Permalänk
Graded.se

Vad ska man äta på lunchen?

Jag är en såndär människa som verkerligen inte äter frukost på morgonen, så när klockan närmar sig 12 SKRIKER jag efter mat.

Mina lunchvanor idag är :
Klockan är 12, rusa ner på stan, hitta något lämpligt ställe att äta på.
( Kan vara typ allt kina/thai/svensk husman m.m ) Men jag börjar tröttna på att äta ute. Känns som att man bara trycker i sig fet och dålig mat.

Inte för att jag på något sätt måste gå ner i vikt, men att äta nyttigt kan ju inte heller skada.

Vad vill jag nu komma med denna tråden?
Jo, jag vill äta nyttigare helt enkelt!
Kan man te.x klara sig på mindre än vad jag äter idag, utan att vara död hungrig?

Permalänk
Medlem

Varför skulle du vilja äta mindre om du inte ens äter frukost? Se till att äta lite nyttigare mat, hemmalagad (ta rester till jobbet) och ät sallad till maten. Och jag behöver väl inte ens säga att du bör börja äta frukost?

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Graded.se
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GodZilly
Varför skulle du vilja äta mindre om du inte ens äter frukost? Se till att äta lite nyttigare mat, hemmalagad (ta rester till jobbet) och ät sallad till maten. Och jag behöver väl inte ens säga att du bör börja äta frukost?

Givetvis bör man äta frukost. Men mår så extremt illa ungefär 1-2h efter jag vaknat av väckarklockan så kan verkerligen inte äta något!

Jag vill nog egentligen inte äta mindre, men äta ute maten känns så onyttig dag ut och dag in! Sallad brukar jag försöka äta till maten, men det blir oftast iform av "pizzasallad" Och den inhåller väll en massa oljor och dyligt =/

Nyttig hemlagad mat är inget jag tyvär har tid till på kvällarna, utan det blir mer något snabbt litet. Ibland åker man väll förbi föräldrarna och där är det ju lite bättre.
Smaken på värmd mat blir så obehaglig dessutom =/ Så gillar det inte alls.

Permalänk
Medlem

Finns ju inte mycket att göra åt saken då du:

- Inte vill äta frukost
- Inte gillar uppvärmd mat
- Inte väljer nyttigare alternativ då du äter ute
- Inte vill laga egen mat hemma
- Inte dra ner på mängden mat du äter

Vad gör du hela kvällen hindrar dig från att göra t.ex 4 portioner pasta och köttfärssås? Tar ju knappast mer än 20min och riktigt bra. Då äter man en portion och fryser in resten som matlådor. Funkar med nästan alla måltider.

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem

Hur gammal är du? Det låter lite som tankegången hos en förslappad 18-åring :P. Men det är ju aldrig försent att ändra sig till en lite sundare livsstil. Vill du äta bättre så gör det, du behöver ju inte gå över till groddar och spenat direkt utan ta det i etapper om du är kräsen med maten. Avvänjer du dig från att äta så pass mycket salt, socker och fett som du troligtvis gör så kommer du tycka "vanlig" mat smakar godare.

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Medlem

Hitta en bra lunch restaurang (alltså inte en pizzeria och liknade) som serverar bra och varierad mat med ett par olika rätter att välja mellan (typ kött, fisk, pasta) och med en bra saladsbuffé. Har haft tur med mitt senste jobb med att haft en grym lunch restaurang nära med riktigt bra kockar, råvaror och meny.

Permalänk
Graded.se
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
Finns ju inte mycket att göra åt saken då du:

- Inte vill äta frukost
- Inte gillar uppvärmd mat
- Inte väljer nyttigare alternativ då du äter ute
- Inte vill laga egen mat hemma
- Inte dra ner på mängden mat du äter

Vad gör du hela kvällen hindrar dig från att göra t.ex 4 portioner pasta och köttfärssås? Tar ju knappast mer än 20min och riktigt bra. Då äter man en portion och fryser in resten som matlådor. Funkar med nästan alla måltider.

Finns flertalet saker som hindrar mig! Alltid är det något som ska göras. mera jobb / umgås med folk / ditten datten osv.
Finns inte många kvällar över, men givetvis skulle jag kunna laga mat då och då. Gillar dock som sagt inte att värma mat, speciellt inte när den varit fryst..

Väljer så nyttigt jag kan när jag äter ute, åtminstone försöker vissa dagar. Äter aldrig pizza / donken m.m till lunch, utan på någon riktig lunch resturang! Känns ändå som att dom lagar fetmat, trotts att det är "vanlig mat".
Idag var det ungsgratenerad lunch korv med mos
Igår souvlaki med coscos

Citat:

Hur gammal är du? Det låter lite som tankegången hos en förslappad 18-åring :P. Men det är ju aldrig försent att ändra sig till en lite sundare livsstil. Vill du äta bättre så gör det, du behöver ju inte gå över till groddar och spenat direkt utan ta det i etapper om du är kräsen med maten. Avvänjer du dig från att äta så pass mycket salt, socker och fett som du troligtvis gör så kommer du tycka "vanlig" mat smakar godare.

Är nog inte en förslappad 18åring. Är dock en 20åring som jobbar som IT-Konsult dagtid och Service tekniker på ett annat företag kvällar och helger.
Det största problemet med min livsstil är nog när jag tänker efter egentligen att jag aldrig tar det lungt, och alltid har 1000bollar i luften.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Hitta en bra lunch restaurang (alltså inte en pizzeria och liknade) som serverar bra och varierad mat med ett par olika rätter att välja mellan (typ kött, fisk, pasta) och med en bra saladsbuffé. Har haft tur med mitt senste jobb med att haft en grym lunch restaurang nära med riktigt bra kockar, råvaror och meny.

Gick runt på staden idag, och lyckades faktiskt hitta en resturang som verkar lovande. " sportbaren " ska tyderligen vara ett ställe där man ska kunna äta ute fast nyttigt! Med varierad kost!
Ägdes av någon sport gubbe ( Har ingen koll på sport what so eewah, men ändå )

Jakten fortsätter imorgon då jag ska försöka pröva sportbaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalare
Finns flertalet saker som hindrar mig! Alltid är det något som ska göras. mera jobb / umgås med folk / ditten datten osv.
Finns inte många kvällar över, men givetvis skulle jag kunna laga mat då och då. Gillar dock som sagt inte att värma mat, speciellt inte när den varit fryst..

Väljer så nyttigt jag kan när jag äter ute, åtminstone försöker vissa dagar. Äter aldrig pizza / donken m.m till lunch, utan på någon riktig lunch resturang! Känns ändå som att dom lagar fetmat, trotts att det är "vanlig mat".
Idag var det ungsgratenerad lunch korv med mos
Igår souvlaki med coscos

Är nog inte en förslappad 18åring. Är dock en 20åring som jobbar som IT-Konsult dagtid och Service tekniker på ett annat företag kvällar och helger.
Det största problemet med min livsstil är nog när jag tänker efter egentligen att jag aldrig tar det lungt, och alltid har 1000bollar i luften.

Gick runt på staden idag, och lyckades faktiskt hitta en resturang som verkar lovande. " sportbaren " ska tyderligen vara ett ställe där man ska kunna äta ute fast nyttigt! Med varierad kost!
Ägdes av någon sport gubbe ( Har ingen koll på sport what so eewah, men ändå )

Jakten fortsätter imorgon då jag ska försöka pröva sportbaren.

Skulle själv anse att maten går före att umgås med kompisar på kvällar och helger.

Men, eftersom du inte gillar uppvärmd fryst mat (vilket innefattar det mesta), du äter inte frukost, du har inte mycket tid att äta lunch, knappt tid att äta mat?
Maten verkar inte vara speciellt viktig för dig, så du kanske bör strunta i den helt?

Kockar använder alltid mycket fett när de lagar mat, olja i sallader, etc.
Du kanske bör dra ner på arbetet så du hinner med maten? Stress, ja.. Jag antar att du läst om det.

Permalänk

Börja prioritera måltiderna högre än allt annat kanske ?

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Försök få i dig nånting till frukost iallafall, börja med en såndär pytteyoghurt om du tycker om det, tillslut så brukar man kunna trycka i sig en ordentlig frukost. Mest en vanesak faktiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Givetvis bör man äta frukost. Men mår så extremt illa ungefär 1-2h efter jag vaknat av väckarklockan så kan verkerligen inte äta något!

Jag hade exakt samma problem, men jag kom på ett sätt att lösa det - käka flytande till en början! Min mage vände sig ut och in om jag åt en macka eller liknande, men det är bara för att magen inte är van, det är inget fel på dig.

Jag började med flytande, typ en sån där pytteliten barn-youghurt med någon inte allt för skrikig smak, jordgubb eller nått. Det brukar bli 4 - 5 små teskedar ur en sån så det är inte mycket. Jag körde med det i 1 - 2 veckor.

Sedan kan du börja ta lite mer, ta yoghurt i en tallrik till att börja med, kanske skiva ner en banan eller så. Sen eftersom är det bara att öka på med lite flingor och en macka.

Idag äter jag en stor portition havregrynsgröt och två grovbröd mackor till frukost, varje dag. Har hänt att man försovit sig och missat frullen, och då skriker min mage efter 1 timme.

Behöver jag tillägga att jag inte alls äter lika mycket till lunch och att jag mår mycket mycket bättre idag än förut? Inte alls lika trött och så.

Så ät för fasiken, men börja försiktigt.

Permalänk
Medlem

Jag har också haft problem med frukosten.
Gick nyss ut trean, i hela ettan fick jag inte i mig någon frukost, åt nattmacka och oftast fil till lunch, jag var allmänt seg och trött.

Tror det var i tvåan som jag började äta frukost, och den maten som serverades , samt att jag åt nattmacka.

I trean åt jag som vanligt, frukost, lunch, mat, ingen nattmacka och både jag och min omgivning kan säga att jag mår och ser mycket friskare/bättre ut nu än då. Så som tidigare person sa, se till att äta.

Permalänk
Medlem

Ditt främsta problem är att du inte äter någon ordentlig frukost. Det är faktiskt helt sant att det är det viktigaste målet på dagen. Om du äter något på kvällen bör du se till att det är mat som kroppen inte behöver arbeta för att smälta. Anledningen till att du äter är att du ska få i dig energi och näring och på natten behöver du knappast energi i de mängder du behöver under dagen. Om du på kvällen nöjer dig med att äta något lättare (kanske bara någon lättare sallad) så kommer din kropp automatiskt att behöva mat på morgonen, vilket gör att du inte kommer känna ett sug efter stora, tjocka måltider mitt på dagen.

Ett bra tips du redan fått i tråden är ju att göra i ordning storkok någon kväll i veckan som du fryser in. Dessa kan du sedan äta på din lunch. Gör lite köttfärssås, lite grytor, ta en sallad ute någon dag, kanske äta en mindre hamburgermeny någon gång i veckan, om du nu känner för det.

Gör på det sättet så kommer du se att du mår bättre.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Graded.se

Finns en hel del spännande tipps här i tråden!

Tror faktiskt jag ska ta och försöka lite bättre på dom flesta punkterna!

Speciellt på frukost biten!

Tackar för alla bra svar

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra på diverse sallad för det mesta. Funkar ganska bra, man tröttnar ju inte på sallader speciellt lätt, det känns ju ganska fräscht.

Permalänk

om du mår illa ca: 1 - 2h efter du har vaknat, så vakna ca: 3 timmar tidigare då
Annars brukar man alltid äta frukost på jobben,
Vi käkar frulle vid 9 på mitt jobb iaf..

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Hmm...min standard-dag ser ut så här:

2muggar kaffe och 4-5 cigg till frukost,mer kaffe till morgonfika,Burger king till lunch,mer kaffe+ kakor,sen middag hemlagad + mer kaffe och cigg...;)

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [2x WD BLACK SN850X NVMe SSD 8Tb] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber]

Permalänk
Graded.se
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare
Hmm...min standard-dag ser ut så här:

2muggar kaffe och 4-5 cigg till frukost,mer kaffe till morgonfika,Burger king till lunch,mer kaffe+ kakor,sen middag hemlagad + mer kaffe och cigg...;)

Sådär, det var det enda jag behövde. Nu känns inte mitt liv annat än PERFEKT!

Permalänk
Medlem

Själv är jag ytterst dålig på att äta, är alldeles för lat och fast i mitt MMORPG:ande.

frukost måste jag dock ha, annars imploderar magen. går jag till skolan äter jag där om det är ätbart (Nynäshamns skolbespisning är ingen gourmet-upplevelse direkt..), och när jag kommer hem kanske jag trycker i mig nått framåt natten.

Går jag inte till skolan varierar det enormt. åt tex totalt 4-5 rostade mackor igår, har varit vaken sen 3 imorse och inte ätit nånting än. Frånvaron av frukost gör sig påminnd.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Lär dig laga mat, det är faktist roligt. Och det är en skill inte många har, så det imponerar folk när man är bra på det. Bara kolla upp några recept på nätet och försök själv.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Sådär, det var det enda jag behövde. Nu känns inte mitt liv annat än PERFEKT!

:)Alltid glad att hjälpa till...;)

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [2x WD BLACK SN850X NVMe SSD 8Tb] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber]

Permalänk
Medlem

Jag brukar köpa färdiga salladsblandingar på tex ica, slänga i tomater, gurka, paprika och tonfisk. Brukar göra för tre dagar i taget, perfekt att ha på jobbet .)

Permalänk
Hjälpsam

Ett tips; fixa en macka och ta med till förmidagsfikat.
Om du som jag är morgontrött, kan du fixa en dagen innan och lägga i kylen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Snacka om att folk är olika, själv klarar jag absolut inte av att vara utan frukosten, blir helt skakis efter en timme då.

En vanlig dag:

Frukost: Havregrynsgröt med sylt å mölk, en macka med ost eller skinka. 0.5L vatten.
08:40 Rast: 4 mackor, ett äpple, ett glas vatten.
11:40 Lunch: Vanligtvis något från gårdagen, mycket köttbullar eller lasagne Varvas med antingen en dagens eller liknande på ett närliggande hak.
14:15 Rast: En banan, glas vatten.

Har en rätt hög ämnesomsättning, så jag blir hungrig sjukt fort. Sen jobbar jag på ett lager med käk/godis/kakor osv, så det finns mycket sånt att småäta om man vill vara onyttig

Men från min synpunkt, kör en frukost, se till att sova lite längre om du mår illa, det problemet får jag när jag sover under 7 timmar iaf. Havregrynsgröt är konon på morgon, tar 2 min i micron, riktigt gott. Lunchen varvar man med uteätning 2-3ggr i veckan å 2-3ggr från gårdagens middag(pasta är mycket lätt å göra).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MystiX
Snacka om att folk är olika, själv klarar jag absolut inte av att vara utan frukosten, blir helt skakis efter en timme då.

En vanlig dag:

Frukost: Havregrynsgröt med sylt å mölk, en macka med ost eller skinka. 0.5L vatten.
08:40 Rast: 4 mackor, ett äpple, ett glas vatten.
11:40 Lunch: Vanligtvis något från gårdagen, mycket köttbullar eller lasagne Varvas med antingen en dagens eller liknande på ett närliggande hak.
14:15 Rast: En banan, glas vatten.

Har en rätt hög ämnesomsättning, så jag blir hungrig sjukt fort. Sen jobbar jag på ett lager med käk/godis/kakor osv, så det finns mycket sånt att småäta om man vill vara onyttig

Men från min synpunkt, kör en frukost, se till att sova lite längre om du mår illa, det problemet får jag när jag sover under 7 timmar iaf. Havregrynsgröt är konon på morgon, tar 2 min i micron, riktigt gott. Lunchen varvar man med uteätning 2-3ggr i veckan å 2-3ggr från gårdagens middag(pasta är mycket lätt å göra).

Samma här, jag blir skakis efter en viss tid ... kan nästan klocka min egna kropp om jag missar frukost, väntar förlänge på middag osv ..
Och jag mår också illa om jag får starx under 7 timmar, ALLTID! Jag hatar det!

Mitt ser väl ut så här:

07:00 Frukost: 3 grova mackor med ost/sylt/skinka vad som nu finns, 1 stort glas oboy, 1 protein drink.

Jag borde äta något imellan middag men gör sällan!

12:00 Middag: Någon pasta hemma eller ute käk

15:00 Rast: Försöker klämma något litet

17:00 Slutar jobb: Hem fort som fan för att äta! Snart dippar kroppen !

Tycker man har lärt känna kroppen under några år nu med träning och allt, rätt kul

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Vila i frid

Jag har fastnat helt för sushi på lunchen. Det är gott, nyttigt och lagom tungt. Man blir inte helt dåsig efter en sushi måltid. Rekommenderas

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bijan
Jag har fastnat helt för sushi på lunchen. Det är gott, nyttigt och lagom tungt. Man blir inte helt dåsig efter en sushi måltid. Rekommenderas

Är det verkligen nyttigt? Är inte det bara något man får för sig för det är fisk och ris? Men alla såserna och oljan är väl inte helt grönt nyckelhål?

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Är det verkligen nyttigt? Är inte det bara något man får för sig för det är fisk och ris? Men alla såserna och oljan är väl inte helt grönt nyckelhål?

Om jag ser till vad det är jag äter, fisk, ris och soja och jämför det med vad jag har ätit till lunch tidigare genom åren. Diverse husmanskost, skabbig wok, hamburgare och dylikt.

Då vill jag påstå att det är nyttigt

Sen hur det är med näringsinnehål och energi vet jag inte.
Soja, ingefära och wasabi har jag inte riktigt koll på, men rå fisk/skaldjur och kokt ris låter inte allt för onyttigt.

Jag brukar käka en åtta bitars och det håller mig mätt fram tills middag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bijan
Om jag ser till vad det är jag äter, fisk, ris och soja och jämför det med vad jag har ätit till lunch tidigare genom åren. Diverse husmanskost, skabbig wok, hamburgare och dylikt.

Då vill jag påstå att det är nyttigt

Sen hur det är med näringsinnehål och energi vet jag inte.
Soja, ingefära och wasabi har jag inte riktigt koll på, men rå fisk/skaldjur och kokt ris låter inte allt för onyttigt.

Jag brukar käka en åtta bitars och det håller mig mätt fram tills middag.

Jag läste lite om det och det verkar som ett enormt bra "snabbmat"-alternativ. Det enda som var något att klaga på var att det inte riktigt innehåll tillräckligt med grönsaker men det känns ju som en petitess.

Här t.ex. var något jag hittade via Google: http://sofiakarlsson.webblogg.se/260106161919_sushi.html Kan vara intressant att läsa, och efter det så smakar nog sushin bättre än tidigare till och med!

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Jag läste lite om det och det verkar som ett enormt bra "snabbmat"-alternativ. Det enda som var något att klaga på var att det inte riktigt innehåll tillräckligt med grönsaker men det känns ju som en petitess.

Här t.ex. var något jag hittade via Google: http://sofiakarlsson.webblogg.se/260106161919_sushi.html Kan vara intressant att läsa, och efter det så smakar nog sushin bättre än tidigare till och med!

Då kan jag fortsätta äta sushi med gott samvete.
Ibland händer det att jag slår till på en yakiniku istället, när jag känner för en varm måltid. Fast den kan jag tänka mig är lika dålig som all annan snabbmat.

Visa signatur