Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Lek diktator i en annan tråd.

Jag leker vad jag vill när jag vill, passar det inte dig behöver du inte läsa tråden, enkelt.

Permalänk
Medlem

Nyliberaler

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Folk som bara klagar och gnäller.

Permalänk
Medlem

Jag blir väldigt ledsen när jag märker hur bittra och negativt inställda många är.

Exempel: Jag är en enhjulingscyklist, inte en clown, men jag cyklar enhjuling här och var (hoppar i trappor, på bänkar, i skogen, osv). Och det är så många gånger som "folk" har kastat glåpord efter mig, skrikit "Bög!" osv, helt utan anledning, jag vet inte riktigt vad problemet är, känner dom att dom måste hävda sig för att jag nu gör nånting som inte dom kan?

Exempel: Jag ger blod, och jag tycker det är viktigt.. Men det finns så många som har en så otroligt negativ inställning till det.
Jag säger att dom på blodcentralen berättade att det är blodbrist och att det behövs fler blodgivare.. Och som svar får jag följande (i en väldigt arg ton)
"Ja men varför tror du dom säger det? Kan ju absoluuut inte ha att göra med att dom vill ha sina jobb kvar!"

Exempel: Alla dessa påhopp på vegitareaner? Jag vet inte om det handlar om att hävda sig här också, men nån djupare anledning måste det ju finnas att nån som äter veg kallas bög/omanlig/kvinnlig/idiotisk, för det är väldigt vanligt.
Jag tvingar inte dom att äta veg, men ändå så verkar det störa dom så otroligt mycket..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lleberg
Exempel: Alla dessa påhopp på vegitareaner? Jag vet inte om det handlar om att hävda sig här också, men nån djupare anledning måste det ju finnas att nån som äter veg kallas bög/omanlig/kvinnlig/idiotisk, för det är väldigt vanligt.
Jag tvingar inte dom att äta veg, men ändå så verkar det störa dom så otroligt mycket..

Nu har inte jag någonting emot folk som inte äter kött, men trots att man ibland försöker hålla seriösa debatter om ämnet så har jag aldrig hittills stött på en enda sådan person som har ens en stimma av respekt eller förstående för andras val att äta kött. Så att folk agerar ogillande och opassande mot veganer och vegitarianer med mera finner jag inte alls förvånande.

Det är visserligen ingen ursäkt och de som inte kan respektera andras val att inte äta kött borde ändå hålla klaffen stängd. Jag menar bara att jag inte är förvånad över att de ibland reagerar som de gör...

enhjuling däremot är lite svårare... jag tycker det är coolt!

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jag vet inte varför (eller iaf inte riktigt helt varför) men jag blir mer påverkad när människor skadar djur än när de skadar andra människor.
Så djurplågeri står högt på min lista med...

Det är samma här.

Jag tror därför att ondska är helt och hållet människans uppfinning. Finns inget sådant i djurriket.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

Jag tror därför att ondska är helt och hållet människans uppfinning. Finns inget sådant i djurriket.

Haha.. VA?!

Vad är det för onda gärningar vi utför som andra djur inte gör?

Våldtäkter är väldigt vanliga i naturen, dödande är det definitivt.

Schimpanser är äckligt mycket mer brutala än människor, de går ibland i grupp och misshandlar en individ av en annan grupp och står därefter skrikande och sliter liket i stycken i en våldsam och högljudd våldsorgasm.

Förövrigt så finns det fall där schimpanser har tagit människobäbisar och tuggat ihjäl dem.
Det beror inte på att vi fuckat med dem, de älskar att jaga andra apor och därefter stolt visa upp liket för sina artfränder. Bäbisar är små apor.

Och de har relativt god förmåga att sätta sig in i andra individers situation, så ni kan inte skylla på okunskap. (det finns mängder av psykologiexperiment som visat detta)

Sluta se på naturen som någon mysig romantisk saga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Det är samma här.

Jag tror därför att ondska är helt och hållet människans uppfinning. Finns inget sådant i djurriket.

Finns inte mycket att säga när haricots tagit med några klockrena exempel, men måste få fråga igen, var det där bara ett sätt att trolla eller menar du det du faktiskt sa?

Okej att det låter bra och så vidare, men menade du verkligen det av hela ditt hjärta eller förstod jag inte bara tanken bakom igen? :s

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Haha.. VA?!

Vad är det för onda gärningar vi utför som andra djur inte gör?

Våldtäkter är väldigt vanliga i naturen, dödande är det definitivt.

Schimpanser är äckligt mycket mer brutala än människor, de går ibland i grupp och misshandlar en individ av en annan grupp och står därefter skrikande och sliter liket i stycken i en våldsam och högljudd våldsorgasm.

Förövrigt så finns det fall där schimpanser har tagit människobäbisar och tuggat ihjäl dem.
Det beror inte på att vi fuckat med dem, de älskar att jaga andra apor och därefter stolt visa upp liket för sina artfränder. Bäbisar är små apor.

Och de har relativt god förmåga att sätta sig in i andra individers situation, så ni kan inte skylla på okunskap. (det finns mängder av psykologiexperiment som visat detta)

Sluta se på naturen som någon mysig romantisk saga.

Har du någonsin sett ett djur plåga och döda andra djur bara för att det är underhållande? Det är bara människor som skadar andra levande varelser av ingen annan anledning än att de vill göra det. Djur har alltid en anledning. Hunger, revir, skydda ungar eller sig själv med mera. Jag har då aldrig någonsin sett ett djur skada ett annat utan anledning på det sätt som vi människor gör.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Har du någonsin sett ett djur plåga och döda andra djur bara för att det är underhållande? Det är bara människor som skadar andra levande varelser av ingen annan anledning än att de vill göra det. Djur har alltid en anledning. Hunger, revir, skydda ungar eller sig själv med mera. Jag har då aldrig någonsin sett ett djur skada ett annat utan anledning på det sätt som vi människor gör.

Människor har anledningar, bara för att dem är enklare att se i naturen och du "tror" att människor är så otroligt speciella och läskiga så betyder det inte att det i grund och botten är samma sak.

Om det så är för uppmärksamhet, avundsjuka eller bara ett ryck så finns det alltid anledningar bakom - precis som för resten av djuen.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Har du någonsin sett ett djur plåga och döda andra djur bara för att det är underhållande? Det är bara människor som skadar andra levande varelser av ingen annan anledning än att de vill göra det. Djur har alltid en anledning. Hunger, revir, skydda ungar eller sig själv med mera. Jag har då aldrig någonsin sett ett djur skada ett annat utan anledning på det sätt som vi människor gör.

Katter leker och plågar betysdjur det är inte heller de alltid de äter upp bytet. Att de inte ens äter upp inträffar ofta vid näbbmöss, men även vid andra byten också.
Nu gör visserligen det delvis för att öva sig och inte bara har skoj.

*edit* Jag blir självklart också förbannad på medvetet djurplågeri, som man har sett filmer på internet av vad vissa gör. T.ex. drar pälsen av en levande hund.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Du definierar "anledning" och "för att det är underhållande" på ett sådant sett att du gör orden helt intetsägande.

Det är mängder av djur som njuter i den grad de kan njuta av att döda, jag har redan nämnt schimpanserna och deras gruppmisshandel som följs av ett "onödigt" sönderslitande av liket och vrålande (de äter de inte, de njuter av våldet)

Titta på en film med en schimpans som jagar en annan apa, det är inte metodisk jakt bara för bytets skull. De njuter av varje sekund av det, speciellt när de får slita den mindre apan i stycken.
Det är nästan obehagligt att se den hoppa mellan grenarna och skrika upphetsat och därefter uppleva total njutning när de äntligen får sätta tänderna i den försvarslösa apan. Det tycks vara något sexuellt över det.

Faktum är att det finns mycket lättare byten att hitta för schimpanser än andra apor, vilket har förbryllat många forskare.
Nu tror många att det är status bland schimpanserna att stolt visa upp det söndertrasade liket inför de övriga schimpanserna.

Schimpanser slaktar varandra utan att blinka, och tycks definitivt njuta av det.

Måste gå och lägga mig nu då jag ska upp och jobba.
Jag föreslår att ni tittar på dokumentären "The Demonic Ape" i serien Horizon av BBC. Jag kan naturligtvis inte länka till den på något sätt då den är upphovsrättsskyddad.

Hela dokumentären handlar om hur folks föreställningar om en oskylldig natur (och mer specifikt schimpansen) har blivit bestridda av nyare studier i deras brutala natur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
Människor har anledningar, bara för att dem är enklare att se i naturen och du "tror" att människor är så otroligt speciella och läskiga så betyder det inte att det i grund och botten är samma sak.

Om det så är för uppmärksamhet, avundsjuka eller bara ett ryck så finns det alltid anledningar bakom - precis som för resten av djuen.

Har du någonsin sett ett djur skada ett annat för att det är kul?
Visst att de har kul medan de gör det, men har du verkligen sett ett djur göra det med underhållning som den grundläggande anledningen? Det har inte jag.

Vi människor däremot är kapabla till just det. Det finns gott om folk som skadar andra för underhållningens skull. Inte bara det att de har kul när de gör det, utan att de faktiskt gör det för att ha kul. Vi är ju dock också kapabla till saker som är betydligt mer "goda" än vad de flesta djur är så förhoppningsvis håller vi balansen rätt bra ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Du definierar "anledning" och "för att det är underhållande" på ett sådant sett att du gör orden helt intetsägande.

Det är mängder av djur som njuter i den grad de kan njuta av att döda, jag har redan nämnt schimpanserna och deras gruppmisshandel som följs av ett "onödigt" sönderslitande av liket och vrålande (de äter de inte, de njuter av våldet)

Titta på en film med en schimpans som jagar en annan apa, det är inte metodisk jakt bara för bytets skull. De njuter av varje sekund av det, speciellt när de får slita den mindre apan i stycken.
Det är nästan obehagligt att se den hoppa mellan grenarna och skrika upphetsat och därefter uppleva total njutning när de äntligen får sätta tänderna i den försvarslösa apan. Det tycks vara något sexuellt över det.

Faktum är att det finns mycket lättare byten att hitta för schimpanser än andra apor, vilket har förbryllat många forskare.
Nu tror många att det är status bland schimpanserna att stolt visa upp det söndertrasade liket inför de övriga schimpanserna.

Schimpanser slaktar varandra utan att blinka, och tycks definitivt njuta av det.

Jag gör dock lite skillnad på att njuta medan man dödar och att döda för att njuta. Det förstnämda behöver inte nödvändigtvis vara av ondo, medan det andra definitivt är det, även om resultatet är detsamma. Att schimpanser har kul när de sliter en annan apa i stycken säger ingenting om varför de gör det. Skulle någon däremot kunna visa att de gör det med anledning att det är underhållande och inte bara att de har roligt medan de gör det så är det en annan sak.

Det är precis som att du skulle gå till jobbet en vanlig dag. Du går dit för pengarnas skull men har skitkul medan du är där. Det betyder dock inte att du gick dit för underhållningens skull. Samma sak gäller djuren. De kan njuta av att döda, men dödar de för att njuta? Jag har aldrig sett det...

Bara min syn på varför det ofta känns värre att se djur plågas än människor. Inte att människan i sig är ond eller så, utan mer för att vi alla är kapabla till att göra sådana saker och då översympatiserar med varelser som vi uppfattar som inkapabla till det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

Äh, måste faktiskt gå och lägga mig men kände att jag var tvungen att besvara det du skrev lite snabbt.

Vi har precis som skogix säger också naturliga orsaker till allt vi gör.
När en pedofil våldtar ett barn så gör han detta pga driften att skaffa barn, att han i detta fall inte kan få barn då offret inte är könsmoget "vet inte driften om". Den "felavfyras".

"Felavfyrningar" kan ske i naturen också, såhär på kvällskvisten får jag väll dra en relativt långsökt då jag inte har tid att fundera.

Låt oss säga att en hane i en relativt liten flock är ute och jagar, plötsligt ser han en apa av en annan art och bestämmer sig för att döda denna för att få respekt bland de övriga i sin flock.
Vad han dock inte vet är att flocken stuckit därifrån, och han kommer aldrig att få se en till schimpans i sitt liv.

Från detta följer att dödandet av apan var totalt onödigt (vi antar att det bara var för statusen apan jagades, han behövde inte födan), anledningen var på samma sätt "bara för njutning" som pedofilens våldtäckt.
Båda njöt under akten, och i båda fallen var njutningen orsakad av att de på ett "felaktigt sätt" tillfredsställde en drift.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Äh, måste faktiskt gå och lägga mig men kände att jag var tvungen att besvara det du skrev lite snabbt.

Vi har precis som skogix säger också naturliga orsaker till allt vi gör.
När en pedofil våldtar ett barn så gör han detta pga driften att skaffa barn, att han i detta fall inte kan få barn då offret inte är könsmoget "vet inte driften om". Den "felavfyras".

"Felavfyrningar" kan ske i naturen också, såhär på kvällskvisten får jag väll dra en relativt långsökt då jag inte har tid att fundera.

Låt oss säga att en hane i en relativt liten flock är ute och jagar, plötsligt ser han en apa av en annan art och bestämmer sig för att döda denna för att få respekt bland de övriga i sin flock.
Vad han dock inte vet är att flocken stuckit därifrån, och han kommer aldrig att få se en till schimpans i sitt liv.

Från detta följer att dödandet av apan var totalt onödigt (vi antar att det bara var för statusen apan jagades, han behövde inte födan), anledningen var på samma sätt "bara för njutning" som pedofilens våldtäckt.
Båda njöt under akten, och i båda fallen var njutningen orsakad av att de på ett "felaktigt sätt" tillfredsställde en drift.

Jo visst, fel kan det bli i alla lägen oavsett vem eller vad det gäller men förändrar inte det jag menade. En apa som gör ett misstag på det sättet drivs fortfarande av att hävda sin inför sin flock, den drivs inte av nöjet i att döda (även om den har kul medan den gör det). En pedofil däremot vet med största sannorlighet att barnet inte kan få egna barn men gör det ändå just för att han njuter av det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jo visst, fel kan det bli i alla lägen oavsett vem eller vad det gäller men förändrar inte det jag menade. En apa som gör ett misstag på det sättet drivs fortfarande av att hävda sin inför sin flock, den drivs inte av nöjet i att döda (även om den har kul medan den gör det). En pedofil däremot vet med största sannorlighet att barnet inte kan få egna barn men gör det ändå just för att han njuter av det.

Han njuter av det på grund av driften att föröka sig, även fast han vet att han inte kan få ett barn att bli gravid. Även människor har primitiva drifter. Det har ju Haricots redan förklarat ovan.

Angående att skada andra för att det är "kul" så gör även människor det ofta med anledningen att hävda sig i sin "flock".

Permalänk
Avstängd

http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1091164,00.htm...

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Sluta se på naturen som någon mysig romantisk saga.

Jag tror inte de flesta har någon naiv fantasi att alla djur leker snällt med varandra och gulligullar.

Dödande förekommer men då har det i de flesta fall någon annan anledning till akten än ren och skär ondska/jävelskap.

Att schimpanser dödar andra apor är teritoriellt i de allra flesta fall då har som syfte att försvara sitt mot en inkräktare.

Att katter leker med bytet är för att som någon redan sagt för att träna upp färdigheter (därmed inte sagt att man inte kan ha "kul" när man "övar").

Men när en brud i högklackat ställer sig på huvudet på kattungar så är det för...?

Att rättfärdiga sådana saker med "det förekommer i nauren också" funkar inte i detta fall då människan ärdjurarten med störst intellekt och insikt i vad vi gör.

En katt gör vad den gör av instinkt, inte för att fördriva tiden tills Bollibompa börjar.

Naturen är inte mysig, den kan många tillfällen vara extremt hårt, men det rättfärdigar aldrig vad vissa människor gör.
Hade den gjort det hade vi inte haft problem med tex djurplågeri, eftersom det även förekommer i naturen.

När det väl kommer till kritan är människan värre än djuren.

(vet inte när jag hinner kolla svar, ska hem nu , trevlig sommar på er alla!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jag tror inte de flesta har någon naiv fantasi att alla djur leker snällt med varandra och gulligullar.

Dödande förekommer men då har det i de flesta fall någon annan anledning till akten än ren och skär ondska/jävelskap.

Att schimpanser dödar andra apor är teritoriellt i de allra flesta fall då har som syfte att försvara sitt mot en inkräktare.

Att katter leker med bytet är för att som någon redan sagt för att träna upp färdigheter (därmed inte sagt att man inte kan ha "kul" när man "övar").

Men när en brud i högklackat ställer sig på huvudet på kattungar så är det för...?

att få uppmärksamhet, tjäna pengar, känna sig speciell. Jag skulle nog kunna fortsätta sådär för de flesta "onda" saker du kan komma på. Fick hon 20 kronor för kattens hud så är det tillräckligt för att påvisa att det var ren "ondska" utan gjordes av en anledning. Samma gäller om hon fick uppmärksamhet, och det fick hon ju tydligen.

Att tro att vi är några sorts "superapor" mer än att vi har utvecklat en större hjärna är i mina ögon väldigt ogenomtänkt. Alla "onda" saker kan jag och många andra i den här tråden ge en anledning till varför, och det är inte speciellt svårt heller. Vill ni tro att människan är så speciell och ni är helt unika (precis som alla andra ) så gör det genom att göra något nytt som ingen har gjort eller få andra människor i din omgivning att må bra. Att "glorifiera" hela mänskligheten är inte en effektiv väg att gå :).

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
att få uppmärksamhet, tjäna pengar, känna sig speciell. Jag skulle nog kunna fortsätta sådär för de flesta "onda" saker du kan komma på. Fick hon 20 kronor för kattens hud så är det tillräckligt för att påvisa att det var ren "ondska" utan gjordes av en anledning. Samma gäller om hon fick uppmärksamhet, och det fick hon ju tydligen.

Att tro att vi är några sorts "superapor" mer än att vi har utvecklat en större hjärna är i mina ögon väldigt ogenomtänkt. Alla "onda" saker kan jag och många andra i den här tråden ge en anledning till varför, och det är inte speciellt svårt heller. Vill ni tro att människan är så speciell och ni är helt unika (precis som alla andra ) så gör det genom att göra något nytt som ingen har gjort eller få andra människor i din omgivning att må bra. Att "glorifiera" hela mänskligheten är inte en effektiv väg att gå :).

Jag tycker ingen här i tråden glorifierat människor på något sätt. Jag tycker inte att vi är mycket bättre än djur på något sätt i de flesta fall. Vi är dock annorlunda, även om vi inte är bättre eller för den delen speciella. Som du själv sade, "känna sig speciell". Det är någonting som är fullkomligt mänskligt. Djur må vara grymma och elaka emellanåt, men bara människor gör saker enbart för egna mål. Inte för att på något sätt hävda sig bland andra av vår sort, inte för att vi tjänar nått på det utan bara för att vi själva vill, drivna av inget annat än nöjet i att skada andra levande varelser för att hävda oss själva inför våra egna egon.

En apa må slita en annan i stycken och njuta av att göra det. Men det görs inte för njutningen, det finns en annan anledning i grunden. Människor behöver inte det. Vi är de enda som gör sådana saker med nöje som grundläggande anledning. Tänk dig följande:

Du har den där kvinnan i högklackat. Hon är ensam i ett rum och ingen tittar på eller vet vad hon gör. I rummet är en kattunge. Kattungen är uppenbarligen inte ett hot och det är uppenbart att kvinnan är mäktigare på alla sätt. Hon får ingenting för att hon dödar kattungen, och hon får inte säga någonting om det efteråt.

Är det helt främmande för dig att hon skulle döda kattungen ändå, bara för sitt eget höga nöjes skull, för att mata hennes eget ego?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Du har den där kvinnan i högklackat. Hon är ensam i ett rum och ingen tittar på eller vet vad hon gör. I rummet är en kattunge. Kattungen är uppenbarligen inte ett hot och det är uppenbart att kvinnan är mäktigare på alla sätt. Hon får ingenting för att hon dödar kattungen, och hon får inte säga någonting om det efteråt.

Tror det gick någon/några äckliga videos på nätet för några år sedan där typ söta Japanskor trampade ihjäl små kattungar

Det där med grymhet är nog en egenskap som tillkommer de "högre djuren" dvs de som har lite mer att tänka med och inte bara människo egenskap.
En myra som sliter ett byte i bitar gör det förmodligen inte av grymhet, medans en flock unga delfinhannar som terroriserar andra delfiner och tom begår gruppvåldtäkt nog har denna egenskap.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Tror det gick någon/några äckliga videos på nätet för några år sedan där typ söta Japanskor trampade ihjäl små kattungar

Det där med grymhet är nog en egenskap som tillkommer de "högre djuren" dvs de som har lite mer att tänka med och inte bara människo egenskap.
En myra som sliter ett byte i bitar gör det förmodligen inte av grymhet, medans en flock unga delfinhannar som terroriserar andra delfiner och tom begår gruppvåldtäkt nog har denna egenskap.

Ja ok, men vi ska ju föreställa de högsta så då har ju vi onekligen mest av denna egenskap.
Även om jag personligen tycker att det finns flertalet djur som är smartare än människor. Men det har nog mer att göra med att vi trots vår intelligens sällan verkar utnyttja den så särskilt mycket.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Även om jag personligen tycker att det finns flertalet djur som är smartare än människor. Men det har nog mer att göra med att vi trots vår intelligens sällan verkar utnyttja den så särskilt mycket.

Va?!

Kan du nämna ett par exempel och berätta varför dessa exempel är mer intelligenta än oss.

Jag skulle förövrigt vilka höra ett par exempel på vad människor gör "av ren ondska".
Jag tror inte ens att ondska finns utan att det är ett judiskt påhitt som infekterat vår kultur genom kristendomen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ja ok, men vi ska ju föreställa de högsta så då har ju vi onekligen mest av denna egenskap.

Den åsikten är även min.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Djurplågeri
5:e-kolonnare
Paragrafryttare
Jan Guillou
Tvångsfördelning
Pop-snören
Whiggers
Klimat- & miljöfanatiker
Commies
Nanny-state
Counter-Strike
Nvidia
Intel
...äh, jobbigt skriva en så lång lista.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Va?!

Kan du nämna ett par exempel och berätta varför dessa exempel är mer intelligenta än oss.

Jag skulle förövrigt vilka höra ett par exempel på vad människor gör "av ren ondska".
Jag tror inte ens att ondska finns utan att det är ett judiskt påhitt som infekterat vår kultur genom kristendomen.

Nu menade jag inte att de skulle vara rent tekniskt sett mer intelligenta än oss människor men däremot att de skulle vara smartare än oss för att vi trots vår intelligens ändå verkar vara totala idioter för det mesta. Det är inte det att de egentligen är smartare, utan att vi trots vår högre intelligens uppför oss dummare.

Jag menar, vi vet att naturen mår dåligt av sättet vi behandlar den på, men vi med all vår intelligens satsar knappt någonting på att åtgärda det (relativt med vad vi satsar på saker som kan förstöra den). Är det smart? Nej, och man tycker ju onekligen att vi borde veta bättre. Vi är också de som är ansvariga för utrotningen av en mängd arter och annat, trots att vi är mer än intelligenta nog att räkna ut när man borde sluta för att de skall överleva. Jag menar visst är vi smarta, vi utvecklar teknologi och vetenskap och allting, men inom andra områden är vi så otroligt korkade att det är häpnadsväckande. Så ibland tycker jag att djuren är smartare än människor, inte för att de är intelligentare, utan för att vi inte använder vår intelligens knappt alls.

Vilket är ytterligare en sak som jag vill lägga till på listan över saker som verkligen får mig att önska jag inte hade vaknat. Människor som inte använder hjärnan trots att de kan och borde.

Sen tror väl inte jag heller på konceptet ondska i sig. Det är någonting som är lika påhittat som bibeln är. Det finns liksom ingen specifik "sak" som kan kallas ondska eller nått annat utan istället så ligger ondska i vad och hur man väljer att göra saker. Så några saker människor gör av "ren ondska" finns nog inte. Men det är fullt möjligt att handlingar är mer eller mindre onda och att människor med flit väljer de värsta. Att slita skinnet av en levande hund t.ex. Det är en handling jag skulle kalla rätt ond, eftersom den inte behöver vara vid liv och det vore betydligt barmhärtigare att ta livet av den först.

Det är f.ö. nästan så vi starta en ny tråd om sådant här... känns som att vi tar upp lite väl mycket plats i fel tråd

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Djur må vara grymma och elaka emellanåt, men bara människor gör saker enbart för egna mål. Inte för att på något sätt hävda sig bland andra av vår sort, inte för att vi tjänar nått på det utan bara för att vi själva vill, drivna av inget annat än nöjet i att skada andra levande varelser för att hävda oss själva inför våra egna egon.

En apa må slita en annan i stycken och njuta av att göra det. Men det görs inte för njutningen, det finns en annan anledning i grunden. Människor behöver inte det. Vi är de enda som gör sådana saker med nöje som grundläggande anledning.

Hur vet du det? Seriöst, HUR vet du det? Du har ingen aning om varför djur gör saker men du tror att det inte är av "ondska". Antagligen tror du så på grund av att du aldrig har sett nått konkret exempel, vilka är omöjliga att hitta då vi inte kan fråga djuren varför de gör saker.

Kan inte alla bara sluta hävda att det "bara" är vi människor som gör sånt när vi faktiskt inte har en aning alls, what so ever, nada zip zero bandalo!

Edit: Angående ditt senare inlägg.

Det är lite mer komplicerat än så. Dessutom kan man inte säga att "vi", som i mänskligheten, vet någonting och kan handla därefter. Individer kan handla efter vad de vet, och det gör de också. Det är bara det att det inte bara är frågorna som du tar upp (som utsläpp, utrotning osv) som tas hänsyn till vid besluten.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Hur vet du det? Seriöst, HUR vet du det? Du har ingen aning om varför djur gör saker men du tror att det inte är av "ondska". Antagligen tror du så på grund av att du aldrig har sett nått konkret exempel, vilka är omöjliga att hitta då vi inte kan fråga djuren varför de gör saker.

Kan inte alla bara sluta hävda att det "bara" är vi människor som gör sånt när vi faktiskt inte har en aning alls, what so ever, nada zip zero bandalo!

Edit: Angående ditt senare inlägg.

Det är lite mer komplicerat än så. Dessutom kan man inte säga att "vi", som i mänskligheten, vet någonting och kan handla därefter. Individer kan handla efter vad de vet, och det gör de också. Det är bara det att det inte bara är frågorna som du tar upp (som utsläpp, utrotning osv) som tas hänsyn till vid besluten.

Nej jag kan inte absolut veta varför djur gör som de gör, men hur kan du då veta att det inte är så? Den frågan fungerar åt båda hållen Men visst, det är egentligen bara min syn på saken och vill ingen höra så har jag inga problem med att vara tyst om den.

Och givetvis är det mer komplicerat, men det ändrar inte det faktum att jag personligen tycker att människor i vissa fall är så otroligt korkade att djuren framstår som smartare än oss.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Haha.. VA?!

Vad är det för onda gärningar vi utför som andra djur inte gör?

Våldtäkter är väldigt vanliga i naturen, dödande är det definitivt.

Schimpanser är äckligt mycket mer brutala än människor, de går ibland i grupp och misshandlar en individ av en annan grupp och står därefter skrikande och sliter liket i stycken i en våldsam och högljudd våldsorgasm.

Förövrigt så finns det fall där schimpanser har tagit människobäbisar och tuggat ihjäl dem.
Det beror inte på att vi fuckat med dem, de älskar att jaga andra apor och därefter stolt visa upp liket för sina artfränder. Bäbisar är små apor.

Och de har relativt god förmåga att sätta sig in i andra individers situation, så ni kan inte skylla på okunskap. (det finns mängder av psykologiexperiment som visat detta)

Sluta se på naturen som någon mysig romantisk saga.

Jo jag har sett dokumentären om hur grymma chimpanser kan vara.

Men skillnaden är att vi borde veta bättre, tyvär gör vi inte alltid det. Chimpanser kan inte heller fördärva miljön, bygga kärnvapen, starta religösa-krig.. osv..

Permalänk
Medlem

Kvällsblaskor! Får min mage att vända sig!