Permalänk

Iphone

va kommer de att kosta oss en Iphone,, om vi köper de i sverige, tror en kompis sa att den kostar 2000 dollar i usa, de e f?n 15 tusen kr

Visa signatur

Asus

Permalänk
Medlem

Re: Iphone

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flaming_Farhang
va kommer de att kosta oss en Iphone,, om vi köper de i sverige, tror en kompis sa att den kostar 2000 dollar i usa, de e f?n 15 tusen kr

Den kommer nog kosta en slant, ja. Men det avtalet som de har USA ingår det en mängd grejer och om du skulle ha ett liknande paketet i Sverige skulle du vara tvungen att betala ett liknande pris, inget konstigt med det.

Frågan är bara om DEN kommer till lilla, blygsamma Sverige. Landet som ingen bryr sig om. Ett känt signum för Apple är väl att de prioriterar Skandinaven sist av alla delar i denna stora värld. Illa. Och sedan är nästa fråga, det blir eventuellt T-mobil och Vodafone som kommer sälja Iphone. BRA, jättebra. Varken T-mobil eller Vodafone finns längre i Sverige.

Bra, Apple. Jäkligt smarta..

FAN, vad fin den är!

http://i8.photobucket.com/albums/a39/grantrobarts/DSC_1154.jp...

(kanske flytta tråd till en mer lämplig forumdel?)

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror väl på abbonemanget som den kommer bindas till. I USA kostar den 400$ eller 500$ beroende hur mkt minne man har i den och sedan tillkommer 2 års abbonemang med ... Sprint (minns inte vilka det var).

Tänk på att även våra telefoner ofta kostar en hel del om man slår ut ab. kostnaden över hela bindingstiden.

En gissning är väl som någon av de dyrare Smartphones från Nokia eller Sony Ericsson. 3000-4000 Kr + förhöjd månadsavgift i 2 år. Eller nått sånt.

Däremot tycker jag den ändå verkar vara klart överprissatt för vad man får, men det är en annan diskution.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Citerar aftonbladet, http://www.aftonbladet.se/vss/pryl/story/0,2789,1107257,00.ht... =

" Motsvarande 3 500 kronor för den billigaste modellen plus ett 24-månaders abonnemang för motsvarande 420 kronor i månaden.
Totalt 13 580 kronor för två år.
Lagom till julhandeln beräknas telefonen komma till Sverige."

Priset är i usa dock...vad den kommer kosta i sverige får vi nog veta tids nog

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaGoO
Citerar aftonbladet, http://www.aftonbladet.se/vss/pryl/story/0,2789,1107257,00.ht... =

" Motsvarande 3 500 kronor för den billigaste modellen plus ett 24-månaders abonnemang för motsvarande 420 kronor i månaden.
Totalt 13 580 kronor för två år.
Lagom till julhandeln beräknas telefonen komma till Sverige."

Priset är i usa dock...vad den kommer kosta i sverige får vi nog veta tids nog

Folk kommer köpa den, oavsett pris.

Permalänk

vill inte lägga ner 13 tusen på en sån sak, tänkte max 8 tusen,, 13 tusen för en telefon, slänger på några tusen lappar till då får man en riktig sjyst dator

Visa signatur

Asus

Permalänk
Medlem

La ner 4000:- på en Nokia N93:a + 24 mån bindningstid med 100:- förhöjd månadsavgift så nånstans där lär Iphone hamna om den ska kunna gå att sälja även till icke Mac fanboys.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flaming_Farhang
vill inte lägga ner 13 tusen på en sån sak, tänkte max 8 tusen,, 13 tusen för en telefon, slänger på några tusen lappar till då får man en riktig sjyst dator

Tack för en vettig pris jämförelse.

Gillar luren skarpt men om några månader är den nog mer normal i prisättning.

Jag skulle gärna betala 5k för luren utan abb.

vem vill betala 15k för något som förmodligen är frånåkt om 1 år?

Visst coolast för stunden men är det värt det?

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel
Tack för en vettig pris jämförelse.

Gillar luren skarpt men om några månader är den nog mer normal i prisättning.

Jag skulle gärna betala 5k för luren utan abb.

vem vill betala 15k för något som förmodligen är frånåkt om 1 år?

Visst coolast för stunden men är det värt det?

JA!

Permalänk
Inaktiv

Asså det är inte 14k för mobilen... det är med samtal och skit... (vad jag försått)... men jag tippar... bara spekulationer... att den kommer kosta typ som N95 när den kom... kanske lite mer till o med... det är trotts allt apple (mer design... blabla... ja ni fattar). Men det är väl iof rätt rimligt om man vill ha en

Permalänk
Medlem

13 000kr för en mobiltelefon som tydligen inte ens klarar av MMS?
Galenskap.

http://gizmodo.com/gadgets/apple/finally-confirmed-what-the-i...

Visa signatur

,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scoc
13 000kr för en mobiltelefon som tydligen inte ens klarar av MMS?
Galenskap.

Varför inte kolla på ett ställe där de provat den för att se hur det som finns funkar istället?
< http://www.wirelessinfo.com/content/Apple-iPhone-Cell-Phone-R... >
Jag är sån så jag ser heldre att det finsn lite mindre och det funkar bra än att det finns allt och det funkar sådär…
…fast andra tycker ju tvärt om (och önskar en N95)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

värt att nämna är väll att abonumanget som iphone binds med i usa, är med obegränsat användande av mail o webb relaterade tjänster. alltså man får surfa hur mycket man vill o maila hur mycket man vill, sådanna abonumang brukar kosta en hel del även här i sverige. för 59 dollar får 450 fria minuter, unlimited Data (Email&web), 200 fria sms, plus Rollover minutes vilket jag antar är att de minuter man har kvar förs över på nästa månad

så man får ha i åtanke oxå att prissättningen i usa, inte går att dra som parallell till hure är i sverige o europa. som nån skrev i annan tråd, en amerikanare skulle aldrig köpa så bensintörstiga bilar, om priset för bensin var samma som här. de förstår inte hur vi kan köpa bensin för det priset vi gör. likaså kostar en hel del bilmodeller som finns både i usa och här i sverige, ca 20-150000 mindre i usa, varför? jo för att priserna är anpassade till marknaden och dess konkurans.

så att spekulera i vad den kommer kosta i sverige o europa är väldigt svårt innan den ens lanserats, innan vi ens vet vad europa versionen kommer innehålla.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

iPhones paket med de olika tjänsterna hos AT&T är riktigt förmånliga. Bara att jämföra vad det kostar att ringa i USA normalt. Det är riktigt förmånligt då det i USA är grymt dyrt med mobiltelefoni.

Permalänk

I fallet iPhone räknar alla in abbonemanget som kostnad. Undra om alla de som klagar som själva sitter på abb räknat på vad sin SE eller Nokia kostar dom de 24 månader som de betalar typ 399kr/månad
iPhone kommer givetvis inte kosta mer än en MacBook. Alltså 10 000kr. Min gissning är att om den kommer utan abb så kommer den ligga på max 6-7000kr.

Permalänk
Medlem

Lika bra att vänta och se hur Meizu M8 blir istället, iPhone verkar bli precis som iPods en pryl med färre funktioner till ett högre pris än konkurrenterna. Sen kan folk klaga så mycket dom vill på plagiat, kopia mm, men om ett annat företag skulle lyckas tillverka en produkt i samma format med fler funktioner till ett mycket lägre pris, då vet du att du blir rejält blåst av det första företaget.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TM
Lika bra att vänta och se hur Meizu M8 blir istället, iPhone verkar bli precis som iPods en pryl med färre funktioner till ett högre pris än konkurrenterna. Sen kan folk klaga så mycket dom vill på plagiat, kopia mm, men om ett annat företag skulle lyckas tillverka en produkt i samma format med fler funktioner till ett mycket lägre pris, då vet du att du blir rejält blåst av det första företaget.

Den är ju så kopierad den bara kan bli.

Fast den saknar ju det viktigaste. GUI och OS.

iPhonen har ju mer funktionen är vad konkurrenterna har. Jag har en P990 som känns som fem år gammal i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TM
Lika bra att vänta och se hur Meizu M8 blir istället, iPhone verkar bli precis som iPods en pryl med färre funktioner till ett högre pris än konkurrenterna. Sen kan folk klaga så mycket dom vill på plagiat, kopia mm, men om ett annat företag skulle lyckas tillverka en produkt i samma format med fler funktioner till ett mycket lägre pris, då vet du att du blir rejält blåst av det första företaget.

Glöm för guds skull inte vad det är som har gjort iPoden så stor; Apples helhetskoncept.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TM
Lika bra att vänta och se hur Meizu M8 blir istället, iPhone verkar bli precis som iPods en pryl med färre funktioner till ett högre pris än konkurrenterna. Sen kan folk klaga så mycket dom vill på plagiat, kopia mm, men om ett annat företag skulle lyckas tillverka en produkt i samma format med fler funktioner till ett mycket lägre pris, då vet du att du blir rejält blåst av det första företaget.

Varför ska man ha massa onödiga funktioner som knappt går att använda? Hellre en iPhone där allt är fruktansvärt genomtänkt och smidigt.

Jag antar att du föredrar en Huyndai framför en Rolls-Royce också?

Permalänk
Medlem

Ha, det där var en rätt bra jämförelse. Faktist.

EDIT: Official word from China is that the Meizu MiniOne (AKA, M8, the original iPhone killer) is expected to go up for sale in early 2008. While the final specs and price have still not been confirmed, that hasn't stopped importers from listing the 16GB version of the 3G MiniOne for $988.50 and a claimed "in stock" date of December 7th -- a date which may live in infamy (again) if true. /Engadget

Det verkar ju inte ens som om att den blir billigare (bara rykten iof).

Permalänk

vill bara uppmärksamma att IPhone säljs i applestore.

Den billiga för 499$ och den dyra 599$. Man kan säkerligen be dem skicka det som en gåva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
vill bara uppmärksamma att IPhone säljs i applestore.

Den billiga för 499$ och den dyra 599$. Man kan säkerligen be dem skicka det som en gåva.

hehe, från amerikanska applestore, hehe, det kan du nog glömma, de skickar inte ens hit till sverige ens om de får skriva fullt värde på paketet. utan de vill att du ska köpa från deras svenska applestore butik på nätet, där den inte finns, då vi lever i europa där den inte är lanserad

men bor du i usa, kan du beställa från deras amerkanska webb butik, men då kan du ju lika gärna gå ner till närmaste apple butik o köpa den

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Du behöver inte ens bo i USA. Det räcker att du har en amerikansk adress och någon som kan skicka till dig.
Så gör jag när jag köper t ex AppleCare. Dock inte så smidigt för att få stora saker som en dator skickad till sig. En iPhone däremot skulle ju gå utmärkt. Men jag väntar nog till vi får ett releasedatum här, eller någon fixar ett enkelt sätt att aktivera den utan AT&T-abonnemang.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek

iPhonen har ju mer funktionen är vad konkurrenterna har.

Det är snarare tvärt om. Det bästa med iPhone är använder gränsnittet annars så är den är halvt medelmåttig telefon med seriösa brister:

*Blutooth kan inte användas för något annat än handfree, med det sagt så kan man inte skicka eller ta emot filer via Bluetooth.
*Att använda mobilen som modem kan man heller inte göra.
*Man kan inte använda musik filer som ringsignal eller för väckarklockan.
*Telefonen saknar stöd för något minneskort vilket är bajs eftersom minneskort är numera väldigt billiga.
*Varje gång du byter SIM så måste telefonen åter-aktiveras innan man kan vända det ny-insatta kortet.
*Man kan varken skicka eller ta emot MMS på telefonen.
*Java-spel kan man heller inte föra över som med andra telefoner.

Steve Jobs har sagt att iPhone är "internet i fickan", vilket man kan ta med en nypa salt.

*Använder namn och lösenord kan inte sparas
*Inget stöd för Flash
*Man kan inte tanka hem musik eller spara filmer.
*Går varken att kopiera eller klista in något.

Som ni ser så är iPhone inte så fantastisk som den har framståt att vara. Allt detta kommer självklart tjats om ännu mer när all hype har lagts sig och akka ägare har lagt märke till alla telefonens begränsningar.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Den är ju så kopierad den bara kan bli.

Fast den saknar ju det viktigaste. GUI och OS.

Det kanske du inte ska uttala dig om förrän M8 verkligen har testats. Just nu antar du bara att iPhone är överlägset på den fronten.

Citat:

Glöm för guds skull inte vad det är som har gjort iPoden så stor; Apples helhetskoncept

Ett koncept som man antingen gillar eller inte gillar. Råkar man ogilla det så är man också mycket mer låst i det än med många andra tillverkare, i synnerhet om man nu kommer sälja iPhones även här paketerat med abonnemang bara från ett företag som i USA.

Citat:

Varför ska man ha massa onödiga funktioner som knappt går att använda? Hellre en iPhone där allt är fruktansvärt genomtänkt och smidigt.

Jag antar att du föredrar en Huyndai framför en Rolls-Royce också?

Varför måste de extra funktionerna som iPhone inte har vara obrukbara? Du vet väl att andra mp3-spelare har en väl fungerande radiofunktion och eq som kan finjusteras själv trots att inga iPods har det? Är det en del av vad du anser vara genomtänkt och smidigt?

För övrigt föredrar jag helt klart Hyundai före Rolls Royce, för det finns inte en gnutta prisvärdhet i en Rolls, bara en egotripp att flasha sina pengar.

Citat:

Ha, det där var en rätt bra jämförelse. Faktist.
EDIT: Official word from China is that the Meizu MiniOne (AKA, M8, the original iPhone killer) is expected to go up for sale in early 2008. While the final specs and price have still not been confirmed, that hasn't stopped importers from listing the 16GB version of the 3G MiniOne for $988.50 and a claimed "in stock" date of December 7th -- a date which may live in infamy (again) if true. /Engadget

Det verkar ju inte ens som om att den blir billigare (bara rykten iof).

Om vi ska hålla på och basera vår diskussion på rykten så kan jag lika väl kontra med det här ryktet:

GenMP3 have reported that Meizu CEO, Jack Wong, has posted this image (below) of the Meizu M8 on the Chinese Meizu BBS accompanied by the following:

*för bild, se www.dapreview.net nyheter på sida 2.*

Just this one for now, in A few days we will release more pictures. (translated)

This is pretty good news to hear IMO, and damn doesn't that M8 look nice? very clean! Sure it looks somewhat similar to Apple's soon to be released iPhone, ever after its redesign but inside the two can't be more different, with the M8 trumping the iPhone in nearly every aspect.

Lets just remind ourselves of its specs:

Display: 3.32" Touchscreen, 720 x 480 resolution (Widescreen), 16 million colors
OS: Windows CE 6
Processor: Samsung ARM11 533MHZ w/128MB of DDR SDRAM
Supports AVI, MPEG-4, and WMV playback
Bluetooth, WiFi, and GPS
DMB tuner
Two cameras: 0.3MP on front, 3MP on back
GSM, EDGE, and WCDM support
Dimensions: 58 x 105 x 11.8mm

Pretty impressive don't you think? I especially like the fact that it is using Windows CE 6, making it truly a direct rival to the iPhone. One has got to admire the moxy of Meizu, they have quite some cheek in releasing this anti-iPhone and at the moment I am very impressed by their defy all attitude. Its obvious they are holding nothing back and aren't afraid of the fearsome apple lawyers. I for one am applauding Meizu, the dap market would be at a loss if they weren't in it.

GenMP3 also reports that the estimated retail prices of the M8 are going to be:

4gb: €190
8gb: €240
16gb: €330 unconfirmed

Du kan helt klart glömma att M8 kommer vara dyrare än iPhone iaf, för då kommer de aldrig att bli sålda.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capeman
Du behöver inte ens bo i USA. Det räcker att du har en amerikansk adress och någon som kan skicka till dig.
Så gör jag när jag köper t ex AppleCare. Dock inte så smidigt för att få stora saker som en dator skickad till sig. En iPhone däremot skulle ju gå utmärkt. Men jag väntar nog till vi får ett releasedatum här, eller någon fixar ett enkelt sätt att aktivera den utan AT&T-abonnemang.

jojo, allt går, men blir en massa krångel, speciellt i fallet med iphone me tanke på abonumang osv. vet att man kan slippa runt det, men ändå.

homeboy87: inte skicka sms o ta emot sms? nu yrrar du allt bra i nattmössan. du kan absolut skicka sms och ta emot sms, du tänker nog på mms. men skriv det då istället för sms.

sen äre väll tråkigt att den inte kan ta minneskort, men vetefan om jag skulle sakna det om jag redan hade 8 Gb minne i nallen men visst, hade väll inte skadat att ha den möjligheten

ska för övrigt bli intressant o se hur eu versionen kommer se ut och hur långt de hunnit med mjukvaran tills dess, för tror vi kommer få se en hel del ny mjukvara inkl. massa uppdatering som löser problemet med saknade funktioner. perfekt att amerikanerna får vara testobjekt :P:P

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

^^
Japp jag menade MMS, ändrat inlägget nu. Hade den haft stöd minneskort kunde man bara köpa iPhone 4GB och trycka in en minneskort på 2GB som kostar mindre än 300kr.

Jag är grymt intresserad av telefonen men kommer inte köpa den förän den är komplett och obegränsad. Jag är en power user ffs.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Medlem

i o för sig, men 8 Gb versionen ä ju egentligen inte så mycket dyrare. men visst,, förstår va du menar.

tur för dig att den inte finns i europa ännu då, o att den troligen kommer fått en hel del saker avhjälpta innan den når hit. o troligen fått lite extra saker.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Inaktiv

jens, vadå fixa de "saknade" funktionerna de har ju valt att ta bort dessa för de är omoderna eller andra anledningar och det va ju helt försvarbart ;). vore ju pinsamt att lägga till vissa av dessa i efterhand då. 3G är inte så pinsamt... men är det som de säger att detta slukar mängder med batteri... då får man hoppas att det ändrats eller att de fixar batteritid på annat sätt :(. inte kul att höra om en ny N95 som får ligga i laddaren dagligen :p. Men Apple brukar tänka på batteritiden... så det tvivlar jag på.

Minneskort... nah ser jag ingen användning för med det minne som ligger i... enda fördelen hade väl varit att kunna trycka in det direkt i datorn isf och föra över filer smidigare... kanske...

Förresten... tycker ni inte att det är trevligare diskutioner nu när telefonen är släppt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
jens, vadå fixa de "saknade" funktionerna de har ju valt att ta bort dessa för de är omoderna eller andra anledningar och det va ju helt försvarbart ;). vore ju pinsamt att lägga till vissa av dessa i efterhand då. 3G är inte så pinsamt... men är det som de säger att detta slukar mängder med batteri... då får man hoppas att det ändrats eller att de fixar batteritid på annat sätt :(. inte kul att höra om en ny N95 som får ligga i laddaren dagligen :p. Men Apple brukar tänka på batteritiden... så det tvivlar jag på.

Minneskort... nah ser jag ingen användning för med det minne som ligger i... enda fördelen hade väl varit att kunna trycka in det direkt i datorn isf och föra över filer smidigare... kanske...

Förresten... tycker ni inte att det är trevligare diskutioner nu när telefonen är släppt?

Alla marknader ser inte likadana ut så ordet omodernt beror ju på var man är.