Permalänk
Medlem

Hd-temperatur på laptop

Jag har köpt en Acer Aspire 5684 och jag är lite osäker på vilken temperatur en hårddisk håller i en laptop. När datorns startas upp ligger hd-temperaturen på cirka 30 grader men när datorn har varit igång i en 20-30 minuter har temperaturen oftast ökat till cirka 48 grader. Detta även om jag bara använder datorn till websurfning.

Är detta normalt? När jag utsätter hårddisken för lite mer belastning med flytt av filer etc. kan den gå upp till cirka 52 grader.

HD-temperaturen ger även ett annat problem. HD:n är placerad under vänster sida, bakom tangentbordet där jag vilar handen när jag skriver. När datorn har varit igång ett tag blir det väldigt varmt där. Motsvarande på höger sida är sval. Det är möjligt att detta är ett vanligt problem men det är ganska störande. Finns det någon man kan göra för att sänka HD-termperaturen?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

52grader är lite högt brukar ligga kring 40-44grader i laptops under långvarigt bruk eller flytt av massa filer.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Inaktiv

Har samma typ av problem med min laptop-hårddisk(primary C:), den idlar i 53 grader.

Seagate hårddisk, bruka dem vara varma?

Har en till Western Digital-hårddisk bredvid och den ligger på 43 grader.

Borde jag vara orolig?