Vad ska jag köpa för att kyla min dator? 500kr ~

Permalänk

Vad ska jag köpa för att kyla min dator? 500kr ~

OK, hej, jag rewritar hela tråden!
[Edit]:
Mitt 8800GTS ligger på konstant 79*C efter jag använt den i ca. 7-8 timmar. Jag tänkte nu köpa något som kan kyla ner skiten.. jag kan ingenting om kylning och vad som är bra osv; hittade när jag surfade runt detta:

Thermalright HR-03
https://www.datorbutiken.com/home/Default.aspx

Fast är det bara för GTX kort? Eller fungerar det till GTS också?
Och om jag köper den så måste jag då också ha en 92mm fläkt.. och vad föreslår ni?.. har ni nån idé på någon bättre kylning med mer "bang for the buck" så är ni välkomna att tipsa också!

Min budget ligger på 500 kr.

Permalänk
Medlem

nvm

Permalänk
Medlem

snälla gubben vanish, du vet att han vill ha en grafikkortskylare, inte en prollekylare ...

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk

Tror Vanish misstolka mig... jag har alltså en budget på ca. totalt 500 kr, så jag har inte en budget på både 92mm fläkt för 500kr och Thermalright kylningen. Jag hade däremot haft råd med Thermalright för 419kr och en billig 92mm fläkt då det hade kostat ca. 500kr.

Har ni någon annan lösning på kylnings problemet så blir jag förstås glad. Om det finns någon sorts kylning som kyler ner hela burken för 500 lappen så hade det varit perfekt; men finns inte det så prioterar jag grafikkortet. Min fråga står kvar: fungerar Thermalright bara för GTX kortet?

Permalänk
Medlem

Nja allt har ju ett pris så att säga, Så någon vidare kylning till hela burken får du inte för den lappen, men du kan ju ta http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=THEHR-0... den tillsammans med nån billig 92mm fläkt men vet ifan om d funkar bra har ej provat. men borde funka bättre än orginal iaf.

Visa signatur

CaseLabs fanboi, önskar bara att jag kunnat lacka mitt chassi snyggt...

Permalänk

Jo, läste en recension; det var tydligen den bästa kylningen du kunde få fast det var svårt att sätta dit.. den sänkte han som gjorde recensionens GPU med 20*C.. nu vet inte jag hur bra detta är men det låter ju lovande. Och jag vet inte heller om det bara är för GTX eller om det funkar till min GTS också.. vet inte heller om den får plats, har ett litet chassi.. fick inte plats med fler än 2 hårddiskar pga. graffekortet tog upp alla plats.

Finns det inte någon "mindre" kylning, jag menar.. som sänker typ 10*C eller så som det bara går att ploppa in i en av dom dära "dörrarna" under DVD spelaren? Har ju 2 slots där som är oanvända... såg någonstans att folk satte kylning där. Tack igen om jag får svar.

Permalänk
Medlem

Sry, jag läste fel, satt inne på två trådar samtidigt!

Editar bort min andra

Permalänk
Medlem

Du bör notera att Thermalright HR-03 inte passar något 8800-kort överhuvudtaget. Om du vill kyla ett 8800-kort med en tredjepartskylare måste du ha en
HR-03 Plus
och att på thermalrights står det att för att kylaren ska fungera som den ska, bör man använda en fläkt. Denna kylare finns inte på db.com och ligger antagligen utanför din budget

Listan över vilka kort som HR-03 stödjer finns på Thermalrights hemsida

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem

köp nåt litet vattenkylnings kit till VGA. kan kosta typ 500-1000 men är rätt möe bättre

Visa signatur

CaseLabs fanboi, önskar bara att jag kunnat lacka mitt chassi snyggt...

Permalänk

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337555

Thermalright HR-03 Plus.. kostar 499kr på komplett. Är ju inte utanför min budget? Men det kvittar, den får nog inte plats i datorn. Kanske blir något vattenkylnings kit då; får hoppas att jag har råd när jag ska inhandla, ska som sagt samtidigt köpa CPU, moderkort och kylning då (QuadCore förhoppningsvis, beror på priset när sänkningen sker) och har en total budget på 4000kr ungefär, moderkortet ligger på 1200kr.. så det är då 2800kr~ till CPU och kylning.. får se hur det blir, kan kanske låna lite stålar av farsan.

Fler tips tack!
Om jag inte får några fler tips så blir det nog ett vattenkylnings kit.