Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Ingen bild efter överklockningsförsök

Hej!
Min kära vän Coffer har råkat ut för ett problem...
Efter att ha föjt det "enkla receptet" i denna tråd
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6144...
vägrar hans nyinhandlade dator att visa någon bild...
Ja, han har försökt att cleara CMOS flera gånger, både genom att ta ut batteri och att sluta "de två pinnarna"... Datorn startar, ger inte ifrån sig något pip, men verkar inte gå in i windows (eftersom man inte kan stänga av med alt+f4 ä).
komponenterna i systemet är:
GA-965P DS4
E4300 med stock-kylning i väntan på thermalright ultra 120
Corsair XMS2-6400 Twinx 2048mb
BFG 8800 gts 320mb
Hiper HPU-4M580 580W
WD 320 gb hd

kan det ha något att göra med låsningen av pcie till 100 mhz?
har nån varit med om liknande eller har nån några tips??

När inställningarna gjordes ställde han fsb till 260 vilket datorn klarat tidigare... övriga inställningar som gjordes enligt guiden var:
1. Disable ‘AI Tuning’ för ASUS, ‘C.I.A.2’ för Gigabyte
2. Set PCI Express (PCIe) frequency @100Mhz
6. Disable ‘Limit CPUID Max to 3’
8. Disable ‘C1E’
9. Disable ‘EIST’
10. Disable Virtualization Technology
11. Disable No-Execute Memory Protect
vcore ställdes till 1.4 pga att den ger ca 0.03 lägre spänning än inställd...

Jag förstår inte hur problemet kan kvarstå efter att cmos blivit rensad... grafikkortet eller något annat kan väl inte ha gått sönder eller?!

Tack på förhand! (anledningen att jag skriver är att han numera inte har nån fungerade dator )

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Vila i frid

Funkar datorn med default bios-inställningar? Har du ryckt nätkabeln i minst 10 sekunder?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Funkar datorn med default bios-inställningar? Har du ryckt nätkabeln i minst 10 sekunder?

Ja datorn fungerade med default inställningar... men fungerar gör den ju inte trots clear cmos...
japp kabeln har också varit ur över 10 sek...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gör en så kallad "hård" clear cmos.

Ut med alla kablar från burken tryck in start knappen för att rensa den sista strömmen som kan finnas kvar och stäng sedan av nätagget också.

Ta ut batteriet och flytta jumpern och låt datorn stå så här i 8-24 timmar...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Gör en så kallad "hård" clear cmos.

Ut med alla kablar från burken tryck in start knappen för att rensa den sista strömmen som kan finnas kvar och stäng sedan av nätagget också.

Ta ut batteriet och flytta jumpern och låt datorn stå så här i 8-24 timmar...

ok får testa det... man ska inte stänga av nätagget/dra ut sladden först?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Börja med att dra ut sladden och sätt sedan på burken för att få nätagget att ladda ur sej ordentligt.
Sen ska du stänga av nätagget.

Jag kan tillägga att detta hjälpte mej när vanlig clear cmos inte funkade...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Börja med att dra ut sladden och sätt sedan på burken för att få nätagget att ladda ur sej ordentligt.
Sen ska du stänga av nätagget.

Jag kan tillägga att detta hjälpte mej när vanlig clear cmos inte funkade...

Ok det låter ju lovande! ska säga till honom att testa detta!
tack så mycket för hjälpen! återkommer med resultat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tja!

Har testat en sk. Hård clear cmos.
hjälpte tyvär inte!
körde med jumpern på i 20 h.
Tack ändå Cyberhof!

Håller på o ragga upp en dator som man kan testa komponenterna i.
Låter skumt om nåt skulle ha blivit skadat under den clockningen men man vet ju aldrig.

Vet inte vad man ska göra annars än att hoppas att det är graffekortet som e knas.
Jobbigt o byta, men då vet man iaf vad det är för fel.

Några andra teorier?

Tack !!

Permalänk
Medlem

"tickar" hårddisken? alltså läser när du startar datorn?

snurrar fläktar m.m? jag skulle gissa på nätagget kanske. även om de e ett bra agg. vem vet måndagsex?

Visa signatur

C2D E8400 @ 3.0 | ASRock G41M-GS3 | Corsair 4GB CL9 1333Mhz XMS3 | Intel 320 80gb SSD & Samsung 250Gb | Gigabyte GTX 460 768mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeiQ
"tickar" hårddisken? alltså läser när du startar datorn?

snurrar fläktar m.m? jag skulle gissa på nätagget kanske. även om de e ett bra agg. vem vet måndagsex?

känns det så troligt att nätagget bara lägger av helt plötsligt just i samband med de ändringar som gjordes? skulle ändringarna på nått sätt kunna påverka nätagget så det går sönder?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAPT0R
känns det så troligt att nätagget bara lägger av helt plötsligt just i samband med de ändringar som gjordes? skulle ändringarna på nått sätt kunna påverka nätagget så det går sönder?

Nu är jag en galning som säkert har varit med om det mesta men jag hade ett antec nätagg (480w) som "skulle" hålla bra kvalitet som bara tvärdog när jag klockade...

Det du kan testa är att sätta in ett "klent grafikkort" och endast en hårddisk för att se om agget vill starta med bara det i sej.

Startar datorn då så kan ni räkna med att det är agget...

Annars har jag nog ingenting att komma med just nu på rak arm (lite onykter, firar bröllopsdag idag nämligen) men jag hör av mej om jag kommer på någonting mera imorgon...

Lycka till!!!

Visa signatur

Permalänk

Det är många som får sitt hiper uppbrännt utan anledning efter en kortare tid användning.. även min kompis irl för 2 veckor sen.. 1 vecka gammal dator. fast nu vet vi inte exakt än om det var hans hiper eller inte men alla som har hiper verkar få samma fel.

Inte för att hiper är dåliga jag sitter sj på 8800gtx E4300 1800mhz klockad till 3400mhz utan problem.

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAPT0R

jag har inte varit med om det men mitt förra agg fick fel på sata spänningen vilket resulterade att jag inte kunde starta datorn. Dock var det ett budget agg.
har du möjlighet att testa ett annat nätagg så gör det. datorns Hjärta.

Visa signatur

C2D E8400 @ 3.0 | ASRock G41M-GS3 | Corsair 4GB CL9 1333Mhz XMS3 | Intel 320 80gb SSD & Samsung 250Gb | Gigabyte GTX 460 768mb

Permalänk
Medlem

Har redan testat o köra igång utan hårddiskarna bara för o se om jag får nån bild...
Ingen större framgång där.
Har ett 320W... hmm, lr 380 kanske det var... jag skulle kunna testa med annars.
men jag tror att agget drar igång precis som d ska...

...O inget tickande från diskarna...

Men visst ska testa med det andra agget.
ju mer man testar desto mer kan man utesluta!

ideérna uppskattas mkt.
Mer sånt!

Stort tack...

EDIT:
Kan medela att jag nu äntligen sitter vid en fungerande dator igen!
Skickade in moderkortet o fick ett nytt tillbaka.
Så det var tydligen något fel som jag hade hoppats!

Fick desutom ett p5b Delux istället. Dumt o klaga.
Clockningen funkar kanon. från 1,8 till 3,6!