Uppgradera speldator med socket 939?

Permalänk
Medlem

Uppgradera speldator med socket 939?

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp. Är inte bäst på det här med hårdvara.

Jag sitter på en liten speldator, som börjar bli lite gammal.

Har ett moderkort med socket 939, fyra stycken DDR-minnen i varierande storlek, en Athlon 64 3000+ 1,8Ghz processor och två stycken SLI-kopplade Nvidia-grafikkort... 6600 tror jag...

Är sugen på att göra någon form av uppgradering, men frågan är om det är lönt? Kan man exempelvis uppgradera processorn bara? Eller är det vettigare att byta hela moderkortet? Passar alla saker till fortfarande då?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Du måste kanske uppgradera dig helt. För att AMD socket 939 finns inte längre, kanske finns det butiker som har kvar grejer till 939. Vad har du för budget om du vill göra en hel uppgradering och vad du använder datorn till, skriv även vilka saker du har i burken och även vilka saker du vill spara.

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Medlem

Jag använder ju datorn främst till spel. Det jag är ute efter är att uppgradera processorn, men verkar inte vara så stora möjligheter till detta utan nytt moderkort.

Har en budget där på ett par tusenlappar max, men det kanske blir dyrare, och då kan jag lika bra köpa en ny dator...

Permalänk

Du har PM

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q8200 : Sapphire Radeon HD4850X2 2Gb : Gigabyte P35-DS3 : 4*1024 Mb DDR2 6400 : WD Raptor 74 Gb : Maxtor 200 Gb : Samsung Spinpoint 250 Gb : X-Fi XtremeGamer Fatal1ty : Logitech G5 : Silverstone TJ09 : Corsair CMPSU-750TX : Benq G2420HDBL@1920*1080

Permalänk
Medlem

Precis. Spara ihop pengar till hösten och sen skapar du en ny tråd och skriver vad du gar för budget och även vad du ska ha datorn till. Intel är ett rekommendera om du ska ha en bra dator idag. Kan även påminna att 22 Juli kommer Intel att ha en prissänkning på alla sina processorer.

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Medlem

Ah, låter nog rätt vettigt Hur brukar du/ni göra; köpa färdigt datorpaket eller samla delar själv och bygga?

Permalänk
Medlem

Jag bygger ihop. Man kännar några hundra lappar på det.

Visa signatur

Permalänk

Vad har du tänkt spela i för upplösning?

I nästan alla spel är grafikkortet flaskhalsen, iaf om man drar upp ögongodiset. Så köper du bara ett nytt grafikkort (och kanske nytt nätagg om det behövs) så kommer din dator bli grymt mycket bättre. En ny processor kommer inte göra någon skillnad i spel. Det är dina grafikkort som är problemet.
Sen ska du helst ha 2GB i minne.

Permalänk
Medlem

Ah, jag funderade på det där med grafikkort. Jag har ju som sagt två stycken 6600GT, men funderar på att köpa något bättre. Men frågan är...passar alla nyare grafikkort på mitt moderkort? Typ jag plockar bort de två 6600 jag har, och stoppar i 7600 eller vad det nu finns?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mippzon
Ah, jag funderade på det där med grafikkort. Jag har ju som sagt två stycken 6600GT, men funderar på att köpa något bättre. Men frågan är...passar alla nyare grafikkort på mitt moderkort? Typ jag plockar bort de två 6600 jag har, och stoppar i 7600 eller vad det nu finns?

Japp, eftersom du har PCI-Express så passar alla nya grafikkort.

Permalänk
Medlem

Nice! Har kikat runt lite, och det finns ju olika som tillverkar t.ex. 8800, typ Asus exempelvis... spelar denna tillverkare någon roll?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mippzon
Nice! Har kikat runt lite, och det finns ju olika som tillverkar t.ex. 8800, typ Asus exempelvis... spelar denna tillverkare någon roll?

Det enda som skiljer är vad man får med i boxen (tex ett extra spel och sånt) och möjligen garantin.

Permalänk
Medlem

Okej, någon som rekommenderar någon speciell tillverkare?

Permalänk

Funderar du på kort som t ex. 8800GTS eller liknande så kommer du att behöva uppgradera både moderkort, prolle och minnen, då din processor kommer att flaskhalsa rejält om du lirar med en 3000+, samt att S939 är en utdöende socket (om inte redan helt utdöd). Om du talar om vad du har för budget så underlättar det också väldigt mycket. Men hur som helst borde du vänta tills Intel sänker sina priser den 22a Juli som någon annan skrev ovan, och göra en ny tråd då.

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define R6 | i7 8086K | Asus Z-370E | Corsair Vengeance 24GB DDR4 2666mhz | Asus 1080 Ti 11GB | Samsung 970 Evo 500GB | EVGA Supernova 650W | Creative Sound Blaster X AE-5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av $en$eLes$
Funderar du på kort som t ex. 8800GTS eller liknande så kommer du att behöva uppgradera både moderkort, prolle och minnen, då din processor kommer att flaskhalsa rejält om du lirar med en 3000+, samt att S939 är en utdöende socket (om inte redan helt utdöd). Om du talar om vad du har för budget så underlättar det också väldigt mycket. Men hur som helst borde du vänta tills Intel sänker sina priser den 22a Juli som någon annan skrev ovan, och göra en ny tråd då.

Skitsnack. Processorn kommer inte att flaska så att det påverkar spelandet även om han väljer ett 8800GTS.

Det där snacket om att processorn är en flaskhals är enbart en myt som dessutom är överdriven.

Processorn blir flaskhalsen när man kör på lägre grafikinställningar. MEN då kvittar det eftersom man redan har över långt över 100 fps.

När man drar upp grafiken kommer istället grafikkortet bli flaskhalsen och då kvittar helt plötsligt valet av processor.

Så enda skillnaden en snabbare processor gör i detta fall är att den ökar antalet fps vid lägre upplösningar när det ändå inte har någon betydelse.

Enda kortet i dagsläget som begränsas av processorn är 8800GTX. Finns flera tester som bekräftar detta. Bla detta test:
http://firingsquad.com/hardware/geforce_8800_gtx_gts_core_2_p...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Skitsnack. Processorn kommer inte att flaska så att det påverkar spelandet även om han väljer ett 8800GTS.

Det där snacket om att processorn är en flaskhals är enbart en myt som dessutom är överdriven.

Processorn blir flaskhalsen när man kör på lägre grafikinställningar. MEN då kvittar det eftersom man redan har över långt över 100 fps.

När man drar upp grafiken kommer istället grafikkortet bli flaskhalsen och då kvittar helt plötsligt valet av processor.

Så enda skillnaden en snabbare processor gör i detta fall är att den ökar antalet fps vid lägre upplösningar när det ändå inte har någon betydelse.

Enda kortet i dagsläget som begränsas av processorn är 8800GTX. Finns flera tester som bekräftar detta. Bla detta test:
http://firingsquad.com/hardware/geforce_8800_gtx_gts_core_2_p...

Sedär, man lär sig visst något nytt varje dag . Lånar då tråden lite om det är okej för trådskaparen. Går nämligen också i uppgraderingstankar och funderar på att skaffa Core2Duo a lá E6600 efter prissänkningen, men hur mycket kommer jag att tjäna i prestanda i spel? Vet ju att E6600 ska va väldigt snabba, men gäller väl kanske mest applikationer i Windows, sysslar lite med bildredigering med foton så då kanske dualcore kan vara att föredra, då jag tycker att det snabbt blir segt med min 3500+Venice singlecore. Frågan jag har lyder alltså: Kommer det vara värt att uppgradera från det jag har nu, till E6600, 2GB Corsair DDR2 XMS2 PC6400 minnen, samt något moderkort med Intel's nya chipset P35, t ex. ASUS P5K-E/WIFI-AP?

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define R6 | i7 8086K | Asus Z-370E | Corsair Vengeance 24GB DDR4 2666mhz | Asus 1080 Ti 11GB | Samsung 970 Evo 500GB | EVGA Supernova 650W | Creative Sound Blaster X AE-5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av $en$eLes$
Sedär, man lär sig visst något nytt varje dag . Lånar då tråden lite om det är okej för trådskaparen. Går nämligen också i uppgraderingstankar och funderar på att skaffa Core2Duo a lá E6600 efter prissänkningen, men hur mycket kommer jag att tjäna i prestanda i spel? Vet ju att E6600 ska va väldigt snabba, men gäller väl kanske mest applikationer i Windows, sysslar lite med bildredigering med foton så då kanske dualcore kan vara att föredra, då jag tycker att det snabbt blir segt med min 3500+Venice singlecore. Frågan jag har lyder alltså: Kommer det vara värt att uppgradera från det jag har nu, till E6600, 2GB Corsair DDR2 XMS2 PC6400 minnen, samt något moderkort med Intel's nya chipset P35, t ex. ASUS P5K-E/WIFI-AP?

Hur mycket du tjänar i spel beror på vilket spel det gäller. I de flesta spel har valet av processor nästan ingen betydelse alls. Men det finns ju några få undantag. Annars tippar jag på att du tjänar 0-10% beroende på spel och vilken upplösning du kör. Har du ett Geforce 8800GTX tjänar du mer.