Permalänk
Medlem

Mycket konstigt sätt Aftonbladet har att arbeta på, först vräker man ut en halvsida i sin tidning att nu kan alla köpa en bärbar dator av Medison, väldigt många gjorde säkert sin beställning efter att ha läst den artikeln.

http://www.aftonbladet.se/vss/pryl/story/0,2789,1126643,00.ht...

nu har dett gått över en vecka, och man börjar få kalla fötter då man märker vart det bär hän, nu skyndar man sig att göra en artikel som skall föreställa en kritisk granskning, nej Johanna melen det är för sent för att andra journalister skall kunna rädda dig, du har redan skitit i det blå skåpet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reeza
Mycket konstigt sätt Aftonbladet har att arbeta på, först vräker man ut en halvsida i sin tidning att nu kan alla köpa en bärbar dator av Medison, väldigt många gjorde säkert sin beställning efter att ha läst den artikeln.

http://www.aftonbladet.se/vss/pryl/story/0,2789,1126643,00.ht...

nu har dett gått över en vecka, och man börjar få kalla fötter då man märker vart det bär hän, nu skyndar man sig att göra en artikel som skall föreställa en kritisk granskning, nej Johanna melen det är för sent för att andra journalister skall kunna rädda dig, du har redan skitit i det blå skåpet.

Jag hoppas du sagt till henne att ta tillbaka artikeln, alternativt göra en ny som dementerar den tidigare? Tror inte hon läser här

bah!

Citat:

-----Original Message-----
From: Johanna Mel? [mailto:johanna.melen@aftonbladet.se]
Sent: Thursday, August 09, 2007 7:38 PM
To: Agile
Subject: Re: http://www.aftonbladet.se/vss/pryl/story/0,2789,1126643,00.ht...

Johanna Melén har semester och är tillbaka måndag 20 augusti.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Har läst 85 långa sidor i denna tråden nu. Kan bara säga att jag har tyvärr INGEN tilltro för "Medison". Det är för många saker som inte stämmer riktigt. Man kan nästan hoppas att de e en bluff, så alla skittidningar som skrivit om den nya coola 1000-kronors datan, blir åtalade för medhjälp till grovt bedrägeri. I mitt liv har jag blivit blåst på omkring 8000:-. 2700:- på en mobil via tradera, en SE W880i å sen strax över 5 lök för en laptop via blocket. Nu är jag mer försiktig....hoppas att alla Medisons "partners" lär sej en läxa om det är en bluff. Företaget som sköter betalningarna LÄR hamna i skiten.

Visa signatur

Fujitsu Siemens Amilo Pa 2510 - 2 GB RAM - 160 GB HDD - Vista Home Premium

Permalänk

R.Karlsen> ssssh! säg inte så för då kommer Oompa-Laptopasarna tillbaka till forumet och kräver BEVIS! Inget får stoppa Valdi Wonka vettu!

BREAKING NEWS!
När man talar om trollen, har precis kommit över en läckt bild från fabriken i Brazilien där Oompa-Laptopsarna jobbar på för fullt, kan de vara påväg ändå?!?

Tydligen har dom lika mycket svar på frågorna som Valdi Wonka själv.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakvik
Ny artikel i dagens AB/prylportalen: http://www.aftonbladet.se/vss/pryl/story/0,2789,1137174,00.ht...

Den postades igår, titta tillbaka en sida.

Permalänk
Medlem

Avbeställningarna

Många avbeställde direkt när de förstod att det var något skumt. Det sas att pengarna skulle betalas tillbaka efter ev. avgifter. Dock inte på den timma det tog för pengarna att dras från kontokortet men efter några dagar.
Det har nu gått åtskilliga dagar och jag undrar fick ni tillbaka era pengar efter avbeställningen eller " har det hakat upp sig på någon detalj" och pengarna kommer om XXX dagar osv osv.

Permalänk
Avstängd

mm..hehe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agile
Konstigt, då du för 3 timmar sen skrev i denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=758...
Att det inte går att få en bärbar dator för mindre än 5000:-.

Troll.

Eller du kanske är släkt med Valdi?

Satan går alldrig att lurs..öhh..men ähh...glöm det bye..=)

Permalänk
Medlem

Re: Avbeställningarna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjorn12
Många avbeställde direkt när de förstod att det var något skumt. Det sas att pengarna skulle betalas tillbaka efter ev. avgifter. Dock inte på den timma det tog för pengarna att dras från kontokortet men efter några dagar.
Det har nu gått åtskilliga dagar och jag undrar fick ni tillbaka era pengar efter avbeställningen eller " har det hakat upp sig på någon detalj" och pengarna kommer om XXX dagar osv osv.

Jag har fått mina pengar tillbaka, skrev direkt till 2CO att jag ville avbeställa och ha pengarna tillbaka.

Fick ett väldigt genomgående och seriöst svar om hur dom som företag fungerar och deras policiy osv. Fungerade utan problem att få pengar tillbaka.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakvik
Ny artikel i dagens AB/prylportalen: http://www.aftonbladet.se/vss/pryl/story/0,2789,1137174,00.ht...

Det där var en riktigt bra artikel av aftonbladet, nu steg de i mina ögon. De kanske ändå kan skriva grävande reportage.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ionit
Det där var en riktigt bra artikel av aftonbladet, nu steg de i mina ögon. De kanske ändå kan skriva grävande reportage.

Ja nu var det ju bara en liten detalj då... att det inte är AB som skrivit texten utan Prylportalen (som dock är köpt av AB/Schibsted?).

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av debeaux
någon som kollar upp dem andra företagen som dem bakom Medison påstår sig startat?

Companies and organizations

Lime-gruppen
Medison Media (website and media company)
Learning Lab (R&D institue)
GIVI Sweden (Belgian e-learning company)
Intelligentia International (R&D company)
Swedish Keys, Silicon Valley - California
United Keys, Silicon Valley - California
Freelance Agency - USA, Europe and S. America
Apple Store, Sweden

det med Apple Store luktar skumt

Givi Sweden finns, eller rättare sagt fanns, i alla fall. Från Bolagsverket:

Citat:

Organisationsnr: 556570-5679
Företagsnamn(firma): Aktiebolaget Givi Sweden
Företagsform: AB
Firmatyp: Firma
Län: 10
Status: Likvidation avslutad

Företaget har alltså likviderats (avslutats). Det märkliga är att Givi Sweden fortfarande har ett telefonnummer, 0457-386396 enigt hitta.se. Vilket leder oss till Ronneby och företagsklustret Soft-Center. Så långt stämmer det. Men är (var) det ett svenskt eller belgiskt företag? Helt klart är det ju ett svenskt aktiebolag, se utdraget från Bolagsverket ovan. Men enligt texten på Medison-sajten är det ett "Belgian e-learning company", vilket även framgår av denna artikel i Sydöstran från 2001.

Plotten tjocknar om möjligt ännu mer!

[edit: stavfel]

Visa signatur

This must be Thursday. I never could get the hang of Thursdays.

Permalänk

Snart är det Onsdag, då får vi med säkerhet veta vad som händer.. för folk borde väl börja få sina datorer till nästa vecka? Visar det sig att vara sant.. kommer jag köpa -DIREKT

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Medison har bytt ut sin juridiska text nu.. men, ännu en gång har det kopierats friskt. Denna gång från 2CO. Jämför dessa:

http://www.medisoncelebrity.com/legal/privacy/

https://www2.2checkout.com/documentation/termsofuse.html

Okej om man kopierar lite formuleringar, det är de nog inte ensamma om, men var det inte dem som skulle skriva ihop en helt ny text med hjälp av en jurist eller liknande?

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZD
Medison har bytt ut sin juridiska text nu.. men, ännu en gång har det kopierats friskt. Denna gång från 2CO. Jämför dessa:

http://www.medisoncelebrity.com/legal/privacy/

https://www2.2checkout.com/documentation/termsofuse.html

Okej om man kopierar lite formuleringar, det är de nog inte ensamma om, men var det inte dem som skulle skriva ihop en helt ny text med hjälp av en jurist eller liknande?

De är väl samarbetspartners? Om 2co gett dom sin tillåtelse att kopiera texten ser inte jag nåt fel i det. Som en tidigare sa, varför uppfinna hjulet en gång till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googlah
Snart är det Onsdag, då får vi med säkerhet veta vad som händer.. för folk borde väl börja få sina datorer till nästa vecka? Visar det sig att vara sant.. kommer jag köpa -DIREKT

Knappast va, dom ska skeppas runt den 15:de. När dom ska kommar fram är väldigt oklart.

Köp inte direkt även om det är sant. Vänta istället på ett seriöst företag där du kan få svar på frågor innan ditt köp och vara trygg med att din dator bli lagad om den gå sönder.

Permalänk

Om dom skeppas ifrån Asien som har wonka sa, så kan det dröja 1-2 månader innan någon har dom

Visa signatur

Laptop: HP ENVY 13 (2017), I5-7200U, INTEL HD GRAPHICS 620
Desktop: DIY Gigabyte Z170-HD3, Core i5-6600K, Nvidia 1080 Ti
<3 Hackingtosh!

Permalänk
Avstängd

yep, 1-2 månader EFTER dom fått någon som fraktar datorerna.. har ingen nu och kommer inte att ha det heller då fraktarna vill säkert ha betalningen i förhand.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

http://www.popsci.com/popsci/printerfriendly/technology/e7e48...

Intressant artikel om en falska iPhones i Kina och : "By one estimate, about 70 percent of Korean-branded electronics for sale in China’s cities are fakes. "

Är 99% säker på att Medison köper Clevo laptops från svarta marknaden i Kina (vi har ju redan fått det bekräftat att de inte har nått samarbete med Clevo). Ska bli intressant när man ska kolla med serienummren på dem.

"The easiest way to clone a product is to use a "ghost shift": A factory contracted to make legitimate goods moves to 24-hour operation, churning out copies—some made with inferior materials, and others exactly the same, designed to be sold on the black market—from midnight to morning."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fisk47
Knappast va, dom ska skeppas runt den 15:de. När dom ska kommar fram är väldigt oklart.

Köp inte direkt även om det är sant. Vänta istället på ett seriöst företag där du kan få svar på frågor innan ditt köp och vara trygg med att din dator bli lagad om den gå sönder.

En begagnad dator med samma värden landar i regel kring 2000-3000kr. Då snackar vi BEGAGNAD på blocket/tradera.

Jag skulle heldre köpa en lap från Medison även utan garanti på reparation.
Hur mycke garanti har man då man köper av en vilt främmande person på tradera eller blocket?

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Men du köper ingen laptop för 150$ på blocket/tradera, isåfall rör det sig om typ en 10 år gammal P2-300 med 64MB RAM och 10GB hårddisk elller liknande.

Ok, surfdator med Win 98/IE4- och icke flash/java/mycket grafik-siter.

Fördelen med blocket/tradera är att du, för 3000Kr+ dvs runt 1GHz, åtminstone får _en_laptop_ som dessutom vid något tillfälle sannolikt har fungerat.

Från Medison får du inte ens vederhäftig information inför köpet och en VD som inte kan svara på något alls av intresse när han blir tillfrågad, men kan prata på i timtal om ovidkommande saker.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Re: Reklame?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tspr
http://medisoncelebrity.com/a4desk.swf

Det var det skabbigaste...
Fattigt värre att använda demo-templates i flash. Men varför anställer gubben inte en någorlunda bra webdesigner?? Om han ändå har tänkt att tjäna storkovan på detta varför inte investera _lite_ bättre? Herregud... verkar som han har noll kontakter i IT-världen.

Permalänk
Medlem

Haha, fattigaste sidan jag sett på år och dar, hur kan man överhuvudtaget fundera på att lansera något sådant om man nu anser sig vara med i IT-svängen?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

Han kanske tycker att "det var bättre förr" och gillar sådan design och utseende

Visa signatur

Laptop: HP ENVY 13 (2017), I5-7200U, INTEL HD GRAPHICS 620
Desktop: DIY Gigabyte Z170-HD3, Core i5-6600K, Nvidia 1080 Ti
<3 Hackingtosh!

Permalänk
Medlem

Förväntad tidpunkt för första leverans enligt Valdi himself;

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att få ihop det alls. Hur har han tänkt nu? Om det rör sig om leveranser från Asien eller Brasilien till Skandinavien måste ju paketen vara på väg redan med allt vad det innebär. Han är desutom lite före tidsplanen eftersom han sa att han skulle åka till Brasilien och övervaka när dom första datorerna skickas.

Antagligen då han knackar på hos grannen och överlämnar sitt demoex.

Permalänk
Medlem

Han verkar ju komma från en annan planet så han har säkert en teleport-mojäng så han kan åka fram och tillbaka till brasilien och asien och sen tillbaka till sverige på nolltid.

Permalänk
Medlem

Det blir nog inte någon bärbar 1051:- dator. Pengarna är tillbaka på mitt konto igen