Allmänt låg kvalitet på Sweclockers journalistik?

Permalänk
Medlem

Allmänt låg kvalitet på Sweclockers journalistik?

Nu vet jag inte hur det ser ut på andra hårdvarusidor från Sverige, jag surfar inte särskilt mycket inom det området och jag läser sällan teknikrelaterade nyheter då ämnet inte intresserar mig så värst, men de gånger jag tittar igenom någon artikel på Sweclockers så blir jag nästan alltid besviken. Sidan marknadsförs som Sveriges största inom datorhårdvara, men artiklarna plågas konstant av stavfel, särskrivningar, upprepningar, tråkiga eller konstiga formuleringar och allmänt dåligt språkbruk och ibland är det så man undrar hur det kommer sig att sidan är så populär överhuvudtaget. Korrekturläses inte artiklarna innan de publiceras? Visst, det går att komma med alla möjliga argument om att sidan drivs ideellt och att folk har annat för sig, men när man inte ens kan hålla språket på en tillräckligt hög nivå så börjar man ju undra ifall man ska driva en nättidning överhuvudtaget.

För att ta ett konkret exempel så läste jag just igenom reportaget om besöket i Gigabytes fabrik i Taiwan, ämnet i sig är det ju ingenting fel på, en mycket intressant idé och en fin möjlighet för en svensk hårdvarusajt och det är dessutom lite intressant för mig som precis köpt ett moderkort från Gigabyte, men jag har svårt att se hur man kan bli annat än besviken när man möts av bildtexter på mellanstadienivå istället för en egentlig artikel, en total avsaknad av röd tråd i "texten" gör ju att man tappar intresset snabbt och när man läst klart känner man sig inte mycket klokare än man gjorde innan man började.

Det känns som att det finns så mycket mer man hade kunnat skriva om, varför inte göra ett mer djupdykande reportage om tillverkningen av datorkomponenter eller åtminstone analysera varje steg i produktionslinan lite mer ingående än ett slappt "och här kommer moderkorten ut ur lödningsmaskinen"... Kunde man inte ha ordnat en intervju med någon på företaget eller tagit med en inledning med lite kort historia om Gigabyte? Kort sagt påminner det om uppsatserna man skrev efter tråkiga studiebesök i grundskolan.

Är det bara jag som upplever Sweclockers material som bristfälligt på dessa punkter? Jag kanske står utanför målgruppen, men jag förväntar mig faktiskt mer av en sajt som kallar sig Sveriges största.

Artikelns författare behöver inte ta det personligt, kritiken är riktad mot Sweclockers som helhet och det jag beskriver ovan är något som återkommer i många andra artiklar jag har läst här.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Tycker hela sidan sweclockers.com var bättre för några år sedan. Känns som de växte för snabbt ett år och har inte återhämtat sig sedan dess. Sedan kan jag bara hålla med Loaded. Jag läser faktiskt inte atriklarna som publiceras här längre. Brukar hoppa över det för att gå direkt till att skumma igenom kommentarerna. För 2-3 år sedan läste jag alltid artiklarna men de senare 8-10 månaderna har jag hoppat över dom helt. Kanske är så att jag omedvetet tappat intresse för datorrelaterade händelser?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Hedersmedlem

Alla artiklar skall korrekturläsas, i enstaka fall måste dock artiklar upp i alla fall. Kan svara på det specifika fallet med Gigabytes fabrik så var det en guidad tur med mig, andra journalister och även köpare. Totalt tre olika grupper som rör sig genom fabriken relativt snabbt.

Man kunde med andra ord inte välja var man skulle gå och vi stannade inte länge på respektive ställe. Självklart ställde man en del frågor men tidspressen var rätt stor. Hade man vart där själv och haft möjlighet att styra mer själv så... men det lär inte hända på någon fabrik. Många tillverkare ordnar liknande fabriksturer och konceptet är ungefär densamma, ibland händer det dock att de inte tillåter fotografering eller att man tar film.

Vilken nivå man lägger sig på eller hur mycket man djupdyker i detaljer är inte alls lätt då man vinner / förlorar en del läsare hur man än gör. Bästa är om man kan ha artiklar / tester som ligger på olika nivåer. Förslag på framtida artiklar tar vi gärna emot, men allt är inte genomförbart.

Vad är det i övrigt som kan förbättras på testdelen?

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Ptja, till exempel så ser man sällan (aldrig?) några ordentliga jämförelser med andra produkter i samma segment när ni testar något, som exempel så kan vi ta recensionen av NZXT Adamas-chassit, där finns ett diagram över temperaturer, men det säger ju inte mycket när man inte får veta hur andra chassin i samma prisklass presterar under samma förhållanden. Man tycker ju att såna saker borde vara självklart, sen är texten full av upprepningar osv som jag nämnde tidigare också, vilket blir rätt så irriterande i längden att läsa.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Hedersmedlem

Själv tycker jag vi utvecklats till det bättre med testerna och referenstester. Kan saker förbättras...självklart det kan det alltid.

Inom forskning så brukar man säga att resultat utan referenser är värdelösa, men riktigt så enkelt tycker jag inte det är med tex datorlådor. Tidigare testade vi inte temperatur i någon större utsträckning, men att sedan göra direkta jämförelser med andra datorlådor som testats några veckor innan skall man vara lite försiktig med. Ser man resultaten som mer ungefärliga och att de skall ge en uppfattning om kylförmågan är det lite annorlunda. Här kan tex testaren se ifall det är någon komponent som inte kyls i liknande utsträckning som tidigare.

Är det olika personer som testar säg datorlådor blir det genaste mycket svårare. Har man samma person så är det möjligt att jämföra värdena mot varandra om testerna är stringent utförda och med lämplig utrustning. Har redan fixat ny utrustning (mer lämplig) till en av testarna av datorlådor så den möjligheten (att jämföra) kommer troligen.

Eftersom hela kritiken verkar bygga på att vi är sämre än någon annan svensk motsvarighet, även om du nu inte besöker dessa i någon större omfattning, så undrar jag vilka som testar datorlådor och jämför temperaturer. Att det skulle vara så enkelt att man rakt av jämför tycker jag är olämpligt om man inte uppnår vissa kriterier. När det gäller sajter på andra språk finns det både riktigt bra och sådana som gör riktigt dåliga tester. En del har bättre och en del har sämre förutsättningar än oss, precis som väntat antar jag

Ser vi till komponenter så finns det olika sätt man kan göra referenstester, man kan tex jämföra en mängd produkter mot varandra men då begränsas i vad man jämför. Eller så kan man jämföra lite färre produkter på fler områden eller tex med överklockning av fler processorer (moderkort).

Jag antar att du vet att man inte bör testa produkter som processorkylare mot varandra med flera veckor gamla resultat. Då skulle vi definitivt få massor med kritik. Datorlådor kan vara möjligt då temperaturskillnader kan vara större, men sedan måste man vara medveten om sådant som eventuella skillnader i rumstemperatur.

Att man sedan upprepar saker är tyvärr mer eller mindre nödvändigt då det inte är alla som läser alla sidor i testerna. Tanken är även att både nybörjare och mer avancerade användare skall kunna läsa testerna. Vilket inte alltid är så lätt.

Svårt att ta påståendet att vi sällan (aldrig?) har några ordentliga jämförelser på allvar. Finns gott om kylaretester, processortester, grafikkortstester osv. där det finns gott om referenser. Där det är möjligt att ha många referenser försöker vi också ha det, tyvärr är det inte alltid enkelt att ordna.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Moderator
Testpilot

Vill bara instämma med Loaded ang. språkbruket så tycker jag också att det är på en väldigt låg nivå. Att skriva artiklar handlar inte bara om korrekt svenska man måste även ha förmågan att kunna uttrycka sig väl och inte upprepa ord, skriva fängslande, använda synonymer och sist men inte minst alltid ha en röd tråd i sina resonemang.

Nu är det väldigt lätt att gnälla men en liten uppsnäppning hade inte skadat, det är i alla fall min iaktagelse.

Peace...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Utan att ha sett denna tråd tidigare, så måste jag faktiskt erkänna att flera gånger när jag läst en nyhet här, så har jag halvvägs in i nyheten mer funderat över hur nyheten är skriven, istället för vad som egentligen står (inga namn nämda).

Som någon ovan nämnde, det känns lite skolnivå på det hela. Det är ofta jag får känslan av att någon verkligen ansträngt sig för att det Inte ska låta skolnivå, men resultatet blir precis tvärtom, krystat.

Om jag personligen ser på Sweclockers, sen tittar och jämför med säg Xbitlabs eller Anandtech, så märker man ganska snabbt vad det är som fattas här: Kompetens och kunskap.

Sidan har helt enkelt växt ifrån en (stor?) del av sin personal. Jag får tyvärr inte känslan av en professionell site här, skolpojkar som försökt, gjort det riktigt imponerande bra för sin nivå, men den nivån behöver höjas och jag tror inte folket bakom är rätt personer längre.

Jag menar inte heller med detta att klaga på vad som gjorts, snarare att få vissa att få upp ögonen för att de kanske bör lämna saker och ting vidare till andra personer som har rätt kompetens och kan driva det vidare upp på en högre nivå.

Som sagts tidigare, ju större man blir, desto högre krav tycker jag man kan och ska ställa.

Jonny

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Re: Allmänt låg kvalitet på Sweclockers journalistik?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Nu vet jag inte hur det ser ut på andra hårdvarusidor från Sverige, jag surfar inte särskilt mycket inom det området och jag läser sällan teknikrelaterade nyheter då ämnet inte intresserar mig så värst, men de gånger jag tittar igenom någon artikel på Sweclockers så blir jag nästan alltid besviken. Sidan marknadsförs som Sveriges största inom datorhårdvara, men artiklarna plågas konstant av stavfel, särskrivningar, upprepningar, tråkiga eller konstiga formuleringar och allmänt dåligt språkbruk och ibland är det så man undrar hur det kommer sig att sidan är så populär överhuvudtaget. Korrekturläses inte artiklarna innan de publiceras? Visst, det går att komma med alla möjliga argument om att sidan drivs ideellt och att folk har annat för sig, men när man inte ens kan hålla språket på en tillräckligt hög nivå så börjar man ju undra ifall man ska driva en nättidning överhuvudtaget.

För att ta ett konkret exempel så läste jag just igenom reportaget om besöket i Gigabytes fabrik i Taiwan, ämnet i sig är det ju ingenting fel på, en mycket intressant idé och en fin möjlighet för en svensk hårdvarusajt och det är dessutom lite intressant för mig som precis köpt ett moderkort från Gigabyte, men jag har svårt att se hur man kan bli annat än besviken när man möts av bildtexter på mellanstadienivå istället för en egentlig artikel, en total avsaknad av röd tråd i "texten" gör ju att man tappar intresset snabbt och när man läst klart känner man sig inte mycket klokare än man gjorde innan man började.

Det känns som att det finns så mycket mer man hade kunnat skriva om, varför inte göra ett mer djupdykande reportage om tillverkningen av datorkomponenter eller åtminstone analysera varje steg i produktionslinan lite mer ingående än ett slappt "och här kommer moderkorten ut ur lödningsmaskinen"... Kunde man inte ha ordnat en intervju med någon på företaget eller tagit med en inledning med lite kort historia om Gigabyte? Kort sagt påminner det om uppsatserna man skrev efter tråkiga studiebesök i grundskolan.

Är det bara jag som upplever Sweclockers material som bristfälligt på dessa punkter? Jag kanske står utanför målgruppen, men jag förväntar mig faktiskt mer av en sajt som kallar sig Sveriges största.

Artikelns författare behöver inte ta det personligt, kritiken är riktad mot Sweclockers som helhet och det jag beskriver ovan är något som återkommer i många andra artiklar jag har läst här.

Man får fortfarande alltid välja var man vill surfa,alla människor har en fri vilja,utom dom som har nån form av psykisk sjukdom givetvis.

MvH albanen...

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Inaktiv

varför gå till någon annan bättre sida när man kan klaga där man är?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Man får fortfarande alltid välja var man vill surfa,alla människor har en fri vilja,utom dom som har nån form av psykisk sjukdom givetvis.

MvH albanen...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
varför gå till någon annan bättre sida när man kan klaga där man är?

Ja och så kan man ju välja att vara slav under omständigheterna och aldrig ställa krav.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag sällan har läst mycket mer än rubrikerna till nyheterna här på Swec utan återvänder till sidan främst på grund av forumen och alla intressanta diskusioner som förs där. Att jag inte läser nyheterna är av precis samma anledning som Loaded påpekar, repetetivt och platt språkbruk utan engagemang. I övrigt tycker jag dock att det är bra bredd på nyheterna på sidan, en lagom mix av resencioner, produktlanseringar och jämförande tester.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Jag måste säga att jag sällan har läst mycket mer än rubrikerna till nyheterna här på Swec utan återvänder till sidan främst på grund av forumen och alla intressanta diskusioner som förs där. Att jag inte läser nyheterna är av precis samma anledning som Loaded påpekar, repetetivt och platt språkbruk utan engagemang. I övrigt tycker jag dock att det är bra bredd på nyheterna på sidan, en lagom mix av resencioner, produktlanseringar och jämförande tester.

Hej!

Kan du ge exempel på denna typ av språkbruk så att vi kan försöka förbättra oss? Det går rätt lätt att krydda till en nyhet om man använder varierat språk. problemet då är att det lätt låter som vi försöker sälja produkten, vilket inte får ske eftersom vi är helt oberoende.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Hej!

Kan du ge exempel på denna typ av språkbruk så att vi kan försöka förbättra oss? Det går rätt lätt att krydda till en nyhet om man använder varierat språk. problemet då är att det lätt låter som vi försöker sälja produkten, vilket inte får ske eftersom vi är helt oberoende.

Ok, jag får nog ta tillbaks mitt uttlande om språkbruket i nyheterna. Efter att ha läst de senaste nyheterna och även samplat lite längre bakåt i tiden måste jag säga att jag inte har något att klaga på gällande språkbruket. Ser man där emot på samma vis på recensionerna och artiklarna så ser det lite risigare ut. Jag förstår att personerna som utför testerna av hårdvaran kanske inte valdes som recensenter pga av sin goda vokabulär men det kanske borde ha stått högre upp på önskelistan om man säger så.

Citat:

Cooler Master är ett taiwanesiskt företag som länge varit med i datorbranschen. De inledde sin karriär genom att tillverka mindre tillbehör såsom processorkylare och fläktar och har sedan dess utökat sortimentet med allt ifrån nätaggregat till just datorlådor.

Om vi ska vara petiga och agera språkpoliser så är jag kanske inte rätt person för jobbet, dyslektiker och allt, men nog kunde stycket ovan har formulerats snyggare än så? Och självklart kan man argumentera att det är innehållet och inte språket i recensionen som är det viktiga men jag tror att just språket är en viktigt ingrediens för att fånga läsaren och göra så han eller hon vill läsa mer.
Nog med gnällandet, trots all kritik vill jag tacka för en bra hårdvarusite med relevanta nyheter.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams