Permalänk

Ny burk för 5-6 tusen

hejsan

hade tänkt mej en burk för mellan 5-6 tusen, kommer att spela rätt mycket på den så vill gärna ha ett grafikort som hänger med ett tag, vill också gärna ha ett moderkort som stödjer AMD:s quadcore processorer

hade tänkt mej detta, kommer att försöka klocka lite också, har hört att processorn jag har på denna lista är klockvänlig, lika med moderkortet, ska jag ändra något eller så?

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=478474...

har idag ett chassi med nätagg (inköpt för ca 1.5år sedan) som är av modell äldre som bla inte har så att jag kan försörja en eventuell sata hårddisk, finns det konverterare till sånt?

Nätaggregatet är på 400w så det ska nog palla med detta system, hoppas jag, isf hur mycket skulle ni kunna rekommendera? kommer att använda mina ide hdds så länge dom orkar med, kommer det att funka också, har ju en dvd också?
alternativt köper jag med en sata hdd, som sagt har redan hdds chassi och skärm, behöver moderkort minnen prolle graffekort, och alternativt en hdd då, och ett nätagg.

tror de var allt, och snälla läs tråden innan svar, vill verkligen ha seriösa svar

hoppas på förslag

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Nätagget är ett frågetecken. Allt beror på hur många Ampera det lämnar på +12V railen. Om det lämnar mer än 26A så kan det här paketet vara ett bättre alternativ än det du plockade ihop, då du får en betydligt bättre processor original, som dessutom är ännu mer klockvänlig och otroligt lättklockad.

Moderkort: http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ASP5B

Processor: http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=IE4300R

Minnen: http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=2GBTWXD...

Kylare: http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SCMN-10...

Sedan kommer vi då till delen där du kan påverka priset utefter din budget. Om du kan tänka dig att gå 200 kr över budget får du ett mycket snabbt grafikkort som fullkomligt äger skiten ur det du hade tagit på Komplett. Dessutom finns det DX10 stöd.

Grafikkort 8800GTS: http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=GWP88GT...

Om du vill hålla dig mer inom budgetramarna men fortfarande få ett kort som är klart snabbare än det du valde på Komplett tar du det här:

Grafikkort X1950XT: http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SAP1950...

Alla korten, X1950XT, X1950Pro och 8800GTS drar en del ström och kräver lite krav på nätagget, så om ditt nätagg presterar för dåligt med ström så kan du, om du väljer X1950XT kortet även köpa det här nätagget så klarar du dig utan problem: https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=FORT40...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Nätagget är ett frågetecken. Allt beror på hur många Ampera det lämnar på +12V railen. Om det lämnar mer än 26A

går att mäta antar jag? farsgubben är elektriker så borde väll gå att se antar jag isf, hur mäter man de?

tack för inlägget iaf antar att intel kickar skiten ur amd, men kanske inte märks någon större skillnad ändå för en medel användare som jag

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Mäta vettefan, det allra enklaste är att öppna lådan och läsa vad det står på nätagget

Du märker nog skillnad, och om du ska överklocka är det enligt mig ren idioti att välja AMD före Intel i dagsläget...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Mäta vettefan, det allra enklaste är att öppna lådan och läsa vad det står på nätagget

Du märker nog skillnad, och om du ska överklocka är det enligt mig ren idioti att välja AMD före Intel i dagsläget...

I dagsläget ja!
Men killen vill ha en uppgraderingvänlig och framtidssäker dator som håller i några år.

Mitt förslag:
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=478543...

Lite motiveringar:
Moderkort - Crossfire, överklocksvänligt
CPU - 65 nm, klockar 2,7 Ghz med orginalkylaren
Minnen - Klockar DDR900@5-5-5-15
Grafikkort - bara lite sämre än PRO, men billigare
Nätagg - Hade nästan valt ett kraftigare beroende på hur länge du ska ha datorn, sakerna i datorn kommer bara ta mer och mer ström. Kanske tom det du redan har räcker.

Lägg märke till att du får allt du valde från början förutom CPU - kylare till ett bättre pris. Dessutom får du ett nätagg och en hårddisk

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Det intressanta är ju då att veta på vilket sätt som det paketet är mer framtidssäkert. Crossfire är precis som SLI tämligen meningslöst, eftersom det när han uppgraderar nästa gång enbart kommer finnas DX10 kort och då har han noll användning av en extra grafikkortsplats. Och med det paketet jag plockade ihop förut får han utan några som helst problem upp C2D E4300 processorn i runt 3,2 GHz, troligen mer, och en AMD X2 som snurrar på i 2,7 GHz har ingen suck alls mot en C2D i 3,2 GHz. Som en jämförelse är ju en C2D E6600 (2,4 GHz) i princip jämnsnabb med en AMD X2 6000+ (3,0 GHz).

Och även AMD håller på att byta socket nu, för att köra Quad-core från AMD så krävs det så vitt jag vet Socket AM3, vilket betyder att han måste byta moderkort i vilket fall.

På grafikkortsplanet så är det relativt jämt mellan X1950Pro och GT, dock är XT klart snabbare och 8800GTS 320MB tävlar i en helt annan prestandadivision.

Fast det är helt klart en fördel att få med nätagg och hårddisk, så det är väl helt klart upp till trådskapare vad han vill ha, inget av paketet som har tagits upp här är dåligt på något sätt, de har helt enkelt olika fördelar!

Visa signatur

Permalänk

kollade nätagget står 15A på +12v så läre nog uppgradera med ett nytt, så måste fixa in ett nätagg i priset också, kan bli tungt dock

iaf, lutar mot att intel blir nästa dator för mej, hörde att det dära moderkortet som jag har med i mitt paket stödjer för quad prollarna från amd, men kanske det inte stämmer ändå, kanske man ska vänta till den 22a juli för att se vad processorerna ligger i för priser då, iofs kan man ju tjäna på att klocka E4300 antar jag.

Citat:

Alla korten, X1950XT, X1950Pro och 8800GTS drar en del ström och kräver lite krav på nätagget, så om ditt nätagg presterar för dåligt med ström så kan du, om du väljer X1950XT kortet även köpa det här nätagget så klarar du dig utan problem: https://www.datorbutiken.com/home/d...roduct=FORT400W

funkar det med ett annat kort än X1950XT också? vill ju inte köpa ett nätagg som inte funkar som inte funkar till mitt paket, ska jag kanske köpa ett kraftigare nätagg? så jag slipper köpa ett till senare?

iaf, ni undrade vad jag kommer att göra med datorn, jo det kommer nog att bli surfning lirande av mmorpg och lite nya spel man får tag i som kommer ut på marknaden, kommer nog att bli en del videoredigering och programmering i framtiden också, men det är då de men som sagt, kommer att vilja klocka den nya datorn lite så att man får ut lite mera kräm än vad som är original, har ju en dator atm som inte pallar ett skit, och orkar inte anstränga mej me överklockning på en så pass gammal dator. ibland har jag så mycke fönster uppe så den inte arbetar, men iaf åter till den nya datorn jag drömmer om

som det ser ut nu kommer jag att köpa intels E4300 och minnena+moderkortet choffe länkade vet inte dock vad jag ska ta för grafikort dock, och inte nätagg heller, vill ha lite kraftigare, man vet aldrig vad som plockas i den burken efter nått år

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du vill ha ett riktigt bra nätagg är det här ett grymt val: http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=820210 . Det har kraft för att driva det mesta du kan hitta.

Grafikkort ska man ju normalt sett ta det mest prisvärda, och i dagsläget är det mest prisvärda från ATi X1950XT och X1950Pro, XT är en del snabbare, anser nog att det är värt dom extra hundralapparna. Från nVidia är det utan tvekan 8800GTS 320MB, och det kortet är vidrigt snabbt för dom pengarna, det kan jag intyga. Alla spel jag provat (STALKER, BF2, ArmA m.m) flyter på med full detaljinställning, AA, AF i upplösningen 1280x1024, vilket tyvärr är maxupplösning på skärmen. Jag tycker det är ett galet bra köp för dom 2500 kr det kostar, men det är svårt att tränga in moderkort, CPU, minne, nätagg, hårddisk och grafikkort i den budgeten, framförallt då det ska vara klockvänligt.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Det intressanta är ju då att veta på vilket sätt som det paketet är mer framtidssäkert. Crossfire är precis som SLI tämligen meningslöst, eftersom det när han uppgraderar nästa gång enbart kommer finnas DX10 kort och då har han noll användning av en extra grafikkortsplats. Och med det paketet jag plockade ihop förut får han utan några som helst problem upp C2D E4300 processorn i runt 3,2 GHz, troligen mer, och en AMD X2 som snurrar på i 2,7 GHz har ingen suck alls mot en C2D i 3,2 GHz. Som en jämförelse är ju en C2D E6600 (2,4 GHz) i princip jämnsnabb med en AMD X2 6000+ (3,0 GHz).

Och även AMD håller på att byta socket nu, för att köra Quad-core från AMD så krävs det så vitt jag vet Socket AM3, vilket betyder att han måste byta moderkort i vilket fall.

På grafikkortsplanet så är det relativt jämt mellan X1950Pro och GT, dock är XT klart snabbare och 8800GTS 320MB tävlar i en helt annan prestandadivision.

Fast det är helt klart en fördel att få med nätagg och hårddisk, så det är väl helt klart upp till trådskapare vad han vill ha, inget av paketet som har tagits upp här är dåligt på något sätt, de har helt enkelt olika fördelar!

1. AMD:s nya processorer kommer passa på AM2, vilket betyder att det är mer framtidssäkert. Jag har hört att Penryn inte passar på 775. Socket AM3 ska väl inte komma förrän 2009?

2. Jag tänkte att ifall han ville ha ATi-kort så ska han satsa på ett moderkort som har Crossfire. Och eftersom hans budget inte räcker till ett mer prisvärt nVidia-kort i den prisklassen så är ATi ett givet val.

3. Det är inte bara klockfrekvensen som skiljer mellan E6600 och E4300 utan även cachen. Så det går inte att jämföra så som du gjort

4. Vad är skillnaden på X1950GT/PRO/XT förutom klockfrekvensen?

Den burken du slog ihop är bra i början, men kommer bli dålig om ungefär 5 år.
Den burken jag slog ihop är halvbra i början, och även halvbra om 5 år.

Det beror på vad man vill ha? Vill man ha mycket i början och lite i slutet eller ligga i mitten hela tiden?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

1: Ok, ursäktar för mina dåliga kunskaper på området!

2: Crossfire är inte värt det ändå, eftersom när det väl skulle kunna bli dags för honom att köpa ett GT kort till och slänga in i burken så finns det redan singelkort i samma prisklass som är bättre än 2 st GT kort som snurrar på i CF. Men om det inte finns något bättre överklockningskort för lägre pris som saknar CF så är det ju naturligtvis skit samma.

3: Cachen gör ingen gigantisk skillnad. Oavsett vilken C2D du tar och överklockar till 3 GHz så har inte en AMD X2 i 3 GHz någon suck överhuvudtaget. Du är mycket välkommen att överklocka en AMD 3600+ @ 2,8 GHz så kan du ju få komma och jämföra mot min E4300 @ 2,8 GHz... C2D är mer lättklockade och framförallt otroligt mycket snabbare när dom väl är överklockade. Det finns en anledning till att AMD inte har något att sätta emot efter sin X2 6000+...

E4300 går för övrigt att dra upp i +3,2 GHz utan några som helst problem bara du har ordentlig kylning. Du kan ju titta här hur resultatet blir: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=290... . En E4300 @ 3,4 GHz äger skiten ur en standard X6800, som har mer cache, men snurrar på i 3 GHz. AMD har med andra ord INGENTING att sätta emot när man väl börjar överklocka ordentligt.

4: Mellan GT och Pro är det bara klockfrekvensen som skiljer, XT ska ha fler shaderpipes om jag inte minns fel. Här finns alla skillnaderna: http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=466&card2=377 .

Que? Utan uppgraderingar kommer ingen av dom vara något att hänga i granen om 5 år, och om 5 år finns det nya standarder, sockets och liknande så det kommer inte finnas CPU:er att köpa till varken S775 eller AM2. Så det argumentet köper jag inte. Om 5 år är det dags att köpa ny dator i vilket fall, du kan inte på fullt allvar mena att en dator med sämre processor och grafikkort skulle klara sig bättre om fem år än en dator med snabbare processor och bättre grafikkort? Logiken stämmer inte riktigt för mig där...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

1: Ok, ursäktar för mina dåliga kunskaper på området!

2: Crossfire är inte värt det ändå, eftersom när det väl skulle kunna bli dags för honom att köpa ett GT kort till och slänga in i burken så finns det redan singelkort i samma prisklass som är bättre än 2 st GT kort som snurrar på i CF. Men om det inte finns något bättre överklockningskort för lägre pris som saknar CF så är det ju naturligtvis skit samma.

3: Cachen gör ingen gigantisk skillnad. Oavsett vilken C2D du tar och överklockar till 3 GHz så har inte en AMD X2 i 3 GHz någon suck överhuvudtaget. Du är mycket välkommen att överklocka en AMD 3600+ @ 2,8 GHz så kan du ju få komma och jämföra mot min E4300 @ 2,8 GHz... C2D är mer lättklockade och framförallt otroligt mycket snabbare när dom väl är överklockade. Det finns en anledning till att AMD inte har något att sätta emot efter sin X2 6000+...

E4300 går för övrigt att dra upp i +3,2 GHz utan några som helst problem bara du har ordentlig kylning. Du kan ju titta här hur resultatet blir: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=290... . En E4300 @ 3,4 GHz äger skiten ur en standard X6800, som har mer cache, men snurrar på i 3 GHz. AMD har med andra ord INGENTING att sätta emot när man väl börjar överklocka ordentligt.

4: Mellan GT och Pro är det bara klockfrekvensen som skiljer, XT ska ha fler shaderpipes om jag inte minns fel. Här finns alla skillnaderna: http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=466&card2=377 .

Que? Utan uppgraderingar kommer ingen av dom vara något att hänga i granen om 5 år, och om 5 år finns det nya standarder, sockets och liknande så det kommer inte finnas CPU:er att köpa till varken S775 eller AM2. Så det argumentet köper jag inte. Om 5 år är det dags att köpa ny dator i vilket fall, du kan inte på fullt allvar mena att en dator med sämre processor och grafikkort skulle klara sig bättre om fem år än en dator med snabbare processor och bättre grafikkort? Logiken stämmer inte riktigt för mig där...

1. Det är lugt, man lär sig något nytt varje dag

2. Det spelar ingen väsentligt roll ifall han väljer Crossfire eller SLI. Men det spelar en liten roll, och jag tycker att den lilla rollen spelar tillräckligt stor roll för att välja Crossfire. Dock är Asus-kortet bättre överklockningskort. Så det beror på vad man prioriterar. Jag hade nästan valt Asus-kortet istället. Men då hade jag även valt ett 8800GTS.

3. Jag håller med dig fullständigt på den punkten och jag har inte sagt emot dig. Det jag menar är du inte vet hur bra Phenom kommer vara när den kommer. En Phenom i 2 Ghz kan mycket möjligt vara bättre än en C2D i 3 Ghz i vissa applikationer. Vi har sett hur AMD tagit presandatronen innan och som man brukar säga så brukar historia upprepa sig. Jag tror på AMD.

4. Tackar

Min burk är nog snart 10 år gammal och den håller måttet än. Kan stoppa in ett 7950GT 512 mb, 4 GB ram, en raptorhårddisk och kanske hitta en mer klockvänlig CPU och smiska upp den i 2,5 Ghz. Då har jag en highend-burk i det lägre segmentet. Så mitt argument håller faktiskt.

Mitt förslag är:
Köp ett AM2 system med en billig CPU. Uppgradera inom sinom tid till ett DX10 kort, kanske 2900XTX 65nm. Köp sedan en K10 :D. Stoppa in 2 gb ram till när datorn börjar kännas slö. Vips så har du en dator som smiskar en C2D

Visa signatur

Permalänk
Medlem

2: Tänkte mest att det var onödigt att köpa ett moderkort med stöd för vare sig SLI eller CF, det känns som bortkastade pengar...

3: Aha, nu förstår jag, ursäkta att jag missuppfattade lite där... Men helt klart, om Phenom håller måttet ordentligt så kommer det bli roligt med AMD igen

Haha, jo, det är klart att det går att göra så... Fast Socket A CPU:er, oavsett hastighet, känns som om dom kommer flaska rätt mysigt med det kortet... Men förstår helt och hållet vart du vill komma!

Det förslaget ser mycket bra ut, förutsatt att trådskaparen tänkt sig att uppgradera senare, så att han inte om 3 år köper en helt ny dator, då är det onödigt att ta AMD:n i dagsläget... Så det får tjossanmannen bestämma själv! Får hoppas att han tittar in hit snart så vi inte sitter här och slår våra kloka huven ihop i onödan!

Visa signatur

Permalänk

jag läser inläggen var bara lugn känns skönt me att få en tankeställare, om vad man ska köpa osv

Citat:

Det förslaget ser mycket bra ut, förutsatt att trådskaparen tänkt sig att uppgradera senare, så att han inte om 3 år köper en helt ny dator, då är det onödigt att ta AMD:n i dagsläget... Så det får tjossanmannen bestämma själv! Får hoppas att han tittar in hit snart så vi inte sitter här och slår våra kloka huven ihop i onödan!

jo precis, uppgradera om några år, precis det jag tänkt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör då på det som minibite3 plockade ihop!

Visa signatur

Permalänk

ok ok man får tacka för hjälpen men då är frågan, antar att jag måste köpa nätagg också? kanske köpa http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=820210 då som du sa, så slipper jag oroa mej eller ta de som minibite tog hehe

fast som sagt, crossfire är helt onödigt för mej om jag ska uppgradera om några år så, tar det moderkortet jag har i mitt paket tror jag,

EDIT: bah, såg att mitt kort var sli >_<

man kanske ska köpa 2 X1950GT kort, eller är de onödigt? man kanske ska köpa ett grafikort som är bättre för samma slant?alternativt GF 8800GTS, men kommer det grafikortet funka bra på ett amd system?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337070 GDDR4 vad är de för nått?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjossanmannen
ok ok man får tacka för hjälpen men då är frågan, antar att jag måste köpa nätagg också? kanske köpa http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=820210 då som du sa, så slipper jag oroa mej eller ta de som minibite tog hehe

fast som sagt, crossfire är helt onödigt för mej om jag ska uppgradera om några år så, tar det moderkortet jag har i mitt paket tror jag,

EDIT: bah, såg att mitt kort var sli >_<

man kanske ska köpa 2 X1950GT kort, eller är de onödigt? man kanske ska köpa ett grafikort som är bättre för samma slant?alternativt GF 8800GTS, men kommer det grafikortet funka bra på ett amd system?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337070 GDDR4 vad är de för nått?

Se SLI som en bonus. Det viktigaste du bör tänka på är att köpa ett moderkort med nForce 590 chipset eller ATi RD580 chipset. ATi går svalt och nForce varmt. Dock tror jag nForce 590 presterar bättre.

Köp inte två X1950GT utan hellre ett 8800GTS.
Jag hade nog satsat på ett fetare nätagg om du ska uppgradera burken.
För du kommer nog stoppa in 2 gb ram till, en extra hårddisk, en ny CPU och eventuellt ett nytt garfikkort. Så satsa på lite bättre nätagg. Ett nätagg håller många år och kan användas i många datorer framöver.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Se SLI som en bonus. Det viktigaste du bör tänka på är att köpa ett moderkort med nForce 590 chipset eller ATi RD580 chipset. ATi går svalt och nForce varmt. Dock tror jag nForce 590 presterar bättre.

Köp inte två X1950GT utan hellre ett 8800GTS.
Jag hade nog satsat på ett fetare nätagg om du ska uppgradera burken.
För du kommer nog stoppa in 2 gb ram till, en extra hårddisk, en ny CPU och eventuellt ett nytt garfikkort. Så satsa på lite bättre nätagg. Ett nätagg håller många år och kan användas i många datorer framöver.

så om jag köper GTS kortet, ska de vara nvidia chipset, och om jag köper x1950 kortet skare vara ATI chipset, jamen då hajjar jag

Visa signatur