 64 + 2 = 512

Sen är det väl /dev/hda, inte /dev/sda för de flesta.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Fast man brukar inte vilja ta bort "Table of primary partitions" när man vill ta bort grub. Grub ligger i ligger i 446 första om inte jag minns fel och det var detta han ville ta bort, inte rensa hela mbr.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Du har rätt degle.

Permalänk
Medlem

Det är bara steg 1 av grub som ligger i MBR:s 446 första byte. Resten ligger i de 22 sektorerna efter MBR.

Visa signatur

Fagerja