Permalänk
Medlem

Extern hårrdisk

Tjena, har tänkt mig att införskaffa en till hårddisk. Har inte plats för en till intern så det får lov att bli en extern. Jag är inte så hajj på hårddiskar över huvud taget så jag undrar följade;

Vilka är skillnaderna presationsmässit mellan en intern och extern disk?
Hur fungerar hastigheten, går det segare i så fall mkt?

En fråga som jag också funderat på är, om jag köper en ny extern disk från tex. On Off är filsysystemet NTFS redan inlagt eller lär jag ha en skiva och instalera med? Jag har redan en disk som jag kör windows på, så det ska man väl inte behöva göra? Eller är det bara att koppla in den via usbn och köra på?

En annan sak jag kom att tänka på är det att jag är dum nog och kör FAT32 på denna disk, har inte orkat göra om den till NTFS. Kan jag ha en disk med FAT32 och en med NTFS?

Tacksam för svar // ahkin

Permalänk
Geeks
SweClockers

Egentligen fel forum, men men.

Om du snackar 3,5" externa hårddiskar så sitter det vanliga "stationära" modeller i ett kabinett bara. Det är gränssnittet som avgör prestandan.

USB 2.0 < Firewire < E-sata

Angående NTFS/FAT32 så kan du skapa två partitioner och formatera dem med respektive filsystem så har du båda på samma disk.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Hedersmedlem

E-SATA är bäst, men om du inte har det på moderkortet blir det ju problem.

Du behöver ingen skiva, om den inte är formaterad med något ännu så öppnar du bara diskhanteraren i windows och ordnar det.
Ja du kan ha både NTFS och FAT32 diskar "i" samma dator. Men NTFS är överlägset så du kan lika gärna konvertera från FAT32 till NTFS på den du har nu och formatera nya hårddisken med NTFS.

Vad xphaze menar med att göra två partitioner förstår jag inte vitsen med. Verkar ju inte vara tal om något dual boot system. Själv tycker jag NTFS-3G fungerar bra nog i linux.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Enklast är det med en USB disk.
Det märks nästan ingen skillnad mällan min interna 40gb ide och min externa 160 GB Lacie Porsche USB2.
Det följde med en skiva med manual osv.

Kanske inte något tips att ha, men det är vad en VANLIG konsument säger.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
E-SATA är bäst, men om du inte har det på moderkortet blir det ju problem.

Du behöver ingen skiva, om den inte är formaterad med något ännu så öppnar du bara diskhanteraren i windows och ordnar det.
Ja du kan ha både NTFS och FAT32 diskar "i" samma dator. Men NTFS är överlägset så du kan lika gärna konvertera från FAT32 till NTFS på den du har nu och formatera nya hårddisken med NTFS.

Vad xphaze menar med att göra två partitioner förstår jag inte vitsen med. Verkar ju inte vara tal om något dual boot system. Själv tycker jag NTFS-3G fungerar bra nog i linux.

hur fungerar det där med e-sata egentligen?