Permalänk

Inköpspris på datorn?

Enligt http://www.jnytt.se/Read__9797.aspx

Citat:

Det är andra typer av skatter, inte momsen, säger Ivancic när Jnytt ber honom förklara vad företaget egentligen menar med informationen på sin webbplats. Han förklarar att moms alltid ingår.

Inköpspris.............................................94,9 USD
Frakt........................................................3,0 USD
Försäkring-----------------2,0%....................2,0 USD
Finasiella kostnader........1,5%....................1,5 USD

Felfrekvens År1 15%...................15,0%
Reparationskostnad/Garantienhet 50,0 USD
Fraktkostnad/ Garantienhet..........30,0 USD
Garanti kostnad/enhet..............................12,0 USD

Värde i Hamnen.....................................113,4,0 USD

Moms 25,00%.......................................28,4 USD

Varuvärde i hamnen/enhet........................141,8 USD

Försäljningsavgift 2CO 5.5%/150USD.........8,3 USD

Kundpris i hamnen/enhet........................150,0 USD

Så ifall denna beräkning är någorlunda korrekt, så köper Medison in datorerna för runt 95USD

Kommentar efterlyses av någon med erfarenhet av import om beräkningen ovan.

"FABRIKEN" i Brasilien (om den existerar.) monterar antagligen propp,minne samt hårddisk precis som de flesta som brandar laptops från OEM leverantörer.

Eftersom propp,minne samt hårddisk säljes till dagspris, så borde det inte vara så svårt för någon med branch erfarenhet att skatta ungefärligt pris utan att skjuta marknaden i sank.

Så kommentarer välkomnas från nån som vet nått;-)

Permalänk
Medlem

Re: Inköpspris på datorn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrickOrTreat
Felfrekvens År1 15%...................15,0%
Reparationskostnad/Garantienhet 50,0 USD
Fraktkostnad/ Garantienhet..........30,0 USD
Garanti kostnad/enhet..............................12,0 USD

Är 50+30 dollar siffror som du har hittat på för att ha någonstans att börja eller har du verifierat dessa någonstans?

Permalänk

Jag tycker alla som beställt en Medison-dator borde införskaffa sig en gratis t-shirt

http://www.geektown.se/

Visa signatur

hatar att nedgradera sig

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Bevisa att ingen tillverkar eller fraktar datorerna. Du sitter bara och spekulerar.

Nej jag spekulerar inte ett skit men jag kan läsa FAKTA, kan du?

Sen när du väl är i farten så får DU bevisa att det finns någon som tillverkar för det priset och gärna vem som fraktar... oj, blev det för svårt? inte ens Valdi kan bevisa ett skit.

EDIT: Låter som en påhopp men det vill jag inte att det ska vara, sorry.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Domain Name: MASTIFFTECHNOLOGY.COM

Registrant:
JURACI PEREIRA DE ANDRADE
JURACI PEREIRA DE ANDRADE (mastifftechnology@mastifftechnology.com)
R ANTONIO FRANCISCO DE AZ, 164,
TABOAO
São Paulo,06757220
BR
Tel. +11.39356515

Creation Date: 17-Oct-2006
Expiration Date: 17-Oct-2007

http://maps.google.com/maps?f=d&hl=en&geocode=&saddr=R.+Ant%C...

from medisonscam

//M

Permalänk

Re: Re: Inköpspris på datorn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fisk47
Är 50+30 dollar siffror som du har hittat på för att ha någonstans att börja eller har du verifierat dessa någonstans?

Dom är skattade enl.

PC tekniker 900Kr/tim i 20min för felsökning samt utbyte av komponenter.

Posten tar 150Kr/5Kg + försäkring + paketering

Frakten för garantiärendena borde nog vara något högre.

Valdi har ju sagt att fraktkostnaden inom sverige är 25EUR/34USD ifall jag har förstått frågan korrekt.

Permalänk

Halloj,

Har inte kollat tråden på någon dag men har Ni sett att de inte längre har någon speditör av datorerna?
http://www.idg.se/2.1085/1.115657

Undra hur de som beställt skall få sina datorer nu?

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk

jag tror fortfarande detta är bluff..

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Inköpspris på datorn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrickOrTreat
Dom är skattade enl.

PC tekniker 900Kr/tim i 20min för felsökning samt utbyte av komponenter.

Posten tar 150Kr/5Kg + försäkring + paketering

Frakten för garantiärendena borde nog vara något högre.

Valdi har ju sagt att fraktkostnaden inom sverige är 25EUR/34USD ifall jag har förstått frågan korrekt.

Du förstår frågan helt korrekt. Jag tycker det du gör är mycket intressant. Du är antagligen rätt nära redan nu men om du fortsätter och förfinar så kommer du sitta inne med en formel som gör det svårt att ens hoppas att det här är sant.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Inköpspris på datorn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fisk47
Du förstår frågan helt korrekt. Jag tycker det du gör är mycket intressant. Du är antagligen rätt nära redan nu men om du fortsätter och förfinar så kommer du sitta inne med en formel som gör det svårt att ens hoppas att det här är sant.

Var lung, det kommer

Permalänk

Jippie inlägg 2500 .. om det ska innehålla något konstruktivt också skulle det väl vara att jag snart kommer börja sälja laptops med 5ghz core duo och Ati Radeon mobility 9700 Turbo i en 13.3" laptop för 150:-

Sätt bara in pengarna på mitt konto så ordnar det sig!

Permalänk
Medlem

Nye Terms of use and Privacy policy

Permalänk
Medlem

Jo, fast nu verkar intresset ha falnat, bäst så.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Medison Press Release August 9th 2007

We at Medison have been very generous talking to the media,
answering questions when we have been able to do so and kindly asked
to leave out people and companies who have no insight into the
Medison organization and the Medison business plan.

Unfortunately this has not been respected by some individuals and
also some journalists. Their actions have lately even ruined
important relationships for Medison.

Therefore we see no other way than to stop answering questions
temporarily from media and we see no better way to answer the
critics and rumours than simply do our best, which is delivering our
product to our customers. In the very beginning, that is what we
intended to do all the time and the Medison business idea always was
to do this for its customers.

Sincerely,

Valdi Ivancic

CEO & President

Medison Europe Limited

http://tech.groups.yahoo.com/group/medisoncelebrity/message/1...

Börjar dra ihop sig till första leveransen som sker på onsdag nästa vecka eller inte... hehe

Permalänk
Avstängd

FICK DEN I GÅR

hu har jag den äntligen...och den verkar faktist vara helt ok...=)=)=)=)=)..bara 1000 kronor....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tommy184
hu har jag den äntligen...och den verkar faktist vara helt ok...=)=)=)=)=)..bara 1000 kronor....

Konstigt, då du för 3 timmar sen skrev i denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=758...
Att det inte går att få en bärbar dator för mindre än 5000:-.

Troll.

Eller du kanske är släkt med Valdi?

Permalänk
Medlem

Re: FICK DEN I GÅR

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tommy184
hu har jag den äntligen...och den verkar faktist vara helt ok...=)=)=)=)=)..bara 1000 kronor....

Du har inte den....

Hur gammal är du, 14?

Permalänk

Kanske 13 med tanke på alla punkter och smileys.

Visa signatur

Laptop: HP ENVY 13 (2017), I5-7200U, INTEL HD GRAPHICS 620
Desktop: DIY Gigabyte Z170-HD3, Core i5-6600K, Nvidia 1080 Ti
<3 Hackingtosh!

Permalänk
Medlem

TOT,

Jag har kollat med en polare som jobbar på en av de stora datorsäljarna i norden. Han hade möjlighet att logga in på en av sveriges stora distrubitörer och kolla priser.

Priserna är exl. moms, och jag räknar dollarkurs 7 kr. Det är också okänt vad distrubitören har för marginal. Men den är inte hög. 15% absolut högsta tänkbara och då tar jag i.

Värt att notera är att det inte gick att hitta några priser på PC2700 333MHZ varianten av minnen. Den är också dyrare om man kollar på Dustin te.x. Processorn gick inte heller att hitta några priser på så vi tog helt enkelt den som var billigast på Dustin och såg ut att ligga nära i prestanda.

HD Hitachi 2.5" 40 GB = 330kr ~ 47USD
SO-DIMM 256MB DDR PC3200 400MHZ KINGSTON = 150kr ~ 21USD
Intel Celeron 1.6 Ghz 420 = 280kr ~ 40USD

Totalt ~ 108USD

Om man nu tycker att jag räknar högt så säg att man drar av 15% ~ 16USD så hamnar man på 92USD bara på dessa 3 produkter. Även om man tycker att jag är helt dum i huvudet och räknar med dåliga märken osv och halverar 92USD så torde det vara omöjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fisk47
TOT,

Jag har kollat med en polare som jobbar på en av de stora datorsäljarna i norden. Han hade möjlighet att logga in på en av sveriges stora distrubitörer och kolla priser.

Priserna är exl. moms, och jag räknar dollarkurs 7 kr. Det är också okänt vad distrubitören har för marginal. Men den är inte hög. 15% absolut högsta tänkbara och då tar jag i.

Värt att notera är att det inte gick att hitta några priser på PC2700 333MHZ varianten av minnen. Den är också dyrare om man kollar på Dustin te.x. Processorn gick inte heller att hitta några priser på så vi tog helt enkelt den som var billigast på Dustin och såg ut att ligga nära i prestanda.

HD Hitachi 2.5" 40 GB = 330kr ~ 47USD
SO-DIMM 256MB DDR PC3200 400MHZ KINGSTON = 150kr ~ 21USD
Intel Celeron 1.6 Ghz 420 = 280kr ~ 40USD

Totalt ~ 108USD

Om man nu tycker att jag räknar högt så säg att man drar av 15% ~ 16USD så hamnar man på 92USD bara på dessa 3 produkter. Även om man tycker att jag är helt dum i huvudet och räknar med dåliga märken osv och halverar 92USD så torde det vara omöjligt.

Skulle vilja påstå att en distrubutör har 2-4% marginal på hårdvara!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eilerte
Skulle vilja påstå att en distrubutör har 2-4% marginal på hårdvara!

Stämmer ganska bra det

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
http://www.aftonbladet.se/pryl/dator/article564526.ab

Perfekt eftermiddagsläsning.

Tack för länken!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
http://www.aftonbladet.se/pryl/dator/article564526.ab

Jag tyckte att det var en mycket bra artikel, bra frågor och intressant folk som de intervjuade. Väldigt intressanta svar också =).

Permalänk
Medlem

Det var som sjutton

Kollade på medison sidan och tittade på kontakt adresserna och såg namnet infocare. Gick in på deras sida och såg att dom har ett kontor här i Gällivare/Malmberget. Kanske skulle åka förbi och fråga om man får börja jobba där och kanske supporta denna fantastiska dator.... *s*

Visa signatur

____________________________
Jag är och förblir en noob.....

Permalänk
Medlem

Eilerte och Agile,

Jag håller med er. Tänkte jag skulle ta i ordentligt för att gardera mig. Man kan ju lätt se vad te.x Dustin har för marginal på dessa produkter om man litar på att dom priserna jag uppger är korrekta och att dom handlar till ungefär samma priser.

Permalänk
Medlem

Re: Det var som sjutton

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snuggel
Kollade på medison sidan och tittade på kontakt adresserna och såg namnet infocare. Gick in på deras sida och såg att dom har ett kontor här i Gällivare/Malmberget. Kanske skulle åka förbi och fråga om man får börja jobba där och kanske supporta denna fantastiska dator.... *s*

Iofs "old news" men jag träffade en Chef från infocare idag och var ju givetvis tvungen att fråga. Behöver jag meddela svaret

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
http://www.aftonbladet.se/pryl/dator/article564526.ab

haha, legenden Cleas Wellton Person. Jag önskar att han inte hade varit så diplomatisk.

Permalänk

Annonsen är ju borttagen

Visa signatur

Laptop: HP ENVY 13 (2017), I5-7200U, INTEL HD GRAPHICS 620
Desktop: DIY Gigabyte Z170-HD3, Core i5-6600K, Nvidia 1080 Ti
<3 Hackingtosh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loveisliving
Annonsen är ju borttagen

Artikeln menar du väl? Japp, stämmer.

Den finns här också: http://www.prylportalen.se/ArticlePages/200708/09/20070809111...

edit: Och nu även här på AB: http://www.aftonbladet.se/vss/pryl/story/0,2789,1137174,00.ht...