SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Vad har hänt med priserna??

Tja.. vet inte vart ja ska lägga den här tråden tror den ligger fel och sry sånna fall. Va jätte intresserad av datorer för ett halvår sen och kollade på sånt hela tiden och va inne på sweclockers hela dagarna sen i mars så började ja spela mycke spel istället och va inte inne lika mycke och hängde inte med va som kom ut och sånt och sist ja kollade på komplett så kostade 2 gig minne ddr2 typ 2000kr och nu när ja kolla så blev ja skit förvånad när ja såg att samma kostar typ mellan 800 och 1000kr. Så vad har hänt igentligen? varför är de så mycke billigare nu?

Visa signatur

| Core 2 Duo E6300 | Shappire Radeon 2600XT 800Mhz/1720Mhz | 2,5 GB RAM DDR2 PC5300 | Biostar A7A 8.0 | Silentium T1 | Razer Diamondback| 400GB HDD (2x200gb) | Win XP| LG Flatron L222WS | Seasonic 350W |

Windows Vista Suger! Åratal har dom haft på sig och de är va dom kommer med.

Permalänk
Medlem

"Tillgång och efterfrågan"?

Mvh

Permalänk
Medlem

Företagen som tillverkar ram-minnen gjorde en felbedöming om hur mycket minne som skulle behövas. Nu sitter de på enorma lager och måste sälja ut allt, därav priset. Om ett par månader kommer priserna börja stiga igen skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

nej f*an sh** då måste jag skynda mig och handla ram minnen då

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Amerikanska Dollarn tippar jag på.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

minnestillverkarna väntade sig stor efterfrågan när vista släpptes men eftersom vista haft problem har inte folk nappat. Priserna är redan på väg upp igen. Tror corsair 2 x 1024 5400 kostade 540kr för 3 veckor sen. Kostar nu 740 kr.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk

Hehe, tur att man hann köpa 4GB DDR 5400 för 800 spänn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredPeace
Hehe, tur att man hann köpa 4GB DDR 5400 för 800 spänn.

Hehe tur man hann köpa 2GB GeIL Ultra 3-3-3-8 minnen för 3600kr nån vecka innan priset gick ner till typ 1800kr (eller nej vänta nu lite, borde det nog vara)

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Är det läge nu att köpa ny dator, eller gör intel snart en sån där sänkning som de gjorde 22/4 (har för mig att jag läst om nåt innan quad cpu skulle komma, men hittade inget nu när jag sökte i forumet)?

Behöver köpa:
moderkort (gigabyte)
cpu (intel c2d)
minne (?)
grafik (nvidea.. vill helst vänta tills det kommit fler dx10 kort)
nätaggregat (?).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhriz
minnestillverkarna väntade sig stor efterfrågan när vista släpptes men eftersom vista haft problem har inte folk nappat. Priserna är redan på väg upp igen. Tror corsair 2 x 1024 5400 kostade 540kr för 3 veckor sen. Kostar nu 740 kr.

Först låg det på 630:- för 2GB, då köpte jag det, sen sjönk det till 570:- och steg sedan till 740:- så jag sparade ändå en hundring

Permalänk
Medlem

Jag som betalade 1400 för mina

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Jag betalade runt 1800-1900 SEK för mina 2 GB! uscha.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

Köpte ett 800mhz minne vid jul för 1400kr (1gig) Någon månad efter köpte jag 1gig till lika dant för 699kr fast då var inte priserna i botten och det var på jme data

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk

Så alla priser kommer stiga snabbt igen?

EDIT: http://bilder.prisjakt.nu/graph_price.php?p=86434
T.ex. Kommer det att stiga uppåt igen trots att det hållt på och sjunka i över ett år?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Nja har väl redan stigit lite, och kommer väl gå upp lite sakta, men dom nivåerna vi såg för 6-7 månader sen ser vi nog inte
just nu är väl läget bra sett från dom ÅF som har rätt mycket på lager som är inköpt när det var som lägst
Gör att man kan ha lite högre marginaler än annars
(om marknadspriset är sakta stigande)

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

jag köpte mina DDR 2 667 MHz 4gb ram i påsk, strax över 2000 kr

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Nja har väl redan stigit lite, och kommer väl gå upp lite sakta, men dom nivåerna vi såg för 6-7 månader sen ser vi nog inte
just nu är väl läget bra sett från dom ÅF som har rätt mycket på lager som är inköpt när det var som lägst
Gör att man kan ha lite högre marginaler än annars
(om marknadspriset är sakta stigande)

Men samtidigt kan inte priset stiga så mycket ändå.
Tekniken blir alltid billigare och som alltid sjunker priset ju mer man producerar då man betalar av investeringskostnader m.m.
Ändå sättet som minnen kan stiga mycket igen är ifall det blir någon brist på marknaden gällande material eller om efterfrågan ökar eller om man helt slutar producera minnen ett tag.

Då de flesta företag inte vill ge sina konkurrenter ett försprång så kommer ingen sluta producera minnen.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Ni som har relativt nya datorer och inte planerar att köpa en ny dator eller uppgradera så är det verkligen läge att köpa DDR2 minne nu för sen när det kommer bli standar med DDR3 så kommer priserna att stiga.. så har det ju alltid varit.. jag kommer dock köpa moderkort med DDR3 inom 1år så jag nöjer mig med mina 2GB och väntar.. just nu kör jag Vista Enterprice 32-bit men ska gå över till Vista Ultimate 64-bit vid nästa uppgradering och då blir det minst 4 GB

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB