Permalänk
Medlem

Råd angående nuvarande dator

Hej,

Jag har för närvarande en lite äldre amd64 3200+ med 1gb minne och radeon 9600xt grafikkort. Jag har varit nöjd väldigt länge, men nu börjar det ju verkligen märkas att datorn börjar komma upp i ålder. Är det värt att skaffa ett nytt grafikkort, typ ATI x1950 eller bör jag fundera på att byta ut hela alltet?

Hur mycket kan jag tänkas tjäna rent prestandamässigt på ett nytt grafikkort?

Mvh/Carl

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på 50% i prestandavinst när du byter till ett ATI 1950 Pro pga din prolle men varför inte kolla in ett ATI 2600 kort som har stöd för HD-avspelning om du ändå tänker byta grafikkort?

Ska komma till AGP så kolla in nått av dom korten i 2xxx-serien men mig veterligen så har inte 2900 korten HD stöd.

Om du kan överklocka din prolle så gör det men ta det lugnt så du inte pajar den.

Permalänk
Medlem

En grafikkortsuppgradering vore perfekt. Jag har själv samma prolle, och du får ut fullt av ett ATI X1950XT som är bäst för pengarna i knappa 2000-kronorsklassen, eller X1950Pro som är bäst för 1300kr. Även det sistnämnda är mer än dubbelt så snabbt som ditt nuvarande kort.

Kolla också om du hittar en 1gb sticka RAM av samma typ för en billig summa, så behövs ingen mer uppgradering på ett tag.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Tack för råden! Det blir nog ett nytt grafikkort alltså. Jag var lite orolig över att jag kanske borde göra en större investering. Men det där x1950xt, finns det verkligen för AGP? Jag hittar bara PRO till agp och XT till pci-e. Har jag fel?

/Carl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epo22
Tack för råden! Det blir nog ett nytt grafikkort alltså. Jag var lite orolig över att jag kanske borde göra en större investering. Men det där x1950xt, finns det verkligen för AGP? Jag hittar bara PRO till agp och XT till pci-e. Har jag fel?

/Carl

Det ska tydligen finnas X1950XT i AGP enligt http://www.google.se/search?q=radeon+x1950xt+agp&ie=utf-8&oe=... men det är tydligen så pass nytt så det har inte kommit in till Sverige än vad jag lite snabbt kan utröna.

Så tantingen vänta ett tag eller så köpa 512Mb varianten av X1950PRO är mitt råd.

Permalänk
Medlem

Aha, men då blir det nog ett PRO, det är lite billigare... Såg även ett x1950GT vad innebär det? Bättre eller sämre än PRO?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epo22
Aha, men då blir det nog ett PRO, det är lite billigare... Såg även ett x1950GT vad innebär det? Bättre eller sämre än PRO?

Det är lite sämre än PRO.

Visa signatur

Desktop - AMD Ryzen 5 7600X | Asrock B650 PG Lightning | 32 GB Corsair DDR5 6000MHz | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - HP Dragonfly Gen. 3 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk

Ett X1950Pro och 1GB minne till skulle vara ett rejält lyft för den burken.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

asså jag tycker att det är onödigt att köpa ett nytt dyrt grafikkort som är AGP för det finns ju inga agp portar på de nyare moderkorten. så om vi säger att du vill köpa ny dator nästa år men vill spara grafikkortet ett tag till för att sedan göra en uppgradering ett halvår senare på grafikkortet. då står du där med ditt agp grafikkort och har ingen användning för det. det är vad jag tycker:D

Visa signatur

q6600 @ 3ghz- gigabyte p35 ds3 - 4gb 6400 - hd3870 - antec sonata 3 - 320gb - 750gb- 200gb - 120gb- samsung 206bw - Z-5500 - logitech G5 -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EkeNs
asså jag tycker att det är onödigt att köpa ett nytt dyrt grafikkort som är AGP för det finns ju inga agp portar på de nyare moderkorten. så om vi säger att du vill köpa ny dator nästa år men vill spara grafikkortet ett tag till för att sedan göra en uppgradering ett halvår senare på grafikkortet. då står du där med ditt agp grafikkort och har ingen användning för det. det är vad jag tycker:D

Å andra sidan har han ju klarat sig länge på sitt 9600-kort och lär förmodligen sitta med X1950Pro-kortet 1-2år. Det är ju rätt gott om tid att spara ihop pengar till en ny burk. (och då sälja bort sin gamla)

Men det beror ju på vad trådskaparen tänkt spela, hur mycket pengar en uppgradering får kosta och hur länge han kommer att sitta på den uppgraderade hårdvaran.

Visa signatur

~Pelle~