Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adzam 1
Det märks att pengar inte är något problem för dig...

Företaget betalar det mesta!

Permalänk
Medlem

såg att iphone har fått bättre batteri och fått en ny display med repfritt glas.verkar mycket lovande.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
såg att iphone har fått bättre batteri och fått en ny display med repfritt glas.verkar mycket lovande.

Bättre i förhållande till prototypen eller vadå? De spekuleras för övrigt mycket om batteritiden kring denna enhet, många hävdar att batteritiden kommer bli iPhones akilleshäl..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xhit
Bättre i förhållande till prototypen eller vadå? De spekuleras för övrigt mycket om batteritiden kring denna enhet, många hävdar att batteritiden kommer bli iPhones akilleshäl..

i för hållande till vad apple nämnt tidigare. citerat från macworkd.idg.se:

"Apple har nu presenterat nya siffror på batteritiden i iPhone. Istället för fem timmar för den som enbart använder iPhone som telefon gäller nu åtta timmar. Likaså har batteritiden vid surfande höjts från 5 till 6 timmar, vid filmtittande från 5 till 7 timmar och vid musiklyssnande från 16 till 24 timmar. Dessutom är batteritiden i standby-läge hela 250 timmar."

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
i för hållande till vad apple nämnt tidigare. citerat från macworkd.idg.se:

"Apple har nu presenterat nya siffror på batteritiden i iPhone. Istället för fem timmar för den som enbart använder iPhone som telefon gäller nu åtta timmar. Likaså har batteritiden vid surfande höjts från 5 till 6 timmar, vid filmtittande från 5 till 7 timmar och vid musiklyssnande från 16 till 24 timmar. Dessutom är batteritiden i standby-läge hela 250 timmar."

Imponerande siffror för en smartphone. Undrar om denna ökning också innebär ett större batteri, dvs en tyngre enhet?

Permalänk
Medlem

Standbytid från tillverkare ska tas med en rejäl nypa salt tyvärr för dom testar det med "bara" telefonen på liggandes still och inte ansluten till telefonnätet vilket ju inte är normalt användande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Standbytid från tillverkare ska tas med en rejäl nypa salt tyvärr för dom testar det med "bara" telefonen på liggandes still och inte ansluten till telefonnätet vilket ju inte är normalt användande.

absolut, men det gäller ju alla tillverkare, vare sig de heter apple, sonyericsson, nokia eller samsung osv.

sen har du lite fel, standby tiden är när den är ansluten till telefonnätet, MEN det är vid optimala förhållande, alltså typ liggandes still 2 meter från masten vilket kanske inte kan ses som normalt användande, men som sagt ansluten

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Det tror jag så mycket jag vill på, start av video och liknande går alldeles för fort för annars skulle det vara så mycket kraft i telefonen att batteritiden skulle vara väldigt kort.

Allt handlar om att optimera mjukvara. Eftersom OS är skrivet enbart till Iphone är det inga störra problem att optimera till skillnad från Windows mobile, Symbian osv så ska OS:et fungera till många olika telefoner.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Standbytid från tillverkare ska tas med en rejäl nypa salt tyvärr för dom testar det med "bara" telefonen på liggandes still och inte ansluten till telefonnätet vilket ju inte är normalt användande.

Apple har ju en fördel.

De sitter både på mjuk och hårdvara och kan optimera mer än någon annan. Sen har de testat telefonerna i snart tre månader i USA dagligen, så det är ju snarare så att de inte vågat vara för optimistiska.

Permalänk
Medlem

det är ju skillnad att släppa en telefon, eller flera 1000 olika...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
det är ju skillnad att släppa en telefon, eller flera 1000 olika...

Ja, se på SE, de har inte en enda bra telefon. De kanske skulle satsa på att göra en bra telefon?

Permalänk
Medlem

"SE har ingen bra mobil." - Nähä?

Okej, jag tänker inte säga om jag håller med eller inte, det beror på vad man jämför med. Men finns det någon bättre än? Det finns en anledning till att de inte släpper ut allt dem har. Dom äger nämligen större delen av mobilmarknaden och kan tjäna mer på att inte släppa mer hightech-grejer. Dom har ju själva sagt det och att marknaden är mättad. Jag vet inte om jag har fel med ja tror inte nokias nya telefon har slagit så högt som alla verkar tro. Nog för att den har en skarp kamera och gps men, är det så stor skillnad på den kameran och k800:ns? Vad jag förstått så är skillnaden inte jättestor, även om det klart finns skillnader. Dessutom introducerades gps i mobilen för flera år sedan. Min kompis har en fattig motorola med gps så orka allt tjat om den.

Nåväl, nu har jag gått lite OT så får väl komma tillbax till ämnet. Iphone lär säkert vara en cool mobil. Men jag vettifan om jag litar på att den kommer vara så snabb som det påstås. Om den kommer sälja bra, så tror jag det till stor del beror på att den heter iphone. Jag menar ipod är ju så sjukt stort just nu! Dessutom tror jag både SE och nokia kan svara på Macs lilla nyhet. SE får väl ta och snickra ihop en symbian-phone med 5mpix och lite ny design, sen lär dem vara så gott som jämnställda, förutom det att iphone kommer låta coolare, för ipod är ju som sagt ett så sjukt stort varumärke. Och dessutom så kommer kameran ju suga rätt hårt i iphone XD. Fast i och för sig, i dagens samhälle är det väl ingen som vill ha en bra kamera i sin telefon, bara de har en mobil med ett coolt namn och flashiga menyer så är dem väl glada. Okej, jag låter kanske ironisk fär men det är ungefär vad iphone verkar för mig!

Visa signatur

Kamera: Canon EOS 1000D, 20/1.8, 50/1.8, 70-200/4L
Flickr!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j_
"SE har ingen bra mobil." - Nähä?

Okej, jag tänker inte säga om jag håller med eller inte, det beror på vad man jämför med. Men finns det någon bättre än? Det finns en anledning till att de inte släpper ut allt dem har. Dom äger nämligen större delen av mobilmarknaden och kan tjäna mer på att inte släppa mer hightech-grejer. Dom har ju själva sagt det och att marknaden är mättad. Jag vet inte om jag har fel med ja tror inte nokias nya telefon har slagit så högt som alla verkar tro. Nog för att den har en skarp kamera och gps men, är det så stor skillnad på den kameran och k800:ns? Vad jag förstått så är skillnaden inte jättestor, även om det klart finns skillnader. Dessutom introducerades gps i mobilen för flera år sedan. Min kompis har en fattig motorola med gps så orka allt tjat om den.

Nåväl, nu har jag gått lite OT så får väl komma tillbax till ämnet. Iphone lär säkert vara en cool mobil. Men jag vettifan om jag litar på att den kommer vara så snabb som det påstås. Om den kommer sälja bra, så tror jag det till stor del beror på att den heter iphone. Jag menar ipod är ju så sjukt stort just nu! Dessutom tror jag både SE och nokia kan svara på Macs lilla nyhet. SE får väl ta och snickra ihop en symbian-phone med 5mpix och lite ny design, sen lär dem vara så gott som jämnställda, förutom det att iphone kommer låta coolare, för ipod är ju som sagt ett så sjukt stort varumärke. Och dessutom så kommer kameran ju suga rätt hårt i iphone XD. Fast i och för sig, i dagens samhälle är det väl ingen som vill ha en bra kamera i sin telefon, bara de har en mobil med ett coolt namn och flashiga menyer så är dem väl glada. Okej, jag låter kanske ironisk fär men det är ungefär vad iphone verkar för mig!

Jag har framför min P990i, K750i, K810, w950, k610, w880i samt v608. Jag tycker seriöst ingen av dem är en bra telefon. De är riktigt kassa. De har sedan p800 inte gjort mycket nyskapande. Min p990i är den mest instabila telefonen jag någonsin använt.

iPhone bygger ju på Mac OS X. Apple har ju full koll på hårdvara och mjukvara och kan därför få full fart.

Symbian suger hårt. Segt och dåligt optimerat.

iPhone kommer säkert få 4-5% av marknaden bara de kan leverera.

Permalänk
Medlem

Det är trots allt inte så många som har råd att slänga upp 6k för en telefon....

Visa signatur

Kamera: Canon EOS 1000D, 20/1.8, 50/1.8, 70-200/4L
Flickr!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j_
Det är trots allt inte så många som har råd att slänga upp 6k för en telefon....

Det beror ju på vad man köper.

Nokia N95 ligger väl i den prisklassen?

iPhonen ersätter ju telefonen, fickdatorn och iPoden. Så en del kommer utan tvekan byta.

Hörde ett rykte att Google kommer ha iPhone som företagstelefon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Det beror ju på vad man köper.

Nokia N95 ligger väl i den prisklassen?

iPhonen ersätter ju telefonen, fickdatorn och iPoden. Så en del kommer utan tvekan byta.

Hörde ett rykte att Google kommer ha iPhone som företagstelefon.

Det jag tror han menar är att iPhonen troligtivs inte kommer få de marknadsandelar du skriver om eftersom den är för dyr. Den största marknaden är lågprismobiler. Åker du till Indien och Kina förstår du varför. Självklart kommer Apple släppa lågpris varianter så småningom detta kan leda till att de kniper en rätt stor andel av marknadsandelarna men iPhone generation 1 kommer troligtivs inte göra det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xhit
Det jag tror han menar är att iPhonen troligtivs inte kommer få de marknadsandelar du skriver om eftersom den är för dyr. Den största marknaden är lågprismobiler. Åker du till Indien och Kina förstår du varför. Självklart kommer Apple släppa lågpris varianter så småningom detta kan leda till att de kniper en rätt stor andel av marknadsandelarna men iPhone generation 1 kommer troligtivs inte göra det.

Apple siktar på 10% av smartphonemarknaden och smartphonemarkanden är 10% av mobiltelefonsmarknaden (oms.) - och resten kan du själv lista ut…
Utifrån förhandsintresset så kan de nå betydligt mer än 10% på smartphonemarknaden och ytterligare en del som spel/multimedia/internet -grunka (och egentligen lite vertical market grunkor oxå där marginalerna är grymma). Men då måste de oxå kunna leverera i den takt folk vill köpa…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Apple siktar på 10% av smartphonemarknaden och smartphonemarkanden är 10% av mobiltelefonsmarknaden (oms.) - och resten kan du själv lista ut…
Utifrån förhandsintresset så kan de nå betydligt mer än 10% på smartphonemarknaden och ytterligare en del som spel/multimedia/internet -grunka (och egentligen lite vertical market grunkor oxå där marginalerna är grymma). Men då måste de oxå kunna leverera i den takt folk vill köpa…

5 % av marknaden är 500 % mer än 1 % procent av marknaden. Om Apple gör så grova felbedömningar kommer dom ha stora problem att producera sina mobiler och kommer därför inte kunna få de 5 % av marknadsandelarna.

Förövrigt så klassas alla mobiler med e-mail klient som smartphone, så definitionen ger dessa 10 % av marknadsandelarna, många definerar nog smartphones annorlunda idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xhit
5 % av marknaden är 500 % mer än 1 % procent av marknaden. Om Apple gör så grova felbedömningar kommer dom ha stora problem att producera sina mobiler och kommer därför inte kunna få de 5 % av marknadsandelarna.

Förövrigt så klassas alla mobiler med e-mail klient som smartphone, så definitionen ger dessa 10 % av marknadsandelarna, många definerar nog smartphones annorlunda idag.

??? 10 % av smartphone marknaden, som isig är 10% av totala mobilmarknaden, får då jag då till 1 % av totala marknaden.

alltså, säg att det säljs 10000 st mobiler, av dessa är 1000 st smartphones. eftersom apple inriktar sig på 10% av smartphones marknaden, så blire ju 1000/10=100 st.
100 st av de totalt 10000 sålda är då 1 %. vart får du 5 % från? hur ståre till med matten kunskapen egentligen?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
??? 10 % av smartphone marknaden, som isig är 10% av totala mobilmarknaden, får då jag då till 1 % av totala marknaden.

alltså, säg att det säljs 10000 st mobiler, av dessa är 1000 st smartphones. eftersom apple inriktar sig på 10% av smartphones marknaden, så blire ju 1000/10=100 st.
100 st av de totalt 10000 sålda är då 1 %. vart får du 5 % från? hur ståre till med matten kunskapen egentligen?

Den som läst tråden har märkt att de senaste inläggen har handlat om de 5 % av marknadsandelarna som det spekularats om att iPhone:n skulle få. Min tidigare inlägg påpekade att de 1 % som Apple tydligen har som mål är hela 500 % mer än de 5 % av marknadsandelar som det spekulerats i vilket skulle ge dem oerhörda problem att leverera om försäljning uppgår till 5 % av marknadsandelarna......

Edit: Jag tror jag har bra många fler högskolepoäng i matte än vad du har, om det nu är ett bra mätetal. Hur är det med läskunskaperna?

Permalänk
Medlem

sorry, missade det, my misstake.

men som sagt, apple har aldrig sagt nått om 4-5% av totala markanden. utan det är ju uppgifter som kommer från en kille här som är älskar mac

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xhit
Det jag tror han menar är att iPhonen troligtivs inte kommer få de marknadsandelar du skriver om eftersom den är för dyr. Den största marknaden är lågprismobiler. Åker du till Indien och Kina förstår du varför. Självklart kommer Apple släppa lågpris varianter så småningom detta kan leda till att de kniper en rätt stor andel av marknadsandelarna men iPhone generation 1 kommer troligtivs inte göra det.

För det första är det ett pris på nya produkter när de kommer. Specillt då det är en så pass förbeställd produkt som iPhone. Högt pris gör att de som vill ha en kan få den lättare. När produktionen tar fart så kommer priset sänkas. Så är det med alla produkters livslängd.

I USA så är det just nu massor med undersökningar på hur intressant iPhonen är. Allt ifrån 15 till 35% har jag sett siffror på. Intresset är enormt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xhit
5 % av marknaden är 500 % mer än 1 % procent av marknaden. Om Apple gör så grova felbedömningar kommer dom ha stora problem att producera sina mobiler och kommer därför inte kunna få de 5 % av marknadsandelarna.

Förövrigt så klassas alla mobiler med e-mail klient som smartphone, så definitionen ger dessa 10 % av marknadsandelarna, många definerar nog smartphones annorlunda idag.

Därför har de ett högt pris i början för att inte det skall vara de som verkligen vill ha den som köper.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek

Därför har de ett högt pris i början för att inte det skall vara de som verkligen vill ha den som köper.

M a o dom som inte vill ha den kommer att köpa den i början eller menar du att det är dom som är nerlusade med pengar som ska få förmånen att köpa denna ypperliga telefon?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
M a o dom som inte vill ha den kommer att köpa den i början eller menar du att det är dom som är nerlusade med pengar som ska få förmånen att köpa denna ypperliga telefon?

Spontan köpen minskar.

Låt oss ta ett typexempel jeans. Samma fabrik kan tillverka lågpris jeans, normala märkesjeans och special designjeans.
Lågprisjeansen köper många spontant. De normala märkesjeansen är inte lika ofta spontanköp. De dyra special designjeansen säljer bara till de som verkligen vet vad de vill ha. Precis som med iPhonen.

Permalänk
Avstängd

Eller för att de inte förstår bättre...
Jag förstår inte hur du kan gå runt och vara så för en telefon som fortfarande inte finns. Apple- älskare eller ej.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Eller för att de inte förstår bättre...
Jag förstår inte hur du kan gå runt och vara så för en telefon som fortfarande inte finns. Apple- älskare eller ej.

Inte finns?

Den finns och har visats upp sedan i januari. 6 månader ifrån att den visats upp till den når marknaden är ju bra. Titta på min telefon, SE P990i. Den visades upp mer än ett år innan den gick att köpa...

Permalänk
Avstängd

Mjo förstås men vad jag menar är att man måste ju vara lite realistisk. Jag gissar att du inte håller med här men en telefon som endast Apple har kunnat testa ger inte den fingervisningen som behövs för att säga om en telefon blir bra eller ej. Så länge den inte finns i butik så finns den inte alls, enligt mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Spontan köpen minskar.

Låt oss ta ett typexempel jeans. Samma fabrik kan tillverka lågpris jeans, normala märkesjeans och special designjeans.
Lågprisjeansen köper många spontant. De normala märkesjeansen är inte lika ofta spontanköp. De dyra special designjeansen säljer bara till de som verkligen vet vad de vill ha. Precis som med iPhonen.

Exakt. Och vilka jeans tror du de drar in mest $$$ på trots att volymen är otroligt mycket mindre?

Permalänk

har lite frågor ang om iphone.
någon som vet om hörlurar adaptern är på 3,5mm ?
sen blir den med 3g?

mvh

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|