Allmänt låg kvalitet på Sweclockers journalistik?
Nu vet jag inte hur det ser ut på andra hårdvarusidor från Sverige, jag surfar inte särskilt mycket inom det området och jag läser sällan teknikrelaterade nyheter då ämnet inte intresserar mig så värst, men de gånger jag tittar igenom någon artikel på Sweclockers så blir jag nästan alltid besviken. Sidan marknadsförs som Sveriges största inom datorhårdvara, men artiklarna plågas konstant av stavfel, särskrivningar, upprepningar, tråkiga eller konstiga formuleringar och allmänt dåligt språkbruk och ibland är det så man undrar hur det kommer sig att sidan är så populär överhuvudtaget. Korrekturläses inte artiklarna innan de publiceras? Visst, det går att komma med alla möjliga argument om att sidan drivs ideellt och att folk har annat för sig, men när man inte ens kan hålla språket på en tillräckligt hög nivå så börjar man ju undra ifall man ska driva en nättidning överhuvudtaget.
För att ta ett konkret exempel så läste jag just igenom reportaget om besöket i Gigabytes fabrik i Taiwan, ämnet i sig är det ju ingenting fel på, en mycket intressant idé och en fin möjlighet för en svensk hårdvarusajt och det är dessutom lite intressant för mig som precis köpt ett moderkort från Gigabyte, men jag har svårt att se hur man kan bli annat än besviken när man möts av bildtexter på mellanstadienivå istället för en egentlig artikel, en total avsaknad av röd tråd i "texten" gör ju att man tappar intresset snabbt och när man läst klart känner man sig inte mycket klokare än man gjorde innan man började.
Det känns som att det finns så mycket mer man hade kunnat skriva om, varför inte göra ett mer djupdykande reportage om tillverkningen av datorkomponenter eller åtminstone analysera varje steg i produktionslinan lite mer ingående än ett slappt "och här kommer moderkorten ut ur lödningsmaskinen"... Kunde man inte ha ordnat en intervju med någon på företaget eller tagit med en inledning med lite kort historia om Gigabyte? Kort sagt påminner det om uppsatserna man skrev efter tråkiga studiebesök i grundskolan.
Är det bara jag som upplever Sweclockers material som bristfälligt på dessa punkter? Jag kanske står utanför målgruppen, men jag förväntar mig faktiskt mer av en sajt som kallar sig Sveriges största.
Artikelns författare behöver inte ta det personligt, kritiken är riktad mot Sweclockers som helhet och det jag beskriver ovan är något som återkommer i många andra artiklar jag har läst här.
Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.