Den Svenska Polisen? Hulken eller Mes?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Du har visst blivit min lärare i argumentationsteknik på senare tid, trevligt att du vill hjälpa till. Dessbättre klarar jag mig fint utan dina små påpekanden i vart och varannat inlägg.

Du som vet, vem bestämmer vad som är rätt och fel i en argumentation? Göran Persson? EU-standard?

Ifall du nu klarar dig fint, varför gör du då samma misstag igen och igen och igen?

Att utgå från att det bara finns två svar på en fråga är ett logiskt fel, då får du nog gå tillbaka till Platon och Artistotles för att finna gängse standard.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Haha ja eller hur. Han satt helt oskyldigt och luktade på blommor i parken när ett par faschist-poliser klampade fram och oprovocerat började misshandla och trakassera honom. Därefter var han tvungen att kasta pyttesmå stenar mot polisen för att försvara sig.

Nej, men Polisen behövde att Hannes + compani skulle flytta på sig. Antagligen så blev Hannes + compani sura över detta och ganska stressad polis tog deras CD spelare och kastade iväg den? Är det så otrovärdigt?

Hannes var knappast oskyldig, men om man stödjer polisen i detta scenario behöver man verkligen ta och titta på de oredigerade videoklippen. Det var uppenbart att Hannes var NOLL fara mot polisen, då han kastade småsten, inte gatusten.

De som stödjer polisen i denna tråden verkar också helt blint ignorera det faktum som är att de medvetet redigerade filmen så att det skulle verka så farligt som möjligt. De visade alltså upp en film som vinklade situationen i Michael Moore skada och slapp på så vis åtal för tjänstefel och dessutom fick de Hannes inburad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe

Att utgå från att det bara finns två svar på en fråga är ett logiskt fel, då får du nog gå tillbaka till Platon och Artistotles för att finna gängse standard.

Logiskt fel? Om frågan är "Är detta A eller B?", hur många svar kan jag då få? 2 va? Eller har vi oss ett argumenatationsfel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Logiskt fel? Om frågan är "Är detta A eller B?", hur många svar kan jag då få? 2 va? Eller har vi oss ett argumenatationsfel?

Ja men denna frågan hade ju inte direkt två extrema motpoler. Väldigt få samhällsfrågor har.

För en liten lustig jämförelse så vore det ju ganska tokigt att påstå att en film endast kan vara perfekt eller total katastrof. Inget mittimellan.

Permalänk
Medlem

Varför denna hysteri kring Svenska Polisen?
Det är ju inte deras fel att dom inte får göra mer än de kan

EDIT: Skulle de bli as hårda så skulle ni klaga lika mycket, tänk på polisen i ett U-land, dom är as hårda och folket får hålla käften.

Visa signatur

rragon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Ja men denna frågan hade ju inte direkt två extrema motpoler. Väldigt få samhällsfrågor har.

För en liten lustig jämförelse så vore det ju ganska tokigt att påstå att en film endast kan vara perfekt eller total katastrof. Inget mittimellan.

Jo, men jag jävlades ju lite bara eftersom han råkade skriva fel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Jo, men jag jävlades ju lite bara eftersom han råkade skriva fel

Tja, vad kan jag säga. Den som lever efter boken dör efter boken. Jag får nog omformulera mig lite, i det här fallet är det ett felaktigt antagande att frågan bara har två svar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mesiga, hade de agerat ordentligt tillsammans med ett bra domstolsväsende hade brotten minskat radikalt.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Ställer mig på sidan där själva poliserna gör ett vettigt jobb, men att deras största fiender är skandalpressen och till viss mån byråkratin. Man kan ju bli irriterad om en fotograf från Excessen trycker upp paparazziobjektivet i näsan på en för att få en bra förstasida till ingripandet så de kan sälja blaskor med löpsedlar innehållandes glosorna övervåld, polisbrutalitet, blod, kött och... tja,våld.

Det senare är snarare en budgetfråga. Det är mycket som måste skrivas när man tar fast någon, tummar man på skrivandet finns en risk att man tummar på rätssäkerheten. Den lätta och dyra lösningen är att man sätter in en snut till att vara ute och synas så att den andre hinner göra rätt.

Det finansiella i sig är en än svårare fråga.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Min uppfattning är att svenska polisen är ett skämt, riktiga mesar hela bunten.

Permalänk
Medlem

Polisutbildningen är i dag bara två år. Tycker att det åtminstone ska till ett extra år så att det får en bredare grund att stå på när de är färdiga. Fler psykologikurser kan kanske vara ett alternativ så att de är bättre rustade för att hantera knepiga situationer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac
Polisutbildningen är i dag bara två år. Tycker att det åtminstone ska till ett extra år så att det får en bredare grund att stå på när de är färdiga. Fler psykologikurser kan kanske vara ett alternativ så att de är bättre rustade för att hantera knepiga situationer.

Ja, håller med dig till en viss del. Men ett års extra erfarenhet kanske är mera effektivt?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Poliserna som sådana är det väl inget fel på men den policy som man kör är ju helt värdelös. Att prioritera saker som trafikövervakning, fildelning och ekonomiska brott när det begås inbrott, skadegörelse, stölder, rån, mord, misshandel och våldtäkter i kubik är otroligt dåligt.
Man borde först lösa de brott som drabbar befolkningen direkt och efter det ge sig på de brott som gör indirekt påverkan.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Vi vet ju att kravaller uppstår kring toppmöten av olika slag därför att de drar till sig bråkstakar från hela Europa. Ungdomar kommer från olika länder för att släppa loss, festa, slå sönder skyltfönster, kasta gatsten och känna sig lite rebelliska för ett par dagar. Politisk hemvist är mindre viktigt, bara man är emot "etablissemanget". Att skattebetalarna står för notan har de nog inte heller riktigt tänkt över.

Mitt förslag är att man lägger toppmötena så otillgängligt som möjligt. Till exempel skulle man kunna ha dem i Kiruna i januari. Då tror jag vi skulle slippa odågor som bara vill bråka.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Vi vet ju att kravaller uppstår kring toppmöten av olika slag därför att de drar till sig bråkstakar från hela Europa. Ungdomar kommer från olika länder för att släppa loss, festa, slå sönder skyltfönster, kasta gatsten och känna sig lite rebelliska för ett par dagar. Politisk hemvist är mindre viktigt, bara man är emot "etablissemanget". Att skattebetalarna står för notan har de nog inte heller riktigt tänkt över.

Mitt förslag är att man lägger toppmötena så otillgängligt som möjligt. Till exempel skulle man kunna ha dem i Kiruna i januari. Då tror jag vi skulle slippa odågor som bara vill bråka.

Förvisso är det ju sant, men å andra sidan så tycker iallafall jag att det är viktigt att inte avsiktligt göra EUprocessen ännu mer fjärran från folket.

Visa signatur

Permalänk

Poliser borde inte få bära vapen. Varken pistol, batong, pepparspray eller något annat. Genom detta har man genast gallrat bort alla idioter (gamers och lumpare) som bara vill bli poliser för att få springa runt och visa sig viktiga med en pistol. Ett ytterst litet antal specialutbildade snutar ska kunna rycka in mot farliga, beväpnade brottslingar. Poliser borde inte heller uppmuntras att gymma och de måste läsa massvis med psykologi och retorik så att INGEN någonsin behöver vara rädd för en snut och att de ändå kan utöva sin auktoritet. Jag tror att t.o.m fotbollshuliganer, värsta drägget man kan tänka sig, kan lugnas av ett gäng snälla, beslutsamma poliser som vet hur man snackar och kan hantera en sådan situation.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
text

Poliser måste få använda vapen. Ett tillsynes litet gängslagsmål kan sluta illa, tror du seriöst en polispatrull på två personer ska kolla in läget och helt plötsligt står en polis öga mot öga med en drogpåverkar kille som precis dragit kniv?

Självkalrt ska poliser ha en bra fysik, därför uppmuntras att gymma. Varför? Samma sak igen som i föregående fråga.
Om en relativ stor och vältränad individ löper amok, ska han kunna kasta undan två stycken 60 kilos "pojkar" till poliser? Nej tack!

Att 25 stycken poliser, breda som tändstickor, skulle kunna lugna en alkoholpåverkar fotbollshuligansmassa på 100 personer genom att prata?
Har du aldrig märkt hur svårt det är att få kontakt med en riktigt förbannad alkoholpåverkad människa? Tror du att du kan i allt ståhej bara säga åt honom att gå hem och lägga sig?

Försök du, jag lovar, jag hade inte velat stå jämter dig. Brickan på bröstet gör då föga nytta.

Sen så gör poliser fel även de. Det blir totalt mycket mer pressade i sina arbeten än vad en vanlgi arbetare bli, och vet du vad? Arbetaren gör fortfarande desto fler misstag.

Är man sen så idiotisk att man springer ut på gatan och sular en stenjävel mot en polis, har man då inte satt sig själv i sitsen? Bad polisen om att få stenen mot sig? Trodde inte det heller.

Beter man sig som en idiot, ska man INTE tro att man kommer undan med en klapp på axeln, men ibland gör även en stressad polis fel, varför? Han är mänsklig. Tyvärr är det så.

Mitt råd? Ni idioter som lever as på demonstrationer, eller börjar klå upp folk för att ni inte hejjar på samma fotbollslag. Skärp till er och inse att ni får fan börja ta konsekvenserna för era handlingar.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk

Om det nu inte går att stoppa ett slagsmål eller upplopp utan vapen så får specialstyrkan kallas in men i vanliga fall ska poliser inte ha vapen för det är ytterst sällsynt att det är motiverat att använda dem. De flesta poliser går 40 år utan att få anledning att använda varken pistol, batong eller pepparsprej. Då ska de inte heller gå runt att bära på dessa saker.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

"Specialstyrkan" kommer nog få väldigt mycket att göra, särskilt eftersom dom är ytterst få till antalet.

Det låter som att man skall dra ner antalet poliser och anställa scouter som inte kan göra så mycket om någon håller på att bli ihjälslagen. När scouterna konstaterat att nu är det illa så kan dom kalla på den riktiga polisen.

Annars kan man ju göra så att när polisen behöver sina vapen så kan dom åka till polisstationen och hämta ut dom, åka tillbaks till brottsplatsen och se om förövaren är kvar.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Om det nu inte går att stoppa ett slagsmål eller upplopp utan vapen så får specialstyrkan kallas in men i vanliga fall ska poliser inte ha vapen för det är ytterst sällsynt att det är motiverat att använda dem. De flesta poliser går 40 år utan att få anledning att använda varken pistol, batong eller pepparsprej. Då ska de inte heller gå runt att bära på dessa saker.

Någon sin hört "bättre att ha och inte behöva än att behöva och inte ha" förut?
Jag personligen känner minst ett halvdussin människor som under påverkan av sprit, ilska eller andra saker inte skulle ta reson bara för att nått fån i uniform står och pladdrar med dem, och då är detta ändå vanligen riktigt snälla och vettiga människor. Vad hade du då tänkt säga till alla de poliser som råkar ut för alla de nötter som knappt är vettiga i normala tillstånd, eller kanske de som gärna skulle hoppa på en polis just för att det är en polis? "Nej tyvärr, vi är helt säkra på att hela befolkningen är krambjörnar så ni får inga som helst medel att försvara er med".

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
"Specialstyrkan" kommer nog få väldigt mycket att göra, särskilt eftersom dom är ytterst få till antalet.

Det låter som att man skall dra ner antalet poliser och anställa scouter som inte kan göra så mycket om någon håller på att bli ihjälslagen. När scouterna konstaterat att nu är det illa så kan dom kalla på den riktiga polisen.

Annars kan man ju göra så att när polisen behöver sina vapen så kan dom åka till polisstationen och hämta ut dom, åka tillbaks till brottsplatsen och se om förövaren är kvar.

Poliser utan vapen fungerar tämligen bra i t.ex. England.
Jag tycker inte att det är en speciellt bra inställning att möta våld med ännu mer våld, att ta till vapen är och tycker jag ska fortsätta att vara den yttersta nödlösningen för polisen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Poliser utan vapen fungerar tämligen bra i t.ex. England.
Jag tycker inte att det är en speciellt bra inställning att möta våld med ännu mer våld, att ta till vapen är och tycker jag ska fortsätta att vara den yttersta nödlösningen för polisen.

Absolut.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk

Ju fler vapen som finns i samhället desto fler skjutningar förekommer. Vi måste minska mängden vapen och vi måste ändra folks bild av polisen. De ska sprida trygghet, inte som hos många människor idag, skräck. Det finns många rötägg inom poliskåren som förstör deras rykte. Dessa människor ska inte lockas att arbeta som poliser vilket rätten at bruka våld gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ju fler vapen som finns i samhället desto fler skjutningar förekommer. Vi måste minska mängden vapen och vi måste ändra folks bild av polisen. De ska sprida trygghet, inte som hos många människor idag, skräck. Det finns många rötägg inom poliskåren som förstör deras rykte. Dessa människor ska inte lockas att arbeta som poliser vilket rätten at bruka våld gör.

Så länge våld är en möjlighet för brottslingar så måste det också vara en möjlighet för polisen. Eller hade du verkligen, på fullaste allvar, tänkt att polisen bara skulle be snällt nästa gång någon begår väpnat rån mot en värdetransport eller butik eller liknande? Vad skulle du säga till poliserna? "Nej tyvärr, även om de skjuter på er så får ni inte stoppa dem om de inte frivilligt vill lyssna."

Sant, folk skulle inte vara rädda för polisen, men de skulle då inte heller ha något som helst initiativ till att lyssna på dem heller.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Att det är just rätten att bruka våld lockar rötäggen är något som du själv får stå för, har aldrig sett någon statistik som har påvisat detta.
Jag tror nog mer det handlar om känslan av makt som kommer med yrket, sen är det ett utsatt yrke och det är självklart att alla inte blir nöjda med polisens insatser. Så det är nog många "rötägg" som i själva verket gjort helt rätt insats som dock inte uppskattades av alla...

Permalänk

Tänk att man ska behöva upprepa sig och igen skriva att polisen ska få använda vapen om inget annat bedöms hjälpa i situationen.

head, tror du inte att rätten att bruka våld och rätten att bära pistol lockar rötägg såväl som makten yrket ger? Sen finns det ingen statistik eftersom man alldrig testat att ha en poliskår utan vapen. I vår kultur förskönas vapen och mord, detta måste ändras på om man inte vill att folk skjuts i onödan till höger och vänster.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tänk att man ska behöva upprepa sig och igen skriva att polisen ska få använda vapen om inget annat bedöms hjälpa i situationen.

head, tror du inte att rätten att bruka våld och rätten att bära pistol lockar rötägg såväl som makten yrket ger? Sen finns det ingen statistik eftersom man alldrig testat att ha en poliskår utan vapen. I vår kultur förskönas vapen och mord, detta måste ändras på om man inte vill att folk skjuts i onödan till höger och vänster.

Och på vilket sätt är det annorlunda än idag? De får inte skjuta om de inte verkligen behöver redan idag. Sen att vi har ett korrupt och totalt snedvridet system för att straffa de poliser som inte sköter sig är en helt annan sak.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk

Vad skillnaden är? Att alla poliser bär runt på vapen vilket jag föreslog skulle vara otillåtet.

F.ö. var Ben Franklin som du citerar i din sig. inget vidare begåvad. Vem bestämmer vad "essential liberty" är och varför skulle man inte förtjäna frihet och säkerhet bara för att man är lurad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad skillnaden är? Att alla poliser bär runt på vapen vilket jag föreslog skulle vara otillåtet.

F.ö. var Ben Franklin som du citerar i din sig. inget vidare begåvad. Vem bestämmer vad "essential liberty" är och varför skulle man inte förtjäna frihet och säkerhet bara för att man är lurad?

Du menar alltså att polisens vapen helt själv skulle hoppa upp ur hölstren och skjuta folk? Eftersom poliserna själva inte styr vad de ska skjuta på, eller i vilka situationer. Polisen får inte idag använda sina vapen utom om de absolut måste. Gör dem det ändå så gör dem fel, och det finns det straff för (även om straffsystemet för poliser som jag sade är helt snedvridet, men det är ett annat problem)

Så länge det finns människor i samhället som är villiga att ta till våld för att få som de vill, så måste man vara beredd att behöva ta till våld för att stoppa dem. Frågan är bara när och hur mycket. Att förbjuda poliser att bära vapen är samma sak som att snällt säga åt folk att köra försiktigt och visa hänsyn men samtidigt ta bort alla hastighetsmarkeringar, stoppljus och övergångsställen, eftersom de "egentligen" inte behövs om alla faktiskt gör som de är tillsagda. Jag är faktiskt lite nyfiken på vad du hade tänkt säga till exempelvis någon kvinna som blivit våldtagen under pistolhot medan polisen satt två kvarter bort och väntade på förstärkningar. Poliser måste kunna agera snabbt i många situationer, inte minst i hotfulla eller våldsamma sådana. Hur många brott tror du inte skulle gå förbi utan hinder om polisen inte kunde stoppa dem inom rimlig tid. Hur många nötter där ute tror du inte skulle ta chansen om de visste att polisen inte skulle ingripa så länge man var våldsam nog?

När det gäller Ben Franklin så var han inte sådär jättebegåvad nej, men man behöver inte vara begåvad för att säga någonting bra, precis som att man kan vara hur begåvad som helst och ändå bara kläcka riktiga kalkon-idéer. Och ska jag vara ärlig så håller jag med honom om detta. Är man dum nog att man är villig att ge upp det man håller som grundläggande frihet för tillfällig säkerhet, då förtjänar man inte friheten eftersom man inte ens är villig att ta lite tillfällig osäkerhet för att få behålla den. Likaså förtjänar man inte säkerheten eftersom man i förlängningen av frihetens frånvaro även lämnat ifrån sig sin säkerhet. Och hur kan jag resonera så? Jo för att om någon sade till mig att "rulla tärningen eller bli av med din åsiktsfrihet, rullar du en etta så exploderar huset du är i" så skulle jag ta tärningen och rulla.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem

Som många skrivit så är poliserna i sig inte mesiga - men de har enligt mig inte de befogenheter och utrustning för att kunna göra sitt jobb så bra som möjligt.

Tex el-pistoler är ett utmärkt alternativ - något som svenska polisen borde börja använda. Det finns massor av fler exempel på saker de behöver för att effektiviseras.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro