Permalänk
Medlem

Ångerrätt på laptop?

Hejsan!
Min syster har köpt en HP Pavilion DV9312 hos Netshop.se och undrar om ångerrätten fortfarande håller om man startar datorn.

Själv tycker jag den borde göra det.. I och med att hon inte vågat starta den så vet jag inte om man behöver installera os, men gäller ångerrätten fortfarande om man installerar oset?

Permalänk
Medlem

Det får du ju kolla med netshop.se. Finns ingen här som kan säga det på rak arm om det nu inte finns någon anställd från företaget som skriver här.

Edit: Om hon nu vill byta varför ska ni då sätta igång den och installera os?

Permalänk
Medlem

Hon har rätt enligt Distansavtalslagen att undersöka varan och hur man undersöker en dator utan att starta den är för mig en gåta men vissa butiker är enormt tjuriga om man har packat upp en vara trotts att man har rätt till det enligt lag.

Permalänk
Avstängd

Angrerett
Konsument har på sätt som lagen (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal närmare ånger, i vissa fall rätt att frånträda ett köp genom att till Netshop lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar (eller i tillämpliga fall inom 7 arbetsdagar) från den dag konsumenten tog emot varan eller en väsentlig del av denna. Ångerrätten gäller dock inte datorprogram, ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits. Med försegling avses även teknisk plombering (t ex serienummer). Ångerrätt gäller endast om varan är i väsentligen oförändrat skick. Ångerrätten är inte tillämplig för företag.

Om du vill använda dig av ångerrätten rekommenderas det att du kontaktar Netshop.se kundservice på e-post eller ringer till oss och uppger order- eller fakturanummer.

http://www.netshop.se/kundesenter/kundesenter.aspx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Angrerett
Konsument har på sätt som lagen (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal närmare ånger, i vissa fall rätt att frånträda ett köp genom att till Netshop lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar (eller i tillämpliga fall inom 7 arbetsdagar) från den dag konsumenten tog emot varan eller en väsentlig del av denna. Ångerrätten gäller dock inte datorprogram, ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits. Med försegling avses även teknisk plombering (t ex serienummer). Ångerrätt gäller endast om varan är i väsentligen oförändrat skick. Ångerrätten är inte tillämplig för företag.

Om du vill använda dig av ångerrätten rekommenderas det att du kontaktar Netshop.se kundservice på e-post eller ringer till oss och uppger order- eller fakturanummer.

http://www.netshop.se/kundesenter/kundesenter.aspx

Och som vanligt bland företag så har dom inte tagit med hela den text som nämner att man får undersöka en vara som lyder:

förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för
att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte
kan hänföras till konsumenten.

Mao så får man tom bryta en teknisk plombering om det krävs för att kunna starta en dator och det ska inte inverka på ens möjligheter att kunna åberopa ångerrätt enligt Distansavtalslagen även om företag som vanligt försöker få det till att så är :rolleyes:.

Permalänk
Medlem

Vissa butiker kör fulingar, som den jag jobba för innan, där de tar en återställningsavgift på n antal kr för att man kört igång os:et som hänger med datorn. Så som jag ser det och troligtvis Konsumentverket är att om man startar en dator så gör man det i ett syfte att prova produkten. Att boota upp en dator förändrar heller inte det fysiska skicket som datorn var i sedan den mottagits då både konsumenten och detaljisten kan återställa datorn utan problem till samma skick som den var när den mottagits.

Detta gäller då om du köper via nätet eller telefon.

Permalänk
Avstängd

Nja, tyvärr sitter Windows Licens nummer på datorn så dom ska byta den och det kostar pengar... fast det gör dom aldrig ändå.

För vem vill ha en dator där licensen är upptagen?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Och grejer som är uppackade och plomberingarna är brutan är ej länre nya utan "demo" eller begagnat och måste sådeles säljas med rabbatt..

Hade aldrig accepterat en retunerad produkt till fullpris..

Distansköpslagen kom tilll för telefonsäljare och dörrförsäljare som lurade på människor skit.. Därför så kom lagen till för att man i lugn och ro skulle kunna skicka tillbaks grejerna när säjaren gått.. Många gånger kunde man endast få ut personen i fråga medelst att köpa något..

Visa signatur

- Gammal gubbe -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tha_Hool
Distansköpslagen kom tilll för telefonsäljare och dörrförsäljare som lurade på människor skit.. Därför så kom lagen till för att man i lugn och ro skulle kunna skicka tillbaks grejerna när säjaren gått.. Många gånger kunde man endast få ut personen i fråga medelst att köpa något..

Vad menar du? Att lagen inte är aktuell längre? Den ändrades rjält senast 2005 och då tror jag inte att de tänkte mest på dörrknackare. För övrigt så är det väl riksdagens uppgift att bestämma när vi ska sluta tillämpa lagar (det säger jag bara för att jag gillar lagen lite ).

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem

Du har rätt att öppna förpackningen och testa produkten, butiken har dock rätt att neka återköp om den returneras i icke-acceptabelt skick, eller om de ser t.ex. att man har använt datorn konstant under hela "ångertiden". Det behöver inte ta en och en halv veckas råkörande att testa datorn t.ex.

Permalänk
Medlem

Ni menar att jag kan köpa en Herrgårdsost på t.ex. Prisextra.se, öppna förpackningen för att inspektera hålen, finna hålen vara för stora för mitt tycka och sen skicka tillbaka den? Ska jag tolka lagen så?

Visa signatur

Det var inte bättre förr... men det är faen så mycket sämre nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kit
Ni menar att jag kan köpa en Herrgårdsost på t.ex. Prisextra.se, öppna förpackningen för att inspektera hålen, finna hålen vara för stora för mitt tycka och sen skicka tillbaka den? Ska jag tolka lagen så?

Nej ta och läs på vad Distansavtalslagen säger istället för att dryga dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legendary21
Vad menar du? Att lagen inte är aktuell längre? Den ändrades rjält senast 2005 och då tror jag inte att de tänkte mest på dörrknackare. För övrigt så är det väl riksdagens uppgift att bestämma när vi ska sluta tillämpa lagar (det säger jag bara för att jag gillar lagen lite ).

Nej jag menar att om man är osäker om en produkt är något man vill ha eller inte.. Bör man undvika att öppna den innan man skickar tillbaks den..

Sedan när lagar ändras och så vidare är irrelevant.. De ändrar klausuler och paragrafer.. Väldigt sällan de skriver om hela klabbet..

En använd vara är en begagnad vara.. Måste jag sälja den med rabbatt så drar jag av för det...

Om man inte gjort upp annat innan..

Jag läser lager som att om jag beställer nåt .. och ångrar mig.. använder jag mig av returen med en gång..

men det är ju jag det..

Visa signatur

- Gammal gubbe -

Permalänk
Medlem

Re: Ångerrätt på laptop?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RuUpeRt
Hejsan!
Min syster har köpt en HP Pavilion DV9312 hos Netshop.se och undrar om ångerrätten fortfarande håller om man startar datorn.

Själv tycker jag den borde göra det.. I och med att hon inte vågat starta den så vet jag inte om man behöver installera os, men gäller ångerrätten fortfarande om man installerar oset?

Varför skulle hon vilja häva köpet?
Om varan inte håller vad den lovar eller har fel kan du ångra/häva köpet oavsett om du använt datorn.

Att bara ångrasig utan att något är fel, efter man använt datorn låter lite underligt,,,eller?