Permalänk

Hjälp med dator köp, 8k.

Hej!

Hade tänkt köpa mig en ny dator eftersom min gammla pajade och bestod av så gammla delar så att det inte fanns i affär längre, bla 939 socket moderkort och annat. Vill inte krångla mer, känns som jag lagt ner tillräckligt mycket tid på krångel så jag vill köpa en helt ny och fräsch burk.

Mina användningsområden är främst spel, World Of Warcraft, just nu, men ja lirar också gärna wc3 och antagligen sc 2(vet inte om deta kommer kräva mkt). Förutom det så gillar jag att ladda ner musik/film.

Mitt problem är att jag inte är så bra på datorer. Innan när jag byggde min förra hade jag ändå en aning om vad ja skulle ta och välja men nu kan jag knappt någoting. Hittade det här paketet:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323787
Men det står en hel del skit om moderkortet så jag är väldigt osäker, dessutom vet jag inte om paketet är värt pengarna kanske kan man få mer för 8000 kronor??

Jag behöver helt enkelt hjälp att hitta något som ger mig nära inpå bästa möjliga kvalite för pengarna. Beredd att satsa max en 8000 kr på denna burken, är bra om jag skulle kunna få ner det till en 7500 men inte om de skulle påverka kvaliten.

Mvh
Peter

Permalänk
Medlem

Jag köpte det där paketet när det kostade 10 k.

Och ska jag vara helt ärlig, är det inget paket jag rekommenderar. Den är högljud, och grafikkortet är ingen höjdare (ibland stängs datorn av när jag spelar). Första gången jag beställde fick jag dessutom defekta minnen, men komplett var trevliga och snabba och bytte ut dessa.

Permalänk

mm... då har jag faktiskt ingen aning vad jag ska ta och köpa... vet bara priset hehe

Permalänk

Hiper HPU-4M530 Type-M Black 530W ATX
695:-

Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
1980:-

GeCube Radeon X1950Pro 256MB DDR3 TV-out DUAL DVI AVIVO RETAIL PCI Express
1260:-

Samsung HD321KJ 320GB 7200rpm 16MB SATA2
650:-

Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink
860:-

NZXT HUSH Silent MidiTower ATX BLACK without PSU/utan nätagg.
849:-

Asus P5B iP965 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX
1095 lr

LG Electronics GSA-H42LRBB 18xDVD-R 18xDVD+R 8xDVD+RW 6xDVD-RW 10xDL 12xDVD-RAM DVD-R Lightscribe BLACK/SVART BULK IDE
335:-

Totalt: 7728 kr

Från Datorbutiken. Främst ett bättre nätaggregat men sen är det ganska lika delar. Du kan ju spara pengar om du istället tar en E6320/6420 och klockar. Men om det inte är av intresse så är paketet ovan helt schysst.

Visa signatur

P4 @ 1,8 ghz, Geforce 4 ti 4600, 512 mb ram

Permalänk

Gillar priset på det paketet du plockade ihop, kanske blir det vem vet:P tack.
Fortfarande lite osäker dock hade varit kul om man hade haft paket att jämföra med eller om någon annan kommenterade (inte bråttom jag råkar bara sitta vid min sega dell dator just nu)

Glömde skriva det men vad är det som betyder mest egentligen när man lirar strategi spel och spel som wow? Är det grafikkort, processor eller ram minnen, för det är tänkt att ja ska spela en hel del på burken.

Permalänk
Medlem

Avråder från hiper nätagg, bara strul med dem. Titta t.ex på recensionerna hos komplett.se . Av 5 recensioner är 2 köpare nöjda, tre skriver såhär:

"Detta nätagg exploderade för mig efter 4 månader, det kom ut enormt mycket gnistor och strömmen i hela lägenheten gick ner.. VARNING FÖR DETTA NÄTAGG"

"Fungerar bra, men ibland får det ett väldigt högfrekvent tjut som kan driva en till vansinne, tydligen är det inte ett helt ovanligt fel"

"Säkerligen bra nätagg men jag hade oturen att mitt kortslöt efter ett par veckor. Proppen gick i skåpet så fort man pluggade i strömkontakten. Började läsa runt på nätet ang. Hiper och tyvärr verkar det vara många som har fått nätagg som bara dött, precis som mitt"

och det där stämmer fint med vad jag sett också, så.. avråder totalt från allt som heter "hiper".

Visa signatur

.

Permalänk

Haha ja det hade inte varit vakert. Helt ny och fräsch dator och så får jag gnistor och spikar i hela skiten. Men det kanske inte är så farligt som de låter på de som recenserat den.

Iallafall jag fick löning på mitt sommarjobb för några dagar sedan så jag är väldigt het på att köpa mig en ny burk:P Fortfarande besluts ångest dock + att jag inte kan mycket, nästan inget alls om de nya grejorna som finns på marknaden atm(jag är en 3 år tillbaka i tiden då ja byggde min senaste)

Som sagt 8000 kronor max, och det är bara datorn, skärm har jag och mus/tangentbord. Hoppas de finns fler hjälpsamma människor:P

mvh Peter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moxica
Avråder från hiper nätagg, bara strul med dem. Titta t.ex på recensionerna hos komplett.se . Av 5 recensioner är 2 köpare nöjda, tre skriver såhär:

"Detta nätagg exploderade för mig efter 4 månader, det kom ut enormt mycket gnistor och strömmen i hela lägenheten gick ner.. VARNING FÖR DETTA NÄTAGG"

"Fungerar bra, men ibland får det ett väldigt högfrekvent tjut som kan driva en till vansinne, tydligen är det inte ett helt ovanligt fel"

"Säkerligen bra nätagg men jag hade oturen att mitt kortslöt efter ett par veckor. Proppen gick i skåpet så fort man pluggade i strömkontakten. Började läsa runt på nätet ang. Hiper och tyvärr verkar det vara många som har fått nätagg som bara dött, precis som mitt"

och det där stämmer fint med vad jag sett också, så.. avråder totalt från allt som heter "hiper".

Du har helt rätt, excuse me. För 949 kr får han ju ett fint Corsair-nätagg på 520W.

Låter mycket bättre det. : )

Visa signatur

P4 @ 1,8 ghz, Geforce 4 ti 4600, 512 mb ram

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Absolut.Dawe
Hiper HPU-4M530 Type-M Black 530W ATX
695:-

Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
1980:-

GeCube Radeon X1950Pro 256MB DDR3 TV-out DUAL DVI AVIVO RETAIL PCI Express
1260:-

Samsung HD321KJ 320GB 7200rpm 16MB SATA2
650:-

Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink
860:-

NZXT HUSH Silent MidiTower ATX BLACK without PSU/utan nätagg.
849:-

Asus P5B iP965 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX
1095 lr

LG Electronics GSA-H42LRBB 18xDVD-R 18xDVD+R 8xDVD+RW 6xDVD-RW 10xDL 12xDVD-RAM DVD-R Lightscribe BLACK/SVART BULK IDE
335:-

Totalt: 7728 kr

Från Datorbutiken. Främst ett bättre nätaggregat men sen är det ganska lika delar. Du kan ju spara pengar om du istället tar en E6320/6420 och klockar. Men om det inte är av intresse så är paketet ovan helt schysst.

Så detta är system ja ska köpa?:p jag kan själv inte så mycket, jag har folk som kan hjälpa mig bygga ihop datorn, men ja vet inte vilka delar jag ska ta. Dessutom är ja osäker om det är nån fläkt/kylning med i paketet för jag är rätt kass på produkt namnen och enheterna.