PC modell mindre 5-6k
Hej alla glada/trevliga/hjälpsamma forumiter!
Sticker till staterna om 6 dagar, ska köpa PC där, kommer stanna där 1-2 år.
Var tidigare inne på bärbar men då jag aldrig gillat idén med en sådan hade jag tänkte att satsa på en PC modell mindre.
Prestandan skall inte vara "top-of-the-line", dels för jag inte har behov av det, samt att det knäcker min budget totalt.
1, Vill kunna hålla kontakt med mina svenska vänner delvis genom att spela WoW då och då lite casuall, min nuvarnade burk klarar det bra utan lagg. Kommer kanske även att börja köra lite lätt Photoshop men anser(?) att iaf de här under nämnda speccarna bör klara det utan lagg.
Specc på nuvarnade burken (som jag lämnar i Sverige av olika anledningar):
-Core 2 Duo E6600 2.4ghz
-2 st Corsair 1gb DDR2 PC5300Mhz
-Radeon x1900gt 256mb PCI-E
-moderkort Asus P5B P965 S-775
Detta är alltså min NUVARNADE burk.
2, Frågan är hurvida man ska nöja sig med liknande speccar eller om man kan hoppa upp ett snäpp utan att lägga ut speciellt mer dollars?
3, Angående "PC modell mindre" så är jag alltså inte ute efter delar jag ska stoppa in i ett hightower, har sneglat lite på miniPC's men utan att ha satt foten i den världen känner jag mig lika vilsen där som när jag kollade på bärbara datorer. Hur är kylningen i sådana? Ljudnivån? Expansionsmöjligheter? (även om min förhoppning är inte inte ändra specc under min vistelse). Om inte en miniPC vad finns det för chassie alternativ som är små men ändå passar.
4, Inköpsställe, har noll koll på internet butiker i USA, har googlat lite men man vet ju inte vad det är för ställen samt hur de ligger i pris jämfört med de bästa, vilket jag inte heller vet vilka de är.
5, Budget: Kan gissa på att priserna i USA jämfört med Sverige iaf är 30% lägre överlag, så om jag sätter ett pristak på SEK 6500-7800:- om ni räknar med svenska priser från svenska butiker, eller 700$ - 850$ om ni hittar en amerikansk nätbutik att räkna på. Båda alternativen borde generera en prisinterval på ungeför 5-6k:- räknat på amerikanska priser. Så det är min egentliga budget, 5000-6000SEK räknat på amerikanska priser. Kan tänka att knäcka budget, fast mac ett par hundringar över.
Tacksam för svar, relativt snabbt
/Otto
EDIT:
Ett alternativ jag funderat på är att ta med mig följande komponenter:
-Core 2 Duo E6600 2.4ghz
-2 st Corsair 1gb DDR2 PC5300Mhz
-Radeon x1900gt 256mb PCI-E
-moderkort Asus P5B P965 S-775
-Skärm 19"
-hårddisk
-mus
-svenskt tangetnbord
Vilket medför att jag är i behov av följande komponenter:
-Smidigt chassie modell mindre som rymmer ovanståande komponenter-
-Ny DVD-brännare (tänkte lämna min gamla hemma)
-Wireless LAN kort
Funderar om 110v uttagen kan ställa till besvär med min monitor? Viewsonic VX922 isf, kanske räcker med en adapter? Isf får jag köpa en skärm där med, kanske smidigare än att ta med sig en 19" skärm i resväskan.
Återkommer.