Permalänk
Medlem

menar du att ljudet kommer från dvd:n också eller? Ja du kör du med "ide" hårddiskar eller är det sata som gäller?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Det är datorn, och inte dvd:n, som ger ifrån sej ljudet.

Jag kör med SataII

Visa signatur

Ignoranta nonchalanter i kongregation samlas runt kväljningarnas sympati, bepara mig.

Permalänk
Medlem

Okej, va knasigt:s har inte en aning om vad det är!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

.. fan..

Visa signatur

Ignoranta nonchalanter i kongregation samlas runt kväljningarnas sympati, bepara mig.

Permalänk
Medlem

Skumt det där, men dvd:n är på en ide kabel då? Eller äver den sata2? Du kanske borde byta bios med en gång då? Men får la vänta tills någon som kan ditt moderkort svara...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har bara kopplat in en strömkabel från nätagget och sedan en bred bandkabel till dvd-läsaren. Men den står som IDE Channel 4 Slave.

Min hårddisk står som IDE Channel 0 Master
Fattar inget.

Behöver hjäälp :I

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Bred kabel" det är en "Ide" kabel, hehe vad är det du behöver hjälp med, bortsett från ljudet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag behöver veta om jag måste koppla om något i datorn, för att läsaren skall kunna starta XP eller Vista vid boot. För det vägrar den göra.

Den står, som sagt, som slave just nu, på channel 4.
Och Western hårddisken på channel 0 på master

Visa signatur

Permalänk
Medlem

EDIT:

Så den gula kabeln är nu på plats: "SATAII1"? ( se sida 28 )

1. Ljudet indikerar Att det Kan vara ngt fel. Se sidan 90 på de olika signalerna.
2. ...vet ej.

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Nej, den gula kabeln skall sitta på SATAII0 (kopplade den dit)

Men hur kan något vara fel om jag återställde precis ALLT som jag ändrade i BIOS? Jag enabla och disabla bara dom sakerna som var viktiga att göras när man skall överklocka. Satte PCIe på 100 Mhz osv.

Jag ska kolla i boken..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min piper lite oxå...Men allt funkar som det skall. Sedan händer det Efter att jag har ändrat i bios, att det piper första gången jag bootar om. Stänger jag sedan ner den, och startar igen, så piper den inte mer

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Okej, men vart ville du komma angående den gula kabeln?
Ska den sitta på SataII 0 elle?

Och sedan så försvinner inte mitt ljud efter att jag rebootar.
Det är inte heller ett litet pip, utan ett tre sekunders skrik.
Men som sagt, jag har inte ändrat något i bios.

Kan man inte starta om moderkortet? Liksom nollställa allt?

Men framför allt,
hur ska jag få igång dvd-läsaren??

Jag vet inte om den ska vara slave eller master, om jag har kopplat rätt, eller om det fattas en kabel..??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att dvd ska vara slave eller maste spelar egentligen ingen roll för windows skivan ska boota iaf!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har min DVD i SATAII1, och HD i SATAII0. Och det funkar för mig.
Japp, du kan Clear Cmos, vilket står beskrivet på sidan 34.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen inte..

Ingen som vet..??

Jag gjorde en clear cmos och fick också bort det irriterande ljudet.
Då var en sak färdigt.

Men den vill fortfarande inte läsa mina skivor (XP/Vista/Linux)
Ingen av dem.

Det jag ser är en svart ruta med en massa vit text.
Längst upp står det:

"USB Storage Device : WD 5000AAKS External101a
PCI Device Listing ...
Bus Dev Fun Vendor Device SVID SSID Class Device Class"

Länst ner står det:

"Verifying DMI Pool Data ......................
Boot from CD/DVD :"

Inget händer...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Boot from cd/dvd, då ska det ju komma upp "Tryck på valfri tangent för att starta cd:n" eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Har en lite mer allmän fråga,när jag sänker multin borde då inte cputempen gå ner därefter?
Givetvis går den ju upp när jag börjar höja fsb igen,jag satt nämligen på ett asrock kort innan utan multiplierstöd så jag körde bara max på fsb tills cpuvolten inte räckte till längre:-)
Men nu på mitt commando så kan jag ju ställa manuellt från 6-9 multiplier och jag har testat som max 8x400=3200mhz men cpun blir så jobbigt varm då,jag undrar om man kan få likvärdig prestanda med låg multi och maximal fsb på minnena istället??
Givetvis kör jag bara med ration1:1 för maxad fart på minnena:)

Lust att skriva ner vad du har för stepping? Du verkar ha tur som kan köra i 3GHz utan att ha volten allt för jättehög medtanke på att standardkylningen verkar klara det. Har nämligen en e4300 i 2.8GHz, samt ökade enheter på volten, och jag måste verkligen öka till 1.4+, minst, för att nå högre än 2.9GHz.
Skitexemplar. :]

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | 9060 XT | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Man kan inte trycka någonstans. Varken acceptera med y/n eller klicka på valfri tangent. Inget fungerar.

Har även väntat i 20 minuter, men inget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det där låter ju väldigt knäpp:p

Visa signatur

Permalänk
Medlem

*suck*

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara en så dum sak att just dina exemplar inte är boot-skivor, hände mig en gång när jag "fixade" Windows. Så om du inte är 100% säker så kanske du bör prova att "fixa" nya exemplar.

Permalänk
Medlem

Jag kan boota med vista, har jag märkt nu.

Men jag står inför ett problem, eftersom jag aldrig installerat eller sett vista förr.

Vid installationen av Vista så får jag upp en ruta som säger "Select the driver to be installed."

När jag söker hittar den inget, nada, niente.
Jag hittar inget själv heller, när jag browsar.

Betyder det att min hårddisk inte läses av riktigt, att något måste ändras i BIOS eller vad kan vara fel?

Det tar otroligt lång tid att ladda vista, så om jag gör fel tar det minst fem minuter innan något händer igen. Vet ej vad problemet är. Hittar dock ingen driver att dela upp...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenyMe
Jag kan boota med vista, har jag märkt nu.

Men jag står inför ett problem, eftersom jag aldrig installerat eller sett vista förr.

Vid installationen av Vista så får jag upp en ruta som säger "Select the driver to be installed."

När jag söker hittar den inget, nada, niente.
Jag hittar inget själv heller, när jag browsar.

Betyder det att min hårddisk inte läses av riktigt, att något måste ändras i BIOS eller vad kan vara fel?

Det tar otroligt lång tid att ladda vista, så om jag gör fel tar det minst fem minuter innan något händer igen. Vet ej vad problemet är. Hittar dock ingen driver att dela upp...

Sitter du på en bärbar och svarar?
För du har ju svarat väldigt snabbt hela tiden:-)
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Jag har slitit mig i håret innan jag förstått att det var CDskivorna som var utbrända på fel sätt. Det är iaf samma symptom som du verkar ha. Men visst det kan ju vara något annat också.

Permalänk

fan, mina delar blev försenade :'( kommer nog nästa vecka nån gång...innan tisdag hoppas jag.
så de tar ett litet tag till innan jag kan posta mina resultat

btw, tänke jag rätt som jag skrev nån sida längre bak om quadcoren?
ibland snurrar de till för mig

Visa signatur

:: Gigabyte P35-DS4 iP35 :: Q6600 @ 3,2 :: Corsair 4GB DDR2 PC-6400 :: Gainward GTX 460 GS 1GB:: Western Digital 150GB RaptorX 10000rpm, 500GB 7500rpm :: Corsair HX 620W :: Cooler Master STC-T01 :: razer Barracuda AC-1 ::
Razer Tarantula & Logitech G500

Permalänk
Medlem

Nu har det gått ett par timmar, men jag har fått igång Windows Vista.
Dock så står jag alltid inför en massa nya problem. Och detta problem har jag haft i många timmar nu...

Under installationen och strax efter installationen av Windows Vista så skulle jag skriva in namn och datorns namn och dylikt. Det gick skriva helt normalt, precis som det skall vara.

Sedan fixar jag till Vista så att allt ser ut som jag själv uppskattar det och trivs med. Snyggar till menyer, tar bort lite onödiga pop-up rutor från Windows och så.

Sedan när jag skall lägga in musiken märker jag att tangentbordet inte reagerar på mina knapptryckningar. Jag brukar nämligen trycka t.ex en gång på 'T' för att komma direkt till mappen Tool. Dock fungerade det inte alls nu. Jag märkte att ingen annan knapp heller fungerade. Inte start, ESC, del eller något av dessa. INGEN.

Jag rebootar datorn och står inför samma problem.
Det fungerade bara en halvtimma innan jag märkte det, så vad kunde felet vara liksom? Sen håller jag ner startknappen och märker att den reagerar efter ett par sekunder. Ungefär tre-fyra sekunder för att vara mer exakt.
Kollar vidare och märker att alla andra knappar också fungerar, så länge man håller ner dem ett bra tag.

Ännu i skrivande stund (sitter på bärbara just nu), så står jag inför detta konstiga problem. Jag har laddat ner nyaste drivrutinerna till musen samt tangentbordet som enligt Logitechs sida var till för 64-bitars versionen av Vista. Fungerar ändå inte. Efter ett par timmars försök, reinstallation av drivrutiner, uppgradering av Vista och sedan bara lite slag på tangentbordet har gjort mej trött.

Inget ser ut att hjälpa. Inte heller om jag byter till ett helt annat tangentbord.

De på mIRC bojkottar Vista och säger att enbart idioter har det. Trots att dom, från första början, övertalade mej att installera det.

Så jag står liksom inför ett problem som inte jag kan lösa själv.
Har provat det mesta, men behöver hjälp via telefon eller msn, där jag får svar SNABBT och förhoppningsvis också ärliga och seriösa svar.

Har inte tillgång till internet heller eftersom min gamla D-link mottagare bara är Vista BETA kompatibel. Vet inte hur man uppdaterar eller installerar de drivrutinerna... Helt dött med andra ord

Så, hjälp uppskattas nu, mer än någonsin...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite liknande för mig. Har haft en hel del problem med tangentbordet nu sen jag fixade vista med nya burken. Kör microsofts cordless mouse/tgtbord, musen funkar dock totalt felfritt...

Däremot händer det titt som tätt att tangentbordet inte svarar när jag startar datorn. Det jag gjorde då var att rycka ur och sätta i sladdarna (de som går till lilla dosan) och starta om datorn. Då funkar det igen. Weird... (btw, kör 32-bitars vista)

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem

I bios, under menyn: Integrated Peripherals. Så finns det manuella inställningar rörande usb etc. Där finns b.l.a ngt som kallas:

-USB Keyboard Support

Etc...etc...

Dessa skall vara i "Enabled", kan det vara detta??

EDIT:
Har du USB-kopplat tangentbord+mus...?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hm... Jag ska testa detta iaf.

Grejjen är att musen är kopplad via USB, tangentbordet via den andra ingången (vad den nu heter, där man annars kopplar in tangenbord). Sen går ju båda till sändardosan som är i kontakt med tgtbord/mus...

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem

Sitter på Vista nu.
Allt är installerat och allt ser även ut att fungera som det skall göra.

I och med det, så börjar även det roliga nu!
Överklockning!!

Har kollat runt i BIOS och ändrat en drös med saker.
Saker som har med disable och enable att göra.

Men en del saker som mitt moderkort säger ifrån på är,
när jag höjer PCIE till 100 Mhz och sedan System Memory Multiplier till 2.0 och givetvis också verkställer, så slocknar datorn. Den startar upp sej själv direkt efteråt men dör snabbt därefter. Återigen startar den upp sej själv och då blåser fläktarna för fulla muggar.

Jag går in på BIOS, för att kolla att allt är som jag ställde in det. Men PCIe har ändrats tillbaka tull Auto, lika så System Memory Multiplier.
När jag ändrar dessa två saker så får jag fram en röd, blinkande text som säger att *något* inte är optimized. Ändrar jag tillbaka till Auto, så blir texten grön och det är tydligen optimerat, som det skall vara.

Det har med volt och sådant att göra, tror jag..

Sedan i mina BIOS, står det att CPU Host Freq (FSB) är 100...?
Detta kan inte stämma?

Enligt CPU Z ligger processorn på 1400 Mhz (trots att den skall vara på 2400), så det gällde något med Speed Stepping, som jag skulle stänga av i BIOS också. Hittar dock inte!

Lite hjälp vore toppen, så jag kommer igång med överklockningen!

Visa signatur