Diskettstation fungerar inte

Permalänk
Medlem

Diskettstation fungerar inte

Har kopplat in diskettstation till datorn. Den dyker upp i den här datorn som Diskettenhet (A: ) men när man stoppar i en diskett och dubbelklickar eller väljer dormatera så står det bara "Sätt i en disk i diskettenhet (A: ).
Är det fel på floppyn lr är det någon service i vista som behövs som jag kan ha råkat stoppa lr liknande?

Visa signatur

Dator: Antec miditower - Asus P5N-E SLI - Intel core 2 duo E6400 2.13GHZ - Hiper Nätaggregat ATX 580W - 2x1024 MB RAM - Samsung SpinPoint T166 320GB - Sapphire Radeon X1950PRO 256MB

Permalänk
Medlem

Ibland vänder man kontakten fel?!

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Vänd på sladden, den änden som har några sladder vridna, ska sitta i diskettstationen.

Visa signatur

okim

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, jag hade sladden åt fel håll. Men samma problem kvarstår fast jag vände sladden :/

Visa signatur

Dator: Antec miditower - Asus P5N-E SLI - Intel core 2 duo E6400 2.13GHZ - Hiper Nätaggregat ATX 580W - 2x1024 MB RAM - Samsung SpinPoint T166 320GB - Sapphire Radeon X1950PRO 256MB

Permalänk
Medlem

disketten kan ju vara paj.. testat med andra?

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leaf
Tack för tipset, jag hade sladden åt fel håll. Men samma problem kvarstår fast jag vände sladden :/

Det har betydelse hur kabeln är kopplad i förhållande till moderkortet också. Du ser att ett kabelpar är tvinnat nära en av kontakterna. Denna kontakt skall sitta i diskettstationen, den andra i moderkortet, annars funkar det inte. Visst kan det vara så att stationen är dålig, mera regel än undantag faktiskt. Om du formaterar disketten, ser du att stationen jobbar?

Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps

Permalänk
Hedersmedlem

Ett annat vanligt sätt att felkoppla floppyns datakabel är att den sitter upponer. Röd märkning på datakabeln ska sitta mot röd kabel på spänningsmatningen.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mike The Spike
Du ser att ett kabelpar är tvinnat nära en av kontakterna. Denna kontakt skall sitta i diskettstationen, den andra i moderkortet, annars funkar det inte. Visst kan det vara så att stationen är dålig, mera regel än undantag faktiskt. Om du formaterar disketten, ser du att stationen jobbar?

Var det något fel på det jag skrev?

Visa signatur

okim

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av okim
Var det något fel på det jag skrev?

Nej, scrollade ner för snabbt bara, ursäkta.

Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps