Permalänk

Service (rengöring) av bärbar dator?

Jag har köpt en begagnad bärbar acer ferrari som har några år på nacken och det jag undrar över är om det är lämpligt att ge den någon form av service (rengöring) invändigt? Det bör ju samlas en hel del damm efter ett tag, speciellt vid fläkten. Vad kan man göra? Kommentarer på detta vore tacksamt.

Permalänk

damma av den borde du göra nog.. Typ ta en damsuga vid alla hål du kan komma åt lr skruva i sär den så mkt du kan och rengör

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
damma av den borde du göra nog.. Typ ta en damsuga vid alla hål du kan komma åt lr skruva i sär den så mkt du kan och rengör

Dammsug den inte, tänk på risken för ESD-skador.

Tryckluft på burk eller elektronikrengörning är bättre.

Permalänk

Kan man lämna in datorn för en rengöring invändigt? Vad kan det kosta i så fall?

Permalänk
Avstängd

Bäst att köpa "luft på burk" och blåsa rent med det, annars runt 500kr hos TV reparatör... om tur så är det "under bordet" för 100kr eller liknande.

Men det är inte supersvårt att göra det själv, brukar räcka med att lossa tangentbordet så kommer man åt det mesta.. men det krävs lite luft att blåsa rent med.

Finns anti-ESD borstar att borsta med, men dyra och svåra att få tag på.. ingen biltema skit

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

någon som kan länka mig vart jag kan skaffa dem här så kallade. *luft på burk*

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
någon som kan länka mig vart jag kan skaffa dem här så kallade. *luft på burk*

Kjell & Co, Clas i sjön mfl.