Köpa ny bärbar - råd ang. vilken processor osv.

Permalänk
Medlem

Köpa ny bärbar - råd ang. vilken processor osv.

Hej, jag skall köpa en ny bärbar för cirka 15000+-. Vad är bäst idag? Vilken processor skall man välja? Jag skall mest använda datorn till skolarbete i höst, men jag vill ha möjlighet att kunna spela spel så nån sorts grafikkort lär ju behövas.

Vad gälles bärbara så kan man väl i stort sett bara köpa det "kända" märkena, som HP och Acer eller? Man kan ju knappast kombinera en själv som med stationära iallafall?

Tacksam för alla tips och råd!

Permalänk
Medlem

antar väl att man ska ha Intel Core 2 Duo processor idag , med minst 2gb ram , eftersom Vista tydligen kräver en hel del.
ska du spela spel antar jag att du ska ha GeForce 8600M GT ... eller typ Ati X1900 ... antar att Ati X1800 oxå duger ...

va gäller att bygga ihop datorer så kan man ju pilla lite med det själv på dell och zepto.se ...

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/recensioner/1968117/hp-pavilion-dv9380-cor...

är denna datorn bra? grafikkortet till exempel, är det ok? något ni kan tänka som saknas på denna? tack!

Permalänk
Medlem

Är det 17" du vill ha? Tänk på att det ändå är endel att bära runt på, och personligen tycker jag 15.4" är mycket bekvämare.. Jag har också en extern 21" att koppla in till då jag använder den 'stationärt' vid min lilla spelhörna.. Men det är nog en smaksak.. Bör poängteras är dock att i den prisklassen är oftast 15.4" mer prisvärda hårdvarumässigt.
Vad hade du tänkt för spel sen? Menar du behöver ju inte köpa ett monsterkort för CS 1.6 tex.. inte heller för skolarbete, och det finns mycket annat roligt att lägga pengar på om det inte behövs på laptopen..

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

Ja, jag vill ha 17", eftersom jag har tänkt mig att nästan enbart använda datorn på mitt rum. Eventuellt ibland ta med till skolan ifall det skulle behövas. Jag får datorn i present, så jag behöver inte tänka på att spara pengar denna gången! Skall kolla på ditt förslag att köpa 15,4" och en extern skärm.

Permalänk
Medlem

Hm ja jag har ungefär samma anvädningsområden som dig, dock hade jag redan en extern skärm så det behövdes inte köpas till, men även om man ska köpa till en extern skärm tror jag faktiskt att man kan få en 15.4" + extern skärm till ungefär samma pris som en 17".. Det man tjänar på det är ju att när man flyttar datorn är den mer portabel, och när man har den 'stationär' hemma så , tycker iaf jag, att det är mycket skönare att ha en kanske 19" flat.. iom att man får en anann höjd och vinkel på den, samt storlek..
I nuläget är jag inte så pepp på att rekommendera en viss modell, men samtidigt så upplyser jag ändå gärna om möjligheterna..

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

den datan du har hittat är ju inte dålig ... känns som att man kan hitta nått likvärdit för lite billigare peng , vettefan om den är värd 15k asså ...
köp en Dell XPS dom är grymma kan du configurera den hur du själv vill ha den .. !!!
smaksak med hur stor skärm man ska ha , jag e oxå inne på 17" eftersom den ska ersätta min stationära , dock är ju ganska 15,4 lte smidigare om man säger så