SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Burk för max 7-8000:-

Hej, jag drabbades av plötslig datordöd igår, och eftersom jag varit sugen på att uppgradera ett tag så känns det lagom att köpa nytt nu.
Det jag söker är en dator (bara lådan; ej mus, tb, skärm) som ska klara alla spel utan problem, dock ej på högre upplösningar än 1200*. Ska helst klara av att ha många program igång samtidigt också. Som rubriken lyder har jag en budget på max 8000 svenska riksdaler, det får gärna gå på mindre.

Observera att jag inte vill klocka något.

Har satt ihop följande paket:

- CHASSI á 1149:-
Antec case LifeStyle SONATA III Quiet Super MiniTower 500W ATX

- MODERKORT á 749:-
Asus M2V VIA K8T890 4DDR2-DIMM 4PCI 2PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket AM2 ATX
Kommentar: Kan inget om moderkort, tog bara något. Kom gärna med andra förslag om det finns bättre inom samma prisnivå, men kom ihåg att jag inte ska klocka!

- CPU á 1590:-
AMD Athlon64 X2 Dual-Core 5600+ 2.8GHz 2x1MB Boxed (with cpu-cooler!) Socket AM2
Kommentar: Vad jag förstått är AMD bättre om man inte vill klocka?

- Minne á 860:-
Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink

- HD á 391:-
Samsung HD080HJ 80GB 7200rpm 8MB SATA2

- DVD á 339:-
Samsung DVD SH-S182D

- GRAFIKKORT á 1740:-
Sapphire Radeon X1950XT 256MB DDR3 TV-out DUAL DVI VIVO LITE RETAIL PCI Express
Kommentar: Bättre att köpa Pro-varianten för en femhundring mindre, eller motsvarar prisskillnaden prestandaskillnaden?

- LJUDKORT á 429:-
Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio Bulk
Kommentar: Är detta överflödigt, kan moderkortet leverera schjysst ljud ändå? Endast för spel, tittar inte mycket på film och har inget ordentligt högtalarsystem.

==============
TOTALPRIS: 7 247:-
==============

Vad tror ni om detta? Kom gärna med andra förslag, men motivera i så fall!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på att klämma in ett 8800GTS 320MB. Kan väl va lite skoj med DX10.

Ska du inte klocka räcker PC5300/5400-minnen utmärkt.

Har bara något emot VIA. Skulle ta ett sånt här istället:

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=MSIK9NN...

Min polare har det, funkar klockrent.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem

Nandi, amd utnyttjar minnena bättre än core2 så han borde ta dem där minnena.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Nandi, amd utnyttjar minnena bättre än core2 så han borde ta dem där minnena.

Timings vet jag att dom gör mycket större skillnad på AMD än intel. Corsair PC5400 CL4-minnen bör därför prestera bra. Men har du några siffror på hur mycket man tjänar på högre hastighet på minnen? Jag vill ju självklart veta om skillnaden i prestanda motiverar eventuell- prisskillnad så att jag ger bra råd till andra

Visa signatur

Permalänk

Mitt förslag, plockat ihop med hjälp av prisjakt :

http://www.prisjakt.se/optimize.php?p=177980,152225,86436,106...

DVD brännare tillkommer

Personligen tycker jag det är onödigt med ett externt ljudkort bara för spel, har därför skippat det....

Det här systemet är mer prisvärt, förutsatt att du kan tänka dej att klocka upp processorn lite ( om du är osäker så har jag för mej att det finns nån guide för överklockning här på swec, generellt kan man säga att så länge du låser PCIE vid 100 mhz och inte rör "vore" så är det svårt att sabba nåt )

Tex grafikkortet är ju lätt att byta ut mot ett annat märke om det finns i nån butik med flera andra delar du tänkt köpa......

Lycka till

Permalänk
Medlem

Okej, jag tackar så mycket för tipsen och synpunkterna, får ta och fundera på det här

Permalänk
Medlem

Det här kanske?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Vänta till 22 Juli och köp en Intel-processor som är rejält mycket bättre för samma pris eller lägre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Vänta till 22 Juli och köp en Intel-processor som är rejält mycket bättre för samma pris eller lägre.

vad händer 22 juli, bara rykte eller finns det länkar mm om det ? jag har missat helt ifall det ska vara en prissänkning då...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tuxied
vad händer 22 juli, bara rykte eller finns det länkar mm om det ? jag har missat helt ifall det ska vara en prissänkning då...

Det gick dom ut med för typ en månad sedan, minst. Är väl inte så jättestora prissänkningar det handlar om på dubbelkärniga, men fyrkärniga kommer bli verkligt attraktiva. Det kommer nya dubbelkärniga som ersätter dom tidigare. Dessa kommer att vara lite snabbare till samma pris eller lägre och ha en högre FSB. Googla på typ Intel price cuts july 22 eller nått sånt så hittar du nog något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack! hittade det jag ville.