Nokia N95 - allt och lite till

Permalänk
Medlem

Typiskt, beställde från Katshing förra Torsdag och ringde in idag för höra om varför den inet har skickats ännu.
Fick som svar att det var fel lagerstatus på Nokai N95 och lagerstatusen var på en annan artikel. Nästa leverans blir 27 Juli!
Får bli att beställa från annat ställe då.

Men bara undrar, ni som har problem med glappet eller nåt annat som strular. Vilken färg (Sand/plum?) och var har ni beställt telefonen från?

De ställen som har den på lager just nu och jag tänker beställa ifrån:
NetOnNet
PC City
DustinHome

Lite dyrare, men orkar inet vänta och helst ha telefonen under semestern.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Jag har Plum mycket fin

Nja angående glappet så får alla de tror jag, man måste ha tur för att få en utan, vanligaste glappet är vid END knappen den röda den brukar antagligen vara lite högre än vänstra sidan vilket resulterar att när du trycket så känner du att den åker ner.

Sen glappet när den är på Hemmaläge alltså ihopfälld så är det ca 1 mm upp och ned glapp men den är standard och det stör inte alls, mer eller mindre smaksak om det stör.

Det glappet jag har stött på mina 3n95 är de som jag skrev just nu (högra sidan sticker upp mer och har inte dämpare) vilket man känner när när den är hemmaläge.

De glappet jag har nu är att den är 2mm högre upp än vänstra sidan vilket men som tur har den dämpare så man känner inte så mycket när man trycker tack o lov men när den slider upp så känner man ingen glapp alls inte häller när man slider ner den.

Sen något du ska se upp för att linsen på några n95 kan vara lös på min första flög den ur :S sen att skärmen är nätt öppen på sidorna så se upp för fukt eller liknande. teckna försäkring, jag känner mig iaf mer säker när jag har all försäkring (Mott alla skador och fukt till och med Stöld) ;D
-------------------------------------------------------------------------------
Sen något helt annat till alla n95 användare.

När jag spela in en video med n95an så sparade jag den på minneskortet och den spelades upp fint fint.

Men när jag tänkte lägga till musik på filmen med Nokia N95 Redigerare och tryckte spara, det tog ca 30 sek och den spara videon men när jag sen gick till galeriet så såg jag både min förra och den nya filmen (den efter redigeringen) men sen försvann den efter 2 sek både kopian och orginala och nu kan jag inte hitta den den är som bortspolad från telefonen och minneskortet.

Det konstiga är att det har hänt alla 3 ggr när jag försöker redigera och ännu mer strange är att på minneskortet visar det att det är 360mb upptaget alltså som filmerna är kvar, men jag hittar inte dem, inte heller med datorn.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Jag har Plum mycket fin

Nja angående glappet så får alla de tror jag, man måste ha tur för att få en utan, vanligaste glappet är vid END knappen den röda den brukar antagligen vara lite högre än vänstra sidan vilket resulterar att när du trycket så känner du att den åker ner.

Sen glappet när den är på Hemmaläge alltså ihopfälld så är det ca 1 mm upp och ned glapp men den är standard och det stör inte alls, mer eller mindre smaksak om det stör.

Det glappet jag har stött på mina 3n95 är de som jag skrev just nu (högra sidan sticker upp mer och har inte dämpare) vilket man känner när när den är hemmaläge.

De glappet jag har nu är att den är 2mm högre upp än vänstra sidan vilket men som tur har den dämpare så man känner inte så mycket när man trycker tack o lov men när den slider upp så känner man ingen glapp alls inte häller när man slider ner den.

Sen något du ska se upp för att linsen på några n95 kan vara lös på min första flög den ur :S sen att skärmen är nätt öppen på sidorna så se upp för fukt eller liknande. teckna försäkring, jag känner mig iaf mer säker när jag har all försäkring (Mott alla skador och fukt till och med Stöld) ;D
-------------------------------------------------------------------------------

Tack för "glapp förklaringen", har alltid undrat över med glappet och nu vet jag vad skall kolla på.
Har nu beställt från CyberPhoto 6745:- + 2GB Sandisk + lins microfilter paket. Har fått högt betyg av alla hos prisjakt och då får jag då lita på bedömningarna.
Fast frågan är ifall man får byta om jag råkar få en som glappar.

Nå väl, får hoppas på det bästa och får en helt fungerande ex.

Sen undrar jag vilket 3G abbonemang ska man välja för bästa täckning i Jönköping och helst månadsvis?
Hur/var beställer man GPS med röst styrning för testa hur det fungerar och billigt? Var nån som nämnde om 60 euro/1 år och 70 Euro/3 år?

Är helt "grön" det med 3G och GPS. Mycket att testa och lära sig sen när telefonen kommer.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Störande!

Har haft min (nya efter tidigare inlämnad telefon) telefon i c:a en månad och den har fungerat bra fram tills nu. Ibland så börjar telefonen bete sig konstigt i form av typ halvfrysna program och halvfungerande gränssnitt. När jag stänger av telefonen och försöker starta upp den igen så fryser den och man ser bara Nokia-skärmen och man får aldrig logga in. Efter flera minuter så dyker skärmsläckaren upp, men man får fortfarande inte ange sin pin-kod.

Efter lite mickel så lyckades jag få igång den igår, dock så var den resettad då 8-/. Jag hoppas verkligen jag får igång den igen, detta är ju sjukt jobbigt.

//C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XPerion
Tack för "glapp förklaringen", har alltid undrat över med glappet och nu vet jag vad skall kolla på.
Har nu beställt från CyberPhoto 6745:- + 2GB Sandisk + lins microfilter paket. Har fått högt betyg av alla hos prisjakt och då får jag då lita på bedömningarna.
Fast frågan är ifall man får byta om jag råkar få en som glappar.

Nå väl, får hoppas på det bästa och får en helt fungerande ex.

Sen undrar jag vilket 3G abbonemang ska man välja för bästa täckning i Jönköping och helst månadsvis?
Hur/var beställer man GPS med röst styrning för testa hur det fungerar och billigt? Var nån som nämnde om 60 euro/1 år och 70 Euro/3 år?

Är helt "grön" det med 3G och GPS. Mycket att testa och lära sig sen när telefonen kommer.

Dett med Glappet nja, det beror på vem säljer några är skeptiska och tror att glappet är standard. om du har möjlighet, försök att kolla den innan du köper eller låta försäljaren att visa flera.

Jag brukade överdriva med telefonen att få en ny tänker inte säga ex så försäljaren inte ser denna posten men överdriv lite "use youre imagination"
enligt mig borde man kunna få en ny telefon direkt med tanke på priset den står på skulle förstå om den skulle kosta 500-1000kr men inte när man köper en telefon för 7000kr och det är byggfel, nefan enligt mig man har en rätt till kvalité, man kan fixa glappen ensam utan problem, men garantin kan du glömma eftersom man måste öppna den och tejpa skenan som finns, finns i någon blog som länken sitter här på sidan.

Blir glappet för mycket eftertiden så kanske kommer jag att försöka fixa det ensam får jag problem i affären säger jag. jag slant med Skruvmejslen på skruvarna

Jag prata med Club Nokia och enligt dem ska man få en ny om man tycker det är orimligt men sen om försäljaren ser om det är rimligt eller ej, med tanke på att de förlorar på om du tar en ny?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Smsen tar väl inte mycket, men pratar du i 3g eller vanligt? alltså video snack.

Batteriet blir bättre och bättre om du laddar den smart och kör hedliga stilen ladda bara när den har laddat ur sig helt.

när jag fick mobilen, så satte jag på allt man kunde att ladda ur batteriet, när den la av helt ladda jag den och laddar den bara när den lägger av helt.

Helt underbart, den har nu fungerat 2.5 dagar utan att ladda, och jag har använt den flytigt och den har varit på natten.

Anledningen till att jag laddar den bara när den är helt död är eftersom när den inte är helt död tex ett streck kvar så när du laddar den så tror mobilen att den är helt tom så nästa gång den kommer till 1 streck så lägger den av (mystery of the battery) och om du ska få den att läsa om batteriet så den (startar om läsningen) är att du laddar den full sen tömmer den helt, sen när du ska ladda den så ska du sätta laddaren först in i utaget sen till mobilen vilket gör att den kommer räkna om.

Brukar hjälpa vad jag har läst.

Gör nu som jag har skrivit här och kolla om bateritiden har bättrat på sig, sen är det bara vänta om nokia får fram mer HardCore Batteri som kommer klara mer men annars är det och ladda den varje dag är den inte fullt urladdad på kvällen sätt på musik gps spel etc och få den ladda ur sig sen borde ta några minuter

Hjälper inte detta efter 1vecka så kan det vara fel med mobilen.

Det du skriver om batteriet och laddning var korrekt på den tiden batterier hade "minne", numera så är den effekten inte speciellt märkbar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe
Det du skriver om batteriet och laddning var korrekt på den tiden batterier hade "minne", numera så är den effekten inte speciellt märkbar.

Men ´kan ibland hjälpa?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är väl snarare tvärtom nu för tiden va, att man ska ladda ofta och helst inte låta det dra ut helt för att hålla batteriet på topp?

Någon får gärna bekräfta det (eller inte) jag är lite osäker men har för mig jag har hört det någonstans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maximo
Det är väl snarare tvärtom nu för tiden va, att man ska ladda ofta och helst inte låta det dra ut helt för att hålla batteriet på topp?

Någon får gärna bekräfta det (eller inte) jag är lite osäker men har för mig jag har hört det någonstans.

Tror jag hört/läst något liknande men hurvida det stämmer i praktiken vet jag inte.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men ´kan ibland hjälpa?

Söker du runt lite på "Voltage Retention" så hittar du ett flertal sidor som faktiskt säger motsatsen som nämnt, man ska undvika att ladda ur nyare batterier totalt, dock har telefonerna inbyggd skydd mot att dom ska under/överladdas, så du borde gå rätt säkert ändå, men det ger varken från eller till.

Citat:

http://tinyurl.com/yw2ap4

Lithium ion polymer (lithium polymer)

+ No voltage depression ("memory" effect).
+ Even higher storage density than lithium ion (up to 300% of NiCd storage density).
+ Doesn't have to be in a cylindrical shape.
+ Environmentally friendly.

- Must not be over discharged.
- Reduced capacity under heavy loads (Peukert Effect).
- Can be recharged "only" a few hundred times (less than NiCd or NiMH)."

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Söker du runt lite på "Voltage Retention" så hittar du ett flertal sidor som faktiskt säger motsatsen som nämnt, man ska undvika att ladda ur nyare batterier totalt, dock har telefonerna inbyggd skydd mot att dom ska under/överladdas, så du borde gå rätt säkert ändå, men det ger varken från eller till.

Men varför säger nokia då att man ska ladda ur batteriet helt och sen ladda men inte överladda den?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Men varför säger nokia då att man ska ladda ur batteriet helt och sen ladda men inte överladda den?

samma anledning som det står att man inte får ha mobilen i micron

Permalänk
Medlem
Citat:

Typiskt, beställde från Katshing förra Torsdag och ringde in idag för höra om varför den inet har skickats ännu.
Fick som svar att det var fel lagerstatus på Nokai N95 och lagerstatusen var på en annan artikel. Nästa leverans blir 27 Juli!
Får bli att beställa från annat ställe då.

De verkar lite lömska på katshing, mitt mejl:

____

Hej,

Jag gjorde en beställning i fredags morse av en Nokia N95 plum tillsammans med ett extra minneskort. Då var dessa två produkter i lager, Nokia N95 plum
(4st) och "Transcend microSD 2GB" (i ett väldigt högt antal). Hade de inte varit i lager så hade jag inte beställt.

Det jag nu ser på min order är att jag befinner mig i kö (nummer 10). Hur kommer sig detta? Och vad betyder det i väntetid? Varför reserverades inte en av de telefoner som fanns i lager när jag la min order och direktbetalade?
____

Detta fick jag som svar:

____

Hej!

Dessvärre så låg där ordrar innan din beställning som tog de sista telefonerna. Efter följande ordrarna hamnade i kö. Preliminärt leverans datum är den 27/7.
Vill du ta bort din order är det bara att meddela oss direkt.
_____

Det blir väl att beställa från något annat ställe. Synd att det inte fungerade lika bra som när jag beställde min n80. :/

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Smsen tar väl inte mycket, men pratar du i 3g eller vanligt? alltså video snack.

Batteriet blir bättre och bättre om du laddar den smart och kör hedliga stilen ladda bara när den har laddat ur sig helt.

när jag fick mobilen, så satte jag på allt man kunde att ladda ur batteriet, när den la av helt ladda jag den och laddar den bara när den lägger av helt.

Helt underbart, den har nu fungerat 2.5 dagar utan att ladda, och jag har använt den flytigt och den har varit på natten.

Anledningen till att jag laddar den bara när den är helt död är eftersom när den inte är helt död tex ett streck kvar så när du laddar den så tror mobilen att den är helt tom så nästa gång den kommer till 1 streck så lägger den av (mystery of the battery) och om du ska få den att läsa om batteriet så den (startar om läsningen) är att du laddar den full sen tömmer den helt, sen när du ska ladda den så ska du sätta laddaren först in i utaget sen till mobilen vilket gör att den kommer räkna om.

Brukar hjälpa vad jag har läst.

Gör nu som jag har skrivit här och kolla om bateritiden har bättrat på sig, sen är det bara vänta om nokia får fram mer HardCore Batteri som kommer klara mer men annars är det och ladda den varje dag är den inte fullt urladdad på kvällen sätt på musik gps spel etc och få den ladda ur sig sen borde ta några minuter

Hjälper inte detta efter 1vecka så kan det vara fel med mobilen.

Rättelse...

Måste erkänna att nu när man använt telefonen mer så fungerar batteriet bättre, vilket förvisso är helt normalt. Laddar den 1gång per dag och då så sitter den och trycker på Tres HSDPA-nät varje dag.

Måste faktiskt medge att det är en fantastisk telefon, använder den mycket i arbetets vägnar och kör email, gps, wlan + allt däromkring...

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Medlem

Verkar som om Nokia har släppt en egen MSN klient till N95:an, ska ligga under ikonen "hämta" hos obrandade telefoner.. fungerar dock inte med 3brandade

Angående batterierna, ja Li-ion batterier ska man inte ladda ur helt, de har inget minne och det spelar ingen roll om du laddar när den har 2, 3 eller 4 pinnar kvar

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stenfan
Verkar som om Nokia har släppt en egen MSN klient till N95:an, ska ligga under ikonen "hämta" hos obrandade telefoner.. fungerar dock inte med 3brandade

Angående batterierna, ja Li-ion batterier ska man inte ladda ur helt, de har inget minne och det spelar ingen roll om du laddar när den har 2, 3 eller 4 pinnar kvar

Du har ingen möjlighet att luska ut länken till denna klient? Tres klient är nog bland dom sämsta jag någonsin har använt :/ Har förvisso en licens på AgileMessenger, men jag vet inte om man kan överföra licenser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jo du kan föra över agile messenger hur många gånger som helst utan extra kostnad! bara att skriva till deras kundtjänst

Permalänk
Medlem

Nån som vet en bra bluetooth headset med dessa funktioner:

- Vanligt telefon samtal
- Stereo ljud för musiklyssning
- Headset Profile (HSP)

Är inne på Jabra BT8010, nacknedelen den är stor och inte för "små öron" sägs det.

http://hongkongphooey.wordpress.com/2007/06/26/my-gear-jabra-...

http://www.wmexperts.com/reviews/bluetooth_headsets/review_ja...

Bluetooth enheten ska också användas till denna trådlösa telefon SIEMENS GIGASET SL370:
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/custom/1007/pages/produc...

Om Siemens Gigaset SL370 bluetooth headset:
- Du kan endast använda headset, som stödjer Headset Profile (HSP).

Hittade nåt intressant om batteriladdning:
http://www.mobilesheaven.se/forum/about322-0-asc-0.html

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stenfan

Det verkar inte fungera att hämta med telia brandade telefoner heller, nån som vet vart man kan få tag på sis filen?

Visa signatur

"Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor; snarare har de grått ludd som har flugit in i huvudet på dem av misstag"
Citat: Nalle Puh

Permalänk

Hur är musikspelaren i N95:an? Är det samma som i N73ME? Kan vara bra att veta eftersom att jag tyckte att min vanliga N73 hade för dåligt och tunnt ljud, men när jag flashade om den till ME så var jag supernöjd med ljudet. N73ME har ju som bekant en loudness funtion som lyfter ljudet betydligt.

Visa signatur

i´d rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av papphammar
Hur är musikspelaren i N95:an? Är det samma som i N73ME? Kan vara bra att veta eftersom att jag tyckte att min vanliga N73 hade för dåligt och tunnt ljud, men när jag flashade om den till ME så var jag supernöjd med ljudet. N73ME har ju som bekant en loudness funtion som lyfter ljudet betydligt.

Tror det är samma spelare, "Stereoutvidgning" och "Ljudintensitet" finns att välja på iaf

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Tror det är samma spelare, "Stereoutvidgning" och "Ljudintensitet" finns att välja på iaf

Okej, tack för snabbt svar. Jag frågar faktist främst pga att jag är intresserad av den kommande N82 och undrar om dom i den stoppar i en bra musikspelare/mjukvara.

Visa signatur

i´d rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy

Permalänk
Medlem

Har nu fått hem Nokia N95 och lekt runt lite med den. Imponerande liten "ting" som gett mig mig mycket huvudbry och skulle behöva lite hjälp med vissa saker.

1. Förstår inte riktigt hur WLAN fungerar, vid WLAn scanning så hittas min förinställda WLAN konfig och om jag väljer surfa med den. Då får jag upp error och står WLAN nätverk kan inte hittas?
Fungerar endast om jag ställer in i Webb - Kopplingspunkt - Fråga Alltid och inte Användardefinierad.
Har redan ställt in kopplingspunkt och vill slippa knappa in nyckel varje gång jag ska börja surfa.
Går det att ställa in så man slipper knappa in "nyckel lösen" varje gång man ska börja surfa eller måste man göra det?

2. Har lyckats få igång Hemnätverk Fildelning på mobilen, men sen blri det stopp där och förstår inte hur man ska göra för överföra filer dator-mobil via WLAN? Vill överföra mp3 och videor från dator->mobil och fattar nada.

3. Jag kan inte spela upp videor hos Youtube via mobilen, får upp felmeddelande att "J2ME Java might be disabled or Flashplayer is not installed" mess? Nån som har samma problem?
Vet att Flashplayer v2.0 är installerad i Nokia N95, vet inte om Java är det och hittar inte Java på mobilen nånstans.

Annars är man nöjd med mobilen, förrutom jag fick en med "ökända glapp" problemet och tycker det inte var så farligt trots det. Min svågar hade mer tur än mig, fick en N95 Sand köpt från 3 utan glapp, fast många "hängningar" och han får starta om tel. varje gång det händer. Min "nygifta lillasyrra" man fick också en glappfritt N95 Sand och endast jag som fick en "glappande N95 Plum." *tsss*

Angående batteritiden:
1 laddningen med telefonen helt avsängd, efter 6 timmars laddning och började använda tel. Från ca: 00.00-07.00 (med ca 50 min överföring va kartor till tel med USB sladden ikopplad). Då visade 2 streck kvar av batteritiden, återigen 3 timmars laddning och nu börjar batteriet visa sitt fulla kapacitet. Från 12.00-00.00, med mycket användande av GPS+20 min MP3+20 min video+mycket knappande+3 timmars WLAN surfande+lite spel och har kvar 2 stapel av battertiden.

Följde instruktionen vid batteriladdning rån denna sida: http://www.mobilesheaven.se/forum/about322-0-asc-0.html

1. 1 laddningen är viktigast, 5-10 H laddning med telefonen helt avstängd och inte 24 timmar som det brukar stå i handböcker.
2. Undvik ladda ur batteriet helt, då nu dagens litium/Ni-Hm batterier har inga minne.
3. Batteriets fulla kapacitet uppnås inte förrän efter några laddningscykler.

Tycker det "stämmer", min nya trådlösa Philips hemtelefon (Ni-MH batteri), laddade jag som "vanligt" i 24 timmar 1 gången och den klarade endast 1 dag. Även jag endast pratat max 2 timmar med en. Numera är jag tvungen ladda den varannan dag och mestadels står den i standby läge.

Så håll eran fingrar i styr, ny ägare av N95 och låt den ladda klart först. Om ni full batteriet ska hålla längre än "halv dags" använding.

Det endast negativa jag har hittat med N95 är, varför måste man ha headset ikopplad för lyssna på radio och men musik/video ljud funkar med högtalarna?

edit:

Glömnde att nämna att nokia har släppt ny firmware till N95 v12.0.013.
- A-GPS med 2 dagars gratis röst navigering för test och inomhus fungerar bättre.
-Stabilare WLAN

http://forums.mobileburn.com/showthread.php?t=22498

http://symbianguru.typepad.com/welcome/2007/06/new_n95_firmwa...

Ska bli kul att testa det nya A-GPS, om Nokia kan skynda på och släppa till oss "skandinavier".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det endast negativa jag har hittat med N95 är, varför måste man ha headset ikopplad för lyssna på radio och men musik/video ljud funkar med högtalarna?

edit:

Glömnde att nämna att nokia har släppt ny firmware till N95 v12.0.013.
- A-GPS med 2 dagars gratis röst navigering för test och inomhus fungerar bättre.
-Stabilare WLAN

http://forums.mobileburn.com/showthread.php?t=22498

http://symbianguru.typepad.com/welcome/2007/06/new_n95_firmwa...

Ska bli kul att testa det nya A-GPS, om Nokia kan skynda på och släppa till oss "skandinavier".

Nokia-standard, antennen sitter i den kontakten. Uppdateringen är beräknad att släppas i Augusti, så det är bara att vänta :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problem efter uppdatering

Eftersom mjukvaran i min N95:a var lite buggig så beslöt jag mig för att uppdatera den. Backupade allt till minneskortet och uppdaterade mjukvaran via programet på Nokias sida.

Men när jag nu skall återställa allt från minneskortet (minne->återställ från kort) så får jag bara till svar "Det går ej att återställa, ej tillräckligt utrymme för att återställa hela minneskortet".

Jag har rensat ut allt onödigt från telefonen, bilder, videos, musik m.m. men lyckas ändå inte. Vad ska jag göra, någon mer som har stött på problemet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phat^Trance
samma anledning som det står att man inte får ha mobilen i micron

Nu är det ju så att det inte är någon risk att överladda mobilen eftersom den stänger av laddningen när batteriet är fullt. Detta märker jag framförallt på att laddaren/mobilen kallnar (då batterimätaren slutar röra sig och den säger "batteriet fulladdat"). Alltså tror jag knappast det kan skada batteriet att ha laddaren isatt under t.ex. en hel natt.

Permalänk
Medlem

Hejsan alla ni som äger N95an!

Jag sitter här och funderar starkt på att köpa mig en n95a jag också.
Däremot kan jag inte ungå att vara tveksam inför köpet.

Var ska man börja egentligen? Vi börjar med kamera och bildkvalitet.

Eftersom det är en så pass dyr telefon och jag inte kommer binda den till något abonemang (ska flytta till USA) så är det viktigt att det blir rätt.
Jag har tittat på en del bilder som är tagna med en n95a och för att vara en 5mp kamera kan jag inte påstå att det är speciellt bra kvalitet. Sitter just nu med en k800i och måste tyvärr påstå att min kamera tar bättre bilder än n95an. Bättre skärpa och vad jag har läst fungerar inte autofokus alltid som den ska på nokian. Jag är väl införstådd i att detta är en "kameratelefon" och inte en digitalkamera. Men det är inte min K800 heller, tycker bilderna blir väldigt.. smetiga och pixliga med N95an. Någon som har en kommentar till detta? Hjälper firmware updateringarna? Eller är det bara så att Nokias teknologi är sämre än SonyEricssons?

Batteritiden. Har hört att många har väldiga problem med batteritiden och att den är extremt dålig. Visst, ju fler funktioner man använder ju mer batteri används. Har läst guider till hur man ska ladda batteriet för optimal prestanda men hur väl fungerar dem egentligen? Inte sett någon som sagt:
"Oh! Det fungerar, nu använder jag min telefon nonstop i 10 timmar och behöver inte ladda den".

Vad har man för nytta av en GPS om den bara fungerar i 2 timmar innan batteriet dör liksom. Nåväl. Hur fungerar GPSen? Blir den bättre med firmware uppdateringar, effektivare? Hur kan man ladda in nya kartor i telefonen?

Många frågor, men vi håller här för att det inte ska bli för mycket att läsa.
Tackar ödmjukast för svar!

Mvh
Alex

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Medlem

Över 2-3megapixlar på en telefon är fullständigt nonsens idag. Bilderna blir inte ett dugg skarpare. Som du säger kan man lika gärna ta en 3megapixel bild med k800 och sen förstora den till 5 megapixlar och den är lika fin och skarp som en 5megapixel från 95an, eller kanske till och med bättre också.

Så det är bra det du gör, leta runt på internet och se på bilder folk tagit och avgör efter dom, skit i specifikationerna.

Permalänk
Medlem

Jo tack Maximo Många gånger förr har man spenderat mycket pengar på någonting utan att leta och framförallt fråga först. Slutar ofta i besvikelse.

Mycket positivt med telefonen som väger det negativa. Men vi får se hur det blir när jag verkligen köper den. k850i kanske slår hårdare vid det tillfället.

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...