Xilence 480W den eller fsp 400w?

Permalänk
Medlem

Xilence 480W den eller fsp 400w?

Som topic. Kollade i "Köparens guide till nätaggregat" eller vad den hette men det stod inget ifall Xilence var ett bra eller dåligt märke. Efter namnet så verkar det även som om det är ett tyst nätagg vilket är ett plus i kanten för mig. Fast fsp kanske ocskå gör tysta nätagg, någon som vet?

Det jag vill veta mest av allt är om man verkligen får ut 480w från Xilence agget. Efter vad jag har läst om fsp 400w så verkar det som om man får ut ca 400w av det.

Vore jättetacksam för svar!

Edit: Det är ju en fördel med länk till Xilence agget https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=XILPSU...

Permalänk
Hedersmedlem

Har själv FSP 350w i en dator och ett Corsair 520w i en annan. Tycker inte att det skiljer i ljudnivå på dem och den allmänna opinionen i forumet verkar ju vara att Corsair gör väldigt tysta agg så då borde ju även FSP vara tysta

Tilläggas bör så driver FSP-agget en rejält överklockad P4, ett 6800GT, fem hårddiskar och en bunke fläktar och har aldrig varvat upp sin interna 120mm fläkt. Stabilt agg som gått 24/7 i några år nu. Dock hade jag hållt mig från de där lysande blingbling-aggen, känns inte så seriösa

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

FSP aggen är bra och dom ligger runt 22-23db idle skulle jag tippa vilket är bra.

Permalänk

Men kapteno ville ju också ha reda på om Xilence nätaggregat är bra eller dåliga. Och det skulle jag också villja få svar på.

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Men kapteno ville ju också ha reda på om Xilence nätaggregaten är bra eller dåliga. Och det skulle jag också villja få svar på.

MVH laggarbacken

Japp kunde inte sagt det bättre själv. Så finns det nån som vet svara!!!

Permalänk
Medlem

jag vill också veta.. är också sugen på xilence 480w eller fsp 350w
// tobbe

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Hedersmedlem

Xilence "storebror" med 600W testade jag häromåret, fungerade bra. Men jag vet inte hur driftsäkert det är i långa loppet, det får någon annan svara på.

Permalänk
Medlem

Det verkade bra 600w atts agget men det kostar ju dubbelt så mycket också.

För att vara på den säkra sidan så tar jag nog ett fsp agg.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte utse mig själv till testpilot för Xilence agget.

Ska bygga mig en ny dator snart, inget alltför avancerat:

AMD X2 3800+ (65 W versionen)
Geforce 8800 GTS 640 MB
2 GB Corsair 6400/800 Mhz minne
1 st WD 250 GB SATA hårddisk
1 st DVD-brännare
1 250 mm och 2 120 mm fläktar

Har inga planer på att uppgradera, mer än lite extra minne nån gång framöver på sin höjd. Ska heller inte överklocka nånting.

480W med 15/16 A på 12 V linorna borde räcka tycker jag och med tanke på att 600 W versionen har fått bra kritik i de test jag läst så tycker jag det är värt att prova, om nu ingen tekniskt kunnig person anser att det är komplett idiotiskt.

Återkommer med resultatet senare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hozze
Återkommer med resultatet senare.

Väntar med spänning

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Hmm, efter att ha gått igenom min budget får jag nog konstatera att det blir ett 8800 320 MB kort istället, men det spelar nog ingen större roll för strömförbrukningen.

Datorinköpet blir nästa vecka eller veckan efter, beroende på när de sista delarna jag vill ha kommer in till Datorbutiken.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Xilence 480Watt för 449:-, tycker det är mycket tyst iaf.
Funkar bra för mig iaf.
AMD Athlon 64 x2 3800+, 4x Corsair Value 512MB DDR2 667Mhz, Samsung SATA DVD-brännare, 250GB IDE + 250GB Samsung SATA2 16MB cache, Abit KN9S AM2, GeForce 7600GT, 3x 120mm fläktar + 200mm fläkt, Zalman fläktkontroller.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.

Permalänk

Jag köpte ett Xilence 700w här om dagen. Och jag är inte nöjd för fem öre. Det väsnas mer än mitt förra Tagan 420W, och då ska detta vara tempstyrt. Hörs ett surrande/dovt vinande hela tiden. Plus att det låter när datorn är avstängd. Skitskumt. Det är ett knirrande/knakande/surrande ljud. Kanske ett måndagsex. Men jag ska då lämna tillbaka mitt snarast och invänta ett Antec 850w istället.

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kungtut
Jag köpte ett Xilence 700w här om dagen. Och jag är inte nöjd för fem öre. Det väsnas mer än mitt förra Tagan 420W, och då ska detta vara tempstyrt. Hörs ett surrande/dovt vinande hela tiden. Plus att det låter när datorn är avstängd. Skitskumt. Det är ett knirrande/knakande/surrande ljud. Kanske ett måndagsex. Men jag ska då lämna tillbaka mitt snarast och invänta ett Antec 850w istället.

Varför inte sattsa på ett fläktbyte?

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Varför inte sattsa på ett fläktbyte?

Ska jag byta en fläkt i ett agg jag nyss köpt? Ingen garanti kvar då. Nej, då lämnar jag hellre tillbaka det. Speciellt eftersom det låter när datorn är avstängd.

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Har själv FSP 350w i en dator och ett Corsair 520w i en annan. Tycker inte att det skiljer i ljudnivå på dem och den allmänna opinionen i forumet verkar ju vara att Corsair gör väldigt tysta agg så då borde ju även FSP vara tysta

Tilläggas bör så driver FSP-agget en rejält överklockad P4, ett 6800GT, fem hårddiskar och en bunke fläktar och har aldrig varvat upp sin interna 120mm fläkt. Stabilt agg som gått 24/7 i några år nu. Dock hade jag hållt mig från de där lysande blingbling-aggen, känns inte så seriösa

Tur du har isf. :] Kör också med ett FSP 350w i min flickväns dator och det avger ett "pip", ibland kan det sluta, och när den inte piper så gör den inte det i 3-4min max, sedan piper den och gör det i princip hela tiden med lite mellanrum, bör jag lämna tillbaka det och kolla? Köpte det på datorbutiken (hämtade det i centrallagret) så kan isf åka dit och be dem kolla en snabbis.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Det är verkligen förvånansvärt vilken ojämn kvalitet nätagg håller, den ena har ett qtec som har fungerat bra i flera år och den andra får problem med sitt nyköpta 1000kr nätagg direkt. Det som är konstigast är att nätagg inom samma märke är så varierande också. Det känns som att det är mycket mer problem inom denna kategori än t.ex. grafikkort, men det kanske bara är en känsla.