Samsung 245B 1920x1200 24" TFT TN Panel

Permalänk

Samsung 245B 1920x1200 24" TFT TN Panel

Hej Jag har några frågor angående Samsungs billiga 245B monitor som är den första 24" med TN panel som jag hoppas att någon kan svara på:

1. Är det mycket backlight bleeding?

2. Finns det någon möjlighet att specifikt justera backlighten (som Sonys skärmar kan) så man inte blir bländad av ljusstyrkan på skärmen?

3. Nätaggregatet är inbyggt i skärmen på denna modell och jag undrar om skärmen ger ifrån sig något störande ljud ? Hoppas någon kan kolla noggrant när datorn är avstängd om skärmen låter något. Då jag har problem med ljudöverkänslighet vilket har gjort att jag har datorn i ett separat rum.

4. Hur är betraktnings vinklarna både horizontellt och vertikalt?

5. Lider skärmen av banding alltså att övergångar från svart till vitt eller andra färger inte är helt jämna utan det saknas steg i färgskalan?

6. Hur funkar den dynamiska konstrasten är den störande?

7. Stämmer det att man bara kan köra i 60hz på skärmen? Om detta stämmer så blir det ju jobbigt då man har vsynchen av eftersom det blir en kraftigare tearing effekt på min nuvarande skärm då den är i 60hz den blir betydligt mindre i 75hz.

8. Är interpoleringen bra när man går ner till upplösningar som 1280x1024 eller 1600x1200. Får man i dessa lägen tillgång till 75hz?

9. Hur är Samsung policy när det gäller döda pixlar på 24" skärmar?

10. Blir skärmen väldigt varm?

Permalänk
Medlem

1. Det borde stå i något test.. Är den helt ny vilket jag inte vet, så kanske de inte finns ngt test ute än.

3. Jag har nätagget inbyggt i min billiga iiyama skärm, låter inte ett smack. Det gör det inte på samsungs skärmar heller.

7. 75Hz skall ju också gå..

8. Nej, kör du i windows kan det bli ganska suddigt och jobbigt. Du får heller inte tillgång till någon högre upplösning!

9. Står ju på deras hemsida.

10. Min plattskärm blir ganska varm.. Vet inget om just denna.

Permalänk

Har hittat några länkar nu iaf vad folk tycker om skärmen:

Tysk recension: http://www.netzwelt.de/news/75597-samsung-syncmaster-245b-im-...

Omdömen från köpare:
http://www.newegg.com/Product/ProductReview.aspx?Item=N82E168...
http://www.amazon.com/Samsung-SyncMaster-245BW-LCD-Monitor/dp...

Slutsatsen är att de flesta tycker att skärmen är bra. Men några kommentarer visar på att svärtan kanske inte är den bästa samt att det finns problem med betraktningsvinklarna. Det verkar även vara något problem med att sänka ljusstyrkan på skärmen kanske har nått med dynamisk kontrast att göra.

Hoppas någon här kan ge omdöme om skärmen.

Vad jag förstått så är skillnaden mellan 245B och 245BW att 245BW har en high gloss finish medans 245B som kommer till europa bara är svart.

Permalänk
Medlem

Intressant... Hur nya är dessa skärma?
Tänkte om priset kanske kommer sjunka en del till hösten.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

De har precis börjat komma i lager på en del siter. Runt ca 5300:- är väl det billigaste jag har sett.

Man får hoppas att nån redan har köpt en sån skärm och kan berätta lite mer i detalj om den här.

Permalänk
Medlem

finns ej i lager någonstans än.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ALE)
finns ej i lager någonstans än.

Men då jag skrev inlägget så fanns den i lager på tre ställen när jag kollade på prisjakt.nu.

Permalänk
Medlem

Hej!

Recension hos Overclockers Online:
http://www.overclockersonline.net/?page=articles&num=1171

Efter att ha läst den o kollat runt lite i manualen har jag nu beställt ett från Dustin Home som beräknar leverera den till mig den 29 Juni.

Har även jag försökt lista ut skillnaden mellan 245B och 245BW men hittar inget. Manualen som man hittar på samsungs hemsida är för både 245B och 245BW (enligt överskriften på manualen engelsk version).

Är lite nervös inför mitt köp för jag sysslar en hel del med digitala foto o är rädd att jag inte blir nöjd med en TN panel, men jag vill ha upplösningen!

Visa signatur

Sanca? You dead?
- Ya man!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanca
Hej!

Recension hos Overclockers Online:
http://www.overclockersonline.net/?page=articles&num=1171

Efter att ha läst den o kollat runt lite i manualen har jag nu beställt ett från Dustin Home som beräknar leverera den till mig den 29 Juni.

Har även jag försökt lista ut skillnaden mellan 245B och 245BW men hittar inget. Manualen som man hittar på samsungs hemsida är för både 245B och 245BW (enligt överskriften på manualen engelsk version).

Är lite nervös inför mitt köp för jag sysslar en hel del med digitala foto o är rädd att jag inte blir nöjd med en TN panel, men jag vill ha upplösningen!

Ja vissa verkar ju vara nöjd med skärmen på Newegg andra tycker att den är en katastrof. Färgerna blir visst inte alls korrekta när man blir tvungen och sänka ljusstyrkan på skärmen. Den ska visst va extremt ljusstark när brightness är på 100%. Samt att färgerna skiftar i styrka pga av dåliga betraktningsvinklar. Så man vill ju helst höra från nån här på sweclockers hur pass bra skärmen igentligen är.

Hoppas att svärtan håller måttet också de på overclockers online verkar ju vara väldigt nöjd med skärmen dock.

Vill även veta om skärmen låter nånting också eftersom nätagget är inbyggt i skärmen.

Permalänk
Medlem

http://www.svethardware.cz/art_doc-C5D5A1F1B3BD59B1C12572FC00...

Någon som förstår? Slutar iaf med en kort sammanfatning översat till engelska på sista sidan.

Visa signatur

Sanca? You dead?
- Ya man!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanca
http://www.svethardware.cz/art_doc-C5D5A1F1B3BD59B1C12572FC00...

Någon som förstår? Slutar iaf med en kort sammanfatning översat till engelska på sista sidan.

Ne har inte sett nån översättning tyvärr. Finns säkert nån translator sida som klarar av det.

Permalänk
Medlem

Jag tolkar den engelska sammanfattningen som att skärmen har 6-bitars färgdjup, vet någon om det stämmer?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosten
Jag tolkar den engelska sammanfattningen som att skärmen har 6-bitars färgdjup, vet någon om det stämmer?

Det stämmer nog då det är tn panel.

Permalänk

vill höra av någon här på sweclockers som har prövat denna skärm om det är något att ha

Visa signatur

OCZ GameXStream 700w || Intel core duo E6600 @ 3,0ghz boxad kylning ||Asus p5b || 2x1024mb Corsair TWIN2X 6400PRO || 8800GTX || Samsung sata 250gb || maxtor sata 160GB || Samsung Sata II 400gb ||
BÄRBAR: Intel Core Duo T2500 2.0GHz, 2048MB 667MHz DDR2, 100GB 7200rpm SATA, GeForce Go 7800 256MB, 17" UltraSharp™ WUXGA LCD skärm (1920x1200) med TrueLife™

Permalänk

Re: Samsung 245B 1920x1200 24" TFT TN Panel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fusion_200
4. Hur är betraktnings vinklarna både horizontellt och vertikalt?

Katastrofalt.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Samsung 245B 1920x1200 24" TFT TN Panel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Katastrofalt.

Dina svar är så givande..

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Samsung 245B 1920x1200 24" TFT TN Panel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis

Jag har aldrig sett han skriva något givande, anledningen till att han sa så är för att det är tn panel, det är helt okej om man sitter som man ska.

Permalänk

Re: Re: Re: Samsung 245B 1920x1200 24" TFT TN Panel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis

TN-paneler har tyvärr katastrofala betraktningsvinklar.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Samsung 245B 1920x1200 24" TFT TN Panel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eskepola
det är helt okej om man sitter som man ska.

Hehe, nej det är det inte. Har självt ägt TN-skärmar, bl.a. en modernare 22" wide TN-skärm. Det är inte alls helt okej. Inte ens i närheten.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk

Installerade skärmen igår och är hittills väldigt nöjd. Det där med betraktningsvinkel är ju tyvärr sann men det rör mig inte det minsta.

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Samsung 245B 1920x1200 24" TFT TN Panel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Katastrofalt.

haha men ja det är tyvärr sant för denna skärmen och alla skärmar med TN-paneler. har både en samsung med TN-panel här hemma och en Dell 2007wfp med IPS. 2007wfp är överlägset bäst i alla testade aåplikationer.