säkerhet med raid5 ?

Permalänk
Medlem

säkerhet med raid5 ?

Har på senaste tiden funderat lite på detta med Raid 5:a, då jag verkligen skulle vilja ha en samlad disk, istället för en massa utspritt skit.

Men hur är det nu med säkerheten?
Vad jag har fattat så används ju en disk i arrayen till raiden, och om en av diskarna pajjar så ska man kunna återskapa den igen?

Då en man snackat en hel del med på irc sa att hans 5a på sådär 5-6st diskar gick åt h-vete när han slängde in en disk till (var inget skit-raidkort), så undrar jag vad ni andra har för erfarenheter av det.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Avstängd

Hej hopp!

Jag kör mjuk raid i Windows Server 2003 och kan intyga att det fungerar hiskeligt bra. Jag kör för tillfället 2x 8x300 och 9x500 i en filserver och har råkat ut för en och annan diskkrasch genom åren. Har alltid fungerat att återskapa och alltid fungerat att flytta diskarna mellan olika hårdvara.

Jag vet att jookeer här på forumet har råkat ut för något liknande där hans array försvann när han satte i en disk till, jag vet dock inte varför. Jag är iaf nöjd och har fullt förtroende för det

Generellt sett skulle jag dock dra mig för att pilla med en kontroller om jag inte tar arrayen offline.

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att raid inte är designat för att ersätta en vettig backuplösning. Buggar i operativsystem, drivrutiner, kontrollerkort, etc kan förstöra en array om man har otur.