Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Mitt 939Dual-Vsta dog häromdagen, nästan precis ett år gammalt. Jag trodde först det var nätagget, för det betedde sig typ så. Men efter en hel dags felsökande var det konstaterat att det var moderkortet. Köpte ett nytt nätagg i onödan tom ...
(iofs bra att ha ett i reserv).

Tillbaka på mitt stenålders K8T800Pro-kort som dessbättre är snabbare, både klock/klock samt klockar högre. Men det är bara agp, nu får mitt 8800GTS dessvärre ligga i datorlådan tills Barcelona eller Penryn åker in burken
(nån måtta får det vara med småuppgraderingarna, känns iaf bra att redan ha ett hyfsat kort tills Crysis osv kommer).

Jag kommer att minnas 939Dual-Vsta som att det var tokbilligt(450Kr) och att det gav mig möjlighet att köra GF8 i drygt ett halvår. Det presterade hyfsat, men inte spitze. Det klockade rätt ok, men det var aldrig riktigt, riktigt stabilt. K8T800Pro-kortet jag kör på nu är stabilt som urberget, så länge man ger f*n i VIAS IDE-drivare. Inte så sexigt, men ett mycket bra moderkort om man vill ha hög uptime.

Kör GF3 Ti200 för tillfället, fanns inget bättre i datorlådan. Nu blir burken en kodnings-maskin ett tag framöver ...
(tja, man kan ju ha som sport att försöka dra igång moderna spel på GF3, det behöver inte vara så tråkigt)

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk

Vilket bios sitter ni med?
Jag sitter med Asrock's senaste (2.30), eftersom OC Workbench's senaste är lite äldre. Eller borde jag byta över ändå?

Visa signatur

Intel Core i5-3570k @ 3.4GHz | Gigabyte GA-Z77M-D3H | 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | ATI Radeon HD7700 | 1TB Seagate Barracuda | Antec 550W | Swedx 32"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denzillah
Vilket bios sitter ni med?
Jag sitter med Asrock's senaste (2.30), eftersom OC Workbench's senaste är lite äldre. Eller borde jag byta över ändå?

2.31 som jag fick mailat till mig av Asrock när jag klagade på att C'n'Q inte fungerar i Vista. För övrigt är det nog ingen skillnad mot 2.30.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
2.31 som jag fick mailat till mig av Asrock när jag klagade på att C'n'Q inte fungerar i Vista. För övrigt är det nog ingen skillnad mot 2.30.

Du kan möjligtvis inte maila över det till mig så får jag titta på det lite?

Visa signatur

Intel Core i5-3570k @ 3.4GHz | Gigabyte GA-Z77M-D3H | 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | ATI Radeon HD7700 | 1TB Seagate Barracuda | Antec 550W | Swedx 32"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Permalänk

2.31B strular för mig. Jag har satt så minnena ska köras i 3-4-4-8 1T men CPU-Z visar 2.5-4-5-8 2T.

Inte så bra på det där men bättre att köra på det först nämnda va? Isåfall går jag tillbaks till 2.30.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vart hittar jag voltmodden till detta moderkort som sägs ta 2min o göra och gör så att fsb:n kan höjas till 1.55v?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rxc
Vart hittar jag voltmodden till detta moderkort som sägs ta 2min o göra och gör så att fsb:n kan höjas till 1.55v?

HÄR hittar du lite länkar och info om egna erfarenheter angående detta moderkort, även länk till vcore och vdimmoddar..
Dock är det ett tag sedan jag lekte med det, så alla länkar kanske inte fungerar.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
HÄR hittar du lite länkar och info om egna erfarenheter angående detta moderkort, även länk till vcore och vdimmoddar..
Dock är det ett tag sedan jag lekte med det, så alla länkar kanske inte fungerar.

Hehe sidan funka inte ens!:)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Hehe sidan funka inte ens!:)

???
Fungerar alldeles utmärkt på min dator..
Direkt till vcoremodden då: http://www.ocworkbench.com/2005/asrock/reviews/939dual-sata2/...
Men knappast gjort på 2 minuter, det är en hardwaremodd där du "löder" ihop 2 punkter..
Rekommenderas inte vid baksmälla.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
???
Fungerar alldeles utmärkt på min dator..
Direkt till vcoremodden då: http://www.ocworkbench.com/2005/asrock/reviews/939dual-sata2/...
Men knappast gjort på 2 minuter, det är en hardwaremodd där du "löder" ihop 2 punkter..
Rekommenderas inte vid baksmälla.

Hmm, den där guiden har jag sätt förut! Går det inte bara dra med en blyertspenna mellan dom där 2 punkterna?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Hmm, den där guiden har jag sätt förut! Går det inte bara dra med en blyertspenna mellan dom där 2 punkterna?

Ska nog vara en väldigt speciell blyertspenna då..

Det behövs rejält bra kontakt mellan punkterna för att fungera, men men, du kan ju alltid prova.
Personligen betvivlar jag att det är någon ide'.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej det går inte med blyerts, men det går möjligen med Silverfärg/penna. Men se till och göra rent punkterna du ska förbinda. Verkar vara lackat enligt kommentarena man ser på nätet. Men lödning är nog det säkra allternativet.

Permalänk
Medlem

Lödning är nog det bästa, men jag lyckades med lite silverfärg.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
Lödning är nog det bästa, men jag lyckades med lite silverfärg.

Samma här efter lite skrapande så man fick bort "lacken".

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av So_it_goes
Några fler som vill beställe ett AM2CPU kort.

Tänkte om flera beställer från samma säljare blir de kanske mer intresseradav att plocka hem
kortet.

//

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Jag skulle järna köpa am2cpu kort!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blåskärm
Hai hai! Jag också!

Webhallen har nu fått in några http://www.webhallen.com/prod.php?id=72527

Permalänk

Såg det i den andra tråden

Har beställt en nu.

Hoppas de kan få tag på en från leverantören.
Webbhallen rapporterar leverantörsstatus inte lagersaldo.

Bra att de har postförskott

//

Edit: Nu har webbhallen tagit bort den igen.

Permalänk
Medlem

Hårddiskmontering??
kan man ha en disk i sata 2 porten på moderkortet......där op ligger o komplettera med en sata disk till i nån av dom andra sataportarna??..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_s_d
Hårddiskmontering??
kan man ha en disk i sata 2 porten på moderkortet......där op ligger o komplettera med en sata disk till i nån av dom andra sataportarna??..

Ja det ska gå. Det gäller bara att välja bootordning i bios.
Men många har ju problem med SATA2 porten... T.ex har väl du haft det innan du gick över till p-ata/ide? Eller hur var/blev det?

Permalänk
Medlem

problemen från tidigare om du minns med mina startproblem ibörjan.......löste sig till slut.
det var fel på hårddisken......nån kalllödning,det var därför den funkade när datorn var varm......
fick en ny från samsung.....då försvann problemen.
kör i sata 2 .......inga problem......kan man välja vilken disk den ska boota från i bios......?,,,,

Permalänk
Medlem

Ja. Se till och ställa in disken som sitter på sata-150 platserna som "non-RAID"(se sidan 29-30).Det behövs ingen drivrutin till de långsammare sata-portarna så länge som du inte kör i RAID.
Se sedan på sidan 36 i manualen för bootordning, finns även ett hårddiskalternativ som inte är med på bilden av bootfliken som syns på sidan 36..

Permalänk
Medlem

okey ska kolla i manualen..såg du hade ett nyare Bios..
vad är skillnaden till Version 2.30??

Permalänk
Medlem

Ingen alls vad jag vet om du kör XP. Det enda det ska fixa är nått med Cool'n'Quiet som inte fungerar i Vista.

Permalänk
Medlem

nån gång imellanåt får jag ett konstigt fel på min dator.
den låser sig.skärmen blir svart..
texten: diskläsfel står längst upp på sidan...tryck Ctrl alt+ del för omstart...
vad kan det bero på måntro...
kör en satadisk i sata2 porten...

Permalänk
Medlem

Kanske bättre sent än alldrig?
Jag har vid något enstaka tillfälle haft problem med min sata2 disk försvunnit. Men jag kör den inte som bootdisk (och kommer nog alldrig att göra det , nu när jag läst om dina problem). Vid de tillfällena har jag startat om datorn och den har dykt upp... förutom vid ett tillfälle då jag fick koppla ur/in kabeln för att den skulle dyka upp.
En tanke är då satakabeln. Provat med en annan kabel, sett till att kabeln inte sitter i kläm så den går på kontakerna rakt i bägge ändar, och att den inte är skarpt böjd någonstanns?
Satakabeln som följer med moderkortet ska visst vara av tveksam kvalité, har jag läst någonstanns hos http://my.ocworkbench.com/bbs/ .

Permalänk
Medlem

ska prova byta kabel...sen ibland kommer blåskärm upp med ett kort ögonblick...hinner inte läsa vad det står på den.
kan man installera en ide disk tillsammans med sata disken o köra den som systemdisk?
eller är det bättre att köra sata disken i sata 1 porten??
kan jag bara flytta den utan att nåt händer?? o prova?
måste jag lägga till ULI sata drivrutinerna?
har nog bara J-micron för sata 2 installerat tror jag. finns det nya drivisar nån stans? dom på asrocks sida verkar vara till åren kommna?

Permalänk
Medlem

Behövs inga drivrutiner till de andra sataportarna. Det är bara om du ska köra flera hårddiskar i RAID som de behövs. Den fil som heter nått med Uli SATA är om jag minns rätt bara ett verktyg/program för att hantera SATA-diskar i Windows.
J-microns senaste drivrutiner har du här ftp://driver.jmicron.com.tw/jmb36x/Win2k_xp_Vista/ (zip-filen)

Blåskärm känns annars spontant som minnesfel... Provat att köra Memtest86+ i någon/några timmar? http://www.memtest.org/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_s_d
ska prova byta kabel...sen ibland kommer blåskärm upp med ett kort ögonblick...hinner inte läsa vad det står på den.
kan man installera en ide disk tillsammans med sata disken o köra den som systemdisk?

Systemegenskaper > avancerat > start och återställning.
Bocka ur automatisk omstart så får du tid till att läsa felmeddelandet.

Valfritt pata, sata eller sata2 som systemdisk.

939Dual sata2 har åtminstone i tidiga biosversion varit känsligt för 1T timing. Se början av tråden. Konstant loopande av prime utan problem, men websida med flash har fått datorn att blåskärma. Minnesinställningen MA Timing i bios är den som då skall ändras till 2.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har kört men test i nåra timmar...inga problem verkar det som med minnerna...
får testa runt lite..
har senaste bios installerat...